Viktväktarna

Sv: Viktväktarna

Det mest chockerande var ändå att räkna ut antalet PP på en meny från McD eller BK :eek:

Ha ha! hur mycket blir det?

Det är dock inget problem för mig, för jag äter högst en burgare eller två om året, och då i nödsituationer utefter vägen.

Däremot är pp-värdet på ost och vin ingen rolig historia. Och nötter. Två halva valnötskärnor är en pp! Och whisky. Och så då sådant som hallongrottor och rabarberpaj. Det är tragiskt.

Och pasta! VV rekommenderar en portion på 35 gram okokt pasta, jag minns inte pp-värdet, men jag vet att jag lätt äter bortemot det tredubbla. Utan att känna att jag har överätit. (Jag är normalviktig, fast lite trivselkilon, har jag.)
 
Sv: Viktväktarna

Jag brukar vara sådan att får jag inte äta vad jag vill av en viss typ av mat så kompromissar jag inte. Om jag skulle vilja äta hamburgare så vill jag äta QP med stor chokladshake. Pommes är däremot ingen nödvändighet. Äter jag pommes är det för att ha något att plocka upp dipsåsen med.

Eftersom en stor chokladshake är 12 PP och en QP är 14 PP så är det loppet kört. (Om jag inte resten av dagen vill få njuta av hela 3 PP.) Då låter jag hellre bli att ens fundera på McD/BK/dylika platser. Som tur är har jag inget problem med det. Har jag bestämt mig så har jag.
 
Sv: Viktväktarna

Ha ha! hur mycket blir det?

Det är dock inget problem för mig, för jag äter högst en burgare eller två om året, och då i nödsituationer utefter vägen.

Däremot är pp-värdet på ost och vin ingen rolig historia. Och nötter. Två halva valnötskärnor är en pp! Och whisky. Och så då sådant som hallongrottor och rabarberpaj. Det är tragiskt.

Och pasta! VV rekommenderar en portion på 35 gram okokt pasta, jag minns inte pp-värdet, men jag vet att jag lätt äter bortemot det tredubbla. Utan att känna att jag har överätit. (Jag är normalviktig, fast lite trivselkilon, har jag.)
Min sambo äter oftast McFeast 14 PP, stor pommes 13 PP, garlic-dip 6 PP och dricker en stor jordgubbsshake 12 PP. Totalt 45 PP. Han är inte med i VV så jag vet inte vad han bör äta per dag men det kan jämföras med mina 29 PP.
Kan tillägga att vi inte äter på McD mer än några gånger per år så det gör ingen större skada :laugh:

Vin, whisky och annan alkohol klarar jag mig bra utan. Visst tycker jag om både vin till mat, en god drink eller en läskande cider men jag väljer gärna bort det till förmån för ätbara saker. Mjölk däremot, vojne vojne! :cry:

Det där med pastan förstår inte jag heller. Jag har fått lära mig att 70-100 gram okokt pasta per person är lagom att räkna på. Mängden beror för min del på vilken typ av sås som serveras till. VV:s 35 gram har jag ingen förståelse alls för. (I många recept är det dessutom runt 300 g pasta för fyra personer.)
 
Sv: Viktväktarna

Nu vet jag inte hur VV tänker när det gäller recept till fyra personer, om alla de ätande antas viktväkta? Om två av de fyra tänks vara barn i åldersspannet 9-19, skulle jag på 300 g pasta tänka 35 g var till de bantande vuxna, och så resten till barnen och det kommer ändå inte att räcka tillnärmelsevis.

Vi kokade 500 gram till tre personer när sonen växte som värst, då var sonen smal som en pinne, medan både partner och jag enligt BMI ligger högt bland normalviktiga, ca.

Jag letade lite på nätet efter män som vv:ar och hur många pp de får. Det enda jag har hittat är att de får 30-40% mer än kvinnor, relativt sett. Jag vv:ar inte på riktigt, men när jag tänker på propointsen tänker jag att jag får äta 29, för det verkar vara vanligt för kvinnor.
 
Sv: Viktväktarna

Idag har varenda insparad PP (plus några extra) slukats när jag var ute med döttrarna och åt tapas. Men jag kunde inte med att späka mig när de bjöd sin mamma på middag och teater. (SCUM-manifestet på TUR teatern, riktigt skojsigt!)
 
Sv: Viktväktarna

Jag har 26 pp/dag (29 när jag började). Min man - som är nyfiken men aldrig skulle lägga av att äta snask och godis varje dag - gick med och fick helt sanslöst många fler points, jag tror det var strax under 50 pp/dag. Ungefär som min veckobonus (jag får 49 pp/vecka i bonus).

Lite avundsjuk var jag allt, där jag satt och sög på mina 26 futtiga pp. Nu brukade han aldrig allvar och vi äter inte tillsammans så jag slipper ens fundera över den detaljen :D
 
Sv: Viktväktarna

Men gud!:eek::rofl:

VV 2.0 - flest PP vinner:D

Idag vinner jag :(
Fredagslunchen innebra pizza - 46 jävla points! Varför åt jag den?! Första gången jag missar mina points. Usch då går jag säkert UPP den här veckan :(. Ingen poäng i att älta det egentligen, men det gör jag ändå :(
 
Sv: Viktväktarna

Ni har inte sett någonting ännu! Jag hade en kille som medlem, när han började och räknade ut vad han ätit tidigare kom han upp till cirka 300 Points om dagen.:bump:

Han gick ner 4,5 kg första veckan och höll ett rasande tempo även i fortsättningen. Vet inte hur det gick för honom för jag bara vikarierade i den klassen men det hade varit intressant att följa honom:D
 
Sv: Viktväktarna

Men jösses! Han åt alltså motsvarande sex (6) pizzeriapizzor om dagen!

Han måste ha vägt 200 kilo, typ?!
 
Sv: Viktväktarna

Jag antar ju att recepten är gjorda för att delas i fyra lika stora portioner. Tycker att det vore ologiskt att ha det på annat vis.

Varför får män så väldigt många fler PP? Om vi utgår från samma längd, samma vikt och samma målvikt på båda könen, kvarstår skillnaderna ändå? Min trötta hjärna kanske missar något fundamentalt :confused:
 
Sv: Viktväktarna

Varför får män så väldigt många fler PP? Om vi utgår från samma längd, samma vikt och samma målvikt på båda könen, kvarstår skillnaderna ändå? Min trötta hjärna kanske missar något fundamentalt :confused:

Muskelmasssa gör förbränningen högre och män har större muskelmassa än kvinnor, även vid samma längd, vikt och målvikt, statistiskt sett. Det måste vara därför.

Alternativet är ju att lite buk ger mannen "pondus" medan det enbart är negativt för kvinnors skönhet, men så kan de ju rimligtvis inte ha tänkt.
 
Sv: Viktväktarna

Idag vinner jag :(
Fredagslunchen innebra pizza - 46 jävla points! Varför åt jag den?! Första gången jag missar mina points. Usch då går jag säkert UPP den här veckan :(. Ingen poäng i att älta det egentligen, men det gör jag ändå :(
Deppa inte för det nu! Men i fortsättningen kanske du kan äta en tredjedel eller en halva av pizzan? Sen kan du ta med resten i en s.k. doggybag (finns det ett svenskt namn, hundpåse? :confused: ) att ha till kvällsmat eller matlåda dagen därpå.

*Kl*
Mina PP har dragit iväg idag. Dock är jag lite offer för omständigheterna. Jag har hela dagen suttit som hinderdomare på fälttävlan på Ribban i Malmö. Det var lite svårt att göra annat än att äta den mat som serverades. Försökte äta en del frukt och extra grönsaker men det drog iväg iaf.
Jag deppar dock inte för det. Har, enligt mig själv, varit duktig tidigare i veckan och sparat en hel del av veckobonusen till just idag. Dessutom
har det både igår och idag blivit en hel del promenerande i solen.
Det var oavsett vikten värt det. Fantastiska tävlingar, vackra hinder och underbart väder :love:
 
Sv: Viktväktarna

Muskelmasssa gör förbränningen högre och män har större muskelmassa än kvinnor, även vid samma längd, vikt och målvikt, statistiskt sett. Det måste vara därför.

Alternativet är ju att lite buk ger mannen "pondus" medan det enbart är negativt för kvinnors skönhet, men så kan de ju rimligtvis inte ha tänkt.

Jo, muskelmassan väger förstås in. Men gör den så stor skillnad som t.ex. i fallet med Lovisaleonora_:s 26 PP och hennes mans närmare 50 PP. Det skulle innebära en närapå dubbel förbränning och det räknar man ju inte med vid t.ex. kaloriräkning.

Det andra alternativet hoppas jag innerligt att de inte har utgått ifrån! :eek:
 
Sv: Viktväktarna

Ja det var ju det också - att jag åt hela! Vet inte när jag åt en hel pizza senast?! Brukar inte orka det, plus att jag inte direkt gillar pizza.
Igår hade vi gäster hela dan vilket gjorde att jag syndade då med, så för första gången sen jag började har jag slarvat- 2 dagar! Och idag ska jag väga mig, ör glad om jag inte gått upp :(
 
Sv: Viktväktarna

Jag gick upp och vägde mig, har gått upp 0,3 kilo :(. Sån här gör mig så ledsen, när jag följer pointsen noga och så gör man en dum sak, så går man tillbaka hela vägen till ruta 1. Innan har jag haft ett 20-tal veckobonuspoints kvar varje vecka. Suck.
Jag skall försöka ta nya tag idag, utan att älta det här.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 054
Senast: Cattis_E
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
319
Senast: Fetaost
·
Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 895
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 064

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp