Viktväktarna

Sv: Viktväktarna

Min våg fungerar igen.

Jag har gått ner 6 kilo ! Jag är överlycklig !
Jag har känt det på kläderna. Byxorna ramlar ner av sig själva.

Jag tror att något har hänt i det metaboliska systemet efter min sjukdom. NU känner jag mig friskare och piggare än någonsin - konstigt va.

Grattis!!! :bump: Visst är det kul att minska i storlek! Skönt att höra att du mår bra. :laugh:
 
Sv: Viktväktarna

Trevlig meny! Bra jobbat Prinsus, det kommer garanterat att visa sig på vågen. :laugh:

Jag tror det när jag ser det...:(. Just nu känns det som om jag aldrig kommer att komma under 70kg. Jag går nästan och får dåligt samvete när jag äter mer än tre frukter på en dag (det blir ungefär fem, det är kanske för mycket?) Men det känns jättebra att ha hittat Kung Markattas fantastiska goda och mättande linfröbröd och att jag äter soppa vid en måltid per dag vilket mättar gott och sparar points! Ikväll ska vi laga Kyckling och cashewwok som blir enorma 12PP när en dl ris läggs till woken! Tänk förr kunde man äta en 43PP pizza utan att blinka.
Jag börjar förresten bli sugen på att baka pizza själv någon dag, är det någon som har något smarrigt och "billigt" recept?
 
Sv: Viktväktarna

Pratade med en kompis igår som gått ner imponerande 19 kilo sedan i jan/feb. Så grymt bra gjort. Hon har vartefter kilona rasat ändrat sin livsstil mer och mer. Jag är så inspirerad
 
Sv: Viktväktarna

Vad gäller pizza så rekommenderar jag att man gör en ganska tunn botten med små kanter, och är generös med fyllningen i stället. För det är just i degen som mycket av kalorierna tickar iväg. Och osten, så där kan man gärna välja en fettsnål variant.

Tomater, champinjoner och lök kan man däremot äta nästan hur mycket som helst, och vill man ha någon form av kött på är lufttorkad skinka ett magert men smakrikt alternativ.

/Svea (som måste passa på att skryta, halvvägs till målvikten idag!)
 
Sv: Viktväktarna

Jag tror det när jag ser det...:(. Just nu känns det som om jag aldrig kommer att komma under 70kg. Jag går nästan och får dåligt samvete när jag äter mer än tre frukter på en dag (det blir ungefär fem, det är kanske för mycket?) Men det känns jättebra att ha hittat Kung Markattas fantastiska goda och mättande linfröbröd och att jag äter soppa vid en måltid per dag vilket mättar gott och sparar points! Ikväll ska vi laga Kyckling och cashewwok som blir enorma 12PP när en dl ris läggs till woken! Tänk förr kunde man äta en 43PP pizza utan att blinka.
Jag börjar förresten bli sugen på att baka pizza själv någon dag, är det någon som har något smarrigt och "billigt" recept?

Nej, nej, nej, deppa inte ihop nu, detta klarar du! :bump: Fem frukter kan mycket väl vara orsaken till att det inte händer något på vågen. Ett tips är att dra med på frukten till bara en och att byta ut resten mot t ex morot, paprika eller annan nollpointsgrönsak. :idea:

Sveas tips på pizza är toppen, och så lägger jag till att det går alldeles utmärkt att göra en deg på ett par dl vatten, lite jäst, lite salt och sedan mjöl. Inget matfett behövs. Då är degen inte så farlig i pointsväg. Fyllning brukar jag ha ganska rikligt av men bara lågpointsmat, sen blir det bara liiite ost ovanpå. Jättegott!

Go, go, go! :banana:
 
Sv: Viktväktarna

Pratade med en kompis igår som gått ner imponerande 19 kilo sedan i jan/feb. Så grymt bra gjort. Hon har vartefter kilona rasat ändrat sin livsstil mer och mer. Jag är så inspirerad

Det är väl precis det som händer, man ändrar lite i taget och blir inspirerad av att se vad som händer både på vågen och med måttbandet. :D
 
Sv: Viktväktarna

Nej, nej, nej, deppa inte ihop nu, detta klarar du! :bump: Fem frukter kan mycket väl vara orsaken till att det inte händer något på vågen. Ett tips är att dra med på frukten till bara en och att byta ut resten mot t ex morot, paprika eller annan nollpointsgrönsak. :idea:

Sveas tips på pizza är toppen, och så lägger jag till att det går alldeles utmärkt att göra en deg på ett par dl vatten, lite jäst, lite salt och sedan mjöl. Inget matfett behövs. Då är degen inte så farlig i pointsväg. Fyllning brukar jag ha ganska rikligt av men bara lågpointsmat, sen blir det bara liiite ost ovanpå. Jättegott!

Go, go, go! :banana:


Jag ska göra så nästa vecka, oavsett vad vågen visar imorgon så ska jag begränsa frukten till 3 per dag och jag ska använda mer fett i maten nästa vecka. Är riktigt deppig och irriterad på mig själv idag. Vi delade en flaska vin till maten igår kväll och sen tappade jag kontrollen. Säkert till viss del pga att jag känner mig så osäker på om jag gör rätt, sämre omdöme pga vinet osv. Det slutade med att jag proppade i mig godis och sen gick jag till och med upp inatt och åt mackor och sen mådde jag jätteilla pga att jag var så proppmätt. Blä :crazy:. Jag har ju samlat ihop 40 aktivitetspoints denna veckan så jag behövde faktiskt inte ens röra veckobonusen men bara att jag gör en sån grej är ju skitäckligt :eek:
 
Sv: Viktväktarna

Jag ska göra så nästa vecka, oavsett vad vågen visar imorgon så ska jag begränsa frukten till 3 per dag och jag ska använda mer fett i maten nästa vecka. Är riktigt deppig och irriterad på mig själv idag. Vi delade en flaska vin till maten igår kväll och sen tappade jag kontrollen. Säkert till viss del pga att jag känner mig så osäker på om jag gör rätt, sämre omdöme pga vinet osv. Det slutade med att jag proppade i mig godis och sen gick jag till och med upp inatt och åt mackor och sen mådde jag jätteilla pga att jag var så proppmätt. Blä :crazy:. Jag har ju samlat ihop 40 aktivitetspoints denna veckan så jag behövde faktiskt inte ens röra veckobonusen men bara att jag gör en sån grej är ju skitäckligt :eek:

Jag tror att de flesta gör så mellan varven, jag är i alla fall likadan. Det är inget att deppa ihop över, kör på bara.

Hejar på dig. :laugh:
 
Sv: Viktväktarna

Sånt händer, deppa inte ihop för det! Det är bara fortsätta :).
Jag har en helg med TRE (3) födelsedagskalas... 2 av dem är avklarade. Igår morse såg det bra ut på vågen, men idag när det är vägdag visar vågen 1 hg mer än förra veckan :p. Men jag känner mig glad och positiv, det här var väntat efter all mat igår kväll.
 
Sv: Viktväktarna

Sånt händer, deppa inte ihop för det! Det är bara fortsätta :).
Jag har en helg med TRE (3) födelsedagskalas... 2 av dem är avklarade. Igår morse såg det bra ut på vågen, men idag när det är vägdag visar vågen 1 hg mer än förra veckan :p. Men jag känner mig glad och positiv, det här var väntat efter all mat igår kväll.

Jag gick ju upp 0,5 förra veckan och nu har jag gått ner dem igen så jag står på samma vikt som på två veckor sen. Men det är neråt och när jag tittar på tabellöversikten och ställer in på sista månaden så snittar jag faktiskt 0,5kg per vecka, 1,9kg ner sista månaden. Jag är på rätt spår och nu känns det bra igen. Måttbandet visar också minus både här och där jämfört med förra veckan:laugh:
 
Sv: Viktväktarna

*knapp*

Vad äter ni om ni vill ha lite rejälare mellanmål eller kvällsmat typ? Om man inte behöver köra pointslöst utan har några stycken att röra sig med? Vill minnas att det pratats om det tidigare i tråden men folk kommer ju på nya idéer som fungerar bra också. :p

Min fantasi är på tok för dålig och det blir ofta inge bra, antingen för mycket points eller inte fyller sitt syfte...
 
Sv: Viktväktarna

Jag brukar äta turkisk yoghurt med bär... Inte så pointsvänligt men jag gör det någon gång ibland istället för middag, och blir tokmätt!
 
Sv: Viktväktarna

Som rejält mellanmål brukar jag ta keso med bär eller lättkesella med funlight (blir som en proteinrik yoghurt). Kokt ägg är aldrig fel, lätt att ha i kylen och lätt att ta med. Min man brukar göra tärningar av kycklingfile som han steker och sen har i kylen i en burk att plocka av. Annars är 15 cashewnötter 2PP. En grov smörgås med snålt pålägg, min nya favorit är Kung markattas Linfröbröd med räkost och grönsaker, det blir man mätt på länge och det är 4PP totalt, brödet får du nog dessvärre be din butik ta hem men det är lång hållbarhet så det borde gå bra.

Hörni! Idag visar vågen under 70kg för första gången på sju år :bump:
 
Sv: Viktväktarna

KL

Jag har borjat baka mitt eget brod och har upptackt att brod bakat med Dinkel mjol blir man super matt av. En liten, liten brodskiva med ett tunt lager margarin och en skiva ost (eller ett tunt lager peanut butter och ungefar ett kryddmatt sylt utspritt) haller mig matt fran lunch till middag aven utan mellanmal. Och sa gott det ar!:d
 
Sv: Viktväktarna

KL

Jag har borjat baka mitt eget brod och har upptackt att brod bakat med Dinkel mjol blir man super matt av. En liten, liten brodskiva med ett tunt lager margarin och en skiva ost (eller ett tunt lager peanut butter och ungefar ett kryddmatt sylt utspritt) haller mig matt fran lunch till middag aven utan mellanmal. Och sa gott det ar!:d

Då blir vi ju genast nyfikna på ditt "Bröd som mättar hunger"! Recept tack!

Vem var det som hade recept på hårt bröd som någon Honung hade lagt ut?
 
Sv: Viktväktarna

Honungs knäcke :

Superenkelt och vansinnigt gott knäckebröd!

1½ dl dinkelmjöl
1½ dl majsmjöl (ej maizena)
1 dl solroskärnor
½ dl hela linfrön
1 dl skalade sesamfrön
½ dl pumpafrökärnor
En nypa salt, ev flingsalt
½ dl olivolja
2 dl kokande vatten

Över smeten efter kavling: flingsalt,( och om man vill, annan krydda tex rosmarin om man gillar det. Men det är gottgott även utan krydda)

Blanda allt det torra med oljan och sen häll på det kokande vattnet och rör om till en smet. Låt stå några minuter så det svalnar och sväller lite. Bred ut smeten på en bakplåtspappersklädd plåt, lägg ett till bakplåtspapper över och kavla ut smeten åt alla hörn och kanter. (jag använder inte ens kavel, jag plattar ut det med strykande rörelser med händerna) Pöser det över kanterna så skär bort och gör en plåt till. Ta sen bort det övre pappret, sprid ut flingsalt - och grädda i en timme i 150 grader. Låt svalna med ugnsluckan på glänt. Bryt i bitar. Njut!


:d :D
 
Sv: Viktväktarna

Jag hann fundera en bra stund varför det inte var någon honung i receptet innan jag fattade... Så går det när man bara läser sista inlägget i en tråd! :D
 
Sv: Viktväktarna

Majsmjöl (ej maizena) och skalade sesamfrön, är det något som ett vanligt ICA brukar ha och i så fall på vilken hylla? Hälsokost? Bakning?

Detta ska jag baka och ha med till jobbet nästa gång jag jobbar helgmorgon - vi brukar nämligen ha frukostknytis på helgen på jobbet. I söndags hade jag med mig pruttbullar som var mycket uppskattat. En annan hade också med sig ett riktigt mörkt hälsobröd men jag frågade om det var sirap i och hon hade haft i mer än 1,5dl på två limpor - tjena :eek:! Jag vågade då inte smaka, då tar jag hellre en bit choklad eller en kanelbulle
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 049
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
316
Senast: Fetaost
·
Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 895
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 044

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp