Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
*kl*
trots att jag inte rider ponny längre tycker jag man ska ta bort regeln om att man bara får ha vissa bett / lägga till fler bett. Jag anser att det är bättre att få rida på ett bett hästen/ponnyn trivs på och ryttaren med för den delen.
Kavajtvång - det är tävling, inte nån träning. Lite får man faktiskt offra sig.
Ta bort pelham och pessoabett från ponnyerna. Ja, det kanske inte blir så bra för alla - vissa går ju bra på pessoa och pelham, men jag tycker det ska vara så milt som möjligt. Dock kommer man nog se ungar som sitter och toksliter i ponnyerna istället, mer dressyr önskas!
Sporrar bort för ponnyryttare, iaf på lokal och ev. regional nivå. Har sett för mycket av sånt där sporrarna används på fel sätt.
Man kan ju plocka bort spöna alt. göra en mer strikt regel om spöanvändandet.
Sen förbjuda föräldrar/tränare från att stå på framhoppningen och gallskrika och visa noll hänsyn. Kan lägga till att det gäller för hela tävlingsområdet.
Sen tycker jag också att det ska vara kavajtvång på tävling.
Det ser så mycket trevligare ut
Men däremot håller jag med kopparberg om att det är helt OK att rida i regnkläder vid ösregn, men bara om de är utan luva.
Är lite delad inför bettfrågan. Vissa ponnier kan helt klart vara befogat att rida på skarpa bett, men då MÅSTE domaren vara uppmärksam på att ryttaren verkligen kan hantera bettet. Gäller även i storhästklasser, har sett alltförmånga som sliter och drar alldeles för hårt i sina hästar där också, och ofta sätter på martingal eftersom hästen "slänger upp huvudet så i förhållningarna" . Antingen ska skarpa bett förbjudas BÅDE på ponny OCH häst, eller så kan man släppa betslingen helt fri och lägga större ansvar på domaren, t.ex. ge dem rätt att avbryta en ritt/beordra ryttaren att kliva av om bettet används på felaktigt sätt. (bortsett från unghästklasser, där borde det bara vara godkänt med två- eller tredelat)
Antingen ska skarpa bett förbjudas BÅDE på ponny OCH häst, eller så kan man släppa betslingen helt fri och lägga större ansvar på domaren, t.ex. ge dem rätt att avbryta en ritt/beordra ryttaren att kliva av om bettet används på felaktigt sätt. (bortsett från unghästklasser, där borde det bara vara godkänt med två- eller tredelat)
Men unghästar BÖR ju ha så milt bett som möjligt, annars har man ju ridit in dem fel
Här förstår jag inte alls hur du resonerar, vill du förklara?
Om man endast skulle få rida på två och tredelat bett i unghästklasser, varför ska man då få rida på skarpare bett i avd A?
Blir hästarna starkare eller svårare att rida bara för att de är äldre?
Ska man först rida något år på endast två-tredelat och sen bettsla upp? varför?
Då innbär det att man inte kan tävla alls om man har en unghäst som inte funkar på två-tredelat bett?
Ja det tycker jag också iofs.
Tycker även att man ska få rida utan kavaj när det är ruskigt varmt, om överdomaren tillåter det.
Speciellt när det är långa banor blir det ju hemskt jobbigt att rida med kavajen