Vilka är era favoriter av frukter och bär på sommaren?

För mig är det melon och jordgubbar. Att äta vattenmelon en varm sommardag är ljuvligt tycker jag och fina söta lagom mogna jordgubbar kan jag äta som godis. Nu ser ju tyvärr svenska jordgubbar ut att bli jättedyra i år de tog 60 kronor litern sist jag kollade.


Björnbär är fantastiskt goda, liksom krusbär - samt självklart hallon och smultron, eller hjortron om de går att få tag på.

Jag vet inte om jag tackar nej till något bär egentligen :D, blåbär är ju super antingen i sig själva eller i paj. Sitta med en stor påse körsbär och äta rakt av väcker sommarminnen, liksom jordgubbar med grädde.

Gillar även de lite surare bären som lingon och röda vinbär i olika former, väldigt uppfriskande.
 
För mig är det melon och jordgubbar. Att äta vattenmelon en varm sommardag är ljuvligt tycker jag och fina söta lagom mogna jordgubbar kan jag äta som godis. Nu ser ju tyvärr svenska jordgubbar ut att bli jättedyra i år de tog 60 kronor litern sist jag kollade.
Så svårt att välja.
Vattenmelon och jordgubbar, men även hallon.
Och nu när det är säsong för persikor och nektariner med :d.
Och blåbär och smultron.
 
Åh 17 kronor litern låter som rena drömmen för jordgubbar! :love:
Observation: 60 kr litern för halvdan kvalitet igår.

Men det blev en supergod jordgubbstårta efter förädling så det var värt det.
Ja, det är nästan så att jag skäms så billigt det är. Mat i allmänhet är betydligt billigare här och jordgubbar är dessutom inte alls lika hypat här som det är i Sverige, så det är väl det som gör det antar jag. Men 60 kronor! 😱
 
Ja, det är nästan så att jag skäms så billigt det är. Mat i allmänhet är betydligt billigare här och jordgubbar är dessutom inte alls lika hypat här som det är i Sverige, så det är väl det som gör det antar jag. Men 60 kronor! 😱
Tillgång och efterfrågan. Många av karten frös i våras, mindre import och sedan är det kanske brist på plockare också. Varnas om att det inte kommer finnas tillräckligt med jordgubbar till midsommar.
Visst har ni inte moms (eller mycket lägre) på mat?
 
Vattenmelon, jordgubbar, hallon och körsbär är typiska sommarfrukter/bär för mig. Men allt som är saftigt och sött är gott i värmen. Är ett stort fan av gröna vindruvor och mango tex.
 
Tillgång och efterfrågan. Många av karten frös i våras, mindre import och sedan är det kanske brist på plockare också. Varnas om att det inte kommer finnas tillräckligt med jordgubbar till midsommar.
Visst har ni inte moms (eller mycket lägre) på mat?
Ja, i år är ju ett väldigt unikt år på många sätt och vis.

Det är ingen moms på mat och dryck här såvitt jag vet, så det har du alldeles rätt i!
 
Tillgång och efterfrågan. Många av karten frös i våras, mindre import och sedan är det kanske brist på plockare också. Varnas om att det inte kommer finnas tillräckligt med jordgubbar till midsommar.
Visst har ni inte moms (eller mycket lägre) på mat?

Min efterfrågan var påtaglig efter att ha passerat 2 andra försäljare som sålt slut för dagen.
 
Stor risk för dyra jordgubbar tyvärr.... Och de kommer troligen ta slut till midsommar med... Jobbar med frukt och grönt och fått förbeställa en hel del belgiska för att inte stp utan.
Dock gillsr jag de riktigt små belgiska gubbarna, de är ngt syrliga i smaken det gillar jag!

Annars vattenmelon (har stooora 14 kilos grekiska just num mums!) och paraguayos är mina sommarfavoriter!
 
Blåbär! Generellt tycker jag inte om vare sig frukt eller bär, jag är en sån som föredrar det salta framför det söta, men jag älskar verkligen blåbär. Jordgubbar kan jag äta några stycken ihop med keso, men utan balansen mot något salt tycker jag att de är alldeles för söta.
 
Svårt att rangordna, men först kommer nog jordgubbar och smultron.

Blåbär och hallon.

Piel de sapo-melon. Förstår inte hur många gillar vattennelon mer än sötmelonerna 🤔.

Krusbär är goda när de är riktigt mogna.
Mogna hjortron med!!

Åh just, bigarråer eller söta körsnär!
 

Liknande trådar

Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
23 941
Senast: Otherside
·
Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 887
Senast: Mkb
·
Hästvård Kele strikes again :crazy: Alla hästarna sov ute inatt eftersom bara Vision ville in, och när han insåg han skulle bli ensam inne...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
9 897
Senast: Kassiopeja
·
N
Träning Det började med att hästen köptes till barnen närdom var små. Barnen växte upp och hästen stod i hagen. Inget intresse fanns alls. Till...
2
Svar
22
· Visningar
3 881
Senast: LillTihra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp