Viktväktarna

Sv: Viktväktarna

Majsmjöl (ej maizena) och skalade sesamfrön, är det något som ett vanligt ICA brukar ha och i så fall på vilken hylla? Hälsokost? Bakning?

Jag bor utomlands sedan flera år så har tyvärr inte en aning. :crazy: Skulle tro att det är lätt att hitta under mjöl och kanske hälsokost?
 
Sv: Viktväktarna

Då blir vi ju genast nyfikna på ditt "Bröd som mättar hunger"! Recept tack!

Vem var det som hade recept på hårt bröd som någon Honung hade lagt ut?

Titta in i bak traden ... det finns flera recept dar ... inclusive ett pa slutet dar jag bytt allt mjol mot dinkel och det ar snabbt och latt att baka och bast av allt; Helt suverant gott.:p

Har ar mitt recept ...


Det ar ett morotsbrod ... fast jag anvande apple i stallet.

2 rivna morotter (applen blev 'oh' sa mycket godare)

12 g torrjast

5 dl vatten

1 dl honung (jag anvande honung fran citrus odlinarna i Florida sa den har en svag citrus smak)

1 dl olja (jag anvande en valnots olja)

ca 10-12 dl valfritt mjol (forsta gangen blandade jag ihop graham, dinkel och ragmjol samt ground flax, den har gangen anvande jag bara dinkel och det var nog battre men jag skulle ha haft i atminstone en dl, formodligen 2 dl, mer mjol)

Jag blandade varmt vatten, jast, honung och olja och rev applena direkt ner i blandningen for att de inte skulle bli bruna (det ser sa trakigt ut). Sedan satte jag bunken i maskinen och halde i mjol lite i taget.
Jag gjorde tva 'limpor' som fick jasa 45 minuter under duk och graddades i mitten av ugnen pa 220*C
 
Senast ändrad:
Sv: Viktväktarna

*knapplån*

Hur går det? Nu har tråden varit tyst lite för länge! Jag hade egentligen vägningsdag i söndags morse men ville inte väga mig då pga att jag jobbat tre nätter och därmed hade kroppen och vätskebalansen i olag. Imorgon ska jag väga mig istället och det känns faktiskt som om det kan vara minus på vågen. Har tyvärr haft några frosseriattacker... jag kan inte ens ha Falu rågrut hemma har jag upptäckt...:crazy:
 
Sv: Viktväktarna

Här går det bra! Jag fick min nyckelring i veckan, så det känns toppen. :D

Har börjar jogga också, blev väldigt inspirerad när jag läste Vi som springer-tråden. Det gör en rejäl skillnad på viktminskningen vill jag lova och det beror nog på två saker: dels att jag bränner mer, men även att det känns som att jag har ett bra mål att jobba mot nu (förutom att gå ned i vikt) - att bli vältränad igen.

Förutom att jag ser till att jag kokar mina nollpointssoppor att ha som lunch alt middag beroende på hur jag jobbar äter jag mycket grönsaker och då gärna vitkål. Jag brukade verkligen avsky vitkål men nu har jag ändrat mig på den punkten och tycker att det är både gott och mättande.

Här om dagen gjorde jag en röra på spenat, lök, vitlök och grönsaksbuljong vilken jag kryddade upp med lite chili. Till det serverades pasta och strimlad vitkål, varpå jag höll mig till kålen. Gott och mättande. :d

Om jag är hemma på kvällen blir jag ofta sugen på något att tugga på när jag hamnat framför dumburken. Då passar det alldeles utmärkt att ta en skiva eller två av Honungs knäckebröd (gör mig proppmätt och inte ett dugg sugen på att äta något annat) eller en skål med luftpoppade popcorn. Jag brukar ha en thermos med te framför mig också så är det inte lika intressant att börja smutta på något onyttigt.

Hur går det för er andra? Glöm inte att var dag innebär nya möjligheter! Gick du inte och lade dig som en viktväktare kan du ändå vakna som en. :banana:
 
Sv: Viktväktarna

Jag ar ju inte vikt vaktare utan har raknat kallorier och sett till att ata nyttigt ... ala VV metoden alltsa.:p Jag har fatt IBS och har rakat ga ner for mycket:crazy: sa nu forsoker jag stoppa i mig lite mer kalorier ... men undviker att ata mer mat, det kan ju inte vara bra for IBS heller.:grin:

Jag bakar en hel del Dinkel brod och anvander fullkorns dinkel och 'vitt' dinkel istallet for de vanliga varianterna pa mjol. Det blir inte fullt sa stora 'luft hal' som med vanligt mjol, men blir jatte bra anda ... och da det har sa mycket mer protein sa blir man jatte fort nojd. Har man ocksa i pumpa karnor, lite "tall notter" (vad HETER det igen?:confused:) och en nave torkade cranberries behovs inget palagg mer an ett tunt lager smor/margarin. Super mattande och gott.
 
Sv: Viktväktarna

Jag ar ju inte vikt vaktare utan har raknat kallorier och sett till att ata nyttigt ... ala VV metoden alltsa.:p Jag har fatt IBS och har rakat ga ner for mycket:crazy: sa nu forsoker jag stoppa i mig lite mer kalorier ... men undviker att ata mer mat, det kan ju inte vara bra for IBS heller.:grin:

Det måste vara precis rätt tänkt av dig, att inte äta för mycket alltså. Jag tror verkligen på det där att fundera över om man verkligen är hungrig eller inte och hur stora portioner man stoppar i sig. Obs, jag kan inget om IBS men tänker att detta gäller nog alla.


Jag bakar en hel del Dinkel brod och anvander fullkorns dinkel och 'vitt' dinkel istallet for de vanliga varianterna pa mjol. Det blir inte fullt sa stora 'luft hal' som med vanligt mjol, men blir jatte bra anda ... och da det har sa mycket mer protein sa blir man jatte fort nojd. Har man ocksa i pumpa karnor, lite "tall notter" (vad HETER det igen?:confused:) och en nave torkade cranberries behovs inget palagg mer an ett tunt lager smor/margarin. Super mattande och gott.

Har inte en aning om vad du menar med tallnotter men kan det vara solrosfrön? Eller är det pinjenötter? Det senare kan jag ju fetglömma att använda då priset är helt horribelt i detta land.

Jag är verkligen helt till mig i trasorna över att jag lyckats få tag i trevliga mjölsorter och kan baka jättegoda bröd efter tips från bl a dig i baktråden. :bow:
 
Sv: Viktväktarna

pinjenötter menade jag forstass.:p Receptet jag startade mitt "spelt brod" fran hade valnotter. Jag har anvant ... nej vanta, det ar inte pinje ... lat mig tanka lite pa det, andra notter tillsammans med pumpa karnor och cranberries istallet. Jag tror att valnotter, (eller varfor inte hasselnotter? mina favoriter) skulle ga jatte bran med vilka torkade bar somhelst. Jag tog cranberries for att jag ville ha "lingon effecten" med det lite sursota.:p
 
Sv: Viktväktarna

Tyvärr är alla nötter dyra här, så jag köper i stort sett aldrig dem. Jag är övertygad om att du har bra mycket bättre utbud där borta i Amerikat. ;)

Det skulle vara kul att jämföra mjölpriser! Mitt dinkelmjöl kostade $40 för 5 kg och majsmjölet $25 för 5 kg. Havremjölet och rågmjölet köpte jag i 25kgs-säckar och kommer inte ihåg exakt vad jag betalade men det var någonstans kring $130-$150. Inte billigt precis men är man trött på rostebröd så är man. :D

(1 NZD är ca 0.82 USD just nu.)
 
Sv: Viktväktarna

I dag kopte jag organic spelt (samma pris for whole och white) for $2 per lbs, ungefar $4 per kg alltsa. Cornmeal ar billigt har. Det ar ju en av huvud grodorna i USA ... dar kostade 4 lbs $3. :p Jag ater normalt bara corn bread till Thanksgiving ... vanligen tycker jag att det har for mycket tomma kalorier, men nu kan jag ju kosta pa mig nar jag maste halla vikten istallet for ga ner.:cool:

Ragmjolet och vete mjol kostar runt $1 for 1 lbs (1/2 kg). Allt ar organiskt sa det "vanliga" borde vara lite billigare.

Har du provat mitt honungs brod? :love: Det ar sa gott att min svardotter ater det som godis, utan nagot alls pa.:D Kanske inte det smalaste med ratt mycket bade honung och olja, men anvander man spelt blir det sa mattande att man inte behover nagot till.
 
Sv: Viktväktarna

I dag kopte jag organic spelt (samma pris for whole och white) for $2 per lbs, ungefar $4 per kg alltsa. Cornmeal ar billigt har. Det ar ju en av huvud grodorna i USA ... dar kostade 4 lbs $3. :p Jag ater normalt bara corn bread till Thanksgiving ... vanligen tycker jag att det har for mycket tomma kalorier, men nu kan jag ju kosta pa mig nar jag maste halla vikten istallet for ga ner.:cool:

Ragmjolet och vete mjol kostar runt $1 for 1 lbs (1/2 kg). Allt ar organiskt sa det "vanliga" borde vara lite billigare.

Jag är gröööön av avundsjuka! :eek: ;)

Har du provat mitt honungs brod? :love: Det ar sa gott att min svardotter ater det som godis, utan nagot alls pa.:D Kanske inte det smalaste med ratt mycket bade honung och olja, men anvander man spelt blir det sa mattande att man inte behover nagot till.

Nej, det har jag inte testat än, men jag ska ju ha något att göra i veckan som kommer. :angel: :D
 
Sv: Viktväktarna

Jag har uppenbarligen glömt att rapporterna både denna och föregående vägning :o
Förra veckan var -0,8 kg (totalt -9 kg) och denna vecka blev det -0,2 kg (totalt -9,2 kg).
Att jag skulle gå ner mindre denna vecka var kalkylerat. Jag har en del kollegor som ska iväg på utbildning i 20 veckor vilket innebär fika :d Jag är inte den som är den utan äter gärna fika så länge det ryms inom mina PP.
 
Sv: Viktväktarna

Jag har inte skrivit här på länge heller..

Det har varit lite mycket av allt möjligt här hemma så jag är NÖJD över att vågen står stilla!
Kroppen är INTE samarbetsvillig just nu. Ska ringa till sjukgymnasten i morgon och se om jag kan få akupunktur eller något annat som kan få musklerna att
slappna av i ryggen.

Motionscykeln används men bara 10 minuter i taget nu pga ryggen.

ALLA prover på mitt 40-års koll var jättebra.. ja utom BMI då:angel:
 
Sv: Viktväktarna

Just detta tycker jag är hela grejen med VV. Att det tänket är så uppenbart och lätt att få in. Och att jag kan se till att ha fler PP genom motion, jag kan påverka.

Skitbra jobbat, över 9 kg är ju störtbra!
Det är alltid det jag har som främsta argument för VV när det kommer upp till diskussion. Inget behöver egentligen uteslutas så länge det finns PP att utnyttja.

På jobbet får jag uppmuntrande hejarop från både kollegor och intagna :D
Har mindre än hälften kvar så nu är det bara att köra på.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 049
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
316
Senast: Fetaost
·
Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 895
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 044

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Min arga lilla hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp