Vilka raser har era körhästar

Sv: Vilka raser har era körhästar

En "oäkta" shettis...

Hon är egentligen en tvättäkta shetlandsponny med härstamning enligt uppgifter jag lyckats snoka rätt på. Hennes första ägare brydde sig dock inte om att skicka in papper för registrering. När passtvånget blev verklighet ägde jag henne och då det inte gick att få tag på tagelprover från mor/far så blev hon registerad i SVRP slaskregister som okänd korsning.

Jag kör traktor. :p
Fjording/islandshäst.

Ska börja köra in en New forest-korsning till våren, NF/dansk ridponny tror jag hon är.

Jag har två gotlandsruss, en inkörd och en som ska köras in nu.

Fullblod som är under inkörning. Har än så länge bara dragit vagnen två gånger. Otroligt cool kille!

Hej!

Kör gör jag med shettis på gränsen till mini (ingen stam vad vi vet, men massor med humör). Inkörning gör jag med arabfröken.

/Lavinia

Jag har två shetlandsponnyn, en korsninmgsponny katB samt en A-ponny (ren shetland, men reggad som korsning med okänd stam pga att hingsten ej var godkänd hingst).
De jag kör med i nuläget är A-ponnym som är min tävlingsponny. Den andra shettisen är precis under igångsättning efter att ha gått med föl i ett år.
B-ponnyn är pensionär (29år) och åringen genomgår mest vanlig hantering och uppfostran :)

Har drömmar om att min ridtravare ska kunna tävla i körning en vacker dag. Har alltid kört henne med travsele/rockard men nu köpte jag en maratonsele och tryckvagn till min kbl travare som hon ska få prova på nu när hon äntligen är frisk efter 6 månaders konvalacent. Hon har broskbildningar mellan 2 kotor i ländryggen som gör att hon är känslig om sin rygg och är nu 18 år gammal så jag vill lägga ridningen på sidan om nu när hon tappade alla viktiga muskler som hon hade som ridhäst, det är körningen hon trivs bäst men ändå :-)

Jag har tre hästar:
Nordsvensk brukshäst, 6 år. Väl inkörd och kan dra "det mesta", fick 46 poäng på KBI efter 2,5 månaders inkörning (rockard, fyrhjulsvagn, skogsvagn, linor+svängel+sax+timmer, timmerkälke, harv, såmaskin, vält, tolka med pulka eller skidor, släde). Kör i olika miljöer men inte i "supertung trafik". Tävlar brukskörning (och rider etc, tävlar bruksridning).

Shettis 9 år. Körd hos tidigare ägare men vilat i närmare 3 år när jag tog över henne. Jag ska börja om från grunden med att dra däck etc innan jag börjar köra henne själv så jag vet att det inte är några glapp i utbildningen. Rids regelbundet av medryttare och av mina barn. Jag tömkör en del.

Russ 5 år. Jag har nyss köpt henne till barnen och mig (eller rättare sagt; mamma har köpt henne..). Hon fick 47 poäng på KBI förra året med föl vid sidan. Närmsta tiden ska jag och hon lära känna varandra, men jag har som mål att tävla brukskörning med henne som jag gör med nordsvensken. Vi behöver öva på halterna, och efter att vi lärt känna varandra mera så blir det timmerkörning med linor, svängel och sax.

Jag har verkligen fastnat för körning och har helt slutat rida för att satsa på körningen. :)
För några månader sedan köpte jag en ny häst som har många av dom kvaliter jag vill ha hos en bra körhäst, en Welsh Partbred (vamblodig travhäst/welsh av cob typ) vart det.
Och jag är så pass lyckligt lottad att jag får köra/tömköra ganska många hästar = Väldigt utvecklande för mig.
Det är lite gott och blandat med raser men några fjordingar och shettisar samt new forest, öselponny och hbl blir det.
Jag hade en Nordsvensk brukshäst som jag tävlade med innan.

En bild från en av förra sommarens tävlingar med Nordsvensken :)

1048895_609898419042943_1483541845_o_zps269ca4b7.jpg

Av mina 4 är 2 inkörda. Ena en Amerikansk Miniatyr andra en tinkerkorning. De andra 2 som ska köras in är ett russ och en till miniatyr :)

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
357
Senast: Cactus
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 105
Senast: Maniac123
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 265
Senast: Derivata
·
Hästmänniskan Just nu har jag ca 12 min att köra till stallet, 1 mil. Mest grusvägar att rida på och vi rider oftast själv då de bara finns en annan...
2
Svar
31
· Visningar
2 522
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25