Rent allmänt tycker jag att bultpistol är det bästa. Snabbt , och dessutom miljövänligt, att spruta in kemikalier gillar jag inte. Även om inte hästen har ont av sprutan, så drabbas miljön, på ett eller annat vis.
Jag körde min till slakteriet, och har inget emot det. Dom har utbildad personal, och min nervöse pålle tog det helcoolt. Inga problem.
Slakteriet i första hand, om hästen inte hatar att åka transport, alltså.
VARFÖR???
1. avlivning med bultpistol
2. personal som jobbar med djur och avlivning varje dag. En veterinär tex, kanske inte avlivar djur dagligen och kan därför kännas sig lite illa till mods, som jag tror att hästen känner av.
3. Du får betalt. Krasst, javisst med pengar är inte att förakta. Jag köpte loksele till unghästen för pengarna jag fick. Tycker man att det känns jobbigt att ta emot pengarna kan man alltid skänka dem till Svenska Hästars Värn, där gör de garanterat nytta
Jag vet att många hästägar är emot slakteriet, och att det går många skräckhistorier, men den största anledningen till att många hästar blir knas när de kommer till slakteriet är att husse/ matte är i upplösningstillstånd, och det känner hästen givetvis av.
En sak är ialla fall säker, tänk på saken innan det är akut!!