Sv: Viktväktarna
Länge sedan jag uppdaterade. Jag tänker mycket på det du säger, att det inte är målvikten som är det viktiga utan det här att hitta sin livsstil som är hållbar och som man mår bra av... Jag går ner sjukt långsamt, men tror att det är bra. Jag går ner 1 kilo en vecka, veckan efter går jag upp ett halvt, sedan går jag ner ett halvt - typ, så det tar 3-4 veckor att gå ner ett kilo (jag tror det till och med går ännu långsammare). Men det är bra tror jag!
Den här veckan blev det minus ett kilo och en ny lägstavikt. Så jag är så glad! Är nöjd så länge trenden är nedåt...
Bra jobbat Mitten!!!

Fokusera nu på var du befinner dig just nu och beröm dig själv för hur duktig du varit! Jag hejar på dig!
Jag har dock varit dålig på att skriva upp vad jag äter, ska skärpa mig. Mina största förändringar jag gjort är
- Äter bara ägg till frukost, inga mackor
- Har minskat på latten
- Äter endast lunch ute på fredagar och övriga dagar äter jag olika soppor som jag lagar på helgen.
-Äter inte lightprodukter, utan äter hellre mindre av the real thing
- Minskat ner kolyhydraterna, inget bröd, mindre pasta etc. Har dock fri tillgång på rotfrukter, och potatis.
- Inget småsnackande på bullar, godis, chips etc.
- Är inte fundamentalist, tog en bulle på jobbet på kanelbullens dag och sånt. Men då tar jag EN.
Vad har ni förändrat?
Jag tror för egen del att det alltid är bra att verkligen sätta sig ned och tänka igenom vad man äter och helst också
hur och
när. Därför är checklistan en god ide, speciellt om man tycker att man står och stampar på samma ställe viktmässigt.
Själv har jag slutat dricka kaffe, dels för att jag fått högt blodtryck men även för att jag gärna vill ha mjölk i och det blir en hel del kalorier av det när jag baljat i mig mina åtta muggar kaffe under dagens lopp. Ska säga att det var inte helt lätt det där att sluta med kaffet för vad ersätter man kaffe med liksom? Hur som helst har jag klarat det bra och insett att jag överlever utan den magiska drycken, så nu får det bli antingen ett glas vatten eller en mugg rooibos. Utan mjölk.
Till frukost blir det oftast ett kokt ägg. Jag bryr mig inte ett dugg om att det är en fåpoängsfrukost, den passar mig utmärkt.
Mjukt bröd äter jag inte alls, visst kan det hända att jag smakar en bit någon gång om året, men eftersom jag helt uteslutit brödätandet från min dagliga kost har jag inte alls något sug efter en macka. Däremot tuggar jag gärna i mig en eller två bitar av Honungs hembakade knäckebröd om jag blir lite sugen framför dumburken.

Det knäcket gör mig proppmätt, och därför är det ingen risk att jag bara stoppar i mig helt besinningslöst.
Kakor och bullar är inte min melodi så där har jag inte behövt tänka till alls.
Lunchen för mig består oftast av grönsaker i olika former, eventuellt med en dressing till och kanske lite fisk beroende på vad jag har hemma. Om jag inte jobbar kvällspass försöker jag hålla lunchen på 0 points eftersom jag gillar att ha lite points över till kvällen så jag kan ta mig ett glas vin eller något annat onyttigt. Jobbar jag kvällspass blir det en pointsrikare lunch och något mycket enkelt på jobb, t ex grönsakssoppa. Och jag sitter
inte och pimplar vin på jobb så det bästa för mig hade varit att jobba kväll alltid om man ser till pointsintaget.
Middagsmaten är varierad som alltid, jag tänker nog mest på att undvika för mycket fett och försöker banka in det i makens hjärna också. Blir irriterad om han lagat mat och använt ett paket grädde i en grönsaksgratäng t ex. Jag äter nästan inga kolhydrater alls men gärna mycket rotfrukter. Sedan har jag aldrig varit en storkonsument av kött men eftersom jag försöker tänka på att äta balanserat är jag numera rätt noga med att få i mig mer proteiner och det blir ofta i form av fisk eller bönor. Vitkål brukade jag hålla mig undan från men numera äter jag det nästan dagligen: det mättar bra och ger 0 points.
Ett mellanmål för mig är oftast antingen en banan, en skiva knäcke eller en bärshake gjord på minimjölk.
På jobb har jag bara korta raster så det måste alltid gå fort att stoppa i sig något. Hemma skulle jag väl i och för sig kunna småäta mer, men jag är numera väldigt medveten om
vad jag stoppar i mig och
varför, och funderar alltså på om jag verkligen är hungrig eller om jag äter av rutin. Därför blir det heller inte en massa spring i skåpen.
Jag lever ett aktivt liv och sitter inte still mycket (förutom att jag oftast slöar en timme vid köksbordet på morgonen). Själv äter jag inte upp de ihoptjänade aktivitetspointsen men om jag tycker att jag haft en dålig vecka viktminskninsmässigt sett försöker jag öka på min dagliga motion.