Viktväktarna

Sv: Viktväktarna

Nu tror jag inte att det är någon naturlag som gör att man måste bli tyngre med åren, men jag tycker att det är intressant att fundera över vad som är en vettig målvikt/matchvikt.

Den nivå man kan vara viktstabil på, är ju samtidigt en nivå som tillåter matvanor som man kan hantera, helst trivas med. Man får ju fundera över hur stora ansträngningar det är värt att väga tex fyra kilo mindre än man annars skulle göra.
Ämnesomsättningen minskar med ungefär en procent årligen efter 25-årsdagen så lite av en naturlag är det allt att man blir tyngre med åren :D.
 
Sv: Viktväktarna

Måste bara kommentera detta. Fokusera inte för mycket på målet! Det blir ju jättejobbigt när man har mycket att gå ned.

Tänk i stället små steg i taget och var noga med att berömma dig själv för hur mycket du faktiskt redan gått ned.

Kämpa på! :D

Länge sedan jag uppdaterade. Jag tänker mycket på det du säger, att det inte är målvikten som är det viktiga utan det här att hitta sin livsstil som är hållbar och som man mår bra av... Jag går ner sjukt långsamt, men tror att det är bra. Jag går ner 1 kilo en vecka, veckan efter går jag upp ett halvt, sedan går jag ner ett halvt - typ, så det tar 3-4 veckor att gå ner ett kilo (jag tror det till och med går ännu långsammare). Men det är bra tror jag!
Den här veckan blev det minus ett kilo och en ny lägstavikt. Så jag är så glad! Är nöjd så länge trenden är nedåt... Jag har dock varit dålig på att skriva upp vad jag äter, ska skärpa mig. Mina största förändringar jag gjort är
- Äter bara ägg till frukost, inga mackor
- Har minskat på latten
- Äter endast lunch ute på fredagar och övriga dagar äter jag olika soppor som jag lagar på helgen.
-Äter inte lightprodukter, utan äter hellre mindre av the real thing
- Minskat ner kolyhydraterna, inget bröd, mindre pasta etc. Har dock fri tillgång på rotfrukter, och potatis.
- Inget småsnackande på bullar, godis, chips etc.
- Är inte fundamentalist, tog en bulle på jobbet på kanelbullens dag och sånt. Men då tar jag EN.

Vad har ni förändrat?
 
Sv: Viktväktarna

Men att ämnesomsättningen minskar automatiskt är inte hela sanningen. En stor del ligger i att de flesta människor ändrar livsstil, drar ner på träning och rör sig mindre. Ämnesomsättningen ökar ju igen om man blir mer aktiv och det gör ju också att skelettets nedbrytning går långsammare. Tänk på hur äldre människor brukar göra - jo sitta framför tvn hela kvällarna.

I övrigt:
Trots en väldigt noggrann vecka har jag gått upp 0,5kg och det känns inte särskilt kul :confused:. Jag har snittat 0,3kg under min viktnedgång och till mig brukar det stå en massa om jämviktsveckor trots att jag inte är nere på BMI 25 ännu. Har jag gått ner över 0,5kg en vecka så står det att det är farligt att gå ner i vikt för fort trots att jag snittar så lågt totalt. Nåja, det är väl inte hela världen men nu vill jag att det ska synas hur mycket jag anstränger mig. Kanske att jag ändå har använt fler bonuspoints än jag tror för det var några dagar jag inte kunder skriva upp för jag var bortrest men jag räknade ändå och utgick ifrån att jag inte skulle använda bonus och aktivitetspoints denna veckan. Jag rör på mig ca 1h per dag nu och träningsintensiteten har jag ökat de sista två veckorna. Det är inte rättvist! Jag är ju fortfarande överviktig, det ska inte behöva vara så svårt att gå ner i vikt :cry:
 
Sv: Viktväktarna

Länge sedan jag uppdaterade. Jag tänker mycket på det du säger, att det inte är målvikten som är det viktiga utan det här att hitta sin livsstil som är hållbar och som man mår bra av... Jag går ner sjukt långsamt, men tror att det är bra. Jag går ner 1 kilo en vecka, veckan efter går jag upp ett halvt, sedan går jag ner ett halvt - typ, så det tar 3-4 veckor att gå ner ett kilo (jag tror det till och med går ännu långsammare). Men det är bra tror jag!
Den här veckan blev det minus ett kilo och en ny lägstavikt. Så jag är så glad! Är nöjd så länge trenden är nedåt... Jag har dock varit dålig på att skriva upp vad jag äter, ska skärpa mig. Mina största förändringar jag gjort är
- Äter bara ägg till frukost, inga mackor
- Har minskat på latten
- Äter endast lunch ute på fredagar och övriga dagar äter jag olika soppor som jag lagar på helgen.
-Äter inte lightprodukter, utan äter hellre mindre av the real thing
- Minskat ner kolyhydraterna, inget bröd, mindre pasta etc. Har dock fri tillgång på rotfrukter, och potatis.
- Inget småsnackande på bullar, godis, chips etc.
- Är inte fundamentalist, tog en bulle på jobbet på kanelbullens dag och sånt. Men då tar jag EN.

Vad har ni förändrat?

Vi följs åt Mitten! Trist att det går så trögt för oss. De sista veckorna har jag försökt ändra lite hit och dit. Jag har slutat använda veckobonusen men tog också en bulle på kanelbullens dag och två glas vin till maten i fredags kväll när vi hade gäster. Igår var min man och jag på fin restaurang och firade hans födelsedag och då valde jag vit fisk med såsen vid sidan och bad om mer broccoli och mindre potatis. På bion efter middagen tog jag en liten popcorn med lightcola. Jag tänker mig för i alla lägen och värderar om det är värt det eller inte Jag har börjat äta efter tallriksmodellen med halva tallriken full av grönsaker. Jag har till lunch börjat äta 0PP soppa med riktigt grov macka till med minikeso istället för smör och skinka och paprika för att slippa använda bonuspoints för att bli mätt. Jag har börjat titta efter mättande val men denna veckan som kommer ska jag inte äta efter mättande dag utan räkna points men äta så mycket som möjligt med blå/gröna baljor.
 
Sv: Viktväktarna

*kl*
Nu äntligen har kroppen fattat att jag äter nyttigt och i lagom mängd!
- 1.0kg senaste veckan!
 
Sv: Viktväktarna

Jag närmar mig målvikt, mellanvägde mig vilket visade på 0,5 kg från målvikt. Nu funderar jag på om jag ska sänka målvikten ytterligare...

Min viktnedgång har gått bra. Förändringar som jag gjort:
- bara yoghurt till frukost (2 pp)
- matlåda till lunch och har några bra alternativ på köpelunch som back up
- slutat slentrianäta godis: funderar alltid på om det är vad jag vill ha
- tränar minst 2 ggr per vecka, får ihop mellan 20-25 träningspoäng per vecka och dessa används generellt sett inte

Började på 72 kg den 30/7 och väger nu 60,5 kg. Imorgon är det officiell vägning.
 
Sv: Viktväktarna

Stort grattis till din framgång med viktminskningen men jag måste erkänna att jag är riktigt avundsjuk och tycker det är orättvist då jag började 24/6 på 79,2kg och bara har gått ner 8,5kg till 70,7kg :mad::p. Min målvikt är 68kg och då har jag BMI 25. Det känns ju som om en 2PP frukost strider mot alla hälsoregler men är det en liten frukost som är tricket så kanske jag ska prova det denna veckan. Lycka till med officiell vägning imorgon.
 
Sv: Viktväktarna

Jag har alltid ätit en ganska liten frukost fast förut var det oftast en smörgås med mycket smör och ost.

Efter 2 dl lättyoghurt som jag äter strax innan kl 6 så blir det en banan kl 9, lunch 11.30, banan kl 14.30 och sedan middag ca 18. Tycker inte att jag är hungrig speciellt ofta. Brukar försöka hålla mig till mina 26 pp på vardagarna så att jag har bonusen att ta av fre-sön.
 
Sv: Viktväktarna

Räknade ut att mitt BMI är på 25,3 just nu... om ett kilo borde jag vara i normalintervallet, alltså...
Åt en muffins idag. Fy mig! Men vi hade roligt i fikahörnan på muséet, min familj och jag. Det värsta var när min dotter (4,5 år) fick en glass under sagda fikapaus, och hon säger "får man bara en glass?" och jag svarar att jo, bara en glass. Jaaa, sa hon, för annars kan man få en jättetjock mage!
Det vill jag inte höra från henne :(. Hon är liten och smal och jag hoppas att hon INTE tänker på att inte bli tjock!

Vi diskuterar inte viktväktandet hemma, jag vill inte att hon skall höra (säger vi nåt görvi det på engelska). Det enda hon vet är att jag väger mig, och det gör hon också ibland. Alltså, står på vågen och hummar lite :D.
 
Sv: Viktväktarna

Räknade ut att mitt BMI är på 25,3 just nu... om ett kilo borde jag vara i normalintervallet, alltså...
Åt en muffins idag.

Var tvungen att snabbt räkna ut mitt nuvarande BMI för jag tänkte att det måste ju vara samma som ditt... fast det var 26,0. Men jag har också ätit en muffins idag, Smulpajmuffins med blåbär 6PP. Lycka till i veckan nu!
 
Sv: Viktväktarna

Länge sedan jag uppdaterade. Jag tänker mycket på det du säger, att det inte är målvikten som är det viktiga utan det här att hitta sin livsstil som är hållbar och som man mår bra av... Jag går ner sjukt långsamt, men tror att det är bra. Jag går ner 1 kilo en vecka, veckan efter går jag upp ett halvt, sedan går jag ner ett halvt - typ, så det tar 3-4 veckor att gå ner ett kilo (jag tror det till och med går ännu långsammare). Men det är bra tror jag!
Den här veckan blev det minus ett kilo och en ny lägstavikt. Så jag är så glad! Är nöjd så länge trenden är nedåt...

Bra jobbat Mitten!!! :banana: Fokusera nu på var du befinner dig just nu och beröm dig själv för hur duktig du varit! Jag hejar på dig! :D

Jag har dock varit dålig på att skriva upp vad jag äter, ska skärpa mig. Mina största förändringar jag gjort är
- Äter bara ägg till frukost, inga mackor
- Har minskat på latten
- Äter endast lunch ute på fredagar och övriga dagar äter jag olika soppor som jag lagar på helgen.
-Äter inte lightprodukter, utan äter hellre mindre av the real thing
- Minskat ner kolyhydraterna, inget bröd, mindre pasta etc. Har dock fri tillgång på rotfrukter, och potatis.
- Inget småsnackande på bullar, godis, chips etc.
- Är inte fundamentalist, tog en bulle på jobbet på kanelbullens dag och sånt. Men då tar jag EN.

Vad har ni förändrat?

Jag tror för egen del att det alltid är bra att verkligen sätta sig ned och tänka igenom vad man äter och helst också hur och när. Därför är checklistan en god ide, speciellt om man tycker att man står och stampar på samma ställe viktmässigt.

Själv har jag slutat dricka kaffe, dels för att jag fått högt blodtryck men även för att jag gärna vill ha mjölk i och det blir en hel del kalorier av det när jag baljat i mig mina åtta muggar kaffe under dagens lopp. Ska säga att det var inte helt lätt det där att sluta med kaffet för vad ersätter man kaffe med liksom? Hur som helst har jag klarat det bra och insett att jag överlever utan den magiska drycken, så nu får det bli antingen ett glas vatten eller en mugg rooibos. Utan mjölk. ;)

Till frukost blir det oftast ett kokt ägg. Jag bryr mig inte ett dugg om att det är en fåpoängsfrukost, den passar mig utmärkt.

Mjukt bröd äter jag inte alls, visst kan det hända att jag smakar en bit någon gång om året, men eftersom jag helt uteslutit brödätandet från min dagliga kost har jag inte alls något sug efter en macka. Däremot tuggar jag gärna i mig en eller två bitar av Honungs hembakade knäckebröd om jag blir lite sugen framför dumburken. :d Det knäcket gör mig proppmätt, och därför är det ingen risk att jag bara stoppar i mig helt besinningslöst.

Kakor och bullar är inte min melodi så där har jag inte behövt tänka till alls.

Lunchen för mig består oftast av grönsaker i olika former, eventuellt med en dressing till och kanske lite fisk beroende på vad jag har hemma. Om jag inte jobbar kvällspass försöker jag hålla lunchen på 0 points eftersom jag gillar att ha lite points över till kvällen så jag kan ta mig ett glas vin eller något annat onyttigt. Jobbar jag kvällspass blir det en pointsrikare lunch och något mycket enkelt på jobb, t ex grönsakssoppa. Och jag sitter inte och pimplar vin på jobb så det bästa för mig hade varit att jobba kväll alltid om man ser till pointsintaget. :D

Middagsmaten är varierad som alltid, jag tänker nog mest på att undvika för mycket fett och försöker banka in det i makens hjärna också. Blir irriterad om han lagat mat och använt ett paket grädde i en grönsaksgratäng t ex. Jag äter nästan inga kolhydrater alls men gärna mycket rotfrukter. Sedan har jag aldrig varit en storkonsument av kött men eftersom jag försöker tänka på att äta balanserat är jag numera rätt noga med att få i mig mer proteiner och det blir ofta i form av fisk eller bönor. Vitkål brukade jag hålla mig undan från men numera äter jag det nästan dagligen: det mättar bra och ger 0 points.

Ett mellanmål för mig är oftast antingen en banan, en skiva knäcke eller en bärshake gjord på minimjölk.

På jobb har jag bara korta raster så det måste alltid gå fort att stoppa i sig något. Hemma skulle jag väl i och för sig kunna småäta mer, men jag är numera väldigt medveten om vad jag stoppar i mig och varför, och funderar alltså på om jag verkligen är hungrig eller om jag äter av rutin. Därför blir det heller inte en massa spring i skåpen.

Jag lever ett aktivt liv och sitter inte still mycket (förutom att jag oftast slöar en timme vid köksbordet på morgonen). Själv äter jag inte upp de ihoptjänade aktivitetspointsen men om jag tycker att jag haft en dålig vecka viktminskninsmässigt sett försöker jag öka på min dagliga motion. :idea:
 
Sv: Viktväktarna

Vad inspirerande att läsa vad ni andra skriver om era vanor och om vad ni äter en vanlig dag. Har du en bra viktnedgång?

Jag har insett de sista veckorna att jag måste dra ner på antalet points per måltid. Jag har haft inställningen (säkerligen ibankad sedan barnsben i mitt sociala mönster) att man måste äta ordentligt och ofta så jag har liksom lagt ca 8PP på frukost lunch och middag och sen ett par points på mellanmålen som ju blir tre per dag (fm, em och kväll). På kvällen blev det förut en hel pruttbulle med leverpastej eller messmör framför tvn och det var något jag såg fram emot hela dagen det kvällsfikat. Ja, då landade man lätt på en totalsumma på 33PP så jag fick dagligen ta 7PP från veckobonusen vilket ju är helt ok och jag har dessutom tränat en del och haft aktivitetspoints att ta av så jag har hela tiden hållit mig inom programmet men nu går det så evinnerligt trögt med viktminskningen! Jag har dragit ner och ändrat en massa för att kroppen ska ruskas om lite. Nu ser min dag ut så här idag och jag har börjat äta "billig" soppa till lunch eller middag dagligen nu:

Frukost; yoghurt, müsli och frukt
Lunch: Fisk, bulgur, broccoli och lite sweet chilisås
Middag: Blomkålssoppa med riktigt grovt fullkornsbröd, minikeso, skinka och grönsaker
Mellanmål: kokt ägg/minikeso med bär/Lättkesella smaksatt med funlight eller frukt.

Denna veckan har jag som mål att få in 30 aktivitetspoints och att inte använda några bonuspoints så får vi se vad vågen visar på söndag :idea:
 
Sv: Viktväktarna

Vad inspirerande att läsa vad ni andra skriver om era vanor och om vad ni äter en vanlig dag. Har du en bra viktnedgång?

Mycket! :D

Själv ser jag det som att jag har ett visst antal propoints att äta per dygn, sen får jag försöka dela upp dem så att det passar mig. Eftersom jag är skiftarbetare går det helt enkelt inte att äta ungefär lika många propoints vid samma tid varje dag och för att få till ett vettigt matintag måste jag laborera lite. Men det är ju så klart olika för alla.

Jag är övertygad om att det kommer att bli en bra vecka för dig med dina förändringar. Kämpa på! :banana:
 
Sv: Viktväktarna

Dagens Prinsusmeny:

Frukost 8PP

2dl mellanfil
1dl Pauluns fulllkornsflingor med dinkel och kanel
1dl färsk fruktsallad
1 skiva Kung Markattas linfröbröd
1msk Mellanleverpastej
Smörgåsgurka
Kaffe

Lunch 7PP

Grönsakssoppa med blomkål, broccoli, brysselkål, vitkål, lök, purjolök, morötter och lite annat + matlagningsgrädde och olivolja
Kung markattas linfröbröd
Minikeso
Kokt skinka
Blåbär

Middag 5PP
Tonfiskpastasås gjord på tonfisk, lök, vitlök och krossade tomater
fullkornspastaskruvar

Mellanmål 6PP:

Kung Markattas linfröbröd med leverpastej 4PP
Minikeso med bär 2PP
Några frukter och några morötter

Träning idag: Stavgång 45min, Ridtur 45min
 
Sv: Viktväktarna

Min våg fungerar igen.

Jag har gått ner 6 kilo ! Jag är överlycklig !
Jag har känt det på kläderna. Byxorna ramlar ner av sig själva.

Jag tror att något har hänt i det metaboliska systemet efter min sjukdom. NU känner jag mig friskare och piggare än någonsin - konstigt va.
 
Sv: Viktväktarna

Länge sedan jag uppdaterade. Jag tänker mycket på det du säger, att det inte är målvikten som är det viktiga utan det här att hitta sin livsstil som är hållbar och som man mår bra av... Jag går ner sjukt långsamt, men tror att det är bra. Jag går ner 1 kilo en vecka, veckan efter går jag upp ett halvt, sedan går jag ner ett halvt - typ, så det tar 3-4 veckor att gå ner ett kilo (jag tror det till och med går ännu långsammare). Men det är bra tror jag!
Den här veckan blev det minus ett kilo och en ny lägstavikt. Så jag är så glad! Är nöjd så länge trenden är nedåt... Jag har dock varit dålig på att skriva upp vad jag äter, ska skärpa mig. Mina största förändringar jag gjort är
- Äter bara ägg till frukost, inga mackor
- Har minskat på latten
- Äter endast lunch ute på fredagar och övriga dagar äter jag olika soppor som jag lagar på helgen.
-Äter inte lightprodukter, utan äter hellre mindre av the real thing
- Minskat ner kolyhydraterna, inget bröd, mindre pasta etc. Har dock fri tillgång på rotfrukter, och potatis.
- Inget småsnackande på bullar, godis, chips etc.
- Är inte fundamentalist, tog en bulle på jobbet på kanelbullens dag och sånt. Men då tar jag EN.

Vad har ni förändrat?

Jag tror långsam viktnedgång is the way to go. Jag snittade ungefär 0,4 kg per vecka under min viktnedgång och då gick det betydligt fortare i början. Andra halvan av viktnedgången tog nog dubbelt så lång tid som den första halvan.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 049
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
317
Senast: Fetaost
·
Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 895
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 044

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp