Vilka regler vill ni skrota/införa i hoppTR?

Sv: Vilka regler vill ni skrota/införa i hoppTR?

Kavajtvång - det är tävling, inte nån träning. Lite får man faktiskt offra sig.

Ta bort pelham och pessoabett från ponnyerna. Ja, det kanske inte blir så bra för alla - vissa går ju bra på pessoa och pelham, men jag tycker det ska vara så milt som möjligt. Dock kommer man nog se ungar som sitter och toksliter i ponnyerna istället, mer dressyr önskas!

Sporrar bort för ponnyryttare, iaf på lokal och ev. regional nivå. Har sett för mycket av sånt där sporrarna används på fel sätt.
Man kan ju plocka bort spöna alt. göra en mer strikt regel om spöanvändandet.

Sen förbjuda föräldrar/tränare från att stå på framhoppningen och gallskrika och visa noll hänsyn. Kan lägga till att det gäller för hela tävlingsområdet. :angel:

Nej!!

Tänk så mkt ryckande det kommer att bli i munnen på de ponnys som är lite starkare.

Sporrarna är ju inte det som är värst på ponnytävling direkt, snarare spö.

Tycker det är bra att föräldrar är med på framridningen om det skulle hända ngt

Här förstår jag inte alls hur du resonerar, vill du förklara?

Om man endast skulle få rida på två och tredelat bett i unghästklasser, varför ska man då få rida på skarpare bett i avd A?

Blir hästarna starkare eller svårare att rida bara för att de är äldre?

Ska man först rida något år på endast två-tredelat och sen bettsla upp? varför?
Då innbär det att man inte kan tävla alls om man har en unghäst som inte funkar på två-tredelat bett?

Det är väldigt stor skillnad att rida 100cm till 130cm med en storgalopperande häst.

Och en del hästar får mer styrka och blir mer taggade eftersom man rider på tid med de äldre (för det mesta)

Avstånden i högre klasser blir också betydligt knepigare.

Tycker absolut att det är betydligt bättre att bettsla upp hästen än att sitta och behöva dra dem i munnen.

OBS alla kval för 5åringar dvs Falsterbo så rids alla hästar på vanliga bett

Jo jag har inga problem med att rida med kavajen :D
Eller jo i ett dressyrprogram, men det är ju betydligt mer ansträngande :p

MEN det finns de som har väldiga problem med värmen, som får svårt att andas osv. Det är mest dem jag tänker på.

Sporrarna är ju inte det som är värst på ponnytävling direkt, snarare spö.

Fast där håller jag inte redigt med dig. Eller jo, på sätt och vis, men ändå inte.
Jag tycker det är ganska många ryttare som sitter och "hackar" med sporrarna, kanske omedvetet, antingen för att de har en väldigt seg häst, men oftast är det ju så att ungarna har så dålig balans att de hugger i magen på hästarna. Speciellt i sprången.
Det är ett under att vissa av dessa hästar fortsätter hoppa. Min häst skulle döda den ryttare som gjorde så :angel:

Men samtidigt håller jag med dig om spöet. Det var väldigt många ryttare som fick tillsägelser i helgens tävlingar :crazy: (Duktig domare! :bow: )

Jag syftade på de föräldrarna som visar noll hänsyn till de andra ekipagen och bara står och gallskriker på sin unge.

*Kl*
Jag tycker att regeln ang bortlottning borde plockas bort, eller åtminstone regleras. Att vara förutseende och anmäla sig i god tid tycker jag ska belönas. Man borde inte behöva lämna över sin plats till ett ekipage som anmält tio minuter innan deadline. Först till kvarn-systemet tycker jag borde användas.
Måste man nödvändigtvis ha kvar lottning, borde den regleras. Hemmaekipage borde INTE kunna bli bortottade, tex. Kanske rent utav inte ens ekipage i distriktet, inte i första hand, iaf. Jag kommer ju från norrland, och här är det ju inte så vanligt med bortlottning. Men när det väl händer är det jävligt surt att bli bortlottad från en nationell tävling, när vi kan räkna dem vi har på min ena hand. Nä, ner med bortlottning, det suger!

Det är väldigt stor skillnad att rida 100cm till 130cm med en storgalopperande häst.

Och en del hästar får mer styrka och blir mer taggade eftersom man rider på tid med de äldre (för det mesta)

Avstånden i högre klasser blir också betydligt knepigare.

Tycker absolut att det är betydligt bättre att bettsla upp hästen än att sitta och behöva dra dem i munnen.

OBS alla kval för 5åringar dvs Falsterbo så rids alla hästar på vanliga bett

Jo, jag är medveten om att det är skillnad i klasserna. Jag har själv erfarenhet av olka höjder och klasser. Jag vet vad det innebär att rida msv hoppning, men det är inte det som är poängen. Poängen är att varför ska man behöva bettsla upp hästen bara för att den är äldre? Det finns gott om unghästar som går 1,20 klasser t ex. Kan man rida på vanligt bett då så bör man även göra det sen oxå tycker jag.

Jag tycker absolut inte man ska bettsla upp bara för att dölja sina problem i ridningen/lydnaden.

Behöver absolut inte ha med lydnad att göra så som du skriver, men det krävs betydligt mer att hoppa 130cm än att hoppa 100cm.

Jag red min unghäst på helt vanligt bett upp tom 130cm, men eftersom han hoppar stort och är stor själv dvs 175cm så fick vi betydligt kortare på linjerna. Visst jag kunde sitta där med det vanliga bettet, men det var betydligt svårare och jag fick använda betydligt mer kraft än vad jag nu behöver göra på pelhamet (dock utan kedja med vanlig rem)

Dessutom på tävling så är det annorlunda. Vi hoppar runt 150cm banor hemma, men han är absolut inte färdig för det på tävling utan han skall gå sina 130cm fram till i höst.

Dessutom så är aldrig ett bett skarpare än den hand det sitter i ;)

Som jag skrev tidigare så vet jag vad det innebär att rida höga klasser så du behöver inte påpeka igen att det är skillnad mellan 1m och 1,30.

Då skulle man ju i så fall ha en gräns höjdmässigt med betten och inte åldersmässigt om man ska följa ditt resonemang. Att man t ex måste ha vanligt bett upp till 1,20

För om det inte är lydnaden utan höjden som ger utslag på att man betslar upp så har ju inte åldern med saken att göra.

Du missuppfattar mig..

Jag tränar dessutom mina på vanliga bett hemma, men det är aldrig samma sak som på tävling

*kl*

Jag har en regel till som de borde ta bort/reglera.
Den där regeln att man inte får stå still (olydnad) tycker jag ska bort, eller iaf att det är någon tidsgräns på hur länge hästen får stå still.

Det skulle inte göra mig nått om det togs bort iaf.. :angel:

Varför ta bort den regeln? Jag tycker personligen att det ska räknas som olydnad när hästen inte rör sig framåt.

Jag personligen rider hellre mina hästar på ett skarpare bett som innebär att jag inte behöver ta så mkt i dem, än att rida på ett mildare bett och behöva ta kraftigare förhållningar. Nu säger jag inte att man ska betsla upp bara för att hästen blir äldre, själv har jag ridit mina hästar, oavsett ålder, på ett smalt tredelat bett (bortsett från en som under en period gick på jaktstång på tävlingar (vanligt bett hemma)). Att han använde skarpare bett i ca ett halvår berodde inte på dressyrproblem, utan på att jag ville ha lite snabbare respons från honom främst inför kombinationer i omhoppningar, då han ibland övertände när man red mot klockan. Eftersom unghästar inte rids mot klockan (avd B) så anser inte jag att det finns någon som helst anledning att betsla dem för skarpt bara för att "dölja bristande dressyr".

Tror att vi alla missförstår varandra lite. Jag har inga problem med de bettregler som finns i TR. För min del behöver de inte ändras.
Det jag irågasatte var varför man endast skulle få rida unghästar på två-tredelade bett för att sen få lov att bettsla upp.

Generellt sett gillar jag inte skarpa bett. Och jag anser att om man måste ta ett kraftigare tygeltag med ett milt bett så är det lydnaden eller ska jag kanske säga lyhördheten hos hästarna som brister. Men det behöver inte betyda att hästen är olydig men som ryttare kanske man tycker det är bekvämare att betsla upp för att kunna ta små förhållningar. Det är ju helt upp till vad man själv vill.

Jag tror inte det finns ett rätt och ett fel sätt det finns två olka sätt helt enkelt.

De som väljer att betsla upp för att få snabba reaktioner medetsamma.

De som väljer att jobba på på vanligt bett tills hästen är lyhörd tillräckligt.

Det beror väl helt och hållet på varför och på vilket sätt hästen stannar

:confused:

Imo, nej. På en hoppbana ska hästen hoppa, inte stå stilla och glo mellan hindren.

Men det är ju stor skillnad på om hästen ställer sig och stenglor på nått, än om den stannar till en sekund av någon anledning :p

Ja, men imo är det fortfarande en olydnad. En vältränad och lydig häst torde inte stanna för något inne på hoppbanan.

Ja, men imo är det fortfarande en olydnad. En vältränad och lydig häst torde inte stanna för något inne på hoppbanan.

Fast det finns ju tillfällen när ryttare kanske stannar sin häst.

Jag råkade ut för detta med unghästen där han inte bytte galopp jag bröt av till skritt och fattade ny galopp och jo vi fick fel för det :crazy:

Så länge inte hästen stannar ska det väl inte vara fel för det?

Och gör man halt självmant får man kanske ta det felet? (Om du inte gjorde halt utan bara saktade av till skritt borde det inte varit fel. Om jag kan reglerna rätt.)

Liknande trådar

Fordon Jag har nu fått veta att det är termostathuset på peugeoten som läcker. Det kostar drygt 6000 att laga. Jag var i kontakt med en som...
2
Svar
30
· Visningar
3 177
Senast: Wille
·
Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 466
Senast: Lingon
·
R
Gnägg Jag är ny här på bukefalos. Detta blir min första tråd (förutom en tråd där jag bara presenterade mig lite kort). Så om jag gör nåt fel...
Svar
12
· Visningar
1 160
Senast: Raderad medlem 149639
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 283
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar