Blanda Rottweiler och Schäfer

Sv: Blanda Rottweiler och Schäfer

:confused:De är minst lika vackra som alla andra hundar. Har haft renrasiga hundar så har erfarenhet kan jag lova SAMT två blandraser /schäfer/labrador tyvärr gick bort vid 12 år ålder............Underbar!
NU.....just schäfer/rottis och Helskönt vacker och helt underbart snäll och klok.

Aldrig mer en renrasig!!!!!!!!!!!! Vem som nu är renrasig.
Sluta med era fördomar!

Haft renrasiga hundar så har stor erfarenhet!!!!!!!!!
Två blandras varav den förra som lämnade oss vid 12 års ålder /stor sorg/ var blandning schäfer/labrador.............Helt underbar!
NU------schäfer/rottis.................SÅ vacker, så klok, så snäll!!!!!!
Kommer aldrig mer ha någon renrasig............VAd som nu är renrasigt?????
Sluta med era fördomar!:eek:

Lägg av med era fördomar!!!!!!!!!!!!! Som om ni vet så mycket!
Har en underbar blandning av dessa två raser och aldrig mer en renrasig!!!!!!!!!!!!!!!!!

Att kunna se längre än utanför sin egen dörr och sin egen hund är en slags ödmjukhet...

Sammantaget vet vi en hel del.;)

Fördomar? Nej, men erfarenheter av dåliga ogenomtänkta korsningar med "fel" ägare, däremot.

Hihi.. stackars hundägare.

Där kan man nog påpeka oseriös uppfödare, pikar mer på oseriös uppfödare än oseriös blandrasavel.

Denna uppfödare kan dock inte vara så insatt i någon av sina raser.
Både schäfer och Rottis är ju två krävande och arbetande bruksraser.
Skulle aldrig sälja, eller köpa en sådan kombination där säljaer lovar dyrt och heligt att de är den PERFEKTA "sällskaps"-hunden.

Har haft en renrasig rotta och utgår man från henne så var hon världens underbaraste, men; - HON KRÄVDE massor av tid och arbete för att komma dit.
Har för länge sen haft även en korsning 75% rotta och 25% labbe, även han krävde sitt.
Fast säg den hund som inte kräver någonting för att bli harmonisk och fungera i allt de vardagliga?
Min åsikt är att man köper inte hund om man inte kollat upp rasen, i blandrasfall raserna. Och att köpa en hund som endast sällskap är för mej straffbart.
För folk man stöter på som har sina hundar till sällskap, då är de kisspromenader och någon enstaka längre, sen ska den bara vara sällskap i hemmet. Något fel uppfattning av hund.

Åter på ämnet.
Har tyvärr stött på ganska många schäfer/rottis som tagits emot som omplaceringar innan 2 års ålder. Då måste ju dessa sällskapsköpare insett att de tagit sej vatten över huvudet?

Fast åandra sidan, så är de även många renrasiga som omplaceras just när dessa sällskaps köpare varit i farten.
Hunden kräver ju sitt för att vara harmonisk, och enligt min åsikt så kräver den MYCKET mer än att vara just sällskapshund.

Som ex. en "vän" till mej och hennes familj köpte för något år sedan en gud-vet-vad-den-inehöll-korsning. Dock 50% BC. Där uppfödaren sålt och annonserat som bästa tänk bara sällskaps hunden.
Den här familjen, dock inte hon som jag känner, rastade denna hund kanske 3/dag, och vardera tur var på ca 5-10 min, i koppel. Därefter fick hunden bara ligga inne.
BEhöver jag säga att denna hund omplacerades innan året?

Så även om man letar sällskaps hund eller inte så ska man nog gå igenom hur rasen fungerar och vad den är avlad för att göra.

Bild1073.jpg

Ovanstaende ar schafer och rottweiler. utseendemassigt har hon onekligen fatt utstaende oron, alltsa blandning mellan de tva raserna.
Som individ ar hon det snallaste man kan hitta, men det ar ju just hon.
anledningen att agaren kopte henne var nagot i stil med att hon hade tankt kopa en rottweiler men sa salde uppfodaren valpen hon tingat.
sa da blev det ovanstaende.

Ser intelligent ut med tio punkter och utropstecken efter varandra. Verkligen.
Varför aldrig mer en renrasig? Det är väl inget fel på en renrasig rotweiler eller schäfer?
Jävla troll.

Det kanske är kutym under den sten som skribenten kravlat fram underifrån?
:rofl:

Vi (sambon) har en rottis/schäfer tik på tre år.
En jättesnäll, lättlärd och trevlig hund.
http://www.pixbox.se/pic_show_id25902458.html
Nog tycker vi och många med oss att hon är fin allt.

Dock är hon trots allt lite vek och inte så förtjust i främlingar.
Speciellt inte män. (sedan hade hon lite hmm udda "uppfödare" också)

Senast ändrad:

Hejsan, just denna blandras blir jätte fina...
Jag har en själv med 25% rottis och 75% schäfer, hon har täkninge och svansen som en rottis men annars ser hon ut som en schäfer, och ett öra är stående medans det andra hänger lite. Så det blir snygga hundar tycker jag iaf:D

Vi har en sådan blandning och hon är faktiskt en helt fantastisk hund.. ALLA som träffar henne slås av hur trevlig och väluppfostrad hon är.. Blir ofta mångas favorit, sen är hon en väldigt frisk och vacker hund också! Lättlärd och har aldrig varit sjuk.. likaså hennes bror som bor hos svågern.. Han har 4 barn och en renrasig rottis också och trots att det är väldigt "härjigt" hemma hos dom så är han en supertrevlig hund! Den skarpa hunden i den familjen är Rottisen som de har mycket mer att jobba med..

Vår älskar barn och människor, främlingar som kända och är sjukt lekfull men samtigt har hon lätt för att lägga sig och slappna av när leken är slut.. I våra ögon är hon faktiskt den perfekta hunden och jag vet att många håller med oss.. Vi har många vänner som i stort sett tvingar oss att alltid ha med henne på saker då de är så "kära" i henne! Häromdagen var vi i en musikstudio och spelade in sång och gitarr, producenten bad uttryckligen oss att ta med våran hund och trots 13 timmars hängande i studion med endast korta rastningar så ligger hon där så snällt och gjorde inte ett pip ifrån sig.. OBS detta hör inte till vanligheterna att hon får så lite rastning..

Här kommer bilder på våran:
Stumpanbus074.jpg

Stumpanbus042.jpg

Den uppmärksamme kanske ser att hon saknar en del av svansen.. det hände medans hon fortfarande var kvar i valpkullen och ingen vet riktigt vad som hände, men det är vldigt bekvämt med en halv svans som inte viftar ner saker!

Senast ändrad:

Jag har en själv med 25% rottis och 75% schäfer, hon har täkninge och svansen som en rottis men annars ser hon ut som en schäfer, och ett öra är stående medans det andra hänger lite. Så det blir snygga hundar tycker jag iaf:D

Det är därför hundstallen är fulla med dem?:grin:

Visst, enstaka exemplar blir kanonhundar. Men väldigt, väldigt många blir skitjobbiga hundar och som inte helt sällan dras med höftledsproblem och sådant.

Vi har en hane, 75% schäfer 25% rottis. Och ptja. Låt oss säga att det är en schäfer vi fått i psyket, dock är han helt gräslig med skällande, fast det kan ju bero på hans trassliga bakgrund (vi är fjärde hemmet, tog över honom som 18 månader).

Men snäll är han, gudasnäll, lugn & trevlig - gillar att jobba. Inte det minsta skarp i sättet. Vi jobbar just nu med att få honom att bli lika lugn & trevlig utomhus :laugh:

image.asp

Vilken extremt översvallande statisstik på en lyckad korsning!
Som escodobe skriver, hundstallarna översvämmar av dem, köp därifrån istället för att producera nya!

Dölj gärna din okunskap med att kalla andras erfarenhet o kunskap för fördomar om du tror att det får dig att framstå som kunnig!
PL

Hade en schäfer rottweiler blandning innan. Han var enormt och då menar jag enormt överstressad. Tog honom från djurens vänner då förra ägarna inte klarade av honom. Han var rena dynamit paketet, och kunde aldrig vara still. Var tvungen att lägga ner minst 2 timmar per dag på att träna honom riktigt mentalt. Då är ju inte rastning inblandad. :(

Vi har en sådan blandning och hon är faktiskt en helt fantastisk hund.. ALLA som träffar henne slås av hur trevlig och väluppfostrad hon är.. Blir ofta mångas favorit, sen är hon en väldigt frisk och vacker hund också! Lättlärd och har aldrig varit sjuk.. likaså hennes bror som bor hos svågern.. Han har 4 barn och en renrasig rottis också och trots att det är väldigt "härjigt" hemma hos dom så är han en supertrevlig hund! Den skarpa hunden i den familjen är Rottisen som de har mycket mer att jobba med..

Vår älskar barn och människor, främlingar som kända och är sjukt lekfull men samtigt har hon lätt för att lägga sig och slappna av när leken är slut.. I våra ögon är hon faktiskt den perfekta hunden och jag vet att många håller med oss.. Vi har många vänner som i stort sett tvingar oss att alltid ha med henne på saker då de är så "kära" i henne! Häromdagen var vi i en musikstudio och spelade in sång och gitarr, producenten bad uttryckligen oss att ta med våran hund och trots 13 timmars hängande i studion med endast korta rastningar så ligger hon där så snällt och gjorde inte ett pip ifrån sig.. OBS detta hör inte till vanligheterna att hon får så lite rastning..

Här kommer bilder på våran:
Stumpanbus074.jpg

Stumpanbus042.jpg

Den uppmärksamme kanske ser att hon saknar en del av svansen.. det hände medans hon fortfarande var kvar i valpkullen och ingen vet riktigt vad som hände, men det är vldigt bekvämt med en halv svans som inte viftar ner saker!

Lite konstigt det med svansarna :/. Jag har träffat typ 7 st i närområdet som dom inte har kuperat svansarna på. Med samma blandning då! Och dom var också så i valpkullen! Konstigt!

Rottweiler kan födas utan svans. Det är en defekt som (OM JAG INTE MINNS FEL!) kan gå hand i hand med spina bifida (valpen föds med ryggraden utanför kroppen).

Det var så längesen jag läste om det... :crazy:

Rottweiler kan födas utan svans. Det är en defekt som (OM JAG INTE MINNS FEL!) kan gå hand i hand med spina bifida (valpen föds med ryggraden utanför kroppen).

Det var så längesen jag läste om det... :crazy:
Japp så är det, Spina Bifida kommer dock i olika svårighetsgrad.
http://en.wikipedia.org/wiki/Spina_bifida
Visserligen är det inte identiska orsaker hos hund o människa.

Stubbsvansade Rottisar skall inte gå i avel då sannolikheten att valparna får defekten ökar.
Det finns andra raser där stubbsvans förekommer som inte är kopplad till defekten, t ex Aussies o Bergers.
Tack o lov för kuperingsförbudet!

Lite konstigt det med svansarna :/. Jag har träffat typ 7 st i närområdet som dom inte har kuperat svansarna på. Med samma blandning då! Och dom var också så i valpkullen! Konstigt!

Inte konstigt alls eftersom det är genetiskt.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
7 570
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 167
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hundhälsa Jag blir mer och mer förvånad desto mer jag märker hur lite folk aktiverar sina hundar, så jag måste höra även med er för att vidga mina...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
7 083
Senast: Lazio
·
Övr. Katt Jag har fyra stycken. En hane och tre honor. Är helt såld på rasen. De ger en sån otrolig kontakt och glädje. Klängiga och keliga och...
Svar
12
· Visningar
1 627
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka