Vilken är den skonsammaste...

Har aldrig behövt vara med om avlivning av egen häst ännu - tack och lov.
Själv skulle jag ALDRIG köra iväg min häst. Helst skulle jag vilja att det skedde vid betet, där är han lyckligast.
I valet om bultpistol och spruta tycker jag att spruta verkar bäst. I alla fall för min häst, det finns ju för och nackdelar med båda.

tjaa..vi var väl så inställda på att det skulle ta lång tid..vet. sa att hon kommer ramla ihop, men jag (som höll i grimman) trodde att hon lixom skulle segna ihop..men så vart det inte :smirk:

Om det inte blir nödslakt så får Patsy åka till slakteriet och bultas. Även bult hemma, hon är inte huvudskygg eller så och killen här är hemskt bra.

Sist dock så skyggade hästen de skulle ta bort så de fick skjuts honom med gevär istället och det var mycket obehagligare än bulten :crazy:

ja just ja, när jag tänker efter så avblodades inte hästen vi avblodade med spruta. Men det blev en del blod ändå.

Jo men som jag sa finns det olika medel.. det som jag tror heter sodomin är ett som är lika snabbt som bultning.. ÖD av sömnmedel är mer plågsamt..
så för en spruträdd häst kan man bulta och en som är huvuskygg men inte spruträdd kan man ta sodomin(?)..

jo men det sa jag juh, att det finns ett toksnabbt avlivningsmedel.. tror att den heter sodomin.. det är bra mkt humanare än avlivning med ÖD av sömnmedel..
det man vill är juh att det ska gå snabbt och smärtfritt(psykiskt).. inte att hästen ska kämpa..

:idea: De har fått ny avlivningsvätska nu som ÄR lika snabbverkande som bultpistolen så idag handlar valet egentligen om vilket sätt som hästen/ägaren finner minst skrämmande/obehagligt.
Jag fick däremot höra av en kompis att många veterinärer inte vill använda den. I alla fall hade den veterinären påstått att han inte ville, eftersom vätskan är så farlig att om man själv råkar sticka sig på kanylen så kan man dö! Vet inte hur sant det är, men så påstod den veterinären... :crazy:

hörde oxå det sist när vi avlivade en häst med spruta så han använde det som tog lång tid *suck*
Jag tyckte vi skulle bulta hästen men ägaren var för känslig så hon valde spruta. Jag va den som fick hjälpa slaktbilen att dra ut hästen från boxen längst in i stallet. Det var hon nog glad över att slippa. Trodde han skulle riva hela stallet när hästen vinschades ut+ att jag trodde skallen skulle slitas av :crazy:

Ja sonnulose är farligt o det har hänt åtminstone ett tillbud som jag känner till. Jag har iofs varit med när en slaktare satt bultpistolen i benet o jag känner en till som lyckats med det när jag inte var med.
PL

Ja sonnulose är farligt o det har hänt åtminstone ett tillbud som jag känner till. Jag har iofs varit med när en slaktare satt bultpistolen i benet o jag känner en till som lyckats med det när jag inte var med.
PL
ooops!!! :eek:
Det DÄR lät ju inte trevligt, men låter också mer än lovligt klantigt.

HUR kunde slaktaren vara så klantig? Vette sjutsingen om han skulle få bulta nån av mina hästar :crazy:

hmm slakt i "högt tempo" låter inte alltför seriöst i mina öron. Vare sig det är en ren eller häst man slaktar bör man vara lika försiktig, tycker JAG.
Men jag förstår då hur han kunde bulta sig själv.

Den dagen någon av mina måste tas bort, vill jag helst inte ha det blodigt. Då jag gärna vill kura ihop mig bredvid den och gråta i manen och känna den sista kroppsvärmen...

Usch nu började jag gråta.
Det där var en mycket öm tå...

tja, man avlivar ju inte en ren precis utan oftas tjogvis och renarna står knappast snällt och väntar som de flesta hästar gör.

varför är det hemskt?

hästen har sällan varit så lugn som han var när han kom dit, och jag har bara hört detsamma från andra.

Jag tog bort min gamla kille för snart 3 år sen. Vi gjorde det hemma på ängen, och det var djurambulansen som kom ut. Då är det en utbildad djursjukvårdare som tar hand om allt. Först fick han en spruta medan ha betade, för att han inte skulle bli rädd för bultpistolen. Han ahr alltid varit lättsprutad, så det var ett bra sätt för oss. Sen höll jag grimskaftet och tittade bort medan han tog bultpistolen. Jag fick sitta kvar och säga adjö i lugn och ro, men var tvungen att åg när han lastade, eftersom det inte skule var någon trevlig syn. Tror inte att de avblodade, minns inte att det blev någon pöl iaf. Hästen går ju automatiskt till destruktion nrä man beställer ambulansen, och då behöver de inte tappas.

Jag är väldigt nöjd med hur allt gick till den dagen, även om det är det jobbigaste jag varit med om nånsin...

Tänk på att om du vill begrava din häst måste du ha tillstånd från länsstyrelsen med tanke på grundvattnet (tror jag att det är)

Hästen går ju automatiskt till destruktion nrä man beställer ambulansen, och då behöver de inte tappas.

Dom tappas på blod för att slakten skall vara korrekt utförd, en bultad häst är endast HJÄRNdöd, när man tappar dom på blod så slutar hela kroppen att fungera-därav död.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 509
Senast: Imna
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 635
Senast: Fille
·
Övr. Hund Jag HATAR mig själv just nu. Jag lät min älskade vän bara dö ifrån mig, jag lät han stilla somna in. Min stackars lilla Charlie. Jag...
Svar
7
· Visningar
1 333
Senast: Novelette
·
Småbarn Min lille plutt (redan 23 mån) har blivit sjuk, igen. :( Insjuknade natten till i fredags och ligger runt 38,5-39 i feber konstant, är...
Svar
12
· Visningar
2 706
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama