Vilken är den skonsammaste...

Verkar vara nåt slags försäljningsargument att inte behöva tappa blod, häromåret var det ngn som fått höra att en djurambulans hade fått dispens. Reglerna om avlivning av häst är tydliga avblodning SKALL ske efter bultpistol. Den som inte gör det bryter mot lagen o riskerar dessutom att hästen kan vakna till om inte skottet tagit 100% korrekt. Inga dispenser har getts (kollat med SJV).
PL

Rent allmänt tycker jag att bultpistol är det bästa. Snabbt , och dessutom miljövänligt, att spruta in kemikalier gillar jag inte. Även om inte hästen har ont av sprutan, så drabbas miljön, på ett eller annat vis.

Jag körde min till slakteriet, och har inget emot det. Dom har utbildad personal, och min nervöse pålle tog det helcoolt. Inga problem.
Slakteriet i första hand, om hästen inte hatar att åka transport, alltså.
VARFÖR???
1. avlivning med bultpistol
2. personal som jobbar med djur och avlivning varje dag. En veterinär tex, kanske inte avlivar djur dagligen och kan därför kännas sig lite illa till mods, som jag tror att hästen känner av.
3. Du får betalt. Krasst, javisst med pengar är inte att förakta. Jag köpte loksele till unghästen för pengarna jag fick. Tycker man att det känns jobbigt att ta emot pengarna kan man alltid skänka dem till Svenska Hästars Värn, där gör de garanterat nytta

Jag vet att många hästägar är emot slakteriet, och att det går många skräckhistorier, men den största anledningen till att många hästar blir knas när de kommer till slakteriet är att husse/ matte är i upplösningstillstånd, och det känner hästen givetvis av.

En sak är ialla fall säker, tänk på saken innan det är akut!! :cry: :cry:

*lånar knapp*

Måste bara fråga om man kan bulta hästen och SEDAN ge spruta istället för att avbloda? Har för mig att jag hört det någonstans..

Hej!
Inget roligt ämne att disskutera men som sagt det är ju bra om tänker ut innan hur man vill ha det när pållens dagar är slut. :(
Jag har haft två hästar som blivit avlivade med spruta och två hästar med bult. Min åsikt är nog att bult är skonsammast för hästen. (hur skonsammt det nu kan bli?)
Första hästen vi tog med spruta var mitt gamla avelssto. Hon fick först en lungnade spruta därefter vänta en stund och sedan den sista sprutan. Sprutan var väldigt stor det var mkt medel i den som skulle in i hästen och det gick ganska långsamt. När hon fått allt medel stog vi och väntade på att hon skulle lägga sig ner och somna in.(det var så vi hade föreställt oss det). Istället står hon och drar efter andan ca 4-5 gånger innan hon ramlar på sidan. Hjärtat slutade inte slå så vetrinären fick gå och hämta en sista spruta och ge henne när hon låg ner.
Den andra hästen fick vi avliva med spruta akut efter ett astmanfall. Vetrinären satte kanylen och sprutade in medlet, inget hände! Kanylen satt fel så hon fick göra om det, denna gången satte hon den rätt och hästen ramla i hop men det tog ca 3 minuter innan han var helt borta. Med bultpistolen går det fort, samma ögonblick som det smäller ligger hästen på backen och så värst mkt blod blir det inte. Det smäller inte så högt heller, som ett knallpulverskott ungefär. Det blir ju lite mer dramatiskt med bultpistol men som sagt i samma ögonblick som det smäller är hästen borta.

Har inte idats läsa alla svar...

Bultpistol går snabbt och hästen lider inte.

Spruta däremot har jag hört av en veterinär följande...

Hästen känner hur den inte längre har kontroll över sin kropp, den blir trött, musklerna slappnar av men huvudet ärmed, den kan inte längre stå. Vad händer? Den tappar kontroll över sin kropp och snart kan den inte andas, lungorna vill helt enkelt inte, den känner hur dess hjärta saktar in för att sedan sluta slå.

Är detta ett värdigt slut för en häst? Jag skulle vilja hävda att bultpistol är betydligt mer värdigt!
Spruta är enbart egoistiskt. Tänk er själva att ligga där och känna att man håller på att dö... Och man kan inte göra något när man tappar kontrollen. Man kan känna hur hjärtatat saktar in och till sist slutar slå. Och sedan dör man, efter att ha känt allt!

Men om man har en åkrädd häst och ingen som kan komma ut med bultpistol så är kanske spruta ett val...

Hästen känner hur den inte längre har kontroll över sin kropp, den blir trött, musklerna slappnar av men huvudet ärmed, den kan inte längre stå. Vad händer? Den tappar kontroll över sin kropp och snart kan den inte andas, lungorna vill helt enkelt inte, den känner hur dess hjärta saktar in för att sedan sluta slå.

Det gäller i alla fall inte för Somnulose som min häst fick. Han fick en permanentkanyl i halsen först inne i stallet, sen gick vi ut. Han stod lugnt och åt pellets ur min hand, precis som vanligt. Han slutade tugga och hoppade bakåt/ramlade ihop samtidigt, han var tvärdöd alltså innan han ens ramlat. Efteråt var det också skönare för mig, inga ryckningar och så som det blir när de bultas, utan han låg helt stilla. Veterinären lyssnade på hjärtat två ggr efter en viss tid för att säkerställa att det var helt stilla.

Spruta är enbart egoistiskt.

Kan bara hålla med

Varför då? Hästen DÖR till skillnad från när man bultar, och det lika snabbt som med bulten (om man använder Somulose).

Det måste vara mer än nåt år sen. Min togs bort november 03 och då hade det funnits ett tag i alla fall.

men vilka använder det nya medlet då?
Vi avlivade en inackordering senast feb i år och det behövdes 3-4 sprutor för att ta död på hästen, och det gick inte snabbt.

Hästen dör väll när man använder en bultpistol med? Och då går det snabbt. Sen att det rycker i hästen betyder ju inte att den lever utan att det är muskler som rycker. Kanske inte skoj för ägaren att se men då får man ha med sig nån som kan hjälpa en med det.

Det är mkt spekulationer angående vad en häst känner när den avlivas med spruta.
Jag har inga direkta kunskaper på området men de flesta avlivningmedel är ju som en överdos sömnmedel därav tycker jag inte att det borde kännas mer än när en människa blir sövd? (vilket jag själv har blivit några gånger... 1, 2, 3 och du är borta, känns inget..) eller vad tros?

Skjuta hästen?

Någon som vet vad det finns för relger på VILKA som får avliva/slakta hästar på speciella villkor?

Jag har börjat fundera eftersom jag själv umgås i jaktkretsar, tror jag att det skulle kännas bäst för mig att låta en nära vän ta bort min häst, nån som man litar på.

Jag kommer förhoppningsvis inte hamna i den situatioen på många år...
MEN det är alltid bra att ha i bakhuvudet om vad man skulle ta sig till om hästkraken satt sig i en akutolycka, och ja, man har ju hört skräckhistorier om hästar som legat med brutna ben i hagen i flera timmar.

Jag har för mig att jag läst/sett/hört nånstans att om man har en utdömd häst kan man få låta någon annan avliva hästen om veterinären godkänt det (med tanke på försäkringsbolag osv..)
Ex. att jag då skulle låta en jägare skjuta hästen.
(det skulle nog antagligen vara en aning brutalare, blodigare men minst lika smärtfritt från hästens sida).

Någon som har en susning om vad som gäller och vilka villkor som finns...
Jag vill inte vara såhär förvirrad när en hemsk dag är inne.

Man får nog ta och se till att man vet om sina alternativ. Att ge sprutor som tar flera stycken (överdos sömnmedel typ) skulle jag aldrig ge. Jag tog noga reda på vad jag hade för val innan jag avlivade min häst.

Men att säga att det är rent egoistiskt att välja spruta blir ju heltokigt eftersom det inte stämmer på de alternativ som faktiskt finns.

jag tror ändå att man väljer sprutan för sin egen skull,med bulten slipper dom känna sprutsticket tom. bulten är det absolut snabbaste.

Att hjärtat slår... det är för mig inte helt död i alla fall. Men hade jag inte Somulose att välja på skulle jag klart ta bult, det går ju otroligt fort.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 509
Senast: Imna
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 635
Senast: Fille
·
Övr. Hund Jag HATAR mig själv just nu. Jag lät min älskade vän bara dö ifrån mig, jag lät han stilla somna in. Min stackars lilla Charlie. Jag...
Svar
7
· Visningar
1 333
Senast: Novelette
·
Småbarn Min lille plutt (redan 23 mån) har blivit sjuk, igen. :( Insjuknade natten till i fredags och ligger runt 38,5-39 i feber konstant, är...
Svar
12
· Visningar
2 706
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama