Viktväktarna

Sv: Viktväktarna

Ja, du vet, man blir äldre, kroppen lägger av. Unga människor delar sina celler, äldre människors celler dör utan nämnvärd förnyelse, livsandarna spritter allt mindre med åren, färre passioner, en jämn grå emotionell lunk. Det är kalorisnålt, det. Lägre förbränning för både kropp och själ, helt enkelt. :p

Hur deprimerande var du nu då :eek:

Frågan är om detta sker efter graviditeten? Då har man alltså förbrukat sina sista unga celler och kroppen börjar förmultna :eek:

Nä, jag kör på min egenfabricerade förklaring. Det är minsann ingen skillnad om man inte sitter mer i soffan :D
 
Sv: Viktväktarna

Samma här! Åt en paninisallad till lunch idag, förvisso smaskig (chevreost, valnötter (hur dyra var de då???), granatäpple, grekisk yoghurt, bulgur) men jag var hungrig på en gång sen :|
 
Sv: Viktväktarna

Men hur konstigt är inte detta ?

Jag kan också äta och direkt efter vara hungrigare än innan jag åt.

För övrigt så har jag varit en dålig människa och inte alls lyckats hålla mina points, tror jag, under helgen. Så svårt när man är funktionär på ett evenmang och de står för lunch och fika. Jag hade kunnat vara präktig och ha eget med men jag är liksom glad om jag lyckas få dit mig själv i tid så medhavd PP vänlig mat är väldig överkurs.
 
Sv: Viktväktarna

För övrigt så har jag varit en dålig människa och inte alls lyckats hålla mina points, tror jag, under helgen. Så svårt när man är funktionär på ett evenmang och de står för lunch och fika. Jag hade kunnat vara präktig och ha eget med men jag är liksom glad om jag lyckas få dit mig själv i tid så medhavd PP vänlig mat är väldig överkurs.

Det är inte ens halva världen om det blir så ibland, det är bara att kämpa vidare. :D :bump:
 
Sv: Viktväktarna

Hur deprimerande var du nu då :eek:

Frågan är om detta sker efter graviditeten? Då har man alltså förbrukat sina sista unga celler och kroppen börjar förmultna :eek:

Nä, jag kör på min egenfabricerade förklaring. Det är minsann ingen skillnad om man inte sitter mer i soffan :D

Jag läser in samma tankegång i ditt resonemang som Petruskas? Hur som helst, pratade lite med en äldre kvinna på vv förra gången och hon tyckte att det var mycket lättare att gå ned i vikt nu när hon är pensionär. :D
 
Sv: Viktväktarna

Nån som vet hur torkad frukt räknas ur VV-synvinkel? Jag tänker alltså på frukt som man torkar själv, utan tillsatser o grejer, är det lika illa som torkad frukt som man köper som ju inte brukar vara särskilt bra.

Fick en hel kasse med småpäron av en farbror som jag red förbi igår, jag kommer aldrig att hinna äta upp dem innan de blir dåliga o funderar på att torka, jag fick smaka o det var jättegott, men vad säger VV om det? Man kan ju äta mer när de är torra.. Jag vill inte lägga massa jobb på nåt som jag sen inte "vågar" äta för pointsens skull..

Nån som vet? :)

Tyvärr vet jag inte, men borde det verkligen vara någon skillnad mot färsk så länge du inte tillsätter något? :confused: Jag hade kört på och sen som med allt annat sett till att hålla det inom måttliga gränser. :d

Fick höra om en medlem som har svårt att gå ned i vikt, och vid närmare granskning av checklistan visade det sig att människan åt 20 (!!!) clementiner om dagen. Inte så konstigt att vikten inte gick ned då kanske? :crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Viktväktarna

Det kan ju inte jämnställas med färsk frukt eftersom vätskan i sig mättar, precis som det är points i juice, men inte i färsk frukt. Men jag har en plåt med päron i ugnen i natt i alla fall o så får jag försöka hålla mig till att äta några bitar åt gången när jag är sugen o har points över.
 
Sv: Viktväktarna

Ja, jag hittar kanske inte rätt, men när jag googlar näringsvärde per 100 g apelsin och jämför det per 100 g färskpressad apelsinjuice är det samma.
 
Sv: Viktväktarna

Frågan är om detta sker efter graviditeten? Då har man alltså förbrukat sina sista unga celler och kroppen börjar förmultna :eek:

Man får ta sitt åldrande med humor! :D :p

Nej, jag tror inte att det har med graviditet att göra, inte i annan mening än att hela resten av livet ju är "efter graviditeten". Jag tror helt enkelt att förbränningen går ner med åldern, oavsett kön och familjeform.

Fast om man blir gravid "sent" och lägger på sig mycket medan man är gravid, så är det väl lätt hänt att det känns som att det hör ihop.

En del människor säger ju att de drabbas av "sambokilon", det är väl antagligen samma sak som "sitta i soffa-kilon".
 
Sv: Viktväktarna

Torkad frukt och nötter räknar jag till de värre sakerna, vad gäller att riskera övervikt, för min egen del.

Jag har lätt för att äta en stor påse blandade nötter och frukt och det känns samtidigt rätt ok. Det är, även om det är energirikt, väldigt mycket nyttigare än godis och matchar också på det hela taget min självbild och livsstil mycket bättre än godis. Det är nästan lite "livsstilskonsumtion" att äta sådant för mig, faktiskt.

Men pointsvärdena är skyhöga! Två halva valnötter är en propoints, två dadlar är tre propoints, eller något i den stilen.
 
Sv: Viktväktarna

Just nöt- och fruktblandning är en olycklig kombo eftersom nötter har ca 50 proc fett och frukten en massa socker...:D

Grejen med det är att man ska äta lite - men det gör man ju inte, man bara fortsätter:o
 
Sv: Viktväktarna

Jag är övertygad om att mina kilon är struma och sluta-röka kilon.

Idag ska jag prova mina ridbyxor som jag inte haft på mig på hela sommaren, håll tummarna att de sitter löst !
 
Sv: Viktväktarna

*knappen*

Jag kom aldrig riktigt upp från min svacka, och sen har det rullat på med lite jobbigheter så jag har inte styrt upp mig själv riktigt. Dock har svackan inte direkt påverkat vågen (mindre än 0,5kg) så jag oroar mig inte utan ser det istället som ett framsteg att jag inte gått upp så att jag får börja på noll, jag ser det som ett kvitto på att jag ändå lärt mig lite om mitt ätande, väljer bättre osv.

Den egentliga anledningen till att jag skriver här är dock att jag provade ett recept från receptsamlingen de har online. Asiatisk svamppasta heter receptet, dock bytte jag vattenkastanjer mot böngroddar, lite mer bambuskott än vad som stod och så tog jag nog lite mer hoisin-sås än det står och så lite soja på det. RUSKIGT god! :d

Tyvärr så behövde jag rätt så mycket pasta och det blir ju inte dödligt mättande eftersom det inte är någon proteinkälla men jag tänker att man säkert kan stoppa i något som både fyller ut lite och som mättar mer. Ska prova nästa gång med något! :d
 
Sv: Viktväktarna

Alltså, som ett sent svar på formeldiskussionen tidigare. Jag klurade ut den för några år sen (har den på jobbdatorn faktiskt!) och den tar hänsyn till kalorier men räknar med en fettskatt och fiberbonus, pointsmässigt.

Så man kan lätt sluta sig till att pointsen dels vill skapa mättnad men också försöka styra om smakpreferenserna.

Jag har roat mig med att räkna på pizzorna och de är överpointsade sett till den faktiskt kalorimängden, pedagogiskt nog.

Fast formeln ändrades vid årsskiftet, så du får göra en ny beräkning nu ;-)

Den tar inte alls hänsyn till kalorier utan beräknas på protein, kolhydrater, fett och kostfibrer. Knappar du in ett livsmedel på VV calculator så anger du inte kalorier, utan bara dessa fyra

På VV pratar man om "omvandlingskostnad", dvs hur mycket energi det går åt för kroppen att förbruka ett visst livsmedel. En banan tex kostar en del energi för kroppen att förbränna, därför blir det 0 kvar.

Jag åt nyss en chokladkaka och hade jag översatt kalorier till PP hade den varit 8 PP, men med calulatorn blev den 13 pp :grin:
 
Sv: Viktväktarna

Ha ha! hur mycket blir det?

Det är dock inget problem för mig, för jag äter högst en burgare eller två om året, och då i nödsituationer utefter vägen.

Däremot är pp-värdet på ost och vin ingen rolig historia. Och nötter. Två halva valnötskärnor är en pp! Och whisky. Och så då sådant som hallongrottor och rabarberpaj. Det är tragiskt.

Och pasta! VV rekommenderar en portion på 35 gram okokt pasta, jag minns inte pp-värdet, men jag vet att jag lätt äter bortemot det tredubbla. Utan att känna att jag har överätit. (Jag är normalviktig, fast lite trivselkilon, har jag.)

Vin och ost kostar onödigt mycket tycker jag... :devil:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 054
Senast: Cattis_E
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
319
Senast: Fetaost
·
Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 895
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 060

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp