Vilken är din favorittårta & tips på recept?

Som barn krävde jag trifle varje födelsedag, en riktig utmaning för min stackars mor att få tag på jello en period när det inte fanns i Sverige.
 
Jag gillar att baka en rejäl bärtårta. En sockerkaksbotten med 1/2 potatismjøl i. Delar den två ggr så det blir plats før två lager fyllning. Ett lager med hallon och blåbär och grädde och ett med hemmagjord vaniljsås, eller äppelmos eller bär i andra lagret också. Jag häller på ordentligt med saft så att tårtan inte blir torr och så får den stå till dagen efter. Då vispar jag ihop en chokladsmørkräm med lite apelsinmarmelad i och smetar på tårtan. Sen varierar det lite vad jag dekorerar med. Någon gång har jag haft annanasringar och lagt kørsbär i mitten, det blev fint.
 
Daimtårta.

Köp en eller två maräng-bottnar
Hacka daim, ju mer ju bättre
Vispa grädde och blanda sedan i den hackade daimen.
Sleva på och bred ut över marängbotten. Gör två lager om man vill. Daim-grädde i mitten och toppen och runt då.
Skiva några jordgubbar och lägg på toppen

Klart! 👌
 
Tack för alla tips! Jag ska göra något annat än sommartårtan nästa gång. Men jag tror jag kör på den till helgen iaf. Den är ju enkel att göra, jag har lite ont om tid/ork och de flesta gillar den. Dessutom tror jag inte de som ska vara med nu har ätit den. Kul att ett av namnen för den stämmer överens med födelsedagsmänniskans namn också.:laugh:
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 021
Senast: Lingon
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Att jag suger på att komma igång med matlagning är känt sedan länge, men det hindrar mig ändå inte från att vilja utforska nya recept...
2
Svar
22
· Visningar
2 280
Senast: Exile
·
Kropp & Själ Sambon och jag har varit ihop i 9 år idag. Jag väger mer än någonsin. Vi vill gärna fira, men helst utan mat. Ni som har följt mig vet...
2 3
Svar
57
· Visningar
2 837
Senast: SiZo
·
Relationer Min son (26 år) är sambo med en jämnårig tjej, de har fått två underbara barn (3,5 år och 2 år). Nu till problemet, tjejen har inget...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 706
Senast: Oh_really
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp