Viktväktarna

Sv: Viktväktarna

Visst är det ett roligt problem!
Jag hade samma lyxproblem när jag skulle på kalas förra helgen.
Hade planerat att ha ett par byxor som varit för små ett tag, men när jag väl provade dem en halvtimme innan det var dags att åka var de ju alldeles för stora. Såg inte klokt ut! Hade liksom en påse extra tyg som hängde på rumpan...
Tack och lov hittade jag ett par byxor som var ännu längre sedan jag använde, läs kunde ha... som faktiskt passade riktigt bra, så det blev kalas i alla fall!!:D
 
Sv: Viktväktarna

-0,5 kg per vecka borde du tappa så det är nog läge att sätta sig ned och analysera dagsintaget av kalorier. Det verkar vara väldigt vanligt att man stoppar i sig för mycket frukt t ex.

För övrigt tycker jag att du ska se -0,2 kg som en framgång och inte som en besvikelse. Det är inte bara jag som har någon vecka med mindre framgång på vågen för att veckan därpå ta ett jättekliv nedåt.

Lycka till! :D

Jag vet inte vad jag ätit för mycket. Jag äter tre frukter om dagen, inget annat förutom att jag dricker vatten mellan de tre måltiderna.
Nu har jag tränat rätt mycket redan innan jag började med vv, och får totalt minst 27 ap per vecka pga detta, troligen mer de flesta veckorna då jag ibland går på fler pass, men jag äter inte upp dem. Ska man helt strunta i att äta på sina ap istället?
Får se vad vågen visar på söndag igen, men har jag inte gått ner minst 0,5 kg då så får jag ändra på något.
 
Sv: Viktväktarna

Jag tycker det är viktigt att titta på genomsnittet. 1,2 kg på två veckor är ju 0,6 kg i snitt. Inte alls pinknödigt.

Kanske inte ett dåligt snitt, men så besviken jag blev när jag tyckte man kämpat lika bra som första veckan och då bara gått ner 0,2 kg, jämfört med 1 kg första veckan.
 
Sv: Viktväktarna

Det trista med första veckan oavsett metod är att man brukar "gå ner" en del - men det är sällan fett som försvinner utan vätska och tarminnehåll. Låter klokt att se vad som händer denna veckan och sedan utvärdera hur det går.

/Svea, den cyniska glädjedödaren
 
Sv: Viktväktarna

*kl*

Hoppas på tåget om det är okej, 1 127 inlägg senare (bättre sent än aldrig).

Behöver gå ner ca 15 kg och har hoppat från och till med LCHF, insett att det inte är 100% min kopp med te, satsar nu på en kolhydratfattigare kost och räknar på kcal istället.

Sämsta = kontorsjobb
Bästa = fri flex + 1h betald träningstimme

Använder ni här inne några appar som hjälp på vägen?
 
Sv: Viktväktarna

Jag vet inte vad jag ätit för mycket. Jag äter tre frukter om dagen, inget annat förutom att jag dricker vatten mellan de tre måltiderna.
Nu har jag tränat rätt mycket redan innan jag började med vv, och får totalt minst 27 ap per vecka pga detta, troligen mer de flesta veckorna då jag ibland går på fler pass, men jag äter inte upp dem. Ska man helt strunta i att äta på sina ap istället?
Får se vad vågen visar på söndag igen, men har jag inte gått ner minst 0,5 kg då så får jag ändra på något.

Om man ska strunta i att äta sina aktivitetspoints eller ej får man fundera över noga. Jag tänker som så att jag vill gå ned i vikt ganska fort och ser därmed mina aktivitetspoints som ett sätt att öka takten, inte att äta mer. Men om jag nu skulle behöva använda lite mer points en dag av någon anledning har jag dem som bonus. Jag ser på veckobonusen på samma sätt.

Tänk på att det är kalorier i dina frukter också, därmed inte sagt att du inte ska äta frukt men att det skiljer rätt rejält beroende på vad för frukt du stoppar i dig.

Det är ju för övrigt samma med grönsaker, jag tänker i alla fall att jag inte kan stoppa i mig obegränsat av dem.
 
Sv: Viktväktarna

Det trista med första veckan oavsett metod är att man brukar "gå ner" en del - men det är sällan fett som försvinner utan vätska och tarminnehåll. Låter klokt att se vad som händer denna veckan och sedan utvärdera hur det går.

/Svea, den cyniska glädjedödaren

Helt rätt och ett viktigt påpekande. :D
 
Sv: Viktväktarna

Välkommen!

Din situation låter rätt identisk som min (jag har närhet till gym så jag delar upp min friskvårdstimme och kör två lunchpass). Jag har gått ner knappt 14 kg.

Använder viktväktarappen och har runkeeper, men föredrar gruppträning så använder den appen sällan. Vv-appen använder jag varje dag.
 
Sv: Viktväktarna

Tackar :-)

Ja jag bor granne med mitt gym så nu är planen att träna innan jobbet 2-3 dagar i veckan + ridning 1-2 dagar, samt träning efter jobbet 2 dagar.

Detta och det faktum att jag håller koll på kcal per dag hoppas jag ger utdelning till slut för så här vill jag faktiskt inte se ut..
 
Sv: Viktväktarna

Hoooo hooooo?

Hur går det för er?

Efter min hysteriska NO carb, high activity-period inför mitt "måste ner under BMI 25 innan vv-kursen" så svullade jag loss på vv-kursen, jisses vad mycket god mat det fanns där och för en som levt på minimini i flera veckor var det som en dröm och jag UNNADE mig ordentligt. Dagen efter hemkomst gick vi på kina/thaibuffé och åt tills magen stod i fyra hörn och därefter har jag haft en och annan svullo-orgie och har med nöd och näppe klarat mig inom min propointsbudget och då menar jag inklusive veckobonus OCH aktivitetspoints. Jag var så smal och fin på 66,5kg på invägningen på kursen :D. Nu väger jag 68kg (efter att ha varit uppe på över 70kg några dagar förra veckan) vilket faktiskt är precis på BMI 25 så det är ganska lugnt egentligen för det är tre veckor kvar tills nästa kurs och invägning men nu vill jag att vikten ska börja krypa neråt igen. Men hur ska man tänka egentligen? Det verkar ju inte som om jag kan använda min veckobonus för då går jag UPP i vikt. Hur gör man då sen när man är på jämvikt?

Jag vågar inte fråga viktväktarfolket för jag vågar inte berätta att jag körde low carb sista veckan för då ser dom rött! Eller egentligen borde jag fråga nästa kurs och låtsas att det är en hypotetisk fråga....

Hungrig som bara den är jag iallafall! Har tränat jättemycket i helgen och det märks på aptiten nu så då måste jag ta av aktivitetpointsen till mättande mat, annars står jag inte ut. 26PP är ingenting för en tränande kropp
 
Sv: Viktväktarna

Men varför ska du ljuga och föreställa dig? Säg som det är, för dig fungerar VV bäst med ett LC-tänk i botten. Det är väl inget konstigt med det? Att börja en "karriär" med oärlighet tycker jag bara bäddar för problem längre fram.
 
Sv: Viktväktarna

För mig låter det också underligt att du ska blir Viktväktar-Fröken, när du inte tycker att viktväktardieten funkar för dig.
 
Sv: Viktväktarna

Efter min hysteriska NO carb, high activity-period inför mitt "måste ner under BMI 25 innan vv-kursen" så svullade jag loss på vv-kursen, jisses vad mycket god mat det fanns där och för en som levt på minimini i flera veckor var det som en dröm och jag UNNADE mig ordentligt. Dagen efter hemkomst gick vi på kina/thaibuffé och åt tills magen stod i fyra hörn och därefter har jag haft en och annan svullo-orgie och har med nöd och näppe klarat mig inom min propointsbudget och då menar jag inklusive veckobonus OCH aktivitetspoints.

Två funderingar från mig här:
  • Var du hungrig när du drog ned på kohydraterna?
  • Vad är det som gör att du känner att du vill svulla i dig?

Jag var så smal och fin på 66,5kg på invägningen på kursen :D. Nu väger jag 68kg (efter att ha varit uppe på över 70kg några dagar förra veckan) vilket faktiskt är precis på BMI 25 så det är ganska lugnt egentligen för det är tre veckor kvar tills nästa kurs och invägning men nu vill jag att vikten ska börja krypa neråt igen. Men hur ska man tänka egentligen? Det verkar ju inte som om jag kan använda min veckobonus för då går jag UPP i vikt. Hur gör man då sen när man är på jämvikt?

Det är väl därför det tar ett tag att vara på jämvikt, just för att man får laborera lite med vad som funkar för en själv när det gäller antal points.

Jag vågar inte fråga viktväktarfolket för jag vågar inte berätta att jag körde low carb sista veckan för då ser dom rött! Eller egentligen borde jag fråga nästa kurs och låtsas att det är en hypotetisk fråga....

Jag har då aldrig stött på någon viktväktare som ser rött för att man äter eller inte äter en viss sak. Det är ju det som är själva grejen med viktväkteriet: man får ju äta och dricka det man vill. Det finns ju de som bränner större delen av dagsintaget på skräpmat och det är ju ok det med. Sedan kommer man förhoppningsvis till det stadiet då man inser att hälsosam mat är det som fungerar i längden.

Hungrig som bara den är jag iallafall! Har tränat jättemycket i helgen och det märks på aptiten nu så då måste jag ta av aktivitetpointsen till mättande mat, annars står jag inte ut. 26PP är ingenting för en tränande kropp

Jag undrar lite över hur ditt grönsaksintag ser ut. Det går ju att göra en massa mättande saker som inte ger några points.

Och sedan måste jag då tipsa om Filling and Healthy Day (har inte en aning om vad svenska viktväktarna kallar den). Du borde testa det några dagar åtminstone. Då behöver du nämligen inte räkna points alls, du får äta hur mycket du vill så länge maten återfinns i det häftet.

Hejar på dig! :banana: :D
 
Sv: Viktväktarna

Det blev nog lite missförstånd där... jag vill jobba med Viktväktarna för att jag tycker att programmet är helt fantastiskt. Men på min första kurs var det obligatoriskt att ha kommit under BMI 25 och jag stog helt still på en platå och hade något kilo för mycket precis innan och i ett desperat försök att snabbt gå ner under BMI 25 så drog jag ner kolhydraterna till ett minimum de sista veckorna och lyckades väldigt bra och kom ner på ok vikt.
När jag äter lite kolhydrater blir mitt sug och min hunger mycket mindre och jag mår jättebra men jag tror inte att det är så det är tänkt egentligen med viktväktarna - det är ju ingen GI/lowcarb-diet utan man kan ju äta allt, tanken är nog att det är viktigt att inte ge medlemmarna signalen att man MÅSTE äta low carb, valfriheten är ju det som gör programmet så bra. Jag vill inte äta low carb jämt för jag tröttnar på att äta ägg på längden och tvären - jag gillar gröt till frukost.

Jag vet inte hur det är med er andra men jag gillar att äta gott och ibland trillar jag dit och råkar äta lite väl mycket - det är väl anledningen till att man har varit överviktig och inget konstigt med det, bara att komma tillbaka på banan så fort som möjligt.
 
Sv: Viktväktarna

Filling and Healthy day heter Mättande dag i Sverige och jag kör det då och då. Men jag gillar bättre att välja Mättande mat och ändå räkna propoints för det brukar bli fel med veckobonusen om man byter system mitt i veckan, jag har iallafall inte lyckats få till det i online-verktyget.

Det är nåt med min kropp som gör att även om jag äter mättande mat och mycket grönsaker så är suget där iallafall ibland (säkerligen till viss del pga hormoner som spökar i kroppen). Jag äter mycket grönsaker till alla måltider och jag gör 0-pointssoppor och idag gjorde jag en stor gryta ratatouille som jag har tänkt att ha som tillbehör och pastasås.

Det där jag skrev om low carb var att på kursen var det en del negativt om GI och lchf och att det var dumt att dra ner på kolhydraterna och att man som VV-coach ska förhålla sig neutral för att inte påverka medlemmarna. Givetvis är det ju fritt för var och en att välja vad man ska äta. Jag vet precis vad jag mår bra av att äta men jag har ibland svårt att kontrollera mitt matintag och det blir då och då lite överätning - detta är ju mönster jag har haft i många år och som jag är på god väg att arbeta bort - jag snittar -0,5kg per vecka. Jag börjar inse att det är det min veckobonus går åt till när den används - till mat och godsaker jag egentligen inte hade tänkt att äta. Jag är lite av en känsloätare - äter lätt för mycket när jag är ledsen, upprörd eller stressad.

Det som gjorde att jag ville svulla i mig på thaibuffé den där söndagen var att vi bestämt det innan med familjen att vi skulle gå ut och äta gott den dagen när jag kom hem efter kursen och hade varit väldigt hård i min diet och träning i flera veckor. Jag hade egentligen inte tänkt äta så mycket men det var väldigt gott och det råkade bli lite mycket men det känns inte som om det var något fel i det, bara att ta nya tag.

Jag var absolut INTE hungrig när jag drog ner på kolhydraterna, jag mår allra bäst när jag äter kolhydratsnålt och då försvinner mitt kolhydratsug också. Men jag tycker det blir lite tråkigt i längden, framförallt frukosten. Jag har ätit LCHF i flera år så jag är van.

Det är skönt nu att ha ett normalt BMI, tre kilo till ska jag gå ner och sen tror jag att jag är nöjd. Min man sa idag att nu ser jag verkligen smal ut och en kompis sa härom dagen att jag såg "krallig" ut, dvs jag har fått deffade muskler på armarna som jag är väldans nöjd med :D
 
Sv: Viktväktarna

Men då så verkar det ju ändå som att du har rätt bra koll. :D

Jag menade inte att du skulle utesluta kolhydraterna, men om du känner att du får mindre sug utan dem, varför inte tänka på det och dra ned på dem helt enkelt? Jag brukar äta kolhydrater ett mål om dagen, det skulle ju du kunna testa också (t ex att välja grötfrukosten då).

Lycka till! :D
 
Sv: Viktväktarna

För mig känns det lite tröstlöst, tycker att jag gjort stora förändringar men det syns inte :(. Men jag får nog jobba med att se det långsiktiga målet och kanske att jag ska mäta mig istället för att väga?
 
Sv: Viktväktarna

Jag tycker att du ska både mäta och väga. :idea:

Om jag förstått det rätt så viktväktar du inte men håller koll på kaloriintaget? Är du säker på att du äter rätt antal kalorier i så fall?

Om du tränar mycket bygger du ju muskler och de väger mer än fett. Och ser snyggare ut. :D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 049
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
316
Senast: Fetaost
·
Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 895
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 044

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp