Vilken belöning?

Jodå, jag har både videon, varit på kurs och anordnat kurs med henne. Det du hänvisar till är klickerträning. I inledningsskedet får hästen sitt "klicker" ord, och belöning, så fort den TÄNKER rätt. När hästen konsekvent svarar rätt på den signal man för tillfället tränar in begär man längre sekvenser.

Det fungerar utmärkt. Man får en häst som lär sig att lära, och som är väldigt motiverad. Jag har under flera år tillämpat just klickerträning på mina hästar, och inte en enda har blivit tiggig. Möjligen kan någon människa tycka att jag är tjatig och att hästen får sin belöning utan att ha jobbat tillräckligt, men ingen har klagat när de har ridit och fortsatt utbildningen av de hästar jag sålt. De har alla varit positiva till arbete och människor.

Mvh
Duvan

Sv: Vilken belöning?

Har slutat med godis i handen sen ca 2 veckor och belönar med smek och eller eftergift. Nu när jag gör detta konsekvent har jag fått en trevlig häst.Slipper nafsande ibland bitande häst.
Måste vara helt konsekvent dvs ej ge ibland annars blir hon krävande.Jag har fått lära om mig eftersom jag under 35 års tid alltid gett gobit ihop med bettet vid tränsning.Tidigare hästar funkade det på men ej på detta smarta sto.Hon verkar nöjd med att jag är tydlig.
Man får prova sig fram på varje individ vad som passar.6e egna hästen uner 35 år.Hade aldrig klarat detta underbara smarta sto tidigare. :love:

Det beror nog på hästen. Dem hästar jag varit medryttare på är båda sådana som lätt blir nafsiga och då får det räcka med rösten

jag använder mig av rösten hela tiden när jag markarbetar. Chartlie har alltid ett öra riktat mot mig och lyssnar hela tiden. När vi är klara och han har varit extra duktig kan han få en godis. Han tigger aldrig utan blir bara jätteglad när han får något :)

JAg använder bara rösten och klappar om jag rider och som vid longering när jag ska byta varv så får de en klapp.
Annars är det bara "braaa, rätt så " som gäller och det tar de åt sig. Man ser att de tar i lite extra och då blir man nöjd.
JAg slutar alltid när de går sm bäst så alla är nöjda.

Jag tycker att eftergift, en klapp på halsen och muntligt beröm alla är bra sätt att berömma hästen på. Antingen tillsammans eller var för sig. Att ge godis i tid och otid tycker jag bara för till en häst som blir tiggig.. Det har jag ett väldigt bra exempel på faktiskt! Har en tjej eller kvinna rättare sagt (snart 50) som varje gång hästen hennes gör rätt säger ett högljutt "Braaaa" och ger hästen en godbit. Det har fört till att varje gång du säger ordet "bra" till hästen så tvärnitar den och vill ha en godbit. Inte så väldigt kul om du är på galopptur i skogen eller på tävling.. :D

Pja, när när jag longerar/tömkör så beröms han med rösten medan han gör det jag ber honom om, sedan brukar han normalt förbättra det som gjorde att han fick beröm öht, och då får han eftergift och vi hittar på något annat mysig, typ bli kliad och kramad och får bara vara en liten stund innan vi byter varv eller liknande. Naturligtvis beröms han med rösten då också.
Godis får han inte, ser ingen anledning till att börja ge honom det heller.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 702
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 889
Senast: super
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar