Vilka hundraser eller korsningar skulle ni aldrig skaffa?

pernilla_s

Trådstartare
Fick ideen av vad skulle ni aldrig döpa er hund till. Ingen behöver ta illa upp, detta är ju högst personlig och är inget påhopp och hoppas ALLA kan hålla det städat och snyggt.

Jag skulle själv inte skaffar renrasigt eller med korsningar med border collie, schäfer, dobermann, rottweiler, ingen ''kamphund'', sharpei och berner sennen. Hmm jag hade nog ganska lång lista jag. :o

Sv: Vilka hundraser eller korsningar skulle ni aldrig skaffa?

Jag skulle inte skaffa mig en "knähundsras". Men vem vet, när man blivit pensionär kanske jag traskar omkring med ett gäng golvmoppar.:eek::rofl:

haha, det fick mig att komma på en mops skulle jag heller aldrig skaffa.

Jag skulle aldrig skaffa:

• Någon av de stora raserna - grand danois, varghund el dyl
  • Någon av de riktigt små raserna - allt under 35 cm går bort
  • Hundar med mycket päls - ingen collie, beardis, shapendoes, berner sennen osv...
  • Inga raser med mycket skärpa och aggression (malinois, fila mfl)
  • Inga raser som har problem med rädsla eller nervositet
  • Inga raser som har problem med svenskt klimat (greyhound mfl)
  • Inga blandraser, jag håller mig till renrasigt.
  • Inga terriers!!!
  • Inga bulldogs.

Det är nästan enklare att räkna upp vad jag kan tänka mig: Retrievers, spaniels, vissa vallhundar (kelpie, aussie mfl), samt enstaka andra raser.

Senast ändrad av en moderator:

Oj det finns många raser som jag inte skulle vilja ha av olika anledningar, några av dem är bla: Staffe, Amstaff, pitbullblandning eller blandning av dessa med annat, tax, shitzu ( vet inte hur det stavas), jack russel, vill heller inte ha någon blandras utan jag håller mig till renras. Detta var några av raserna som inte lockar mig.

Senast ändrad av en moderator:

Jack Russel måste nog vara en hund jag aldrig skulle ha! Har träffat många och i stort sett alla har varit mer eller mindre tokiga:crazy:
Dessutom tycker jag inte att de är särskilt fina utseendemässigt heller. (sorry alla russel-ägare:crazy:)

Har säkert bara träffat på dåliga exemplar av både hundar och ägare, många verkar tro att en liten hund inte behöver så mycket och skaffar en söt liten russel, som visar sig mycket mer krävande än dom väntat sig.
Men efter vad jag sett tror jag inte jag skulle vilja, eller kunna, ha en russel.:angel:

Annars går raser med direkt osunt utseende bort. Jag vill att min hund ska se någorlunda sund ut i kroppen och vara någorlunda proportionerlig. Men det är ju bara utseendet, mår hunden inte dåligt av hur den ser ut och hämmas i livet p.g.a. utseendet så kan fantastiska personligheter väga upp ett utseende som egentligen inte tilltalar mig.

Hm, många. Det är bara några raser som jag kan tänka mig att skaffa, så då blir det ju desto fler som jag inte skulle kunna tänka mig.

Men stort sett så är det hundar med krävande päls, "jätteraserna", "kamphundsraserna", schäfer, spaniels, nakenhundar, pudel, blandraser och små tanthundar :p

De jag kan tänka mig är de flesta terriers, retrievers och vinthundar.

Själv skulle jag aldrig vilja ha

* Pudel
* Collie
* Border Collie
* "knähund"
* Jack Russel
* Labbe
* Golden

Listan på vilka jag skulle kunna tänka mig är nog kortare faktiskt men men de där är några av dem jag inte kan tänka mig.

Inga raser med överdrivna hälsoproblem.

Inga raser större än ~45 cm/20 kg.

Jag kan inte tänka mig att ha:

- terrier oavsett ras
- hund under 35 cm
- hund av "kamphundsras"
- vinthund

Jag är en utpräglad spaniel och retrievermänniska, älskar deras mjuka utseende och temperament. Men nästa hund funderar jag faktiskt på Schäfer, men det blir säkert en till Golden eller kanske en Springer spaniel.

* Terrier (i alla dess former!)
* Tyngre raser, mastiffer osv.
* Raser med stora hälsoproblem
* Håriga hundar (collie, tanthundar, terv)
* Bruksraser såsom rottis och dobermann
* Hundar med för kort päls, amstaff
* Ingen blandras överhuvudtaget
* Draghundar (om jag inte köper ett hus i fjällen!)
* Nakenhundar
* Raser som är mer eller mindre ljudkänsliga, bearder collie osv.

Okey, det är nog lättare att räka upp vad jag kan tänka mig; De flesta vallhundar, flat eller tollare och typ inget mer :D

Hundar som fäller!

Känns inte som att min "kan tänka mig att ha-lista" är så lång :p

Är ganska många som jag inte vill ha men några exempel:

Pudel, Jack russel, ingen jakthund (eftersom jag inte är intresserad av jakt), inte heller raser med många hälsoproblem eller riktigt små knähundar.

Vad jag aldrig kan tänka mig att ha:

Hundar med fysiska eller mentala problem.
Blandraser (oavsett raser i dem.)
För stora eller för små hundar. (mellan 40-70cm är lagom)
Retrivers.
Vallhundar.
Hundar med överdrivet mycket päls (Fast, jag kan nog göra undantag för afghanen...)
Hundar som är "älskar allt och alla".
Hundar som inte är alerta och gillar att röra sig.
Hundar som klättrar på väggarna om de inte får arbeta massvis.

Det blir mina älskade vinthundar kvar :angel:

Jag skulle aldrig skaffa mig en blandras av någon sort. Vad gäller hundraser jag inte vill ha är det nog lättare att göra en lista på de hundraser jag faktiskt skulle kunna tänka mig att ha, men för att nämna några:

Engelsk och fransk bulldog.
Shar-pei.
Mops.
Grand danois.
Mexikansk nakenhund.
Chow how.
Pudel.

*Schäfer
*Golden
*Rottweiler
*Dobermann
*Border Collie
*Stora långhåriga raser som tex Collie, Berner sennen, newfoundland, sankt bernhard och liknande raser
*pudel
*Samt ett antal mer som jag glömt namnen på

Har väl bara ca ett 10 tal raser som jag vill ha, men jag är inte helt omöjlig såvida det inte finns någon av ovanstående blandningar.

Aldrig chihuhua, pudel, nakenhundar, mops, schäfer mfl.

Aldrig nån blandning med bordercollie eller schäfer i.

Alla hundar som inte är långhåriga går bort för dom saknar "gos-faktor":)

Hundar som dräglar går JÄTTE-bort!

Raser med kort förväntad livslängd - nej tack.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 816
Senast: Otherside
·
M
Övr. Hund Hej. Jag skall försöka fatta mig så kort som möjligt, hoppas att ni orkar läsa allt! Jag och min sambo skaffade oss, i mitten på...
2
Svar
31
· Visningar
6 755
Senast: Shark
·
Övr. Hund Jag kollar på hundannonser och slås av hur ofta man ser korsningar med Rottweiler/Schäfer. Är det en "vedertagen" blandning? Verkar...
2 3
Svar
47
· Visningar
39 497
Senast: _Amazing_
·
A
Övr. Hund Jag vill ha en hund. Riktigt mycket. Det är så illa att jag på senaste tiden till och med drömmer om hundar på nätterna. :crazy: (Inatt...
Svar
14
· Visningar
1 290

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka