Viktväktarna

Sv: Viktväktarna

Jaha, jag trodde att du reagerade över smöret för att du tänkte att det inte fick plats i den dagliga ransonen av propoints.

Nej, det går ju utmärkt att viktväkta och äta grädde också om man nu vill det. :D

Att man får en smörklick till kokt ägg, uppfattar jag som väldigt vanligt. Själv är jag inte förtjust vare sig i kokta ägg eller i smör, men jag tror att kombinationen är vanlig bland dem som gillar kokta ägg.

Jag har aldrig hört talas om det, men det betyder ju ingenting. ;) Jag älskar kokta ägg, men smör är jag inte särskilt förtjust i. Själva kombinationen kan jag inte ens föreställa mig - i mina öron låter den helt osannolik. Men det tyckte jag ju när jag såg en skåning äta potatismos med sirap första gången också. :crazy:
 
Sv: Viktväktarna

<snip>Själva kombinationen kan jag inte ens föreställa mig - i mina öron låter den helt enkelt osannolik. Men det tyckte jag ju när jag såg en skåning äta potatismos med sirap första gången också. :crazy:

Jag hade aldrig sett det forran maken introducerade det heller och tyckte det var riktigt hemskt ... anda tills jag provade det efter flera ar.:p

Potatismos med sirap:eek: later extra hemskt ... precis som jag uppfattade goda vanner (Belgare) som at pommes frittes med majonas. Nu gillar jag pommes med mayo ... sa man kanske skulle prova potatismos med sirap?;)
 
Sv: Viktväktarna

Potatismos med sirap:eek: later extra hemskt ... precis som jag uppfattade goda vanner (Belgare) som at pommes frittes med majonas. Nu gillar jag pommes med mayo ... sa man kanske skulle prova potatismos med sirap?;)

Ja, sirap på mos har jag då aldrig testat (älskar mos men med sirap liksom???) och pommes frittes är verkligen inget jag suktar efter så det med majonnäs struntar jag i att smaka på. ;)

Tror inte att jag vill försöka mig på det där smöret på ägget heller faktiskt. :p
 
Sv: Viktväktarna

hehehe ... det finns sa mycket annorlunda och det ar markligt sa gott en del kan vara fast det kanns sa FEL for ens Svenska lilla hjarta.:grin:
Det ar dock nastan lustigt sa Amerikaniserad jag blivit i min matlagning. Jag hade inte ens markt det, har kanner jag mis sa otroligt Europeisk, forran jag borjade lasa Buke's mattradar. Jag inser plotsligt att jag verkligen har mixat mitt ursprung med vad jag har vant mig vid har.
 
Sv: Viktväktarna

hehehe ... det finns sa mycket annorlunda och det ar markligt sa gott en del kan vara fast det kanns sa FEL for ens Svenska lilla hjarta.:grin:

Ja, men visst finns det mycket som är gott trots att det låter helt fel. Jag är nog lite mesig att pröva när jag hört ingredienserna bara. :D

Det ar dock nastan lustigt sa Amerikaniserad jag blivit i min matlagning. Jag hade inte ens markt det, har kanner jag mis sa otroligt Europeisk, forran jag borjade lasa Buke's mattradar. Jag inser plotsligt att jag verkligen har mixat mitt ursprung med vad jag har vant mig vid har.

Jag har märkt det när jag läst dina inlägg i mattrådarna. :angel: Och nu är jag så nyfiken på hur amerikaniseringsprocessen gått till: lagar du mycket mat tillsammans med andra, äter du ute/hos andra ofta, etc?

Själv har jag nog också ändrat mig en hel del, men det beror nog mest på att utbudet av ingredienser är annorlunda mot i Sverige. Jag skulle inte vilja påstå att jag tagit till mig det nya zeeländska köket (vilket jag tycker är precis som det engelska), helt enkelt för att jag inte är särskilt förtjust i varken pajer, krustader, tjocka korvar, friterat eller övergillade köttbitar. :grin:
 
Sv: Viktväktarna

Dels har ju sonerna Amerikanska fruar, som ar duktiga att laga mat, och dels sa ar det ju vad som finns nar man ater ute. Inte for att jag gjor det sarskilt ofta, men det blir ju da och da. Ett tag var vi ett gang som gick ut varje vecka, oftast pa Mexikansk restaurant ... och sa pratar man ju mat ganska ofta. Det har helt enkelt kommit smygande. Jag har till stor del forandrat min smak pa kuppen. Kanske ocksa for att det har blivit mer och mer nodvandigt att halla ett oga pa vikten. Numera foredrar jag mindre "graddiga" ratter och gjor ofta salsa eller eller liknande i stallet for den traditionella gradd (creme fresh, yogurt, redning, eller vad man har) sasen.
 
Sv: Viktväktarna

Kul! :D

Själv är jag värdelös på att göra salsa, men har tänkt mycket på att försöka ge mig på det efter att ha läst vad du äter i mattrådarna. :d

Kom precis på att jag suktar efter ajvar också - får googla lite och se om jag kan sno ihop en från grunden själv. :D
 
Sv: Viktväktarna

Salsa ar super enkelt att gjora sjalv och blir myket godare an de man koper.

Allt man behover ar cilantro och chile, Serrano eller Jalapeno peppar. Det ar ju vad som gjor sjalva salsan, sa att saga.

Ett mycket simpelt recept.

3 matskedar hackad lok
2 vitloks klyftor
3 stora tomater, skalade och "seeded"
2 hot chile peppar, Serrano eller Jalapeno, mycket finhackade. Jag anvander oftast Jalapeno da de inte ar lika 'hot' som de andra och om man far en storre bit blir det inte for mycket. (vill man inte ha det sa hot skar man bort det vita membranen tillsammans med frona)
2 - 3 matskedar hackad cilantro
1 1/2 - 2 matskedar lime juice
salt and pepper

Om man tycker ra lok har for stark smak kan man lagga lok och vitloks hacket i en sil som man doppar ner i det kokheta vattnen man skallar tomaterna i.
Till den har typen av salsa anvander jag en food processor. (jag har en billig hand driven som ar fantastisk for salsa da den inte hackar for fint)

En super god persiko salsa (sedan kan man ju byta ut till vad man vill ... men for att det ska vara salsa behovs cilantro och hot pepper;))

4 sma skalade och hackade persikor
Juice av 2 limes, ungefar 1/2 dl juice
2 tsp honung
2 to 3 msk hackad rod paprika
1 finhackad jalapeno pepper, eller sa mycket man vill ha.
2 msk hackad cilantro
1 liten finhackad vitloks klyfta
2 msk finhackad lok

OH ... och all salsa har alltid farsk cilantro. Man kan, i absoluta nodfall, ha chili flakes i salsa ... men cilantron maste vara farsk. ;)
 
Sv: Viktväktarna

Salsa ar super enkelt att gjora sjalv och blir myket godare an de man koper.

Allt man behover ar cilantro och chile, Serrano eller Jalapeno peppar. Det ar ju vad som gjor sjalva salsan, sa att saga.

Ett mycket simpelt recept.

3 matskedar hackad lok
2 vitloks klyftor
3 stora tomater, skalade och "seeded"
2 hot chile peppar, Serrano eller Jalapeno, mycket finhackade. Jag anvander oftast Jalapeno da de inte ar lika 'hot' som de andra och om man far en storre bit blir det inte for mycket. (vill man inte ha det sa hot skar man bort det vita membranen tillsammans med frona)
2 - 3 matskedar hackad cilantro
1 1/2 - 2 matskedar lime juice
salt and pepper

Om man tycker ra lok har for stark smak kan man lagga lok och vitloks hacket i en sil som man doppar ner i det kokheta vattnen man skallar tomaterna i.
Till den har typen av salsa anvander jag en food processor. (jag har en billig hand driven som ar fantastisk for salsa da den inte hackar for fint)

En super god persiko salsa (sedan kan man ju byta ut till vad man vill ... men for att det ska vara salsa behovs cilantro och hot pepper;))

4 sma skalade och hackade persikor
Juice av 2 limes, ungefar 1/2 dl juice
2 tsp honung
2 to 3 msk hackad rod paprika
1 finhackad jalapeno pepper, eller sa mycket man vill ha.
2 msk hackad cilantro
1 liten finhackad vitloks klyfta
2 msk finhackad lok

OH ... och all salsa har alltid farsk cilantro. Man kan, i absoluta nodfall, ha chili flakes i salsa ... men cilantron maste vara farsk. ;)

Tack!
yum.gif
Måste skaffa hem koriander nu! :D
 
Sv: Viktväktarna

Men du måste ju prova :) Koka ägget nästan hårdkokt, mosa i en tesked smör och salta efter smak. Stillar sug och mättar fint för tre PP. Suget var mycket mindre igår men jag var hungrig när mina PP var slut på kvällen, min kropp ville ha mer mat än jag hade råd med efter en timmes joggingtur. Jag åt då hemgjord pizzasallad och blev ganska nöjd men magen kurrade väldigt mycket :D. Jag har ju kört LCHF förut men åt förstår jag nu alldeles för mycket. Känns bra att kombinera tänket med Viktväktarna. Jag plockade fram Katrin Zytomierskas bok igår för recept och inspiration och hon har ett kapitel om de sista svåra fem kilona som var väldigt inspirerande. Det är bara att bita ihop och minska portionerna och låta bli frukten ett tag. Jag åt hallon till frukost igår men resten av dagen bara ovanjordsgrönsaker. Pizzasallad är jättebra när jag är sugen märkte jag, en PP för en stor skål.

Förresten har vi hört av Mitten på länge?
 
Sv: Viktväktarna

Men du måste ju prova :) Koka ägget nästan hårdkokt, mosa i en tesked smör och salta efter smak. Stillar sug och mättar fint för tre PP.

Nej, jag tror jag skippar det. Smörsmak är inget gott enligt mig, jag får ärligt talat kväljningskänslor.

Jag tror absolut att du är på rätt väg när du tänker på att minska storleken på dina portioner. Om du är van att äta ganska mycket mat tar det ett tag innan du vant dig, men sedan lär du dig att sluta i tid. Ett jättebra tips är att lägga ned besticken mellan varje tugga och försöka att tugga minst 20 gånger innan du sväljer.

Hästflicka menar koriander när hon skriver cilantro i receptet. Det är inte helt lätt att vara utlandssvensk - fosterlandsspråket blir helt klart lidande. Du har säkert märkt att jag uttrycker mig som en kråka.:D

Mitten har vi inte hört av på tre veckor. MITTEN VAR ÄR DU???
 
Sv: Viktväktarna

Aha koriander:) jag trodde cilantro var något mystiskt som jag skulle leta upp på ett arab-livs :rofl:

Jag har skickat PM till Mitten om att hon är saknad

Jag har förresten hittat majsmjöl och har alla grejer hemma för Honungs bröd, ska baka det när jag kommer hem från kursen :idea:
 
Sv: Viktväktarna

Jag som har lime hemma som jag inte vet vad jag ska göra med :idea:
Kan man inte ta vanliga krosstomater på tetra eller burk? ICAs färska är nog mindre goda än era over there. Måste cilantron ;) vara färsk?
 
Sv: Viktväktarna

Potatismos med sirap - riktig viktväktarmat :rofl:

By the Way, jag måste nog snart köpa en fin bok och skriva in alla bukerecept
 
Sv: Viktväktarna

Tänk vad läckert ändå, här sitter vi och babblar på varsin sida av jordklotet, här har jag sol, rimfrost och -3grader och klockan är 10.30.
 
Sv: Viktväktarna

Hihihi, här är kl 22.32, det är kolsvart och 3 plusgrader ute (eftersom vi inte har någon molnbas som håller kvar värmen) och när solen går upp i morgon bitti blir det varmt och gott igen. :D :love:

Och i morgon bitti ska familjen smaka rågbröd. :d
 
Sv: Viktväktarna

<snip>
Hästflicka menar koriander när hon skriver cilantro i receptet. Det är inte helt lätt att vara utlandssvensk - fosterlandsspråket blir helt klart lidande. Du har säkert märkt att jag uttrycker mig som en kråka.:D
<snip>

Tack ... och det ar varre an en kraka har.:crazy: Jag tror inte ens vi hade farsk koriander (:grin:) i Sverige for 30 ar sedan ... sist jag bodde dar.:p Jag hade ingen aning att det var samma.:o

Jag som har lime hemma som jag inte vet vad jag ska göra med :idea:
Kan man inte ta vanliga krosstomater på tetra eller burk? ICAs färska är nog mindre goda än era over there. Måste cilantron ;) vara färsk?

Det behover vara farska tomater annars blir det bara en sorja av det och det ar meningen att det ska vara (finhackat visserligen ...) sma bitar.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 049
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
316
Senast: Fetaost
·
Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 895
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 044

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Skötsel av utedass
  • Glasögon

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp