Viktväktarna

Sv: Viktväktarna

Har du verkligen inte möjlighet att påverka vad som finns att äta?

Annars finns det alltid nödlösning att ta till: ta med frukt och morötter t ex, ha med ett paket knäckebröd och mjukost på tub och skippa lunchen med kollegerna, ta en promenad och ät något nyttigt under tiden. :laugh:
 
Sv: Viktväktarna

Njut av din motionsfria dag och få nu inte ångest över att den är motionsfri. Hoppas du blir nöjd med besöket hos frissan. :laugh:
 
Sv: Viktväktarna

Det tycker jag ändå inte är så farligt, när jag äter något jag vet att jag inte borde äta, men gör det ändå för att det är gott. Det är livet, på något sätt. Men att trycka i mig onyttig mat som jag faktiskt inte vill ha bara för att inte gå hungrig, det är så nedslående. Usch.

Det där är en intressant aspekt av att (försöka) begränsa matintaget som min man och jag pratar om rätt ofta.

Dels för att min man är diabetiker, typ 1. Nuförtiden är det så att diabetiker både kan och "får" äta allting, men i vettiga proportioner. Därför har han som strategi att bara äta de sötsaker som är värda att blodsockret skuttar runt lite, tex. Han tar inte för sig av kakor på jobbet och dylikt om de inte ser jättegoda ut (och han är snobb på området, Ballerinakex göre sig inte besvär, men det kunde ju lika gärna ha varit det som var hans favorit).

Nu är han ju diabetiker, så det är socialt lätt för honom att tacka nej med hänvisning till det.

Dels för att jag länge har haft en hemmagjord teori som går ut på att man blir fet och ful av tråkig och onyttig mat, medan man blir snygg och attraktiv av att äta (även lite för mycket av) god mat. Och jag vill gärna äta god mat, helst varje måltid. Därför tycker jag ofta att det är psykiskt nedbrytande att "tvingas" äta mat som dels är mer kaloririk än vad som är lämpligt, dels inte ens är särskilt god. Att slösa på sin dagliga tilldelning av matnjutning på det viset känns så hemskt!

Den enda lösning jag har kommit på hittills är att försöka skapa en norm för att servera god mat vid sådana där kurser och konferenser och liknande. När jag är inblandad i sådana arrangemang försöker jag roffa åt mig makten över matplaneringen. :D (Det ligger inte ens i närheten av mitt ansvarsområde, egentligen.) Tex har jag upptäckt att när det ska vara wraps, som det ofta är där jag hamnar, så finns det små goda med mager fyllning som man kan beställa istället för jättestora med massa majonnäs. De små goda kan man då beställa många av, och så kan folk äta 1,2 eller 3 av dem, utifrån egen lust.

Och tex alltid se till att det finns frukt tillgängligt hela tiden, så att ingen "måste" äta kakor.

Jag jobbar hårt på detta och hoppas att det ska bli normen vad det lider. Haka gärna på när din organisation ska arrangera något!
 
Sv: Viktväktarna

kl

Jag är grymt sugen på att gå med och har väntat på Appen för android. Är det någon som har börjat använda den? Läser man på facebook så verkar den inte funka speciellt bra och jag vill inte lägga pengar på något jag inte kan använda.
 
Sv: Viktväktarna

Haha, det där kör jag också med, men jag kallar det för NPK-värde. Alltså Njutning Per Kalori.

Sen vill även jag puffa för vitsen med att köpa godsaker av högre kvalitet om man nu gärna vill ha godsaker. Dels är NPK-värdet högt, och dels är smaken ofta mer intensiv, så att man dels kan äta långsammare och dels mindre.

Jag köper hellre dyra chips (typ Kettle crisps), för de smakar mer än billiga. Då äter jag chipsen långsammare, ofta biter jag av ett chips i taget ungefär som man äter kex. Smakrika räfflade chips gillar jag att äta reffla för reffla. Och så blir man mer nöjd på mindre mängd.

Jag gillar också att köpa väldigt smakrika ostar och lufttorkade korvar av samma anledning. Dessutom är de bra snacks eftersom de inte ger samma "mera mera"-sug som kolhydratrika glutamatstinna snacks.

Samma med vin. Att smutta på ett litet glas riktigt gott vin ger mer njutning än att hinka i sig en halv flaska träskvatten! :D
 
Sv: Viktväktarna

Dels för att jag länge har haft en hemmagjord teori som går ut på att man blir fet och ful av tråkig och onyttig mat, medan man blir snygg och attraktiv av att äta (även lite för mycket av) god mat. Och jag vill gärna äta god mat, helst varje måltid. Därför tycker jag ofta att det är psykiskt nedbrytande att "tvingas" äta mat som dels är mer kaloririk än vad som är lämpligt, dels inte ens är särskilt god. Att slösa på sin dagliga tilldelning av matnjutning på det viset känns så hemskt!

:bow::bow::bow::bow:
 
Sv: Viktväktarna

Blir också på dåligt humör av att slösa kalorier på sånt som inte ens är gott. Jag äter med gott samvete ngt kaloririkt om jag njuter av det.
 
Sv: Viktväktarna

Dels för att jag länge har haft en hemmagjord teori som går ut på att man blir fet och ful av tråkig och onyttig mat, medan man blir snygg och attraktiv av att äta....

Haka gärna på när din organisation ska arrangera något!

:rofl: Jag läste att man blir fet, ful och tråkig av onyttig mat! Men det stämmer nog för man blir ju piggare om man äter hälsosamt. :p

Bra idé det där med att påverka valet av mat när jobbet ska konferera. Vi ska ha temadagar på min arbetsplats (visserligen inte ofta, det är typ varannat år jobbet bjuder på lunch). Då ska jag se till att maten blir nyttig! :d
 
Sv: Viktväktarna

Jag tänker som du - kanske inte att man blir ful och tråkig, men det ÄR iallafall så tråkigt med dålig mat!
På konferenser hänger jag oftast bara med - jag har inget med planeringen att göra, men oftast tycker jag att det brukar finns frukt och lite valfrihet på maten, men nu har jag varit på både kurs och konferens utan frukt (kursen hade lite bananer) och serverad mat som inte var så kompromissbar...


På kursen fanns det inget utrymme för att kila iväg själv, fikapauserna var samtidigt som grupparbeten och de bestod av muffins, chokladbitar, kakor och wienerbröd :crazy:. Jag åt dock inget av det.

I helgen skall jag iväg fredag till söndag och roa mig, då ingår också mat (frukost, lunch, middag) och det är med all säkerhet pajer, godis och bullar :eek:. Men där kan jag smita iväg och handla lite annat. Om jag inte anser det värt att glida iväg lite.

Jag inbillar mig att jag minskar i omfång även om vikten stått still, så jag är inte helt onöjd... och nästa vecka är jag tillbaka på det normala, så jag kan äta nyttiga soppor till lunch och sånt :laugh:
 
Sv: Viktväktarna

Intressant det där, med att känna dåligt samvete om man äter onyttigt... jag får någon slags ångest.

Jag kan älta och bli besviken på mig själv om jag ätit något onyttigt som inte gav mig något tillbaka - en torr bulle till fikat eller en onödigt onyttig lunch. Någon gång har jag övertrasserat pointskontot för att jag var ute och åt supergod mat med maken, när vi firar något, så mår jag lite dåligt när jag kommer hem en stund, innan känslorna har stabiliserat sig och jag tycker det var helt klart värt det, för det var gott och mysigt, och så länge man inte gör det varje dag är det ju helt ok!

Jag vill inte vara en tjockis. Jag identifierar mig inte i den här kroppen. Jag kan bli så arg och besviken på mig själv att det är destruktivt.
 
Sv: Viktväktarna

Jag menar att jag kan äta 500 kalorier och störa mig på att det var slöseri med kalorier men att jag kan äta 500 kalorier och känna att det var helt värt det.
 
Sv: Viktväktarna

Vägde mig idag istället för söndag, och jag fick ändå -0,7 kg. Så jag blev av med det extra halvkilot jag gick upp sist. Så på det stora hela är jag nöjd/lättad...
Hur jag ska bli av med hela 8,6 kilo till känns dock som en jobbig fråga...
 
Sv: Viktväktarna

Men det där visar ju att du kan hantera även en svår matvecka på ett bra sätt. Grattis!

Jag väljer vegetarisk mat på kurs/konferens och oftast är den myyycket bättre än den "vanliga" maten.
 
Sv: Viktväktarna

Läste en artikel i morgontidningen om att hälften av männen och 40% av kvinnorna i Sverige är överviktiga eller feta. Unga människor dricker läsk och äter godis och pizza och vuxna äter kaffebröd. Vi måste få någon ändring på den här osunda matkulturen i vårt land. Där den som vill äta nyttigt får svårigheter, det är ju helt sjukt!!! Jag jobbar på barnkliniken på vårt sjukhus, på vår avdelning finns det en godislåda, en kiosk i form av en låda där man kan ta godis och lägga pengar i en kartong, denna fylls på av ett företag regelbundet. Jag har i egenskap av hälsoinspiratör på jobbet stridit för att få bort godislådan men det blir ramaskri. Vissa läkare MÅSTE ha godis om de blir sugna när de har jour och vi har till och med en diabetiker som MÅSTE ha godis på jobbet om hon får insulinkänning. Samtidigt vill strax under halva personalstyrkan (de som inte kan låta bli lådan men som vill gå ner i vikt) bli av med lådan. Det är helt sjukt, alla reagerar på detta att det finns godis så lättillgängligt på sjukhus:crazy:
 
Sv: Viktväktarna

Har nog haft mkt vätska i kroppen för jag har gått ner 1.7 kg sen i tisdags. Har varit ute på min runda som är 7.3 km. Mest joggning men även gott lite. Kaffe och knäckebröd med kalkon och brieost till frukost.
 
Sv: Viktväktarna

KL

Den här veckan är den första då jag ätit upp hela min veckobonus (har en pp kvar), ska bli kul att se vad jag väger in på imorgon.

Hur går det för er andra?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 049
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
317
Senast: Fetaost
·
Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 895
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 051

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp