Vilka är "Våra egna"?

Jag tror att Ann-Charlotte Marteus har slagit huvudet på spiken i denna krönika. http://www.expressen.se/ledare/ann-charlotte-marteus/nationalstaten-som-vi-glomde/
Jag tror också att vi gör oss själva en stor otjänst genom att istället för att bemöta människors åsikter och oro hånar dem, som exempelvis gjorts här i tråden genom att snacka om jordgubbssylt på äldreboendet och pepparkaksgubbar, eller givetvis dra fram det gamla nötta rasistkortet.

Jag tror att Ann-Charlotte Marteus har slagit huvudet på spiken i denna krönika. http://www.expressen.se/ledare/ann-charlotte-marteus/nationalstaten-som-vi-glomde/
Jag tror också att vi gör oss själva en stor otjänst genom att istället för att bemöta människors åsikter och oro hånar dem, som exempelvis gjorts här i tråden genom att snacka om jordgubbssylt på äldreboendet och pepparkaksgubbar, eller givetvis dra fram det gamla nötta rasistkortet.

Nej, jag håller inte med alls. Förutsättningen för att vi ska kunna ta emot flyktingen från Syrien är inte att landet fungerar väl. Det är att landet fungerar tillräckligt väl så att vi kan erbjuda ett skydd. Det har inget med fattigpensionären i Malmö att göra, utom då man eventuellt skulle bedöma att fattigpensionären i Malmö vid flyktingens ankomst helt plötsligt har det sämre än krigsflyktingarna som flyr granater och dödande. Dvs fattigpensionären har fullgoda asylskäl.

Men visst är det skillnad på medborgare och flyktingar som söker asyl i frågan om vilka rättigheter som finns. De medborgerliga rättigheterna är betydligt mer omfattande än rätten att få sina asylskäl prövade. Men de rättigheterna har fattigpensionären också den dagen Malmö upplevs som otryggt.

Som jag förstått det så ska det vara obegränsat med jordgubbssylt till pannkakan på samtliga äldreboenden, sen, sen kan vi rädda människor från krig, våldtäkt och död.
Och det är en hypotetisk jefla jordgubbsylt - för inte har man sett någon riktig vilja till någon vettig resursfördelning oräknat flyktingarna. Nej, innan Syrien föll samman gick det bra att utförsäkra folk, låta dem gå ut skolan utan betyg och låsa in dementa...och så plötsligt måste man darra på stämman och säga att vi inte har råd att ta hand om "våra egna".

Det där partiet som kör det där argumentet har inte direkt gjort sig kända för utspel som gynnar fattig pensionärer, barn i socialt utsatta miljöer etc. De har mig veterligen inte gjort ett iota för några fattigpensionärer.

Man spelar ut grupper mot varandra när man inte har någon vilja att öht hjälpa någon - annat än kanske sig själv. :rage: HUI spår rekord i Julhandeln i år - vill man hjälpa folk finns det pengar att omfördela både till fattigpensionärer och flyktingar!

Jag förbi håller mig rätten att misstänkliggöra alla som kommer med krokodiltårar!

Senast ändrad:
Nej, jag håller inte med alls. Förutsättningen för att vi ska kunna ta emot flyktingen från Syrien är inte att landet fungerar väl. Det är att landet fungerar tillräckligt väl så att vi kan erbjuda ett skydd. Det har inget med fattigpensionären i Malmö att göra, utom då man eventuellt skulle bedöma att fattigpensionären i Malmö vid flyktingens ankomst helt plötsligt har det sämre än krigsflyktingarna som flyr granater och dödande. Dvs fattigpensionären har fullgoda asylskäl.

Men visst är det skillnad på medborgare och flyktingar som söker asyl i frågan om vilka rättigheter som finns. De medborgerliga rättigheterna är betydligt mer omfattande än rätten att få sina asylskäl prövade. Men de rättigheterna har fattigpensionären också den dagen Malmö upplevs som otryggt.

Om du (eller jag) håller med krönikören eller inte är väl egentligen ointressant. Mitt inlägg var ett svar på Inte-Ungs ursprungsfråga vilka som avses när folk talar om ”våra egna”. För mig är det solklart att fler och fler människor, både svenskar och invandrare/flyktingar som kommit in i samhället, UPPLEVER att det sk samhällskontraktet inte längre fungerar tillfredsställande. Hur ska vi/politikerna göra då för att dessa människor ska få förtroende för Sverige igen?

Som jag förstått det så ska det vara obegränsat med jordgubbssylt till pannkakan på samtliga äldreboenden, sen, sen kan vi rädda människor från krig, våldtäkt och död.

Eller sa kan vi ju ta in ''de andra'' och bara vanta hur lange det tar innan de valdtar ''vara tjejer''

Ursakta att jag saknar svenska aao

UPPLEVER att det sk samhällskontraktet inte längre fungerar tillfredsställande. Hur ska vi/politikerna göra då för att dessa människor ska få förtroende för Sverige igen?
Vi väntar. Så småningom kommer även de som inte följer alt inte förstår nyheterna/politiken att se effekten av regeringens politik i den egna plånboken/det egna livet.

Eller sa kan vi ju ta in ''de andra'' och bara vanta hur lange det tar innan de valdtar ''vara tjejer''

Ursakta att jag saknar svenska aao

Jag tycker det är så himla mysigt när svenska män värnar så mycket om min kropp och dess potentiella våldtäktsutsatthet. Det är så trevligt att de här männen (och kvinnor ibland) tycker att jag som svensk har rätt att gå på gatan utan att bli överfallen av de där "andra våldtäktsbenägna".

Var fan var de här männen när jag faktiskt blev våldtagen av, hör och häpna!, en svensk man?! :eek:

Alltid kommer det finnas något annat att skylla på, innan var det tiggare som vi inte hade råd med för tänk på våra stackars hemlösa, nu har vi inte råd med flyktingar för att det finns äldre som inte lever i lyx. Det är ren och skär okunskap och inskränkthet.

Jag tycker det är så himla mysigt när svenska män värnar så mycket om min kropp och dess potentiella våldtäktsutsatthet. Det är så trevligt att de här männen (och kvinnor ibland) tycker att jag som svensk har rätt att gå på gatan utan att bli överfallen av de där "andra våldtäktsbenägna".

Var fan var de här männen när jag faktiskt blev våldtagen av, hör och häpna!, en svensk man?! :eek:

Alltid kommer det finnas något annat att skylla på, innan var det tiggare som vi inte hade råd med för tänk på våra stackars hemlösa, nu har vi inte råd med flyktingar för att det finns äldre som inte lever i lyx. Det är ren och skär okunskap och inskränkthet.

Sorry im jag ar trog, men sjalvklart kan svenska, norska, finnlandska, engelska man valdta? Det ar inget nytt.

Jag ar ledsen over vad som hande dig, och det ska inte handa nagon.

men nar man tar hit man fran en kultur dar det ar /mer/ acceptabelt att valdta an i varat land, sa ar det ju ganska sjalvklart att /om man inte gar ingenom med dom hur sverige funkar, vilka traditioner vi har, hur vi beter oss i samhallet/ kommer dom ju bara fortsatta vad dom gjorde i sitt eget land.

Jag har overhort ''dom andra'' snacka skit pa bussar, tag whatever, om hur dom ska valdta skiten ur den svenska ''pussyn''

Sorry im jag ar trog, men sjalvklart kan svenska, norska, finnlandska, engelska man valdta? Det ar inget nytt.

men nar man tar hit man fran en kultur dar det ar /mer/ acceptabelt att valdta an i varat land, sa ar det ju ganska sjalvklart att /om man inte gar ingenom med dom hur sverige funkar, vilka traditioner vi har, hur vi beter oss i samhallet/ kommer dom ju bara fortsatta vad dom gjorde i sitt eget land.

Jag har overhort ''dom andra'' snacka skit pa bussar, tag whatever, om hur dom ska valdta skiten ur den svenska ''pussyn''
Jag förutsätter att du varje gång du hört detta påpekat till dessa "andra" att varken beteendet eller språket är OK i sverige. Men du kanske bara gillar att sprida fördomar?

Jag förutsätter att du varje gång du hört detta påpekat till dessa "andra" att varken beteendet eller språket är OK i sverige. Men du kanske bara gillar att sprida fördomar?

Nej det har jag inte, for jag tors inte. Som in liten spetig 19 aring, tors inte jag saga till en grupp killar att dom har fel och ska ge fan i att skacka skit.
Det ;r det inte manga som skulle vaga heller.

Sen behover du inte komma med anklagelser eller andra krankningar mot mig personligen, jag har endast sagt vad jag iaktagit genom mina 19 ar i sverige.

Diskutera garna vidare med mig men hall det pa en respektabel niva, tack.

1) Det finns inget "våra tjejer" - människor ska inte äga varandra. Vi ska vara noga med hur vi uttrycker oss.

2) Det är hela familjer som flyr - de allra, allra flesta helt vanliga människor. Det är människor som är offer och är i en extremt utsatt situation. De är sannolikt varken mer eller mindre onda än svenskar. En och annan lär lita av PTS och en och annan lär vara en rövhatt (för att använda Bukes vokabulär). Det är så med människor.

Jag ämnar inte låta något någon hört på bussen eller ens en risk att vi släpper in en och annan rövhatt - ändra min uppfattning om att vi bör bedriva en generös flyktingpolitik och även hjälpa folk på plats. Vi kan inte hjälpa alla - varken här eller någon annanstans - men vi kan inse att alla har samma människovärde och det är lika sorgligt och hemskt när onda saker händer romer, syrier eller kongoleser som när de händer svenskar (om det nu finns någon "de andra" - tänk vilka historier de kan dra om "oss". Vi låter hellre barn drunkna i Medelhavet än sova i tält i Skåne).

Eftersom vi inte kan hjälpa alla - kan alla försöka hjälpa någon. Om t.ex. Stadsmissionen kommer och säger låta oss hjälpa våra egna först, då lovar jag att lyssna (men inte nödvändigtvis att ändra min uppfattning).

Precis som alla svenskar som flyttar till England fortsätter köra på höger sida. Livsfarligt.

Okej, man kan inte bara ta en halv mening och forsoka bevisa nagot.

Det jag menar ar, ta in folk, lar dom hur var kultur fungerar, varat samhalle, varan respekt mot kvinnor/som ofta ar hogre har an i hemlanderna/

:)
Okej, man kan inte bara ta en halv mening och forsoka bevisa nagot.

Det jag menar ar, ta in folk, lar dom hur var kultur fungerar, varat samhalle, varan respekt mot kvinnor/som ofta ar hogre har an i hemlanderna/
Och det kräver att vi alla pratar lite med varandra och anstränger oss. Jag har rätt många samtal bakom mig med män från Syrien som är helt övertygade om att det är ett under av jämställdhet där.
Men de lyssnar artigt, om än en smula oförstående, på mig och jag vill nog tro att jag sått ett och annat litet frö hos några.
Jag har för all del fått en del nya insikter också. Det fungerar åt båda hållen. :)

Hoppas det ar ok att jag svarar sa har installet?

Det finns inget "våra tjejer" - människor ska inte äga varandra. Vi ska vara noga med hur vi uttrycker oss.
Trad fragan var ''vilka ar vara och vilka ar de andra''. Darfor anvander jag den termen nar jag pratar om svenskar och invandare. Jag kan andra pa det om det svider i ogonen pa dig?

2) Det är hela familjer som flyr - de allra, allra flesta helt vanliga människor. Det är människor som är offer och är i en extremt utsatt situation. De är sannolikt varken mer eller mindre onda än svenskar. En och annan lär lita av PTS och en och annan lär vara en rövhatt (för att använda Bukes vokabulär). Det är så med människor.
Jag vill borja att saga att jag ar helt for invanring och att hjalpa manniskor som behover det. MEN kommer man hit anser jag att de ska bli larda hur vi /svanskar/ fungerar i samhallet, vara traditioner, nu menar jag inte att vi ska tvinga andra folk som inte vill att folja vara vagar, bara att de ska forsta hur /vi/ fungerar och tanker.
Det finns lika manga rovhattar i andra kulturer som det finns i den svenska, nagot annat har jag aldrig menat pa.
Jag anser att mesta delen av allt som sker mellan /oss/ och /dem/ beror pa att /de/ inte blir informerade nog om hur varat samhalle fungerar nar /de/ kommer in i ett nytt land.

Jag ämnar inte låta något någon hört på bussen eller ens en risk att vi släpper in en och annan rövhatt - ändra min uppfattning om att vi bör bedriva en generös flyktingpolitik och även hjälpa folk på plats. Vi kan inte hjälpa alla - varken här eller någon annanstans - men vi kan inse att alla har samma människovärde och det är lika sorgligt och hemskt när onda saker händer romer, syrier eller kongoleser som när de händer svenskar (om det nu finns någon "de andra" - tänk vilka historier de kan dra om "oss". Vi låter hellre barn drunkna i Medelhavet än sova i tält i Skåne).
Jag menar inte att andra nagons uppfattning, bara att tanke efter. Jag sager endast min asikt da fragan kom upp. Och jag deltar garna i diskutioner sa lange det halls pa en ok niva dvs inga personliga pahopp etc.

Eftersom vi inte kan hjälpa alla - kan alla försöka hjälpa någon. Om t.ex. Stadsmissionen kommer och säger låta oss hjälpa våra egna först, då lovar jag att lyssna (men inte nödvändigtvis att ändra min uppfattning)

Jag tycker skulden ligger mest pa staten som inte informerar folk nog, hur det ska ga till i en annan kultur osv. som jag sagt manga ganger.

Fraga garna igen om nagot ar oklart :)

hur vi /svanskar/ fungerar i samhallet, vara traditioner, nu menar jag inte att vi ska tvinga andra folk som inte vill att folja vara vagar, bara att de ska forsta hur /vi/ fungerar och tanker.

Men vad innebär det att "fungera som en svensk i samhället"? Vad är det att vara svensk? Vem bestämmer vad som hör till den "svenska kulturen"? När är någon tillräckligt anpassad? Finns det ett sätt som är gemensamt för "svenskar"? Kan det finnas infödda svenskar som inte beter sig enligt mallen? Vad gör vi åt dessa?

:)
Och det kräver att vi alla pratar lite med varandra och anstränger oss. Jag har rätt många samtal bakom mig med män från Syrien som är helt övertygade om att det är ett under av jämställdhet där.
Men de lyssnar artigt, om än en smula oförstående, på mig och jag vill nog tro att jag sått ett och annat litet frö hos några.
Jag har för all del fått en del nya insikter också. Det fungerar åt båda hållen. :)

jo men precis det finns sexistiska svin i sverige och amerika och libyen och iran och i skane och i norrland och allt darimellan, finns det riktiga karlar som beter sig som folk. Sen finns det skitstovlar ocksa. Dock som jag uppfattat det sa ar kvinnor mindre varda for mannen i de landerna vi ofta for flyktiongar fran, det kan man val inte riktigt braka om?

Tyvarr verkar manga/alla/ fatt uppfattningen att jag ar helt emot invandring har. Vilket jag inte ar. Det enda jag menar ar att staten borde engagera sig mer i att informera folk som kommer hit.

tack for ditt svar

Men vad innebär det att "fungera som en svensk i samhället"? Vad är det att vara svensk? Vem bestämmer vad som hör till den "svenska kulturen"? När är någon tillräckligt anpassad? Finns det ett sätt som är gemensamt för "svenskar"? Kan det finnas infödda svenskar som inte beter sig enligt mallen? Vad gör vi åt dessa?

Oh nej du verkar ha misforstatt mig.
Jag menar inte att vi ska gora nagon som kommer hit /svensk/, de blir svenska medborgare och tillhor varat land precis som Anna Karlsson en gata bort.

Men det kanns som att mycket av den irritationen som vi visar varandra kommer fran missforstand mellan kulturer. Jag ar inte jatte bra pa att beskriva saker i text men jag hoppas ni alla fostar vad jag fosoker saga.

Jag skulle bara onska att staten lade ner lite energi pa att informera invandrare hur var kultur ar nu menar jag inte att vi ater sill pa midsommar utan sant som man stoter pa en vanlig dag. Svenskar ar mer skot dig sjalv och skit i andra, an jag upplevt i andra lander.
Vilket sakert inte stammer overens med /flyktingarnas/ land.
/de kanske forvantar sig en speciell reaktion nar dom pratar med nagon annan svensk och far inte den, da varan kultur ar annorlunda.

Hoppas ni kan lasa lite mellan radernas och forsoka forsta vad jag sager.

Nagra fragor fraga mig garna igen och jag ska forsoka forklara battre :)

Precis - nån borde stoppa alla långa, blonda som kliver in i England direkt på flygplatsen och informera dem att "här kör vi på vänster sida". Jag menar, om ingen informerar dem, hur ska de kunna veta? De kommer ju hyra första bästa volvo på flygplatsen och ge sig ut i trafiken utan att veta och köra ihjäl varenda engelsman. Outrageous.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 354
Senast: malumbub
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
45 873
Senast: Mineur
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 895
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 755
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V