Sv: Viktväktarna
Det tycker jag ändå inte är så farligt, när jag äter något jag vet att jag inte borde äta, men gör det ändå för att det är gott. Det är livet, på något sätt. Men att trycka i mig onyttig mat som jag faktiskt inte vill ha bara för att inte gå hungrig, det är så nedslående. Usch.
Det där är en intressant aspekt av att (försöka) begränsa matintaget som min man och jag pratar om rätt ofta.
Dels för att min man är diabetiker, typ 1. Nuförtiden är det så att diabetiker både kan och "får" äta allting, men i vettiga proportioner. Därför har han som strategi att bara äta de sötsaker som är värda att blodsockret skuttar runt lite, tex. Han tar inte för sig av kakor på jobbet och dylikt om de inte ser jättegoda ut (och han är snobb på området, Ballerinakex göre sig inte besvär, men det kunde ju lika gärna ha varit det som var hans favorit).
Nu är han ju diabetiker, så det är socialt lätt för honom att tacka nej med hänvisning till det.
Dels för att jag länge har haft en hemmagjord teori som går ut på att man blir fet och ful av tråkig och onyttig mat, medan man blir snygg och attraktiv av att äta (även lite för mycket av) god mat. Och jag vill gärna äta god mat, helst varje måltid. Därför tycker jag ofta att det är psykiskt nedbrytande att "tvingas" äta mat som dels är mer kaloririk än vad som är lämpligt, dels inte ens är särskilt god. Att slösa på sin dagliga tilldelning av matnjutning på det viset känns så hemskt!
Den enda lösning jag har kommit på hittills är att försöka skapa en norm för att servera god mat vid sådana där kurser och konferenser och liknande. När jag är inblandad i sådana arrangemang försöker jag roffa åt mig makten över matplaneringen.

(Det ligger inte ens i närheten av mitt ansvarsområde, egentligen.) Tex har jag upptäckt att när det ska vara wraps, som det ofta är där jag hamnar, så finns det små goda med mager fyllning som man kan beställa istället för jättestora med massa majonnäs. De små goda kan man då beställa många av, och så kan folk äta 1,2 eller 3 av dem, utifrån egen lust.
Och tex alltid se till att det finns frukt tillgängligt hela tiden, så att ingen "måste" äta kakor.
Jag jobbar hårt på detta och hoppas att det ska bli normen vad det lider. Haka gärna på när din organisation ska arrangera något!