Vilken är den skonsammaste...

okai.. jag har bara sett bultpistoler med elsladd innan.. kollade på nordpost nu och såg den dom har.. tack..

Du vet att hästen blir hjärndöd i exakt samma sekund som den bultas.. hjärndöd betyder att hjärnan skadas såpass att hästen inte är vid medvetande och inte känner smärta, den är död.. men kroppen är fortfarande igång då kroppen inte skadas tillräckligt vild bultning så att hjärtat ska avstanna.. hästens och alla levande djurs sinnescentra finns i hjärnan, inte i hjärtat..
en spruta ska stickas in och injiceras.. redan när man bara stuckit hästen så är det mer plågsamt än bultning.

Re: Skjuta hästen?

En bultpistol kan vem som helst köpa, den är relativt säker o lättanvänd o fordrar inget tillstånd att använda.
Inte för att jag menar att hästägare skulle skulle börja köpa bultpistol själva men tex i större stall kunde det vara bra om ngn som vart med om lite slakt hade en.
För inte så länge sen fanns det hemslaktare i var o varannan by som kunde ställa upp när det vart kris.
PL

helt klart.. alla större stall borde ha en bultpistol samt en eller två personer som vet hur den ska användas(snabbkurs på ett slakteri kanske?).. i en nödsituation är det bättre att bulta än att låta hästen självdö av skadorna innan vet. hinner komma..

Precis! Hjärtat är bara en muskel och fungerar som en sådan. Är hästen hjärndöd kommer hjärtat att sluta slå ganska snart ändå, när impulssignalerna slutat sändas. Det är i hjärnan känselcentrat sitter. Tar man bort det först, slipper hästen uppleva en massa saker på vägen mot sin död.
Det är en ganska enkel logik.
/V

Nja jag vet inte riktigt.

Man är ju nerdrogad redan innan (har fått lugnande, tror jag hästar med får?). I sånna fall tror jag att det är det som är lidanet, man känner sig ju rätt borta. Men själva avlvningen tror jag inte dom märker, känns lite konstigt med "kämpa emot" när det handlar om någon sekund och hästen står nog antagligen fortfarande när den är död, när den ramlar är den antagligen inte vid medvetande.

Men jag har inga erfarenheter, bara spekulerar..
Skulle jag själv vara tvungen att avliva skulle jag välja att skjuta eller bulta, alternativt spruta om hästen var svårt sjuk och låg ner.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 509
Senast: Imna
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 635
Senast: Fille
·
Övr. Hund Jag HATAR mig själv just nu. Jag lät min älskade vän bara dö ifrån mig, jag lät han stilla somna in. Min stackars lilla Charlie. Jag...
Svar
7
· Visningar
1 333
Senast: Novelette
·
Småbarn Min lille plutt (redan 23 mån) har blivit sjuk, igen. :( Insjuknade natten till i fredags och ligger runt 38,5-39 i feber konstant, är...
Svar
12
· Visningar
2 706
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama