Viktväktarna

Sv: Viktväktarna

Jo jag kan så länge jag begär det av mig själv, har en jäkla karraktär. Men just nu saknar jag vilja.
 
Sv: Viktväktarna

Nu ska jag äta två kokta ägg och fil med mango, hallon och lite flingor. Det går lätt att äta bra och nyttigt bara man vill.
 
Sv: Viktväktarna

Har kört 50 min kondition på gymmet i bra tempo. Nu sitter jag och njuter av första kaffekoppen och mammafralla med kalkon, ost och paprika.
 
Sv: Viktväktarna

Men om du har mycket bekymmer med sug och hungerkänslor så är det bra att öka mängden grönsaker och vatten/funlight. Mitt bästa är att småäta morotsstavar före och efter middagen, då blir jag nöjd och mätt utan att överäta av middagsmaten och det tar bort sug eftersom man får knapra på något. För övrigt har du ju ett helt normalt BMI - lägre än vad många av oss andra i tråden någonsin har vägt så ditt matintag kan ju aldrig ha varit SÅ våldsamt som det låter...
 
Sv: Viktväktarna

Jag skrev att jag egentligen inte har problem med vikten. Mitt BMI ligger mellan 20 och 21.5 när jag mår gott. Mitt problem är inte heller hungerkänslor eller sötsug(inget stort problem iaf) utan att jag har svårt för lagom och har ett litet stört förhållande till mat och speciellt godis. Jag kan ganska lätt låta bli godis i flera veckor men svårare för att tex äta 1 hg på fredag och lördag.
 
Sv: Viktväktarna

Det låter ju mer som om du har ett sockerberoende (som nästan alla andra också besväras av, inte minst jag själv). Jag kan varmt rekommendera Bitten Jonssons bok Sockerbomben, väldigt tänkvärd! Jag har samma problem och försöker därför undvika godis och äta annat istället. Jag tränar på att äta lite godsaker och tex ta bara en bulle eller två after eight till kaffet och jag tränar på att äta lagom stora portioner. Jag tror att det är gemensamt för de flesta i den här tråden och VV-online är faktiskt ett makalöst bra redskap för att lära sig hur mycket som är lagom som Lovisaleonora skrev
 
Sv: Viktväktarna

Jag tror inte att jag är sockerberoende. Jag tror att det är tröst/ destruktivitet eller nåt i den stilen.
 
Sv: Viktväktarna

Sedan jag gjorde det trista jobbet att ta reda på varför det slank ner ditt och datt (två Digestivekex till kaffet är ju inte så roligt att lägga in i VV-appen t ex) så har det faktiskt gått betydligt lättare att göra smartare val.

Några av mina fällor är att äta frukostmat hela dagen (fil, flingor, smörgås etc). När jag väl kommit av det spåret har hela kosthållningen blivit bättre faktiskt.

Tristessätning är också en av mina starka grenar.
 
Sv: Viktväktarna

Här går det stadigt framåt.

Några tips som har hjälpt mig:
- sallad till lunch. ICAs salladsbuffé är jättebra om man behöver luncha snålt.
- egen pizza. Jag gör pizza med köttfärs, grönsaker och riven ost för 6 pp per bit (då är det en ganska liten bit, normal ca 8 pp/st).
- ta dig tid att fundera på vad du är sugen på. Jag är en godisgris och älskar fikabröd. För mig har det hjälpt att fundera på vad det är jag vill ha och titta på bästa propointsen.

Ps. Jag började på BMI 25,5 (1,4 kg från normalvikt) och har nu BMI 22,3!
 
Sv: Viktväktarna

Jag har det lite svårt just nu :(. Har varit borta med jobbet igen i veckan, med väldiga begränsningar i valet av mat. Jag har lydigt skippat all fika, och ätit lite mindre mat, eftersom den inte varit så nyttig... Istället blir jag då hungrig och lessen. Har jobbat mycket på kvällarna också, vilket inte hjälper...
Dessutom är jag borta fredag till söndag nu, och kan inte väga mig på rätt dag! Hur gör jag nu? Väger mig på fredag (imorgon!) eller måndag?
Har fått dåligt viktväktarsjälvförtroende, det är jobbigt att sitta med allt ris och kinamat och vad det är, stirra på tallriken och veta att det här borde jag inte äta. Så petar jag i mig det ändå, måste ju vara alert på jobbet, lååånga dagar...
 
Sv: Viktväktarna

Förstår att det känns tungt. Det finns inte salladsbuffé att komplettera med? Åka förbi någon matbutik och köpa en egen fruktkorg? Det är värdelöst att vara hungrig och det fungerar ju inte alls om man ska kunna jobba.

Jag hade vägt mig på den dag som ger bäst resultat, om du tror att du riskerar att gå upp lite under helgen hade jag vägt mig på fredag och tvärtom.
 
Sv: Viktväktarna

Frukt i fickorna. Småpåsar med morötter som ständig följeslagare. Några nötter.

Det är hemskt och deprimerande att inte få välja själv. Oerhört frustrerande. Sånt är lätt att tappa sugen över.
 
Sv: Viktväktarna

Jag har inte riktigt haft en lucka att åka och handla - har varit på kurs 8-17.30, och sedan har jag stressat för att hinna göra en massa riktigt jobb efteråt, och dessutom hinna sova... det fanns en salladsbuffé ena dagen som jag var tveksam till, den såg inte helt fräsch ut, och andra dagen fanns ingen alls. Bananer har jag kunnat äta på fikat, det går ju ok iallafall. När jag kom hem sent om sider hade maken lagat mat, det är ju trevligt, men det var ingen hälsomat direkt, och eftersom jag då satt och jobbade och åt vid datorn fanns inte riktigt tiden och lusten att fixa något annat... ja fy! Och höftandet blir också svårt :(.
I helgen skall jag iväg med tjejerna, och där är det lättare att påverka själv, där är det karaktären som sätts på prov :). Det tycker jag ändå inte är så farligt, när jag äter något jag vet att jag inte borde äta, men gör det ändå för att det är gott. Det är livet, på något sätt. Men att trycka i mig onyttig mat som jag faktiskt inte vill ha bara för att inte gå hungrig, det är så nedslående. Usch. Idag och imorgon har jag samma situation igen, fast på restaurang med lite mer valmöjligheter.

Vad gnällig jag låter :D. Jag är egentligen rätt positiv, men blir så frustrerad av det här eviga äta-onyttigt-ute-och-må-dåligt-över-det.
 
Sv: Viktväktarna

I dag tränar jag på att inte motionera. Jag motionerar i stort sett varje dag både för fysiska hälsan och för att jag har ångest som blir lindrigare om jag rör mig. Men nu ska jag till frissan och sen är det jobb till 20.15 och då tror jag inte att jag går ut.( Tränar nästan alltid på morgonen) Det är bra för mig att se att jag kan låta bli i bland. Men svårt är det.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 052
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
317
Senast: Fetaost
·
Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 895
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 052

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp