Vilka bäbisprylar behövde ni aldrig?

Sv: Vilka bäbisprylar behövde ni aldrig?

Det är ju otroligt individuellt och beroende på från bebis till bebis.

Det har du uppenbarligen rätt i att döma av svaren i denna tråd! :) Men jag tycker ändå det är roligt och också nyttigt att höra andras erfarenheter.

Vettigt som du skriver att inte skaffa allt innan tror jag, blir väl lätt en hysteri att allt ska vara så otroligt förberett. Vi har kört på linjen "hålla ögonen öppna och grabba tag i vad som ramlar över oss utan kräsenhet" och har på så sätt ett rejält startkit hemma utan att ha lagt ut med mycket pengar alls. Matstolen för en tia, vagnen för en tjuga, och bärselen för en femtilapp kanske visar sig inte passa oss och bäbisen, men det blir ju lättare att veta vad vi söker efter att ha provat grejerna.

det enda jag kommer på som mina barn inte var intresserade av var ett babygym. (Spjälsäng, sitter, vagn och kärra användes flitigt däremot) :)

Ingen av mina 4 har varit intresserade av hoppgunga (som jag fick begagnad av en kompis)
(och en mer onödig pryl än gåstol är nog svår att hitta - barnen gillar den förvisso ofta men det finns vissa risker med den, t.ex nackskador då det tar tvärstopp när de kör emot något, för att inte tala om trappor...)

Sen måste jag bara kommentera några andra...
Vilka saker man behöver och hur det fungerar beror ju givetvis på omständigheter. Jag har ju inte lyckats amma något av mina barn utan de har fått flaskmat. Första månaderna har de fått 100% bröstmjölk via flaska och där har flaskvärmaren varit ovärderlig - bröstmjölk ska inte värmas i mikro då det kan förstöra näringsämnena i den. Så för oss ha flaskvärmaren (med biluttag) varit superbra. Men flaskmatar man inte från början kan jag förstå om den känns ganska onödig.
Eftersom jag inte har ammat så har jag inte haft samma behov av att samsova med barnen. Våra har dessutom sovit väldigt bra i spjälsäng, så för oss har den varit bra.

Blöjhinken var totalt onödig Även babyolja och puder. I övrigt tror jag vi använde allting, mer eller mindre och i olika perioder.

Bärsele använde vi inte särskilt mycket till något av barnen, däremot blev den använd flitigt av min syster till hennes båda. Hoppgunga använde vi några gånger bara (den lånade vi bara, som tur var). Annars hade vi inte direkt några mängder med grejer, det vi hade var mestadels köpt begagnat eller lånat.

Ja just det, blöjhinken ja! Det var det största felköpet. Jättedyra påsar och så stank det bajs hela tiden i badrummet. Slutade med att vi kastade ut blöjhinken och blöjorna blev därefter oxå utslängda utanför dörren på direkten så de aldrig fick bli kvar inne. (Vi bor på landet, inte i en trappuppgång;) )

Ja, den där blöjhinken.. Riktigt onödigt köp, särskilt när man dessutom fick en i nåt sånt där gratis babypaket..

Babygym är ytterligare nåt som mest samlat damm, leksakerna som tillhörde var iof poppis och lektes med en hel del separat.

Det har du uppenbarligen rätt i att döma av svaren i denna tråd! :) Men jag tycker ändå det är roligt och också nyttigt att höra andras erfarenheter.

Vettigt som du skriver att inte skaffa allt innan tror jag, blir väl lätt en hysteri att allt ska vara så otroligt förberett. Vi har kört på linjen "hålla ögonen öppna och grabba tag i vad som ramlar över oss utan kräsenhet" och har på så sätt ett rejält startkit hemma utan att ha lagt ut med mycket pengar alls. Matstolen för en tia, vagnen för en tjuga, och bärselen för en femtilapp kanske visar sig inte passa oss och bäbisen, men det blir ju lättare att veta vad vi söker efter att ha provat grejerna.

Just med bärsele så kolla om det är en babybjörn eller en ergonomisk, det är en milsvid skillnad. Jag klarade att bära med babybjörn max 1 h och hade då rejält ont i ryggen. Med den ergonomiska kunde jag bära i timtals även när de blev större. Vänner som har haft babybjörn har inte förstått hur jag har kunnat bära så mycket tills de har fått prova och då insett skillnaden.

Håller med fullkomligt, Dock har babybjörn faktiskt kommit med en ergonomisk variant oxå, men den lär vara svår att få tag i för en femtilapp förstås.

Lustigt för just dom 2 sakerna skulle jag inte kunna vara utan. Dottern är som en tornado i vår säng. Vi måste ha spjälsäng för att få någon sömn alls. Dottern sover aldrig i barnvagnen. Men ack vad bra den är att ha när man ska gå ut på saker.

Hoppgungan, gåstolen, babysittern hatade lillan, lilleman levde i dem:D

Håller med! Blir överraskad över att många skulle klarat sig utan vagn :) Utan den hade jag klättrat på väggarna över att inte kunna gå ut och gå en långpromenad eller ha med dottern i stallet eller ute och grejjat från det hon var nyfödd :)

Annars så var babysittern inte värst poppis hos vår dotter så den kunde vi ha skippat. Babyolja har vi knappt använt heller, bara till skorven i hårbotten :)
Snuttefilt var helt onödigt. En frottéhandduk (vilken som helst) funkar kanon tycker dottern ;)

Håller med! Blir överraskad över att många skulle klarat sig utan vagn :) Utan den hade jag klättrat på väggarna över att inte kunna gå ut och gå en långpromenad eller ha med dottern i stallet eller ute och grejjat från det hon var nyfödd :)

Jag tror att de som skriver att de klarat sig utan vagn i stället haft bra bärdon ( ergonomisk sele och/ eller sjal). Man kan vara lika aktiv med barnet med sig så som i vagn, eller i många fall t o m mer.

Jag tror att de som skriver att de klarat sig utan vagn i stället haft bra bärdon ( ergonomisk sele och/ eller sjal). Man kan vara lika aktiv med barnet med sig så som i vagn, eller i många fall t o m mer.
Det beror nog väldigt mycket på vad man sysslar med. Jag hade aldrig kunnat mocka och sköta om hästarna med barnen i sele, däremot har det funkat utmärkt att ha dem liggande i vagnen medan jag grejat.

Det förstår jag absolut! Den jag svarade undrade ju lite hur folk klarar sig utan vagn, o se som gör det är nog de som bär mycket. Både föräldrar o barn är ju olika :-). Vi har haft glädje av både vagn o bärdon, hade inte velat vara utan något av det.

Ja det förstår jag :)

Men som sagt grejja i stallet samtidigt som jag skulle bära ett barn hade inte funkat och att gå och bära på ett barn när jag går långpromenad hade jag aldrig fixat heller. Använde ofta bärsele men inte till sådana här saker så jag vet hur en sådan känns att använda också :)

Blöjhink
Spjälsäng
Bärsele/sjal
Skötbord
Skötbädd
Flaskvärmare
Huppgunga
Gåstol
Babysitter

Oj.. mkt. Enda jag använde var väl kläder, flaskor, nappar, bilstolar och barnvagn. :p

Just med bärsele så kolla om det är en babybjörn eller en ergonomisk, det är en milsvid skillnad. Jag klarade att bära med babybjörn max 1 h och hade då rejält ont i ryggen. Med den ergonomiska kunde jag bära i timtals även när de blev större. Vänner som har haft babybjörn har inte förstått hur jag har kunnat bära så mycket tills de har fått prova och då insett skillnaden.

Det är en babybjörn active vi har, och jag har redan googlingsförstått att den inte är så bra ergonomiskt (ska va lite bättre än vanliga babybjörn, men ändå inte optimal). Så vi kommer nog använda den till kortare stunder till att börja med och satsa på att hitta nån bättre sen, speciellt om vårt barn skulle visa sig vara en sån som inte uppskattar att åka vagn, verkar ju inte som att man kan ta det för självklart. :)

Ja det förstår jag :)

Men som sagt grejja i stallet samtidigt som jag skulle bära ett barn hade inte funkat och att gå och bära på ett barn när jag går långpromenad hade jag aldrig fixat heller. Använde ofta bärsele men inte till sådana här saker så jag vet hur en sådan känns att använda också :)

Vilken slags bärsele har du haft? För det här återkommer hela tiden... Jag har en problemrygg men har ändå kunnat gått långpromenader i skogen med bärsele med sonen tills han var i 2 års åldern. På de stigarna hade jag aldrig fått med mig en vagn.
Det fungerade även utmärkt att mocka med sonen på magen eller ryggen, det gick lite långsammare men fungerade.
Sen har vi använt vagnen mycket oxå men inte liggdelen. Sonen som jag visserligen bar mycket trivdes oxå bra i vagnen, men om jag var ute med båda barnen på längre utflykter kunde tre åringen sitta i vagnen en stund och vila benen och jag bar den minsta, även längre upp i åldrarna om det behövdes.

Vilken slags bärsele har du haft? För det här återkommer hela tiden... Jag har en problemrygg men har ändå kunnat gått långpromenader i skogen med bärsele med sonen tills han var i 2 års åldern. På de stigarna hade jag aldrig fått med mig en vagn.
Det fungerade även utmärkt att mocka med sonen på magen eller ryggen, det gick lite långsammare men fungerade.
Sen har vi använt vagnen mycket oxå men inte liggdelen. Sonen som jag visserligen bar mycket trivdes oxå bra i vagnen, men om jag var ute med båda barnen på längre utflykter kunde tre åringen sitta i vagnen en stund och vila benen och jag bar den minsta, även längre upp i åldrarna om det behövdes.

Det är en babybjörn vi har och med den hade jag inte orkat gå de promenader jag gick i alla fall och absolut i orkat mocka med henne på magen, ev ryggen, det provade jag aldrig då vagnen funkade bra. Men det är olika vad man vill använda och oavsett så tycker jag vagnen var guld värd och så brukade jag passa på att gå promenad med dottern och hunden när hon skulle sova :)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 658
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 043
Senast: snöflingor
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 556
Senast: Queen
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 359
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar