Vilka potatissorter väljer ni, och vilka väljer ni bort

Sv: Vilka potatissorter väljer ni, och vilka väljer ni bort

Fast det finns ju väldigt många olika sorter så ska de ge generella tips är det nog bäst så som det är uppräknat där.

Sen är jag ju nyfiken - FINNS det fler mjöliga sorter än King Edward? Jag har nog aldrig hört talas om någon...

Någon mer mjölig finns det. Jag vetinte vad den heter men jag har köpt en säck som vr märkt mjölig och den hade inte King Edwards karaktäristiska röda fläckar.
Jag vill egentligen bara ha mjölig potatis så det är trist att man måste bespruta King Edward så hårt :(

Snöboll är ju mjölig, sen finns det nog sorter som är mer åt det hållet på skalan så att säga. Det är därför man inte kan skriva bara fast eller mjölig, sån idioti :eek:. Sån potatis köper inte jag heller i ren protest.

Jag är en sån som gillar King Edward fast det går mot mina principer (pga bekämpningen). Men den är god! I år tycker jag dock den kokar sönder väldigt mycket, så det är nog dags att byta sort. Å andra sidan kokar vi väldigt lite potatis, vi äter kanske potatis en gång i veckan max och ofta klyftpotatis. Vilket jag eg också borde ändra på men tiden är ofta den begränsande faktorn tyvärr.

Jag äter helst kokt Bintje.
Häromkring är den lokala potatisen rent fantastisk så det mesta från ICA slinker ner.
Och ja, de säljer mest lokala varor.
Det är mindre än 1 km till Potatisen från ICA och Lokalbefolkningen är mycket "Patriotisk".

Vi köper alltid King edward... Troligen mest för att det alltid var den vi köpte när jag var liten. Alla andra sorter påminner för mig om potatisen man fick i skolan :O

Gratinera – välj en fast potatis

Varför rekommenderar de fast potatis till gratäng? Har sett det på andra ställen men det går helt emot min erfarenhet. Jag använder alltid mjölig, med fast potatis blir gratängen sådär träligt separerad. Potatisbitar med slaskig vätska omkring. Är det jag som vill ha gratänger på annat sätt än vad andra vill eller gör jag något konstigt när jag lagar potatisgratäng? Vad använder ni andra till gratäng, fast eller mjölig?

Jag håller absolut med dig. Dessutom köper jag nästan alltid färdig gratäng numer, spetsar med rätt mkt 3% mjölk och en god ost. Blir mycket bättre än hemmagjord!

*drar på mig en skämsmössa till*

Vad gäller typ av potatis så har jag mjölig till mos och fast till kokning/ugnsrostning.
Jag köper oftast i lösvikt och då spelar sorten ingen större roll.

Det är svårt iaf för vår stora affär att skriva ut sort på skylten, för det kan skilja från binge till binge. Men om man frågar personalen så kollar de (vi) gärna upp det! :) Den fasta är ofta Folva, Solist eller Princess... Mjöliga allt som oftast King Edward.

Ibland har vi rödskalig potatis som är en fast sort. Det är tydligen nästan bara vi i sverige som köper den som konsumenter, i många länder används den bara till typ chips.
Även eko finns på lösvikt, då är den oftast fast, men osäker på sorterna.

Vill jag lyxa till det köper jag potatis på påse, då oftast Amandine som är min favorit!

Oh, fy! Ja, dra ned skämsmössan ordentligt :). Jag klarar inte av färdiggjorda gratänger. Jag har försökt... Extra grädde, mer vitlök, ordentligt med ost... Men nej, det blir ju inte gott!

En riktig hemmagjord potatisgratäng med mjölig potatis ska det vara. Mycket grädde och ordentligt med vitlök och lååång tid i ugnen. Det är gott att spetsa till den med lite créme bonjour med vitlök och örter också. Mums!

Gamla röda älskar jag :) Annars mandelpotatis är en favorit! Särskilt Blå Mandel även den har en viss förmåga att dra på sig sjukdomar.

Åh, jag älskar också bintje. Tyvärr så får jag väl ge upp hoppet efter det du skrev, och här uppe har jag nog aldrig hittat den :(

Jag köper oftast den så kallade "fasta" potatisen på Hemköp, helst den gula, inte lika förtjust i Asterixen. Ibland tar jag svängen om ICA istället och då blir det oftast någon av delikatesspotatisarna i påse.

Blå Kongo är kul, kanske mer kul än god egentligen. Testade odla ett år men fick inte en enda potatis av den, men hade inte utsädesknölar utan en påse från affären, kan ju varit något med den. Får testa något annat år.
Potatis är gott i alla möjliga varianter!
Jag har odlat mycket Blå Kongo, en rikgivande god potatis som är lagringshärdig och lättodlad.

ja jag misstänker att den jag köpte inte var bra utsäde. Alt att den inte trivs als i min jord. Vad har du för jord där du bor?
Mammas farfar odlade alltid blå kongo, mer lera i jorden där han bodde än min lätta sandjord.

Kl
Vi köper fast, märker ingen större skillnad på sorterna.
Använder den till allt, koka, steka, potatis i ugn, gratänger, inga problem alls :-)

Aldrig King Edward, ofta Asterix. Använder alltid fast potatis, även till mos.

Jag måste erkänna att jag gillar King Edward, trots att den är hårt besprutad.:o

Har även blivit förtjust i en fast sort som heter Princess.

Bland tidiga sorter, så gillar jag Vit Drottning. Den fullkomligt smälter i munnen.:d

Jag har styv lera (betong) men på en del sandjord och den växte lika vilt på båda ställena. Du hade nog fått utsäde som var behandlat.

gillar Asterix, den har rött skal och är fast. god smak. men jag kan äta vilken som egentligen.

Varför rekommenderar de fast potatis till gratäng? Har sett det på andra ställen men det går helt emot min erfarenhet. Jag använder alltid mjölig, med fast potatis blir gratängen sådär träligt separerad. Potatisbitar med slaskig vätska omkring. Är det jag som vill ha gratänger på annat sätt än vad andra vill eller gör jag något konstigt när jag lagar potatisgratäng? Vad använder ni andra till gratäng, fast eller mjölig?
Jag använder alltid fast potatis även i gratänger. Och min erfarenhet är att det bara handlar om tillagningstiden, möjligen hur tunt skivad potatisen är. Mina gratänger brukar bli sådär krämigt mumsigt jättegoda :d...

Kl*

Jag köper den potatis jag hittar, typ. Aldrig king edward. Oftast köper jag kravmärkt lokalproducerad potatis, men ibland slinker det ned vanlig icapotatis.

Mandelpotatis är fantastiskt gott, äter ibland men hittar inte eko/krav.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 369
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 184
Senast: Gunnar
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 023
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Är mest lite nyfiken efter att ha tittat i Herr Hästs pass tidigare idag. Vilka formkrav ställs på ett pass och hur noga är det...
2
Svar
35
· Visningar
2 812
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar