Vilka rättigheter har min sambo?

Sv: Vilka rättigheter har min sambo?

Om ni betalar henne underhåll för det barn som bor mest hos henne så borde mamman rent regelmässigt kunna krävas på underhållet för det barn som bor hos er på heltid.

Men jag vet inte :/

Hur är det om ena barnet är varannan vecka där pappan står för alla omkostnader och det andra barnet är hos sin mamma på heltid och hon står för alla omkostnader där?

Han betalar alltså mamman för när barnet är där också? Isåfall borde ni inte betala något underhåll alls.

Om inte, så ska det betalas underhåll för barnet som bor heltid hos mamman.
Inget för barnet med växelvis boende.

Eller är jag ute och cyklar nu?

För barnet som bor varannan vecka utgår inget under håll men för det som bor heltid hos mamman ska pappan betala underhåll.

Föräldrar kan förstås göra egna överenskommelser som går utanför bestämmelserna.

kl

Nu har jag lite bättre förståelse, tror jag.

Barn 1: Bor hos oss växelvis mellan 55/70%, beroende på hur arbetsmånaden ser ut (ungefär varannan månad).
Barn 2: Bor hos sin mamma 100% sedan en tid tillbaka

Mamman är tillbaka från sjukdomstiden och kan nu ta hand om sina barn, men hon behöver stöd i form av sina föräldrar. Jag tror/misstänker att det är så att min sambo har vårdnaden juridiskt. Det blir då HAN som officiellt behöver stödfamilj. Mamman är rädd för att inte få vårdnaden överhuvudtaget när stödfamiljen tas bort. Detta beslut kan tydligen komma från sociala som jag förstått det, men VI nekar henne dock ALDRIG hennes barn.

Summa sumarum: Om detta stämmer, går pengarna som vi betalar till kommunen för underhåll av barnen till stödfamiljen. Mamman har officellt inte någon juridisk vårdnad om barnen, eftersom stödfamiljen får "underhåll" av kommunen (nu oss). Mamman skall således INTE ha barnbidraget, ännu eftersom det officiellt är stödfamiljen som tar hand om barnen på pappans arbetstid. Pappan betalar barnomsorg och annat. Att vi sedan betalar barnbidraget ändå, har inte med saken att göra. Men det är de här 2500 kronorna för ett stöd som vi INTE är i behov i, är det som stället till det.

Det är det enda jag kan tänka mig. Kan jag lägga fram detta till min sambo?

Tillägg: Jag vill poängtera att jag är FULLT medveten om att i underhållet så ingår även barnbidraget. Men i den nuvarande situationen som ställt till det för oss så ingår inte barnbidraget till stödfamiljen. Om det jag kommit fram till stämmer alltså! Och när stödfamiljen "plockas" bort så utgår ett fullt underhållsstöd till mamman så länge det ena barnet är där till 100%, det är jag också fullt medveten om och inget som kommer att bortses ifrån.

En fråga när jag ändå är igång: Om vi har det andra barnet hos oss 50%, skall halva barnbidraget då utgå till mamman i den senare situationen? Dvs. utan stödfamilj..

går pengarna som vi betalar till kommunen för underhåll av barnen till stödfamiljen
Det där tror jag du uppfattat fel, kommunen har inget med underhållet att göra, den biten sköter försäkringskassan.
Vem har du fått förklaringen av?

Nu är det så här att kommunen vi bor i har tagit ett beslut om att alla familjer som behöver stödfamilj eller familjehem skall bekosta detta själva. Det är nödvändigtvis inget underhåll i den mening, men jag har valt att kalla det så när jag inte vet vad det bidragsdelen heter, från kommunen. Ber om ursäkt för detta..

Om mamman inte har någon juridisk vårdnad om barnen är alternativen att din sambo har ensam vårdnad om dem alternativt att de fått en särskilt förordnad vårdnadshavare så att ingen av föräldrarna har vårdnaden. På det du skrivit tidigare låter det inte så, så jag tror att du har missförstått något rejält.

Har din sambo ensam vårdnad är det han ensam som ger tillåtelse till att barnen får kontaktfamilj.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 936
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Jag blir tokig. Vi har sonen varannan vecka och ska ju då dela på kostnader som kläder, sport, cykel osv osv. Pappan skyller dock...
Svar
2
· Visningar
1 908
Senast: Manji
·
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
33 237
Senast: ako
·
Relationer Eller drake och enhörning kanske... Har anonymt nick men tänker inte himla om vem jag är och jag tror många räknar ut det, åtminstone de...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
26 419

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kall lägenhet
  • Göra egen tvål
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat