@Dressyrtjejen_97 har du haft ute veterinär som provat hitta det andra chipet, för att se om det fungerar?
Bara i ren nyfikenhet alltså
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
@Dressyrtjejen_97 har du haft ute veterinär som provat hitta det andra chipet, för att se om det fungerar?
Min är född 06 och har ett minutiöst ifyllt pass. Travare och allt stämmer på pricken.
Känns konstigt att din häst har ett annat pass? Har du kollat efter det gamla chippet så du vet att det är rätt häst?
Varför har han inte koll på vilka chip han satt in i sin egen häst? Luktar begravd hund härFör att uppfödaren var den som skaffade det första passet, och han då sedan berättat för mig vad som stod i det. Dessutom var han typ ID kontrollant/chipmärkare själv, så han var väldigt noggrann med att det skulle görad "rätt och riktigt enligt konstens alla regler".
Varför har han inte koll på vilka chip han satt in i sin egen häst? Luktar begravd hund här
Hästen(ponnyn) är väl registrerad förut under sitt andra namn. Där brukar också chipnumrer stå.Det har jag aldrig sagt?
Jag har inte koll på det chipnumret - men det beror (inser jag nu!) på att jag aldrig har frågat efter det - då jag alltid tagit för givet att det helt enkelt gått sönder. Men skulle jag fråga skulle han säkert veta det!
Min senaste häst dom jag skrev om tidigare i tråden,. Där sökte jag på namnet, fick upp att den var registrerad och vilket chipnr den hade. Föräldrar, uppfödare mm.
Sen tog jag ut vet som styrke med avläsare att det var samma häst (chipnr) och skickade in för att göra dublikat. Det var då man upptäcker att passet inte blivit klart. Väldigt konstigt men..
Finns din häst om du söker på hans tidigare namn?
Blir så nyfiken varför man bara inte sökte efter hans chip. Såvida det inte slutat fungera eller så då.
Måste bara påpeka att det är väldigt ovanligt att chippet slutar fungera. Snarare är det så att det inte går att hitta för att det har flyttat på sig.
Det kan finnas begränsningar på avläsaren men att själva chippet slutar fungera är inte vanligt. Det är en väldigt enkel konstruktion utan egen kraftkälla. Tror att man räknar en livslängd på en miljon avläsningar eller så.Väldigt ovanligt är det inte. Ibland räcker det att prova med en annan läsare
Inte ens H.Hs nya/nuvarande indentitets chipnummer står på webben t.ex. och öht är det mycket färre uppgifter än t.om. det lilla som står i det passet. Så jag har inga förhoppningar om att hitta något gammalt chipnummer på webben iaf.
Antar att det är i Blå basen som hästen finns publikt på nätet? Där står aldrig något chipnummer publikt synligt, men om man söker i Blå basen via "Sök nr"-funktionen och väljer att söka på ett chipnummer och får träff så visas den hästens uppgifter.
Ett korrekt injicerat chip på häst flyttar inte på sig. Det ska läggas i nackmuskeln och där kapslas det in och sitter fast. Till skillnad mot på hundar, där man lägger chipet subcutant (under huden) - där kan det vandra.Måste bara påpeka att det är väldigt ovanligt att chippet slutar fungera. Snarare är det så att det inte går att hitta för att det har flyttat på sig.