Vilken är den skonsammaste...

Tja, min häst hade då inte stått särskillt still om en främmande person skulle ha upp nånting (ens handen) mot hans panna, så där var en spruta som han inte bryr sig om mycket mer "humant".

*lånar knapp*

Jag har ingen som helst erfarenhet av att avliva en häst, och båda mina är unga och friska, men jag känner att jag verkligen borde vara förberedd om det skulle hända något.

Jag har några frågor som någon vänlig själ kanske kan svara på?

*hur får man tag på folk som avlivar? Om vi utgår ifrån att jag vill avliva med bultpistol, vad är det för folk som gör det?

*vad krävs för att hästen ska kunna avblodas hemma?

*om jag inte vill att hästen ska bli mat, hur gör jag då? Kan hästar kremeras eller begravs dom alltid som dom är? Tar man hästen till slakteri blir den alltid mat, eller? Kan man betala för tjänsten bara, och dom destruerar kroppen utan att den ska gå till mat?

Man kan ringa området du bor i, deras nödslaktservice.
Inget krävs för att få avbloda hemma, det måste dom göra efter att ha bultat. Vill man inte att hästen går till mat får man tala om det och då kostar det. Man kan kremera sin häst om man vill men det kostar en hel del. Prisuppgifter är det bäst att du frågar om i det området du bor i eftersom det kan skilja sig.

"Riktig" nödslakt/sanitetsslakt dvs där djuret avlivas hemma för att bli mat finns numera bara på 4 ställen i landet: Nyland utanför Kramfors, Stockholm, ett ställe i Småland o ett i Skåne för att djuret skall godkännas som mat fordras ett veternärintyg innan slakten, att prover o bes efter slakt är ok o att hästen inte är behandlade med otillåtna substanser, ingen risk alltså att hästen blir mat av misstag.
Avliva med bult får vem som helst göra. Oftast utförs det av folk från avlivningsservice od "hemslaktare" eller veterinär. Inget spec krävs för att hästen skall avblodas hemma när man använder bult är avlivning ett krav.
Alternativ att bli av med kroppen är begravning hemma, destruktion, eller kremering( dyrt o finns bara på nägra få ställen).
PL

Re: Skjuta hästen?

Jag vet inte generellt vad som gäller, vem eller vilka som får avliva.

Min pappa jagar mycket och -98 eller -99 vard et en häst stallet som bröt benet. Detta var en lördag i Krisi Himmelsfärdshelgen och det var omöjligt att få tag på någon som ville komma ut och avliva henne. Vet. gav då tillåtelse att pappa gjorde det, detta var naturligtvis med tillstånd av ägaren. Han säger fortfarande att det var det värsta han gjort och jag glömmer aldrig hur vit han var i ansiktet när han satte sig i bilen för att köra hem och hämta bössan....

Samtidigt var det nödvändigt...ägaren tackar honom fortfarande när de ses och den dagen mina pållar ska vandra vidare hoppas jag på att någon jag känner kan göra det åt mig...

Bara man får tillåtelse av vet. och ägare ska det inte vara några problem....det var inte det då iaf. //

Usch då detta är inga trevliga, men tyvärr nödvändiga diskussioner.
Är det någon som vet ifall det finns någon vet. i Blekinge som använder det nya effektiva medlet ?

Vi har alltid nödslaktat våra hästar här hemma och sedan begravt dem. I går natt vart min gamla ponny akut sjuk, eftersom nödslakten inte kunde komma så fick veterinären komma och ge honom en spruta. Måste säga att det gick mycket fortare än jag trodde! Ponnyn hann verkligen inte reagera. Vilken metod vi kommer att använda fortsättningsvis vet jag inte, båda gick så snabbt att lidandet blev minimalt.

Nej, jag bara undrar om det överhuvudtaget är okej att göra så?

Sen visst, jag känner mig väldigt kluven till när det blir dags för stoet då hon är extremt spruträdd medan jag helst vill slippa blod (fråga inte varför, det är bara så jag känner det). Givetvis går väl hästens väl och ve (att hon slipper bli sprutad de sista minuterna i livet) före vad jag tycker och känner, men går det att kombinera bultpistol och spruta utan krångel tycker jag det verkar som ett bra alternativ när det väl blir dags..

Praktiskt sett ingen bra metod, för att man skall ha en vettig chans att spruta en "bultad" häst måste man lägga in en permanentkanyl innan skottet o då får ju hästen sticket ändå.
Låter som, vad som helst för att slippa blodet.
PL

Självklart måste ägaren (eller någon som kan företräda denne) vara med på det, något tillstånd av vet behövs inte i så fall. Kulvapen räknas bara som bedövning, skottet skall träffa hjärnan o avblodning skall ske. Långt ifrån alla jägare fixar detta på en häst.
Ett annat problem är att en jägare i sin jaktlicens har jakt som ändamål att ha vapnet o då är det egentligen inte tillåtet att använda det för slakt/avlivning av tamdjur i praktiken blir detta dock knappast något problem.
PL

Ja, det var det som pappa tyckte var så jobbigt...att stå 2 m ifrån hästen sikta rätt (han ska normalt sett träffa utan problem) och veta att ägaren står ett par hundra meter bort och hör skottet....tänk om han skulle missa....USCH!!! Tur att han inte gjorde det... Men fy för att vara ägaren och höra ett andra skott går av... Tror inte att alla jägare skulle fixa detta, framförallt p.g.a att man kan ha en relation till djuret....i jakten är det annat...
Men måste men verkligen inte ha tillstånd?? Jag menar....får man avliva en häst hur som helst utan tillstånd av vet. bara man fixar med avblodning å så....?? Verkar ju lite skumt isf.

Vadå skumt var o en har rätt att avliva eller låta avliva sitt djur under förutsättning att det görs på ett korrekt sett. Om hästen är försäkrad o man vill ha ut pengar är det ju en annan sak.
PL

Det låter värre än jag menar nu: om du fick välja, hur skulle du vilja avlivas (av de alternativ som finns)?
Huvudsaken är hur som helst att du inte låter hästen komma i närheten av ett slakteri. Om gubbarna (vilket det oftast är) är snälla hjälper inte, det argumentet är ju som att säga att det är ok att bli strypt bara man blir smekt under tiden. Mina föräldrar gav mig inget alternativ när min ponny skulle bort för många år sedan. Jag ville ha trotjänarslakt vid stallet. Men nej. Jag åkte pliktskyldigt med till "Mamma S--n" för det tyckte jag att jag var skyldig. Det skulle vara så lugnt och inte lukta något eller så hade man sagt till mor i telefon. Säkert! Det luktade fränt som f-n, truckar körde omkring runt transporten, de skulle ha in ponnyn i slakteriet klädda som rymdgubbar men den vägrade naturligtvis. När de fick ta masken på den stretande skräckslagna hästen utanför på asfalten vände jag och sprang till bilen. I ögonvrån såg jag hur han låg och sprattlade i benen. Jag mår fortfarande dåligt av detta. Det var inget värdigt slut. Jag vill inte göra dig upprörd, jag vill bara att alla ska veta hur det kan gå till. Ska man absolut till ett slakteri av eget val så ska man banne mig personligen gå med hela vägen och inte blunda. Låter det inget kul ska man låta bli att åka dit alls. Jag tycker den nya sprutan låter som en skänk från ovan, det visste jag inte att det gick ens!

* Lånar*

Varför inte åka till ett slakteri och kolla av hur det är där, med tanke på ev. dofter, ljud osv? Jag menar, är inte detbra att göra innan man fattar sitt beslut?

Var någonstans var du med din häst? Det låter som rena skräckfilmen.
Jag är glad att ha nära till en mkt proffsigt skött slakteri där hästarna får ett lugnt slut. Inga rymdgubbar och inga körande truckar runt omkring. Hästen lastas av släpet och behöver inte gå in i någon byggnad utan tas omhand utanför släpet.
Den mottas av slakt-killen som kliar i pannan och trycker av bultpistolen/slaktmasken som inte är större än en ficklampa så den uppfattar inte hästen alls. Jag som håller i hästen kan efter det vända mig bort om jag inte vill se avblodningen som inte heller är så dramatisk även om den inte är så trevlig att se på. Det finns ett galler i marken där blodet rinner ner så man ser inte så mkt blod.

Det är just de där med "korrekt" sätt... Även om de flest skulle göra det på ett korrekt sätt så känns det ändå lite lustigt eftersom vi i Sverige har lagar och regler för allt...nästan då..

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 509
Senast: Imna
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 635
Senast: Fille
·
Övr. Hund Jag HATAR mig själv just nu. Jag lät min älskade vän bara dö ifrån mig, jag lät han stilla somna in. Min stackars lilla Charlie. Jag...
Svar
7
· Visningar
1 333
Senast: Novelette
·
Småbarn Min lille plutt (redan 23 mån) har blivit sjuk, igen. :( Insjuknade natten till i fredags och ligger runt 38,5-39 i feber konstant, är...
Svar
12
· Visningar
2 706
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur