Viktväktarna

Sv: Viktväktarna

KL

Jag vägde in mig idag och har nu passerat -10 kg!
Jag har knappt 2 kg kvar till målvikt!
Är jätteglad att jag gått ner den här veckan, fest i helgen och åt lite drygt 60 pp i lördags så hela veckobonusen och nästan alla aktivitetspoints gick åt.

Bra jobbat!!! :banana::banana::banana:

Hur kanns det att vara sa nara malvikt? Och kommer du att andra malvikten eller du tycker att det kanns som en vettig vikt?

Jag har gatt ned precis som vanligt trots att jag frossade loss pa Honungs supergoda knackebrod. Fick bli lite mindre av annat for att kompensera. :D
 
Sv: Viktväktarna

Det känns jättebra! Jag har sänkt målvikten en gång, hade 62 kg från början och sänkte till 60 kg. Räknar med ett det kommer ta ett par veckor att tappa de här två kilona, men jag ser fram emot att börja med jämviktsläget.
 
Sv: Viktväktarna

Jag ska göra det samma, men när jag firar -20kg, då blir det dags för ett par nya byxor! Bara 3,5 kg kvar:)
 
Sv: Viktväktarna

*KL*

Ursäkta, men den här tråden verkar vara precis rätt ställe för min att gnälla av mig lite i. För ni förstår alla hur det känns. VIKTPLATÅ! :mad: HUR irriterande som helst.

Den är (förhoppningsvis) inte långvarig, och förhållandet mellan första och senaste vägningen ganska olika (tom mage första gången, inte så tom mage denna gång, lingonvecka emellan).

Men lik förbannat är det frustrerande, och tanken att kanske ämesomsättningen har ändrat sig så att man är dömd att leva på viktminskningskost resten av livet för att inte gå UPP spökar i bakhuvudet.

Hur löjligt som helst, men jag vet att ni förstår mig.

Och bara genom att skriva den här tråden inser jag ju att jag säkert har gått ner minst ett halvt kilo och att vilken dag som helst kommer det att rassla till och synas på vågen... ;)
 
Sv: Viktväktarna

Wow, snart 20 kg! Det är imponerande!

KL
Recepttips: auberginecannelloni från programmet Nya Landgång. Jag gjorde dubbelsats av fyllning och bechamel och kunde fylla 18 cannelloni (köpte jättebra lasagneplattor på Coop). Tog något mindre parmesan än vad det var angivet i receptet och räknade ut att det blev 8 pp per cannelloni. Sallad till och man blir proppmätt!
 
Sv: Viktväktarna

Vet precis hur irriterande det där är :mad: Så funderar jag alltid på varför jag skall äta sallad och motionera när jag väger lika mycket om jag äter bullar och ligger i soffan. Just nu är jag arg för att jag är duktig nästan jämt, och så spårar jag ur lite en dag (=äter en utelunch till exempel) och vips försvann det lilla som jag lyckats gå ner. Men innerst inne så vet jag ju att det kommer att gå lite upp och ner och så länge trenden är något nedåt, så skall man vara nöjd. På något sätt skall man ju inte bli 'färdig', man skall långsamt tänka om så att man hamnar i vanor som gör att vikten bibehålls. Jag har jättesvårt just nu, mycket på jobbet, borta varje helg med massa saker = supersvårt att skriva upp allt jag äter. Nu är jag glad för varje hekto minus på vågen. Ska väga mig söndag morgon, men jag tjuvvägde mig igår och jag hade gått ner 6 hg sen i söndags och jag var jätteglad. Hade lunchmöte på jobbet, och i morse var hela nedgången borta igen och jag vägde som i söndags... jag vet att man inte skall bry sig om vikten mellan vägningarna, men jag tycker det hjälper mig att hålla fokus under en så stressig tid.

Så, håll ut! Snart märks det igen. Kroppen behöver lite tid att vänja sig :).
 
Sv: Viktväktarna

Jag ska göra det samma, men när jag firar -20kg, då blir det dags för ett par nya byxor! Bara 3,5 kg kvar:)

Fantastiskt ! Är du nere på målvikt då?

Jag har inte riktigt satt målvikt än... har en mental bild på -7,9 kilo till (60 kg), men jag undrar om den är realistisk... första målet ligger på -2,9 kilo till (65 kg), och sedan ska jag ALDRIG över det magiska talet igen!! Mellan 60 och 65 är rätt lagom för mig, 60 kändes bra innan jag blev gravid och när jag var ung ;) men nu kanske det är lite för lite? Jaja, 65 är första målet!
 
Sv: Viktväktarna

Grejen är väl att en utelunch (eller som i mitt fall en PMS-attack på en ostbågepåse) egentligen inte gör att man går upp i vikt, eller knappt ens att man inte går ner. Det är bara det att det blir mer innehåll i tarmen och så tar det ett par dagar innan det går bort.

Så jag håller tummarna för att dina sex hekto är magiskt borta när det är dags för "riktig" vägning. Själv ska jag försöka se till att de sex hekto som var borta i morse inte kommer tillbaka och spökar, de är inte välkomna.
 
Sv: Viktväktarna

Nej, nej, då är det 15 kg kvar till målvikten, men jag tycker att 20 kg måste firas ändå:laugh:
Till lördagens invägning håller jag tummarna för att jag gått ner ett kilo, då har jag gått ner hälften av det jag ska. Skulle kännas skönt att vara på rätt halva, men jag vet att det inte är realistiskt att ha gått ner så mycket den här veckan. Alldeles för mycket jobb och för lite promenader.. Det får nog vänta till nästa vecka.
 
Sv: Viktväktarna

Jag har också shoppat lite. Var förbi på GeKås under min visit i södra Sverige eftersom mina gamla stretchjeans har blivit lite väl pösiga. Har haft stl 40 innan och nu tog jag stl 38 och gick och provade men fick byta till stl 36 :D. Eftersom jag är på resande fot har jag inte tillgång till min vanliga våg så på söndag när jag kommer hem ska det bli kul att väga sig för jag känner på kläderna att det är minus och jag har rört på mig konstant sista veckan. Joggat nästan varje dag, ridit, gått långa sträckor för att hämta och lämna hästar i hagar och gjort plankan varannan kväll. Men det har verkligen varit väldigt still på vågen sista månaden för mig, ett hekto åt gången och plus på vågen en gång. Jag har ca 4kg kvar till BMI 25 så jag fattar inte varför det ska vara så förbaskat trögt!!!!! Till saken hör att jag har vägt mig på andra vågar på semestern så jag tror inte att jag har gått ner något denna veckan heller

Jag äter upp en del av veckobonusen varje dag men rör inte aktivitetspointsen, kan inte leva på 26PP men jag festar aldrig loss utan använder det till mat eller möjligen någon liten kaka eller vin. Äter grönsaker som jag ska och dricker vatten, kaffe och funlight. Jag äter bra frukost på 6PP, kokt ägg till mellis och frukt. Lunch på ca 7pp, mellanmål på em, ofta frukt, middag på 7-8PP och kvällspruttbulle. Vad ska jag ändra på för att det ska rassla till? :confused:
 
Sv: Viktväktarna

Grejen är väl att en utelunch (eller som i mitt fall en PMS-attack på en ostbågepåse) egentligen inte gör att man går upp i vikt, eller knappt ens att man inte går ner. Det är bara det att det blir mer innehåll i tarmen och så tar det ett par dagar innan det går bort.

Så jag håller tummarna för att dina sex hekto är magiskt borta när det är dags för "riktig" vägning. Själv ska jag försöka se till att de sex hekto som var borta i morse inte kommer tillbaka och spökar, de är inte välkomna.

Svea, du är klok som en bok! :bow::bow::bow:
 
Sv: Viktväktarna

Nej, nej, då är det 15 kg kvar till målvikten, men jag tycker att 20 kg måste firas ändå:laugh:
Till lördagens invägning håller jag tummarna för att jag gått ner ett kilo, då har jag gått ner hälften av det jag ska. Skulle kännas skönt att vara på rätt halva, men jag vet att det inte är realistiskt att ha gått ner så mycket den här veckan. Alldeles för mycket jobb och för lite promenader.. Det får nog vänta till nästa vecka.

Du är jätteduktig! :D Självklart ska du fira 20 kg! Jag tycker att du ska fira varje kilo och påminna dig hela tiden om hur duktig du är och vilka framsteg du gjort! Keep it up! :D :banana:
 
Sv: Viktväktarna

Jag har också shoppat lite. Var förbi på GeKås under min visit i södra Sverige eftersom mina gamla stretchjeans har blivit lite väl pösiga. Har haft stl 40 innan och nu tog jag stl 38 och gick och provade men fick byta till stl 36 :D.

Jättekul!!! :D :bow: :banana:

Eftersom jag är på resande fot har jag inte tillgång till min vanliga våg så på söndag när jag kommer hem ska det bli kul att väga sig för jag känner på kläderna att det är minus och jag har rört på mig konstant sista veckan. Joggat nästan varje dag, ridit, gått långa sträckor för att hämta och lämna hästar i hagar och gjort plankan varannan kväll. Men det har verkligen varit väldigt still på vågen sista månaden för mig, ett hekto åt gången och plus på vågen en gång. Jag har ca 4kg kvar till BMI 25 så jag fattar inte varför det ska vara så förbaskat trögt!!!!! Till saken hör att jag har vägt mig på andra vågar på semestern så jag tror inte att jag har gått ner något denna veckan heller

Jag äter upp en del av veckobonusen varje dag men rör inte aktivitetspointsen, kan inte leva på 26PP men jag festar aldrig loss utan använder det till mat eller möjligen någon liten kaka eller vin. Äter grönsaker som jag ska och dricker vatten, kaffe och funlight. Jag äter bra frukost på 6PP, kokt ägg till mellis och frukt. Lunch på ca 7pp, mellanmål på em, ofta frukt, middag på 7-8PP och kvällspruttbulle. Vad ska jag ändra på för att det ska rassla till? :confused:

Deppa nu inte för att det går lite trögt, du ska komma ihåg och vara stolt över din prestation hittills, glöm aldrig det. :laugh:

Mitt tips är att lägga in lite högintensiv aktivitet ett par, tre dagar i veckan så att du ökar förbränningen. Det gör verkligen susen. :idea:

Lycka till! Och som Rolf-Göran Bengtsson så vist uttryckte det: Lyckan förföljer den skicklige. :D
 
Sv: Viktväktarna

Mellan 60 och 65 är rätt lagom för mig, 60 kändes bra innan jag blev gravid och när jag var ung ;) men nu kanske det är lite för lite? Jaja, 65 är första målet!

Nu tror jag inte att det är någon naturlag som gör att man måste bli tyngre med åren, men jag tycker att det är intressant att fundera över vad som är en vettig målvikt/matchvikt.

Den nivå man kan vara viktstabil på, är ju samtidigt en nivå som tillåter matvanor som man kan hantera, helst trivas med. Man får ju fundera över hur stora ansträngningar det är värt att väga tex fyra kilo mindre än man annars skulle göra.
 
Sv: Viktväktarna

Fira är bra!

För ett par år sedan lade jag och en kompis en tia i spargrisen för varje dag vi inte föll för ätliga frestelser, och ytterligare en tia om vi tränade. Men man fick bara lägga för sex dagar i veckan så att det inte skulle gå till överdrift. Det kunde alltså som mest bli 120 kronor i veckan.

Vi höll på i ett par månader, sen blåste vi pengarna på att handla ridkläder i Globen! :)
 
Sv: Viktväktarna

Nu tror jag inte att det är någon naturlag som gör att man måste bli tyngre med åren, men jag tycker att det är intressant att fundera över vad som är en vettig målvikt/matchvikt.

Den nivå man kan vara viktstabil på, är ju samtidigt en nivå som tillåter matvanor som man kan hantera, helst trivas med. Man får ju fundera över hur stora ansträngningar det är värt att väga tex fyra kilo mindre än man annars skulle göra.

Tyvärr slet jag hårt för att ligga på 60 även förut. Med gamla vv-systemet där man fick äta 18 points låg jag på 16 för att bibehålla vikten, plus träning 4 dagar/vecka. Vet inte om jag orkar det nu med familj och allt...
Vill hitta den där balansen!
 
Sv: Viktväktarna

Jag läste om det alldeles häromdagen - många går upp med något kilo per år, ofta startar det i 35-40-årsåldern. Dels kan det bero på minskad aktivitet, dels på en naturlig del i åldrandeprocessen: muskelmassan minskar och andelen kroppsfett ökar. Och muskler drar ju energi.

Alltså bör träning som ger muskler vara ett bra sätt att kompensera för det som åldrandet för med sig.
 
Sv: Viktväktarna

*knapplån*

Har funderat på att prova Mättande dag istället för att räkna PP. Är det någon som har gjort det här som har några tips? Egentligen hade jag tänkt göra det för att prova något annat som skulle få det att rassla till på vågen men nu när jag kom hem i morse och vägde hade jag gått ner 1,9kg på två veckor och dessutom passerat mina 10% :D. Är ändå sugen på att se hur det är att köra mättande dag. Jag skulle vilja baka ett bröd som passar för mättande dag och det står bara Rågbröd grovt med hela korn. Pruttbulle kan väl inte funka då eftersom det innehåller grahamsmjöl eller? Det fanns ett fåtal bröd att köpa som funkade, ska leta imorgon, det fanns inte på vårt ICA.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 049
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
317
Senast: Fetaost
·
Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 895
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 044

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Parfym
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp