Vilka regler vill ni skrota/införa i hoppTR?

Sv: Vilka regler vill ni skrota/införa i hoppTR?

Jag vågar påstå att det du nämner bara är tillfälligheter. Men visst, folk är ju så puckade att de rider med olämpliga kläder så varför inte.

Det där med att kavajen är utformad ur säkerhetssynpunkt var intressant att läsa! Det har jag faktiskt inte tänkt på.. jag tycker mest att det är snyggast med kavaj. Annars tycker jag mest att man ser snygga tröjor på de som inte har kavaj och inte så mycket bylsiga jackor.

Skulle vilja ta bort möjligheten att ge ryttare tillstånd att rida utan kavaj vid varmt väder. Dels är det en ren säkerhetsgrej, dels anser jag att den korta tid ekipaget är inne på banan (knappt 2 min som mest) så är inte värmen så besvärande iallafall. (det är ju många gånger värre för hästen, vars termoneutrala gräns är betydligt lägre än människans 24 grader)
Jag rider alltid med kavaj på tävling, oavsett temperatur.

Reklamstorlek på schabrak borde vara mer generös.

*kl*

trots att jag inte rider ponny längre tycker jag man ska ta bort regeln om att man bara får ha vissa bett / lägga till fler bett. Jag anser att det är bättre att få rida på ett bett hästen/ponnyn trivs på och ryttaren med för den delen.

*kl*

trots att jag inte rider ponny längre tycker jag man ska ta bort regeln om att man bara får ha vissa bett / lägga till fler bett. Jag anser att det är bättre att få rida på ett bett hästen/ponnyn trivs på och ryttaren med för den delen.

Och jag tycker tvärtom.. :angel:

Jag tycker så, att de borde reglera reglerna lite med de skarpa betten eftersom det finns så många ungar som inte kan hantera dem.
Det skulle gynna alla parter. Barnen skulle vara tvugna att lära sig rida om det inte var tillåtet med skarpa bett, hästarna skulle bli lydigare (förhoppningsvis :smirk: ) och det skulle se trevligare ut på tävlingsplatsen.

Sen tycker jag också att det ska vara kavajtvång på tävling.
Det ser så mycket trevligare ut :D

Kavajtvång - det är tävling, inte nån träning. Lite får man faktiskt offra sig.

Ta bort pelham och pessoabett från ponnyerna. Ja, det kanske inte blir så bra för alla - vissa går ju bra på pessoa och pelham, men jag tycker det ska vara så milt som möjligt. Dock kommer man nog se ungar som sitter och toksliter i ponnyerna istället, mer dressyr önskas!

Sporrar bort för ponnyryttare, iaf på lokal och ev. regional nivå. Har sett för mycket av sånt där sporrarna används på fel sätt.
Man kan ju plocka bort spöna alt. göra en mer strikt regel om spöanvändandet.

Sen förbjuda föräldrar/tränare från att stå på framhoppningen och gallskrika och visa noll hänsyn. Kan lägga till att det gäller för hela tävlingsområdet. :angel:

Kavajtvång - det är tävling, inte nån träning. Lite får man faktiskt offra sig.

Ta bort pelham och pessoabett från ponnyerna. Ja, det kanske inte blir så bra för alla - vissa går ju bra på pessoa och pelham, men jag tycker det ska vara så milt som möjligt. Dock kommer man nog se ungar som sitter och toksliter i ponnyerna istället, mer dressyr önskas!

Sporrar bort för ponnyryttare, iaf på lokal och ev. regional nivå. Har sett för mycket av sånt där sporrarna används på fel sätt.
Man kan ju plocka bort spöna alt. göra en mer strikt regel om spöanvändandet.

Sen förbjuda föräldrar/tränare från att stå på framhoppningen och gallskrika och visa noll hänsyn. Kan lägga till att det gäller för hela tävlingsområdet. :angel:

:bow: :bow:

Det tycker jag du har helt rätt i! Även om jag är en av dem som skippat kavajen då och då när det varit rejält hett.
Anledningen är att jag är en väldigt "hot" människa, har mkt svårt med hög värme, det i kombination med en häst som "red skiten ur mig" när vi tävlade.

Däremot tycker jag det är ok att få byta ut kavajen mot regnkläder när det vräker ner regn. Men då är det ju ändå regnkläder designade för ridning som används, och de anser jag ur säkerhetssynpunkt är helt ok.

Sen tycker jag också att det ska vara kavajtvång på tävling.
Det ser så mycket trevligare ut :D

:bow: :bow: :bow:

Men däremot håller jag med kopparberg om att det är helt OK att rida i regnkläder vid ösregn, men bara om de är utan luva.

Är lite delad inför bettfrågan. Vissa ponnier kan helt klart vara befogat att rida på skarpa bett, men då MÅSTE domaren vara uppmärksam på att ryttaren verkligen kan hantera bettet. Gäller även i storhästklasser, har sett alltförmånga som sliter och drar alldeles för hårt i sina hästar där också, och ofta sätter på martingal eftersom hästen "slänger upp huvudet så i förhållningarna":eek: . Antingen ska skarpa bett förbjudas BÅDE på ponny OCH häst, eller så kan man släppa betslingen helt fri och lägga större ansvar på domaren, t.ex. ge dem rätt att avbryta en ritt/beordra ryttaren att kliva av om bettet används på felaktigt sätt. (bortsett från unghästklasser, där borde det bara vara godkänt med två- eller tredelat)

:bow: :bow: :bow:

Men däremot håller jag med kopparberg om att det är helt OK att rida i regnkläder vid ösregn, men bara om de är utan luva.

Ja det tycker jag också iofs.
Tycker även att man ska få rida utan kavaj när det är ruskigt varmt, om överdomaren tillåter det.
Speciellt när det är långa banor blir det ju hemskt jobbigt att rida med kavajen :crazy:

Är lite delad inför bettfrågan. Vissa ponnier kan helt klart vara befogat att rida på skarpa bett, men då MÅSTE domaren vara uppmärksam på att ryttaren verkligen kan hantera bettet. Gäller även i storhästklasser, har sett alltförmånga som sliter och drar alldeles för hårt i sina hästar där också, och ofta sätter på martingal eftersom hästen "slänger upp huvudet så i förhållningarna":eek: . Antingen ska skarpa bett förbjudas BÅDE på ponny OCH häst, eller så kan man släppa betslingen helt fri och lägga större ansvar på domaren, t.ex. ge dem rätt att avbryta en ritt/beordra ryttaren att kliva av om bettet används på felaktigt sätt. (bortsett från unghästklasser, där borde det bara vara godkänt med två- eller tredelat)

Ja det låter faktiskt bra. Men då måste domarna verkligen vara på hugget, vilket somliga verkligen inte är .. :crazy:

Jag är kluven på vilka bett man ska räkna in i kategorin "skarpa bett"?
Ju längre jag rider, desto mer blir jag varse att det är mkt svårt att säga att ett visst bett är snällt/skarpt på alla hästar.
Tror att hästar är så olika skapta både fysiskt och psykiskt att de helt enkelt trivs med olika bett i munnen.
Ta min gammelpålle tex. En lååångt ifrån framåt häst, han är en sådan man måste rida på framåt. Men jag hade ändå i X antal år problem med att han i alltid mer eller mindre gick emot i handen när jag tog ett förhållande tygeltag.
Tills jag läste Mylers bettbok och kollade in i munnen på honom! Tjocka läppar och tjock tunga = MKT lite plats i munnen för ett bett! Min dressyrtränare rekommenderade mig att prova ett rakt, smalt stångbett utan kedja och med "vanliga" bettringar. Sedan dess går hästen inte emot i handen alls! Slutsats = det bettet trivs han med!

Dessutom är det ju så att bara för några år sedan ansågs tjocka 2-delade bett vara det mildaste man kunde ha på en häst.
Nu har man ju börjat uppmärksammat att just 2-delade ofta vid en förhållning trycks upp i gommen på vissa hästar = obehagligt. Likaså så är det ju konstaterat att gapande hästar vid förhållning kan göra så för att det förut klassade "snälla tjocka" bettet är så stort att hästen gapar för att den inte KAN stänga munnen, bettet är för tjockt!

Det bett jag har som "basic", dvs är det första bettet jag provar om hästen gillar är ett relativt smalt 3-delat. Min uppfattning är att det bettet är det bett jag känner till som flest hästar trivs med.

Däremot håller jag med dig till 100% att domarna skulle ha mer makt att avbryta ritter där bettet används felaktigt och/eller brutalt på hästen!

Antingen ska skarpa bett förbjudas BÅDE på ponny OCH häst, eller så kan man släppa betslingen helt fri och lägga större ansvar på domaren, t.ex. ge dem rätt att avbryta en ritt/beordra ryttaren att kliva av om bettet används på felaktigt sätt. (bortsett från unghästklasser, där borde det bara vara godkänt med två- eller tredelat)

Här förstår jag inte alls hur du resonerar, vill du förklara?

Om man endast skulle få rida på två och tredelat bett i unghästklasser, varför ska man då få rida på skarpare bett i avd A?

Blir hästarna starkare eller svårare att rida bara för att de är äldre?

Ska man först rida något år på endast två-tredelat och sen bettsla upp? varför?
Då innbär det att man inte kan tävla alls om man har en unghäst som inte funkar på två-tredelat bett?

Men unghästar BÖR ju ha så milt bett som möjligt, annars har man ju ridit in dem fel :crazy:

Men unghästar BÖR ju ha så milt bett som möjligt, annars har man ju ridit in dem fel :crazy:

men ett bett är ju aldrig skrapare än hande som håller i det.
Tänk vad skarpt ett vanligt tvådelat kan bli med en som har hård hand och sitter och rycker och dra gemfört med ngn som rider på pelham men som har mjuk hand och gör lätta förhållningar.

Här förstår jag inte alls hur du resonerar, vill du förklara?

Om man endast skulle få rida på två och tredelat bett i unghästklasser, varför ska man då få rida på skarpare bett i avd A?

Blir hästarna starkare eller svårare att rida bara för att de är äldre?

Ska man först rida något år på endast två-tredelat och sen bettsla upp? varför?
Då innbär det att man inte kan tävla alls om man har en unghäst som inte funkar på två-tredelat bett?

Vad jag menar är att ytterst få unghästar inte fungerar på två- eller tredelade bett, och att det kanske i första hand bara handlar om att ge hästen mer utbildning/rutin när man startar i dessa klasser. T.ex. så är det ju bara 4- och 5-åriga hästar som är hänvisade till dessa klasser (och de 6-åringar utan tillräckliga resultat för att starta i avd A)
Anser absolut inte att man ska behöva betsla upp efter något år, men vill inte se för skarpa bett på en häst som är i en utvecklingsfas både fysiskt och psykiskt. Är fullt medveten om att det finns undantag även när det gäller unghästar, men inte många.
Samtidigt finns det ju inget som hindrar från att testa hästen på andra bett på träningar, om det är helt nödvändigt.

Ja det tycker jag också iofs.
Tycker även att man ska få rida utan kavaj när det är ruskigt varmt, om överdomaren tillåter det.
Speciellt när det är långa banor blir det ju hemskt jobbigt att rida med kavajen :crazy:

Men långa banor är ju mkt jobbigare för hästen än för ryttaren om det är ruskigt varmt.
En människas termoneutrala gräns går vid 24 grader, och hästens vid ca 8 grader. Förstår inte riktigt varför man inte skulle orka rida ett par minuter i kavaj bara för att det är varmt. Själv har jag alltid kavaj, oavsett vad överdomaren tillåtit.
Jag håller till punkt och pricka med det som Sorbe skrev, "Lite får man ju offra sig"
:D

Liknande trådar

Fordon Jag har nu fått veta att det är termostathuset på peugeoten som läcker. Det kostar drygt 6000 att laga. Jag var i kontakt med en som...
2
Svar
30
· Visningar
3 177
Senast: Wille
·
Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 466
Senast: Lingon
·
R
Gnägg Jag är ny här på bukefalos. Detta blir min första tråd (förutom en tråd där jag bara presenterade mig lite kort). Så om jag gör nåt fel...
Svar
12
· Visningar
1 160
Senast: Raderad medlem 149639
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 283
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar