Vilka potatissorter väljer ni, och vilka väljer ni bort

Sv: Vilka potatissorter väljer ni, och vilka väljer ni bort

Mandelpotatis och sparrispotatis är favoriter. Annars köper jag nåt som ser kul ut, finns det någon jag inte provat förut slår jag till.
Blå kongo är god, men jag har svårt för färgen. Ok att ugnsrosta, men lila mos vill jag inte ha.

Kl.

Hemma odlar vi
King edward
Swift
Matilda
Asterix

Sedan brukar vi testa någon för oss ny stort.
100% obesprutade :D.

Jag gillar King Edvard. Har en ekologisk odlare som jag byter växter och grönsaker med.. :)

Om man kan odla King Edward ekologiskt, varför är den då den mest kemikaliekrävade potatissorten i kommersiell odling?

(Jag trodde att den var helt omöjlig att odla ekologiskt. Åtminstone kommersiellt.)

Jag är inte särskilt förtjust i potatis överhuvudtaget. Jag gillar verkligen inte King Edward, varken smaken eller odlingsmetoderna.

Jag köper helst de mindre påsarna med godare potatissorter i, som mandelpotatis och sparrispotatis. Jag äter så lite potatis att det högre priset har ytterst marginell betydelse.

Blå Kongo tycker jag tyvärr inte är god, men det är roligt att bjuda barn på blått potatismos. Jag har mörkblå Swedish Grace-tallrikar, och färgen skär sig helt fantastiskt mot det blå moset. :D Serverar man rödbetsbiffar till blir det helt otroligt!

Den är inte omöjlig, men väldigt svår. Kort sammanfattat :-).

Den är inte omöjlig, men väldigt svår. Kort sammanfattat :-).

Ok, det räcker som förklaring. :)

Men omöjlig tänkte jag mig nog att den inte ger skörd nog för att det ska vara ekonomiskt meningsfullt för en yrkesodlare att ha den i ekologisk odling.

För en hemmaodlare med ett litet grönsaksland, däremot, behöver det ju inte gå med vinst och man räknar inte arbetstiden som en kostnad på samma sätt.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 369
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 184
Senast: Gunnar
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 023
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Är mest lite nyfiken efter att ha tittat i Herr Hästs pass tidigare idag. Vilka formkrav ställs på ett pass och hur noga är det...
2
Svar
35
· Visningar
2 812
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar