Sv: Viktväktarna
Filling and Healthy day heter Mättande dag i Sverige och jag kör det då och då. Men jag gillar bättre att välja Mättande mat och ändå räkna propoints för det brukar bli fel med veckobonusen om man byter system mitt i veckan, jag har iallafall inte lyckats få till det i online-verktyget.
Det är nåt med min kropp som gör att även om jag äter mättande mat och mycket grönsaker så är suget där iallafall ibland (säkerligen till viss del pga hormoner som spökar i kroppen). Jag äter mycket grönsaker till alla måltider och jag gör 0-pointssoppor och idag gjorde jag en stor gryta ratatouille som jag har tänkt att ha som tillbehör och pastasås.
Det där jag skrev om low carb var att på kursen var det en del negativt om GI och lchf och att det var dumt att dra ner på kolhydraterna och att man som VV-coach ska förhålla sig neutral för att inte påverka medlemmarna. Givetvis är det ju fritt för var och en att välja vad man ska äta. Jag vet precis vad jag mår bra av att äta men jag har ibland svårt att kontrollera mitt matintag och det blir då och då lite överätning - detta är ju mönster jag har haft i många år och som jag är på god väg att arbeta bort - jag snittar -0,5kg per vecka. Jag börjar inse att det är det min veckobonus går åt till när den används - till mat och godsaker jag egentligen inte hade tänkt att äta. Jag är lite av en känsloätare - äter lätt för mycket när jag är ledsen, upprörd eller stressad.
Det som gjorde att jag ville svulla i mig på thaibuffé den där söndagen var att vi bestämt det innan med familjen att vi skulle gå ut och äta gott den dagen när jag kom hem efter kursen och hade varit väldigt hård i min diet och träning i flera veckor. Jag hade egentligen inte tänkt äta så mycket men det var väldigt gott och det råkade bli lite mycket men det känns inte som om det var något fel i det, bara att ta nya tag.
Jag var absolut INTE hungrig när jag drog ner på kolhydraterna, jag mår allra bäst när jag äter kolhydratsnålt och då försvinner mitt kolhydratsug också. Men jag tycker det blir lite tråkigt i längden, framförallt frukosten. Jag har ätit LCHF i flera år så jag är van.
Det är skönt nu att ha ett normalt BMI, tre kilo till ska jag gå ner och sen tror jag att jag är nöjd. Min man sa idag att nu ser jag verkligen smal ut och en kompis sa härom dagen att jag såg "krallig" ut, dvs jag har fått deffade muskler på armarna som jag är väldans nöjd med