Vilka har sulky.nu här?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare dolphinsmile
  • Startdatum Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilka har sulky.nu här?

Hur fungerar det med hästtransporter egentligen? Måste man ha 1 transport till varje häst? Har ju tre hästar som startar på bortaplan den 20:e - mao måste jag ha 3 transporter?? :confused:

knapplån

Det här med betäckningar.. När betäcker ni era ston, har ni någon plan på det? Vissa verkar vilja ha fölen en viss vecka, eller?

Det bästa är ju att få fölen så tidigt som möjligt på säsongen. Då hinner de ju komma längre i träning än de som föds sent. En tidigt fött föl kan man ju också acceptera ett lägre index på då den har mer tid på sig.
Fast jag är långt från någon expert....

Okej! Jag får ett föl imorgon så det var ju bra timing.
Men.. förvirrad, går stona alltid en vecka dräktiga? Eller var det något med olika veckor beroende på när i sägongen man betäcker? :confused:

Okej! Jag får ett föl imorgon så det var ju bra timing.
Men.. förvirrad, går stona alltid en vecka dräktiga? Eller var det något med olika veckor beroende på när i sägongen man betäcker? :confused:

Att alla ston bara går en vecka nu blev nytt förra säsongen. Tidigare kunde man välja 1,3,5 eller 7 veckor.

KL

Hur tänker ni när ni väljer distans på loppen åt hästarna egentligen? Jag brukar köra max lysande-16, enorm-21, hisnande-26

men det är inte säkert att det fungerar men jag måste ha nått system känner jag..

hur gör ni med loppinställningarna sen då? jag brukar bara köra på normal hela tiden.. tycker det är väldigt svårt att veta vilken som passar vilken häst..

Förra veckan (lör-fre) skulle man ha betäckt för att få dom innan första träningen. Men det är fortfarande lugnt att betäcka nu, missar ju bara en träning...
Fick ett föl för 2 veckor sedan som skulle varit värt massor om det var född denna vecka, men jag hoppas att det blir något bra av honom ändå! ;)

Träning har jag faktiskt ingen koll på, har nog någon hisnande tränare i nån av rytmik, psyke eller löpteknik just nu.
Inställning har jag kört mkt på gå för ledning, ser man att det inte funkar (syns tydligt om man smyger) så byter jag. Först har jag väl kört på normal en del lopp...

Jag håller mig på hemmabanan & Sulkyro nu, har haft ett uppehåll med massa hästar i stallet och de verkar vilja ha mat även fast inte jag är där :confused: :angel:

Ja dom som är inbitna vill visst att fölen föds första veckan. O som de e nu så ska man då betäcka senast fredag v.12. På så vis hinner man träna fölet och eventuellt få träningen uppdaterad så mycket som det går.
Det var ett hiskeligt slitande av hingstarna tycker ja. Har inte varit med i rusningen förut.

Jag har suktat ner mej i steg tre hingstarna, men om man kikar på dom lägres avkommor så har dom ju gått jättebra oxå en del. De e nog mer än steg 3 o hisnande man ska kolla på..... *suck*

KL

Hur tänker ni när ni väljer distans på loppen åt hästarna egentligen? Jag brukar köra max lysande-16, enorm-21, hisnande-26

men det är inte säkert att det fungerar men jag måste ha nått system känner jag..

hur gör ni med loppinställningarna sen då? jag brukar bara köra på normal hela tiden.. tycker det är väldigt svårt att veta vilken som passar vilken häst..
vA?!?!? Nu hänger jag inte med.

Antar att det var det där som du inte förstod.. lite luddigt kanske..

alltså.. det finns ju tre olika distanser på loppen 1640, 2140 och 2640. Jag brukar dela in hästarna på olika distanser utefter vad de har för maxförmåga. Klarare nu?

Idag fick jag iaf ett lite bättre föl - sto, index 23 med högt på löpteknik och psyke.

fick kassa föl denna säsong.. 16, 17 och 19 i index.. :( men men.. det är bara att träna på :)

Antar att det var det där som du inte förstod.. lite luddigt kanske..

alltså.. det finns ju tre olika distanser på loppen 1640, 2140 och 2640. Jag brukar dela in hästarna på olika distanser utefter vad de har för maxförmåga. Klarare nu?
jo nu begriper jag! Är de så enklet tros....
NU ska jag ta o räkna mitt föls index.

antagligen är det inte så enkelt.. men som jag skrev så känner jag att jag måste ha nått sorts system när jag anmäler och inte bara göra det på måfå.. Hur gör ni andra?

Gah, mitt enda föl har ett index på 18 :crazy: Tur att han föddes tidigt då så han kanske hinner träna lite mer.

jo jag vet, du skrev de. (annars missar jag ibland i inläggen *hihi*)
Hur gör jag.... Jag gör så och går bak o kollar vad det var för lopp hästen tjänade pengar i sist :-) och väljer sedan efter det. Finns de inget sådant tillgänligt så provar vi nån annan distans. Men de e nog inget bra alternativ.

Jag har fått prova mig fram lite då jag är lite ny på det här.

Men jag har en enorm herre och en lysande dam som går alldeles utmärkt på långa distanser. Jag tror att det är lite som med vanliga hästar - man får prova sig lite fram :D Hittar jag ett koncept med kusk/häst/distans/loppinställning som fungerar försöker jag hålla på det och om det går sämre kan man byta ut det ena eller andra. Det är lite lättare med hästar som redan startat tycker jag, då ser man lite mer vad som kanske fungerar (eller inte fungerade...) :idea:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
980
Senast: Cattis_E
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 642
Senast: Claraclara
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
6 849
Senast: BernT
·
R
Gnägg Jag är ny här på bukefalos. Detta blir min första tråd (förutom en tråd där jag bara presenterade mig lite kort). Så om jag gör nåt fel...
Svar
12
· Visningar
1 160
Senast: Raderad medlem 149639
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka