Vilka är era favoriter av frukter och bär på sommaren?

Årets självplockning av jordgubbar har börjat bara någon kilometer bort i byn. 40 spänn litern tog de just nu men jag har inte varit och spanat hur de såg ut. Där var folk och plockade i alla fall så det lär ju finnas mogna. Jag har haft egna jordgubbar till midsommar ibland, det kommer rejält med bär men tror inte något hinner mogna till på fredag så det måste bli köpebär på något sätt.
 
Jag tycker om de flesta klassiska sommarbären, men alltså jordgubbar! Jordgubbar ÄR ju sommar på något sätt.

Jag har inget odlingsintresse whatsoever men har lyckats hålla liv i en ytterst småskalig jordgubbsodling, som faktiskt brukar kunna ge en mindre skörd i alla fall. Av varierande grad, som den här giganten :D:

BD7464D3-8A7C-4E27-B208-597EB79D43A6.webp


Och vattenmelon med sallads- eller fetaost brukar jag äta i mängder. Lite av en standardlunch varma sommardagar.
 
Ja, det är nästan så att jag skäms så billigt det är. Mat i allmänhet är betydligt billigare här och jordgubbar är dessutom inte alls lika hypat här som det är i Sverige, så det är väl det som gör det antar jag. Men 60 kronor! 😱

På coop för några dagar sen så de tog 80 kronor litern. Får bli självplock i år helt klart.
 
Jag gillar hallon men de i affärerna är oftast alltför smaklösa :cry: Samma sak med björnbär, fast där är de i affärerna ofta för syrliga.

Åt jordgubbar för någon vecka sedan med fil och gud vad goda de var! :love::love: De är nog som godast i början på sommaren och sedan är det som att de tappar smaken och blir vattnigare.

Svenska blåbär är mums! Jag undrar över varför man säljer mest amerikanska som bär och buskar att köpa. Är det så svårt att odla svenska blåbär som finns i skogen? :confused: De svenska är ju långt godare än de amerikanska!

Någon påminde mig om smultron här och ja, de är ju gudomliga i sin lilla form också :d

Älskar typ alla sorters bär! :D (förutom lingon)
 
Smultron, så ljuvlig smak och förknippade med fina minnen. När jag var liten och hälsade på hos farföräldrarna på sommaren, gick farmor och jag i kohagen och plockade smultron. Jag hade en vit emaljmugg och jag kan fortfarande se den framför mig, full med söta, solvarma smultron.
Nu går jag i min egen hage, plockar, njuter och minns kära farmor. Men emaljmuggen är borta sedan länge.
 
Honungsmelon! Söt och kall helst, älskar jordgubbar men tycker det är svårt att finna sådär riktigt söta och goda längre. Alla blir större och större med mindre smak :(
Mina egen odlade smultron är otroligt goda! Funderar på att skaffa jordgubbar för att se om det smakar mer som jag vill ha dem :D
 
För mig är det melon och jordgubbar. Att äta vattenmelon en varm sommardag är ljuvligt tycker jag och fina söta lagom mogna jordgubbar kan jag äta som godis. Nu ser ju tyvärr svenska jordgubbar ut att bli jättedyra i år de tog 60 kronor litern sist jag kollade.

Rabarber! :heart Räknas det?
Vattenmelon och jordgubbar är såklart helt fantasiskt också. Och färska hallon! Och blåbär direkt från backen! Och persikor! Och bigarråer, världens bästa strandsnack!

Och fläderblomssaft!! och Vinbärssaft!!

Jisses, utbudet av frukt och bär på sommaren är verkligen fantastiskt.
 
Åh så många härliga frukter och bär som finns på sommaren! Ska åka på självplock något framöver, den närmaste plocken börjar med jordgubbar efter midsommar så tänkte vänta tills dess!
 
Rabarber! :heart Räknas det?
Vattenmelon och jordgubbar är såklart helt fantasiskt också. Och färska hallon! Och blåbär direkt från backen! Och persikor! Och bigarråer, världens bästa strandsnack!

Och fläderblomssaft!! och Vinbärssaft!!

Jisses, utbudet av frukt och bär på sommaren är verkligen fantastiskt.

Såklart rabarber räknas! Själv är jag inget fan av det men smaken är ju olika.
 

Liknande trådar

Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
23 941
Senast: Otherside
·
Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 887
Senast: Mkb
·
Hästvård Kele strikes again :crazy: Alla hästarna sov ute inatt eftersom bara Vision ville in, och när han insåg han skulle bli ensam inne...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
9 897
Senast: Kassiopeja
·
N
Träning Det började med att hästen köptes till barnen närdom var små. Barnen växte upp och hästen stod i hagen. Inget intresse fanns alls. Till...
2
Svar
22
· Visningar
3 881
Senast: LillTihra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp