Vilka potatissorter väljer ni, och vilka väljer ni bort

Rialavargen

Trådstartare
På jobbet idag pratade vi om potatis, vilka sorter man föredrar. Det kom upp namn så som magnum bonum, blå kongo. Gamla sorter hävdade mina arbetskamrater. Lite nytt för mig. Jag brukar mest välja mellan fast eller mjölig. Dessutom väljer jag ofta bort binje, för den fick jag aldrig köpa för mamma, när jag fick uppdrag att handla åt henne när jag var fortfarande bodde hemma.
Så nu undrar jag vad ni har för tycke och smak, gällande den gamla knölen?

Sv: Vilka potatissorter väljer ni, och vilka väljer ni bort

åh, Bintje är min favoritpotatis! Men de är svårodlade numera och har ofta sjukdomar, så det brukar vara svårt att få tag i bra Bintje.
Jag väljer andra fasta potatisar istället, det brukar bli den som finns. Vi är inga storkonsumenter av potatis i min familj. (och min pappa roterar nog i sin grav, han var "potatiskonsulent" till yrket...)

King Edward är en stående favorit, för jag älskar potatismos :d

Av de fasta sorterna i lösvikt ser man ju sällan sorterna, men jag väljer hellre gul än röd (asterix).

Jag gillar att testa de olika sorterna i påse, Apache är både vacker och god, fläckig som en skäck :)
Mandelpotatis är också god, och Amandine :d

Jag försöker undvika King Edward då jag läst att den är så väldigt besprutad. Köper gärna närodlat eller ekologiskt.

Vi köper ekologisk om vi köper, men nu var det så längesen att jag inte har koll på vilken sort det brukar vara.

Min morfar däremot pratade alltid om potatis, bintje var hans favorit:)

*kl*

jag köper en ekologisk grön påse, står inte vilken sort det är, ibland står det "fast" på ett klistermärke i botten men det säger inte mig nånting. Jag gör mos / skivor i ugn / gratäng osv oavsett vilken potatis det är och känner nog ändå ingen skillnad. haha.

Jag köper sällan potatis, men häromdagen var jag på Willys.
De skrev inte ut vilka sorter de hade. Det stod bara "potatis, fast".

Jag blir irriterad. :mad:

När jag får potatis av grannen så är det sorter som är noga presenterade. Prinsess gillar jag. Och en sort jag aldrig sett i affären - Sava. Den är så god att man kan äta den som delikatess. Bara med smör.

Affären har oftast bara King Edvard och Asterix att välja på. Såvida ma inte köper dyra småpåsar med olika sorter.

Jag tror det kommer- Precis som man förr köpte röda eller gröna äpplen och nu kan välja mellan massor av sorter så kommer potatisen att bli presenterad sortvis den också.

Det är ju stor smakskillnad mellan sorterna.

(Bintje finns inte i odling häromkring längre. Det var många många år sedan jag åt Bintje sist. Saknad!)

Till kokning vill jag ha en gul fast sort. Det finns sorter som passar till råstekning.

Den mjöliga king E, ja där håller jag med holländarna..Det är för grisarna.

Men till potatismos är den bra, fast där duger ju de flesta vintersorterna.

Jag köper sällan potatis, men häromdagen var jag på Willys.

Jag blir irriterad. :mad:
Jag blir också irriterad när de gör så, men oftast kan man putta skylten lite åt sidan och se vad det står för något på papplådan bakom.

Asterix och Solist är vad min ekobox erbjuder. Behöver sällan komplettera med annan potatis :)

Jag bryr mig inte så mycket om sorten, jag köper bara ekologisk men den är nog alltid av fast typ. King Edward och liknande mjuka potatisar kräver massor med bekämpningsmedel för att kunna odlas..

Mandelpotatis är min absoluta favorit och Bintje brukar vi använda som bakpotatis. I våra affärer säljs mycket Sativa som lösviktspotatis.

När vi gör vanliga veckohandlingen brukar det bli vad som finns i lösvikt just då, mjölig eller fast beroende på vad den ska vara till.

Ska det lagas något lite lyxigare hemma gillar jag mandelpotatis eller cheriepotatis (blir så himla gott i ugn!). Så mycket större variation än så brukar det dock vara svårt att hitta :p

Blå kongo var annars en favorit när jag var liten :D

Mandelpotatis, som jag är uppfödd på. Annars nån fast sort.

Mandelpotatis är min absoluta favorit! Helst den egenodlade. Helst egenodlade gäller förvisso alla sorter ;)
Betalar hellre några kronor mer per kilo och vill ha ekologisk potatis. Fast eller mjölig beror på vad som ska göras, king Edward har funkar bra att odla här hemma så det har blivit en del sån, nån Asterix och sen har jag testat två andra fasta sorter som jag tyvärr inte kommer ihåg namnen på, men den ena gav helt enorma potatisar, goda, fasta och väldigt gula. Hoppas jag känner igen namnet om jag ser det till nästa säsong, köpte utsädet på granngården så det är ju intenågon exklusiv ovanlig sort.
Blå Kongo är kul, kanske mer kul än god egentligen. Testade odla ett år men fick inte en enda potatis av den, men hade inte utsädesknölar utan en påse från affären, kan ju varit något med den. Får testa något annat år.
Potatis är gott i alla möjliga varianter!

King Edward till nästan allt. haha

Har testat blå kongo också, kommer inte ihåg hur den smakade, för jag var mest fascinerad över att den var blå/lila :p

Jag vill ha ljus, mjölig potatis, så det blir närodlad king Edward eller ännu hellre Snöboll, som köpes i tvåkilospåse.

/AA

Beror på användning och utbud, men Cherie, mandel, asparges, sava. Inte King Edward av miljöskäl, och asterix som är så vanlig tycker jag är skittråkig.

Jag blir så glad av sånt. :) Visst kan de skriva vilken sort det är också, det skadar ju verkligen inte. Men i alla recept står det ju vad för typ av potatis man ska ha, inte vilket namn den har. Om man då inte kan vad alla sorter är och köper fel känns det som att matlagningen inte alls blir så bra.

Kollade på Liten Potatisskola på Svensk Potatis och de skriver såhär:

Koka – färsk, fast och mjölig sort
Råsteka – välj en fast sort
Rosta – helst en fast sort
Baka – mjölig sort
Mosa – gärna mjölig sort men fast funkar även
Gratinera – välj en fast potatis

Inte ens Svensk Potatis skriver ut sorterna!!

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 369
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 184
Senast: Gunnar
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 023
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Är mest lite nyfiken efter att ha tittat i Herr Hästs pass tidigare idag. Vilka formkrav ställs på ett pass och hur noga är det...
2
Svar
35
· Visningar
2 812
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar