Vilken är den skonsammaste...

Att hjärtat fortsätter att slå en stund efter att hästen är död (har bultats) betyder inte att den fortfarande lever eller känner något. Du kan skilja hjärtat helt från kroppen och det skulle fortsätta att slå ett par gånger till. Ryckningar i kroppen eller hjärtslag är inga styrda rörelser från hästen, utan ett slags "reflexer" som fortfarande lever kvar i kroppen en kort stund efter dödens inträdande.

/V

Re: Skjuta hästen?

Nu känns det nästan som du vill missförstå... iaf det jag menar är att om en veterinär finns med vid avlivning och har gett tillstånd så borde den ju se till att det utförs på ett "riktigt" sätt. Om man inte har någon veterinär med och kan avliva sin häst hur som helst så skulle man ju kunna slå ihjäl hästen praktiskt taget....och jag tycker att det är konstigt att det inte finns några lagar/regler i så fall för detta i Sverige som har lagar och regler för allt annat....

Jo visst finns det lagar som beskriver hur man får göra men att en vet shulle behöva vara med o kontrollera/godkänna varje gång ett djur skall avlivas vore orimligt o knappast genomförbart.
PL

Nej, det förstår jag också att vet. inte kan vara ute vid alla avlivningar... Men det jag tycker är konstigt är, som man i fallet jag beskrev, att det bara hade vart att skjuta hästen från början...då hade inte vet. behövt komma ut och hästen hade inte lidit lika länge. Men man kanske får göra så...?? Vart kan cman hitta info om detta då?? Vet du kanske??

Nej vet hade inte behövt komma ut men ofta vill folk det ändå för att verkligen vara säkra. Info om vad som gäller för avlivning finns på jordbruksverkets hemsida, men det är lättare att hitta om du går in på djurskyddsmyndighetsens sida.
PL

Låter lite konstigt det där om att inte behöva något tillstånd alls, visst, gör man det i skymmundan spelar det väl ingen roll, det är det ju ingen som vet om!

Men försäkringen? Kanske dumt att kasta den åt sidan om hästen är värd en del, därför skulle det ju kännas bättre om det på något sett går att lösa.
Jag har för mig att det på nått sett går att få tillstånd att låta en jägare avliva hästen (de har ju ändå ett visst tillstånd att avliva djur, de gör du ju även i sitt "jobb", de brukar ju avliva skadade djur t.ex).
Men jag har ingen aning, tycker att det borde gå att få tillstånd, har en veterinär dömt ut en häst borde det ju inte spela så stor roll för försäkringsbolaget hur hästen avlivas.

Svårare är då i akutsituationer... :confused:

Jag måste erkänna att jag förstår inte varför folk tycker det är så konstigt att man inte måste ha tillstånd att låta avliva ett eget djur, lagen bryr sig bara om att det görs på rätt sätt!
Försäkringsfrågan är ngt annat men om det är klart med utdömning vill försäkringsbolaget bara ha ett trovärdigt intyg att det är gjort.
Ang. jägare så skrev jag det tidigare, rent formellt får såvitt jag vet inte en jägare använda sitt jaktvapen till att avliva tamdjur(egentligen bör licensen då sökas för jakt och avlivning av tamdjur men det är svårt att få) men detta är en licensfråga o inte prövat, ur djurskyddslagens synpunkt är det inget problem om det görs på rätt sätt.
PL

Nej självklart får inte en jägare avliva tamdjur hejvilt, men man tycker ju att undantagsfall borde kunnas göra i samråde med veterinär och ägare.

Som sagt tycker jag inte att försäkringsbolaget borde bry sig om om hur hästen dör, utan bara att den är utdömd av vet.

När det gäller ev licensproblen så spelar det nog ingen roll om det är godkänt av veterinär. En kategori som utan problen får använda sitt vapen i sådana här sammanhang är polisen men de brukar vara glada om de slipper så jag har väldigt svårt att tänka mig att ngn polis skulle försöka sätta dit en jägare i sammanhanget.
PL

Så då kan kanske tillstånd av polis vara ett alternativ?
Kopplade inte riktigt tidigare att det är vapenlicensen som hamnar i knipa...

Ja som sagt, men i praktiken blir det nog aldrig ngt problem. Den polis som får välja mellan att själv skjuta en häst o att låta en jägare använda sitt jaktvapen för ändamålet lär knappast säga nej, att avliva hästar är oftast inget populärt job. En bultpistol kan vem som helst köpa, den är relativt säker o lättanvänd o fordrar inget tillstånd att använda.
Inte för att jag menar att hästägare skulle skulle börja köpa bultpistol själva men tex i större stall kunde det vara bra om ngn som vart med om lite slakt hade en.
För inte så länge sen fanns det hemslaktare i var o varannan by som kunde ställa upp när det vart kris.
PL

När jag skulle avliva min kära nervösa ponny så tog vi spruta. Många frågar sig själva om de ska vara med när hästen somnar in, och jag frågade mig själv det oxå... många sa att nej, det villl man nog inte komma ihåg, men faktum var, att det var det bästa jag någondin gjort! Endel säger att hästen känner lukt och fattar vad som e på gång när mannen kommer med bultpistolen, så min häst som var väldigt nervös o osäker, så valde vi detta sätt och det var jättebra, jag är nöjd...
:cry:

Ja det är sant.
Kom på att det kan inte var mer "olagligt" för en jägare att skjuta en häst än att skjuta sina egna hundar (vilket händer mycket ofta..)

Möjligtvis skulle det kunna vara skillnad på att göra ngt åt sig själv eller åt någon annan,egna spekulationer.
PL

Tack...

för alla svar...
Jag hoppas att det är många år kvar innan det är dax för avlivning! Jag ska kolla med veterinären för att se om de har det där "nya" medlet.. har de det så blir det spruta. Sen ska jag kolla upp kremering.
Den dagen kommer att bli den värsta dagen i mitt liv... han är ju min stora kärlek här i livet!
/Lisa :cry:

Det är mkt spekulationer angående vad en häst känner när den avlivas med spruta.
Jag har inga direkta kunskaper på området men de flesta avlivningmedel är ju som en överdos sömnmedel därav tycker jag inte att det borde kännas mer än när en människa blir sövd? (vilket jag själv har blivit några gånger... 1, 2, 3 och du är borta, känns inget..) eller vad tros?

tänk på att när du sövs så vet du om det och du ligger ner.. en häst har inte ens chans att fatta vad som händer.. hur skulle det kännes om du stod upp och försökte kämpa emot sövningen för att du inte visste vad det var som hände?

men vilka använder det nya medlet då?
Vi avlivade en inackordering senast feb i år och det behövdes 3-4 sprutor för att ta död på hästen, och det gick inte snabbt.

nej det är verkligen inte snabbt..
en häst jag kände flyktigt skadades svårt och fick 3 sprutor sömnmedel av vet. för att kola av.. vettefan va som hände om det bara rann ut ur såren, men när sömnmedlet tog slut och hästen inte hade trilla av pinn blev det kniven istället.. hästen var halvdöd innan pga blodförlusten och drog en lättad suck innan hon föll..

en vet. borde juh ha med sig riktig avlivningsvätska (eller iaf tillräckligt med sömnmedel) om denna VET att hästen ska avlivas.. men somulose är livsfarligt för vet. så många vågar inte använda det..
finns det inte mekaniska bultpistoler? har bara sett sådana där elektriska jag.. och det är inte lätt att dra med sig 250 meter elsladd för att bulta en häst ute i skogen..

Jag har redan tagit bort en häst med spruta och kommer att göra det igen med min nya häst. Det är ju svårt att veta vad som är skonsammast (eftersom vi inte kan fråga våra hästar), men hästen dör ju inte av bultpistolen den dör av att den förblöder och då känns det bäst för mig att använda mig av avlivningsvätska.

tycker att bulltpistol verkar himla mycket trevligare än spruta,
avlivar man hästen med en spruta, tycker jag att det verkar som om att man ger dom ett hemskt slut, eftersom att den sista den känner då är panik över att den inte kan stå och matte står där och gör ingenting å så vidare.
tycker det verkar vara vidrigt för hästen, om jag får säga det själv.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 509
Senast: Imna
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 635
Senast: Fille
·
Övr. Hund Jag HATAR mig själv just nu. Jag lät min älskade vän bara dö ifrån mig, jag lät han stilla somna in. Min stackars lilla Charlie. Jag...
Svar
7
· Visningar
1 333
Senast: Novelette
·
Småbarn Min lille plutt (redan 23 mån) har blivit sjuk, igen. :( Insjuknade natten till i fredags och ligger runt 38,5-39 i feber konstant, är...
Svar
12
· Visningar
2 706
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur