Viktväktarna

Sv: Viktväktarna

Jag har vägt mig nu på morgonen. Helt inställd på 0 eller ett + då helgen har varit underbar, men en katastrof ur matperspektiv. Nåja, gissa om jag blev såhär :bump: :D när den visade ytterligare minus.
 
Sv: Viktväktarna

Mina vänner som inte gillar att shoppa brukar få låna min man på en dags tokshopping. Han är underbar att ha med sig, intresserad och hämtar kläder jag aldrig skulle sett åt - men det visar sig vara jättesnyggt :laugh:. Dock är det dyyyyrt att handla med honom, än värre om man råkar gå förbi en smyckesbutik... Men han får en alltid att känna sig så fin och modig! Han har börjat göra egna smycken nu också :laugh:
Jag har sån tur :love:

Men guuuud, är han verkligen hetero :D??? Ha ha! Jag hade verkligen behövt låna din man!
 
Sv: Viktväktarna

Vad skönt att din katastrofvecka är över och jag är faktiskt glatt överraskad för din skull att du står still i vikt. Det är väl jättebra att du inte har gått upp!!!! 500g, det fixar du bort lätt denna veckan om förkylningen är bättre och tån gör mindre ont och du kör dina soppor. You go girl!

Jag gick ju upp 900g förra veckan och gick ner 1kg, det känns verkligen skönt att vara på minus totalt även om det bara blev 1hg på två veckor. Inte hela världen att stå stilla lite.

Kul att lyssna på kroppen, denna veckan är jag inte alls lika hysteriskt hungrig som förra veckan när jag hade mens och jobbade natt. Det är skönt när det finns orsaker till tunga veckor.

Kom att tänka på den gamla TV-serien Baretta förut, nån som minns låten? "Don´t do the crime if you can´t do the time... don´t do it!" Man är ju lite störd men jag kunde inte låta bli att tänka så kring mitt viktväkteri, dvs om jag inte är beredd på att viktminskningen ska ta längre tid så ska jag låta bli att äta kakor och glass eller för mycket mat :D

Ursäkta tönteriet men jag kunde inte låta bli att berätta om mitt nya lilla mantra :p
 
Sv: Viktväktarna

*kl*
Jag körde viktväktarna entusiastiskt för ett tag sen. Sen fick jag ryggskott, följt av tandutdragning med efterföljande infektion och sen en olycka där jag flyger av hästen. Kombinera det ihop med jobbstart efter flera veckors ledighet och det blir inget bra? Matvanorna har varit urusla, träningen obefintlig och viktuppgången ett faktum.

I måndags förra veckan började jag på nytt. Viktnedgång på en vecka: -1,2kg.

Det absolut bästa är att hjärnan/kroppen också signalerar att detta är rätt. Godissuget är helt borta och jag känner mig inte vrålhungrig (vilket jag har gjort hela tiden när jag sista veckorna har ätit 'fritt').
 
Sv: Viktväktarna

Sedan är det ju som det är med mode, men jag vill slå ett slag för en makeover. Det är inte dumt alls att få lite tips på hur man skulle kunna styla till sig. Därmed inte sagt att man köper alla tips rakt av, men jag tycker ändå att man får lite inspiration. Kan det vara något för dig också kanske?

Min mamma bokade sig en förmiddag med en personal shopper på Åhléns häromveckan när hon kände att hon inte visste vad hon skulle ta på sig i höst och vinter, och det var helt fantastiskt! Kostar ingenting i sig - men de räknar väl med att man spenderar en viss summa. Mamma shoppade loss men lämnade tillbaks ett par saker i efterhand och det var ju ingen som sa något om det.

Började med ett samtal om typ storlek, vad hon tycker att hon har för stil, vad hon vill framhäva / dölja osv. - sedan fick hon gå och fika i en timme medan stylisten plockade ihop kläder och skor och lite accessoarer. Hon var supernöjd!
 
Sv: Viktväktarna

KL

Jag vet inte om det är jag som är udda, men jag bryr mig inte om klädstorlekar och tycker att det mesta går att anpassa så att det sitter snyggt.

Gick igenom hela garderoben och har insett vad detta beror på. Jag varierar mina kilon runt en bra klädstorlek (38 eller M). När jag väger mer är jag 38/40 och kanske egentligen bara 40 och när jag väger min målvikt kommer jag ha storlek 36/38 (eller S).
 
Sv: Viktväktarna

Men guuuud, är han verkligen hetero :D??? Ha ha! Jag hade verkligen behövt låna din man!

Jag får ofta den frågan, men är övertygad om hans heterosexualitet :D. Han är bäst. Frågade någon gång varför han tycktedey var så roligt, och han sa att "det är som att få klä den vackraste granen till jul".
Det värsta är att han är bra på att köpa gottis till mig/oss också :eek:
 
Sv: Viktväktarna

Det värsta är att han är bra på att köpa gottis till mig/oss också :eek:

Han gillar väl stora granar! :D

Fast jag ser problemet. Jag resonerar nog rätt mycket som Lizan - var det väl - när det gäller socialt ätande, och att det inte ens är önskvärt att få bort det ur sitt liv. Men om livet hemma blir en enda lång social måltid, om än trevlig, så funkar det ju inte. Det måste man göra något år, i så fall.
 
Sv: Viktväktarna

Haha! Jag hoppas att granliknelsen inte var för bokstavlig, klarar mig utan att vara så stickig :eek:

Sociala ätandet är verkligen det som blivit ett problem hos mig, speciellt just med maken... Kan kapa det mesta i matväg, men vill gärna mysäta med honom. Bonuspointsen sparar jag till hemma, för jag vet att han tycker det är mysigt att fika och laga roliga efterrätter och köpa choklad :p. Däremot är han inte mycket för alkohol. Och inte jag heller,numera.

Kan tillägga att han är väldigt stöttande i viktväkteriet också, även om han glömmer sig och erbjuder gottis ganska ofta :D
 
Sv: Viktväktarna

Jag är inte viktväktare men det här verkar vara den enda vikttråden. Mitt problem är egentligen inte vikten men jag har gått upp ngr oönskade kilon till följd av mitt felaktiga beteende. Jag mår inte bra vilket leder till att jag har tröstätit. Dels vill jag gå ner dom 4-5 kg som jag har gått upp och dels vill jag komma tillbaka till normalt ätande. Normalt i mina ögon är bra mat under veckorna och unna sig något på helgerna. Jag motionerar i stort sett alltid 5-7 dgr i veckan så där finns inte så mkt att göra. Jag vet att jag inte är tjock men mår inte bra av kilona jag har gått upp och sättet jag har gjort det på. Har alltid haft svårt för lagom och det som gäller nu är att jaga lagom.
 
Sv: Viktväktarna

Jag är inte viktväktare men det här verkar vara den enda vikttråden. Mitt problem är egentligen inte vikten men jag har gått upp ngr oönskade kilon till följd av mitt felaktiga beteende. Jag mår inte bra vilket leder till att jag har tröstätit. Dels vill jag gå ner dom 4-5 kg som jag har gått upp och dels vill jag komma tillbaka till normalt ätande. Normalt i mina ögon är bra mat under veckorna och unna sig något på helgerna. Jag motionerar i stort sett alltid 5-7 dgr i veckan så där finns inte så mkt att göra. Jag vet att jag inte är tjock men mår inte bra av kilona jag har gått upp och sättet jag har gjort det på. Har alltid haft svårt för lagom och det som gäller nu är att jaga lagom.

Du är då varmt välkommen att surra med oss. Vi snackar inte bara viktväktarpoints utan nog mer allmänt kring motivation och beteende och det är ju generellt oavsett vilken metod man föredrar för sin livsstilsförändring.
 
Sv: Viktväktarna

Du är då varmt välkommen att surra med oss. Vi snackar inte bara viktväktarpoints utan nog mer allmänt kring motivation och beteende och det är ju generellt oavsett vilken metod man föredrar för sin livsstilsförändring.

Precis! :D

MarieJ, du kanske kan byta ut något mål mot ett riktigt lågkalorimål, eller byta standardmjölk mot lättmjölk/minimjölk, skippa smör på mackan eller helt enkelt byta ut mackan mot något nyttigare, eller vad det nu kan tänkas vara som passar dig? Fundera lite på vad som är dina svagheter respektive styrkor och så försöker vi alla hjälpas åt att ge tips och ideer om du vill.

Har du funderat på varför du tröstäter? Jag menar inte att du måste dela med dig av det men det är viktigt att få det klart för sig själv tror i alla fall jag.

Lycka till! :laugh:
 
Senast ändrad:
Sv: Viktväktarna

Jag vill inte bli extrem, jag vill äta"normalt". Problemet är just det, att äta normalt, lagom. Vill inte äta varken light eller motsatsen. Bara vanligt, normala portioner och komma ifrån "känsloätandet".
 
Sv: Viktväktarna

Anledningen till tröstätningen är ångest och apati. God mat och sötsaker lättar.( tillfälligt) Problemet är att det inte stannar med den mängden jag mår bra av utan fortsätter långt efter att jag är sprickfärdig. Vet inte om det står för destruktivitet eller vad.
 
Sv: Viktväktarna

Det är bra att du har klart för dig varför du lagt på dig lite och varför du tröstäter. :) Finns det något du kan göra för att bryta det mönstret? Jag tänker inte leka psykolog på nätet men fundera vidare på vad du tror skulle kunna hjälpa dig, du verkar ju ha god självinsikt. :laugh:
 
Sv: Viktväktarna

Jag vet vad som felar men har ändå svårt att bryta det dåliga. Nu har dessutom paniken infunnit sig lite då jag känner mig "plufsig". I vanliga fall har jag en undre och övre viktgräns för att jag inte ska tappa kontrollen men nu har jag gått över den övre gränsen så nu måste det få ett slut annars kommer det barka i väg. Just nu ligger mitt BMI på 22.8.
 
Senast ändrad:
Sv: Viktväktarna

Försök att använda "paniken" till att ta dig ur den här onda cirkeln. Jag tror absolut att du klarar det - att vara medveten är enligt mig nyckeln.

Är hela dagen lika svår eller är vissa tider värre? Kan du sysselsätta dig med något annat för att bryta destruktiva mönster?

Pepp, pepp, pepp! :bump:
 
Sv: Viktväktarna

Låter som tråkig propaganda, men VV´s nätverktyg är faktiskt jättebra för att få rätt på portionsstorlekar, vilka val som är bra och mindre bra och hur mycket jag egentligen äter.

Och vad godiset kostar. Främst gillar jag nog att man belönas för aktiviteter, och att det blir så tydligt vad som är att föredra om man vill ha lite extrapoints.

Just för att få en knuff i starten tycker jag faktiskt VV fungerar över förväntan.
 
Sv: Viktväktarna

Veckodagarna går oftast bra, jag jobbar och festar sällan till en veckodag. Men från fre eftermiddag är det kört. Oftast kanske jag har ätit för lite under veckan och vräker i mig allt jag kommer åt när helgen kommer. Har testat att äta lite mer under veckorna men då blir det lite för mkt i stället. I bland tror jag att jag tänker lite för mkt men om jag inte gör det blir det lätt för mkt.
 
Sv: Viktväktarna

Veckodagarna går oftast bra, jag jobbar och festar sällan till en veckodag. Men från fre eftermiddag är det kört. Oftast kanske jag har ätit för lite under veckan och vräker i mig allt jag kommer åt när helgen kommer. Har testat att äta lite mer under veckorna men då blir det lite för mkt i stället. I bland tror jag att jag tänker lite för mkt men om jag inte gör det blir det lätt för mkt.

Jag tycker att du ska klappa dig själv på axeln för att du har koll på när det blir svårt för dig. (Alltså, det är så svårt att uttrycka sig i skrift utan att det blir missuppfattningar men jag menar alltså ärligt att jag tycker att du är en bra bit på väg till att få ordning på ditt bekymmer.) :laugh:

Ok, då vet vi att helgen är ett bekymmer. Vad kan vi göra åt det? Skulle det fungera med någon särskild sysselsättning just på helgen? Bestämma att inget onyttigt får ätas före ett visst klockslag och att man bara får äta det som är serverat i en skål? Ta en promenad? Föra dagbok? Skriva av sig varför man känner sig nere? Läsa en bra bok? Cykla en runda? Ha pälsvård och mystid med husdjuret om sådant finns? :idea:

Ska tillägga att jag tror på att äta "lite för lite" under veckan om man vet med sig att det är svårt att inte stoppa i sig extra under helgen. Men sen måste man så klart ha ordning på hjärnkontoret så att man inte tycket att det är ok att fullkomligt vräka i sig mat hela helgen.

Heja, heja, heja - du klarar detta ska du se! :bump:
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 052
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
317
Senast: Fetaost
·
Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 895
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 052

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp