Vilka ger sina hästar No Bute?

Ilion

Trådstartare
Vad tycker ni om det?
Märker ni någon skillnad/ingen skillnad alls?
Ja skriv helt enkelt vad ni tycker om det :angel:

Jag ger Kaluha det och måste säga att det är VÄL värt prislappen!
Jag har märkt otrolig skillnad på Kaluha, redan efter 3 dagar. han får bättre gång, mkt mer sammarbetsvillig och den där lilla extra gnistan. Mer power! ja, ja tycker det är skit bra :love:

Nu har han inte fått det på 2 veckor och det märks som bara den! Han är slö, seg precis som om han aldrig fått vila och bara tycker allt är jobbigt. Gapar som han brukar göra när han tycker det är jobbigt.
Så bara att införskaffa igen :eek: DYRT men va fan det ger resultat!! :love:

Sv: Vilka ger sina hästar No Bute?

Japp:) Tycker det är skit bra så vill du ha lite mera power i hästen prova :d

Jag vart lite intresserad till min 18åring främst, när han trots allt är 18 år, har en gammal skada och iofs är fräsch och otroligt fin men det är ju aldrig illa med s.k. "rundsmörjning".
Ska se om min foderleverantör har det och höra.

tycker jag allt:) har kollat på många ställen men inte alla som har det, jag köper mitt på charlies häst och hund i jkpg. kostar mellan 8-900 beroende på vart man köper och det räckker i ca 3 veckor til en häst. Är ju helt klart en del pengar men såå mkt värt det!:love:

Ren Djävulsklo är ju billigare att köpa(nästan halva priset) och det har verkligen funkat bra på nägra äldre hästar vi känner. Finns ju både som tinktur och malda rötter och en hink med rötter räcker nästan 3 månader enligt dosering.

jo jag ger min gammla häst det ibland eftersom han är just gammal och har trasiga ben, han är pensionär givetvis... men det är billigare att köpa hackad djävulsklo och ge så jag föredrar det.

dock tycker jag INTE, verkligen INTE att det är något man ger en yngre häst som "ska" vara fräsch, och som man tränar!!

djävulsklo är lika smärtställande som butta, går hästen så mkt bättre på det har den ont nånstans! då är det helt fel att fortsätta ge den smärtställande och rida på!

det är lika fel som att rida på en häst som fått butta. bara för att det är naturligt är det inte ett undermedel, det är helt enkelt antiinflammatorisk och smärtställande som vilken syntetisk medicin som helst. det ska man vara medveten om! :crazy:

dessutom är det inte sant att det är ofarlig - även djävulsko kan slå ut magen om man använder det i längre tid. det är inte så stor risk som med vanliga smärtställande, men den finns där.

jag tycker det är sjukt oansvarigt att djävulsklo marknadsförs som något biverkningsfritt undermedel till folk som inte har en aning om hur det verkar i kroppen....

Senast ändrad:

Det var min tärnare som rekommenderade No Bute och flera andra jag känner har verkligen märkt skillnad på hästen, inklusive jag. Min häst är kollad och han har verkligen inte ont någonstans, han gick bra innan jag gav honom no bute med men det är precis som om han fått en liten extra gnista i sig.
Det ska ju förhindra eventuella inflammationer som kan komma, eller som hästen har. Det har ju en anti inflammatorisk inverkan.
NoBute skall användas för att hålla hästens ben och leder friska, samt för att motverka inflammationer.

Så i naturen äter ju hästar och djur det örter och mediciner som de behöver. Så en ren naturprodukt borde ju inte förstöra något? då hade det väl stått på flaskan? att man inte ska ge det i längre perioder osv...?

Jag ger det inte till kaluha för han har problem utan för extra tillskott. och jag tycker det fungerar. Ger det dock inte till 4 åringen såklart!

hade det varit så smärtstillande borde man inte fått tävla på det??

Och din tränare är örtkunnig..??

Vidhåller att om hästen blir så mkt bättre av det så har den ont nånstans. Det kan vara en muskel tex, inget som en veterinär skulle märkt av. Den blir inte sämre AV djävulsklo, men problemet maskeras och det kan bli värre - beroende på vad det är såklart. Har den en inflammation så är den väl inte frisk eller hur? Det är inte ett uppiggningsmedel!

Jag säger inte att det är fel att ge dk, bara att man ska vara medveten om vad det är man ger hästen - och att det verkligen ÄR jmfbart med butta! Varför tror du dom kallar det Nobute?? Jag skulle själv aldrig ge det rutinmässigt, endast vid konstaterad skada.. Och att tillverkare/affärer marknadsför det som dom gör är ytterst oansvarig.

Såvitt jag hört så har det varit en hel del diskution om dk och doping. Jag tror att det kommer bli förbjudet, precis som valeriana har blivit i många länder. Saxar från equiterapi.com:
Smärtlindring inför tävling är inte tillåtet. Att ge djävulsklo inför start i syfte att dämpa smärta är inte tillåtet.

Ang. vad hästar äter i naturen så växer dk i syd-afrika så det är knappast något din häst skulle få i sig på egen hand... :p
Och många läkemedel som nu framställs syntetisk har sitt urpsrung i naturen. Tex aspirin som först gjordes av vitpil och älgört. Digitoxin (en hjärtmedicin) kommer från digitalis purpurea, rävbjälla.

Jag är helt för allt som är naturligt, jag samlar örter hela sommarn och torkar och har läst tusentals sidor om örtmedicin. Så det handlar inte om motvilja mot naturliga mediciner. Jag tycker bara det är väldigt trist att man inte upplyser förbrukaren om vad det faktisk är han köper och att det i längden går utöver hästarna.

Senast ändrad:

jag var nästan säker på att djävulsklo var dopingklassat

jag var nästan säker på att djävulsklo var dopingklassat

Det trodde jag med...

Har aldrig hört talas om NoBute men funderar på om det kunde vara bra att ge min 4-åring som nu står med inflammationer i fyra ben (nej det är inte min ridning det är fel på och nej jag har inte tagit hästen för hårt). Ska prata med min vet. när vi ska in på åb.

Centaur;
Du som verkar ha koll på det här med örter. Vad gör djävulsklon mer än "smörjer" leder? Bieffekter?

*knapplån*

Saxat från sidan djavulsklo.se

Är djävulsklo dopingklassat?
Au Naturels djävulsklo-produkter är, om rekommenderad dosering ej överskrids, fria från förbjudna substanser enligt FEI och The Jockey Club i Storbritannien.
Svenska Travsportens Centralförbund (STC) har dock riktlinjer som säger att substanser/preparat som inte finns på deras karenstidslista (t.ex djävulsklo) alltid har en karenstid på minst 96 timmar för tävling.

Vad jag förstår är djävulsklo alltså dopingklassat på "vanliga" tävlingar, hopp- dressyr osv i Sverige..?

den smörjer inte leder öht. den är smärtställande och antiinflammatorisk, dessutom innehåller den en del bitterämnen som kan verka apetitstimulerande. men den har ingen särskild effekt på just leder, det den gör är att dämpa smärta och häva inflammation. så samma egenskaper som phenylbutazon kort sagt.

din häst skulle säkert må bra av djävulsklo eftersom den har inflammationer i lederna. men kombinera helst med något som ökar cirkulationen, rosmarin är bra. :)

(obs, ge inte djävulsklo samtidigt med andra smärtställande mediciner som du fått av vet.)

Jag brukar beställa från Örtagården i Salsta, dom har bra priser och snabb leverans. Googla så hittar du deras hemsida.

Hon får inga mediciner just nu eftersom hon fortfarande ger di. Så ska jag ge dk så blir det efter avvänjning. Men tack så mycket för svaret. :idea: (-lampa)

Ingen aning om hon är örtkunnig!
Kan inte så mkt om det heller men hon rekommenderade det och andra jag känner har provat så jag provade det. Och det märktes skillnad kanske är inbillning? jag vet inte men han kändes finare på något sätt och fick lite mer power.
Min häst kollas reglbundet med laser, massör osv. Han har inga som helst problem med leder eller ben osv.. och heller inte förkyld elelr har någon inflammation vad jag känner till...

Menar du då att det är något fel på min häst för jag tycker han blev fin med No Bute?

Liknande trådar

Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 105
Senast: super
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 128
Senast: fejko
·
Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten...
19 20 21
Svar
410
· Visningar
40 668
  • Artikel Artikel
Dagbok Har sysslat med hästar i över 30 år och varit en riktig hästnörd större delen av dem. Hade ett uppehåll efter gymnasiet på 6 år och...
2
Svar
30
· Visningar
4 597
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka