Viktväktarna

Sv: Viktväktarna

Det där med pastan förstår inte jag heller. Jag har fått lära mig att 70-100 gram okokt pasta per person är lagom att räkna på. Mängden beror för min del på vilken typ av sås som serveras till. VV:s 35 gram har jag ingen förståelse alls för. (I många recept är det dessutom runt 300 g pasta för fyra personer.)

Jag grubblade över detta igår igen. Då kom jag på att såsen till pastan ofta är rätt nära 0 pp för min del. Tomatsås av olika slag, spenatsåsvarianter och annat enkelt till vardags. Ganska ofta diverse grönsaker från kylen och en skvätt vin i det. Lite riven ost för all del, och något lite olja är det ju i såsen, att steka löken i, tex. Men ändå. Det blir ändå en middag som inte hamnar skyhögt över 10pp, med mina pastaportioner, och då är det när jag utan att direkt tänka på vikten lagar något snabbt och enkelt en vardagkväll. Så sett är det inte särskilt extremt med de där pasta-propointsen.

Men det är klart, lagar jag en gräddig svampsås med gorgonzola i, då drar propointsen iväg rejält om jag ändå äter samma mängd pasta.
 
Sv: Viktväktarna

Men jösses! Han åt alltså motsvarande sex (6) pizzeriapizzor om dagen!

Han måste ha vägt 200 kilo, typ?!

Alltså, som ett sent svar på formeldiskussionen tidigare. Jag klurade ut den för några år sen (har den på jobbdatorn faktiskt!) och den tar hänsyn till kalorier men räknar med en fettskatt och fiberbonus, pointsmässigt.

Så man kan lätt sluta sig till att pointsen dels vill skapa mättnad men också försöka styra om smakpreferenserna.

Jag har roat mig med att räkna på pizzorna och de är överpointsade sett till den faktiskt kalorimängden, pedagogiskt nog.
 
Sv: Viktväktarna

Jag kan visserligen äta en hel pizza, utan större problem, men den gången jag har ätit pizza så åt jag bara en tredjedels pizza och fyllde ut med sallad istället.
Även om du gått upp 0,3 kilo så är det ingen katastrof. Det är ju inte ens i närheten av att vara tillbaka på ruta 1. Bara att jobba vidare och ta detta som en lärdom :banana:
 
Sv: Viktväktarna

Jag tror att all sån snabbmat är överpointsad i förhållande till kalorimängden. Precis som Jane_Done skriver så är det säkert ett led i att styra om ätandet till hemlagad kost. Men visst, en sås med t.ex. ädelost eller gorgonzola och någon sorts protein till det samt kolhydrater i form av t.ex. pasta så drar det ju iväg även med hemlagad mat ;)
 
Sv: Viktväktarna

Jag grubblade över detta igår igen. Då kom jag på att såsen till pastan ofta är rätt nära 0 pp för min del. Tomatsås av olika slag, spenatsåsvarianter och annat enkelt till vardags. Ganska ofta diverse grönsaker från kylen och en skvätt vin i det. Lite riven ost för all del, och något lite olja är det ju i såsen, att steka löken i, tex. Men ändå. Det blir ändå en middag som inte hamnar skyhögt över 10pp, med mina pastaportioner, och då är det när jag utan att direkt tänka på vikten lagar något snabbt och enkelt en vardagkväll. Så sett är det inte särskilt extremt med de där pasta-propointsen.

Men det är klart, lagar jag en gräddig svampsås med gorgonzola i, då drar propointsen iväg rejält om jag ändå äter samma mängd pasta.

Jag blir nyfiken, äter du alltid vegetarisk pastasås? Jag brukar ofta ha någon typ av protein till pastan, kyckling, lax, bacon eller dylikt. Numera försöker jag styra om till PP-billigare protein men ibland tycker jag att jag får äta en god pastasås med bacon och ädelost :d
 
Sv: Viktväktarna

Jag har roat mig med att räkna på pizzorna och de är överpointsade sett till den faktiskt kalorimängden, pedagogiskt nog.

Ja, jag tycker att en del saker verkar vara överpointsade. Jag har funderat på om det också tas hänsyn till vad folk faktiskt blir överviktiga av (i den aktuella kulturen)? Eftersom frukt har 0 points, tex. Det är ju undervärderat om man ser till kalorivärdet.

Det är pedagogiskt också, för då kan man äta fruktmellanmål både för- och eftermiddag och ändå ha alla pointsen kvar till de riktiga måltiderna, och dessutom tack vare frukten inte vara mer hungrig än att man klarar att äta de trots allt rätt behärskade portioner som VV kräver.
 
Sv: Viktväktarna

Jag blir nyfiken, äter du alltid vegetarisk pastasås? Jag brukar ofta ha någon typ av protein till pastan, kyckling, lax, bacon eller dylikt. Numera försöker jag styra om till PP-billigare protein men ibland tycker jag att jag får äta en god pastasås med bacon och ädelost :d

Just bacon är ju extremt användbart och gör de simplaste såser mycket godare, men min man är vegetarian. Vardagsmaten när vi äter tillsammans är oftast vegetarisk. På gott och ont.

Just ur ett VV-perspektiv är ju vegetarisk mat perfekt!
 
Sv: Viktväktarna

Just bacon är ju extremt användbart och gör de simplaste såser mycket godare, men min man är vegetarian. Vardagsmaten när vi äter tillsammans är oftast vegetarisk. På gott och ont.

Just ur ett VV-perspektiv är ju vegetarisk mat perfekt!
Aha, det förklarar saken. Jag är inte såpass VV-inspirerad att jag kommer äta vegetariskt mer än någon enstaka gång men visst är det ur VV-synpunkt praktiskt med vegetariskt.
 
Sv: Viktväktarna

Tackar, det känns bra att det fungerar.
Igår var det ju en dålig dag rent PP-mässigt men i övrigt har det funkat rätt bra. Frukosten är det knepigaste men jag kör den lata varianten och äter frukt. Det lägger hungern på samma nivå som en matigare frukost men är i mitt tycke godare. Dessutom gratis sett till PP.
En del kanske tycker att planeringen är jobbig men vi planerar alltid maten veckovis så det är ingen skillnad. Kvällsfika har jag kunnat ta ibland men det går bra utan också så länge maten är god.
 
Sv: Viktväktarna

KL

Vågen visade på -1 kg idag. Nu har jag nått mina första 3 kg och 5%. Har 3 kg, 10% och 3 kg, sen målvikt!
Jag har lätt för att gå ner, men också lätt för att gå upp...
 
Sv: Viktväktarna

Skönt!

Jag har också haft lätt att gå både ner och upp, men upplever det svårare att gå ner nu? Dock inte svårare att gå upp tyvärr :D.
Är det sant att det är svårare efter man fått barn (eller man blir äldre?). Varför är det så? Nån som vet? Hormonbalansen gissar jag på, men vad händer? Hur klarar man sig plötsligt på mindre?
 
Sv: Viktväktarna

Hur klarar man sig plötsligt på mindre?

Ja, du vet, man blir äldre, kroppen lägger av. Unga människor delar sina celler, äldre människors celler dör utan nämnvärd förnyelse, livsandarna spritter allt mindre med åren, färre passioner, en jämn grå emotionell lunk. Det är kalorisnålt, det. Lägre förbränning för både kropp och själ, helt enkelt. :p
 
Sv: Viktväktarna

Jag åt nio sushibitar på stan till middag igår = 9PP :d. Hjälp vad galet hungrig jag var hela kvällen sen! Visserligen kanske ägglossning på G men ändå :eek:!
Nej, långsamma kolhydrater funkar bäst för mig
 
Sv: Viktväktarna

Så, nu har jag börjat skriva checklista igen i hopp om att komma i den berömda Kenzodräkten till Stockholm Cup den 9 september.

Det går bra fast jag inte har någon Points Guide, äter ganska mycket samma livsmedel som jag gjorde förra gången jag gick på VV och jag har sparat de checklistorna.

Det blir pruttbulle till frukost, har haft ost på dem hittills.

Lunch sallad eller müsli och mjölk

I går hade jag en kund som kom över sent efter att ha hämtat häst på Djursjukhuset så vi delade på en ICA Pizza och en folköl. Tur att man har vänner som kan hjälpa en så man får sin pizza trots allt.:angel:

Började på 60 kg och behöver nog gå ner till 58 för att dräkten ska sitta något så när snyggt.:grin:
 
Sv: Viktväktarna

Ja, du vet, man blir äldre, kroppen lägger av. Unga människor delar sina celler, äldre människors celler dör utan nämnvärd förnyelse, livsandarna spritter allt mindre med åren, färre passioner, en jämn grå emotionell lunk. Det är kalorisnålt, det. Lägre förbränning för både kropp och själ, helt enkelt. :p

Okay ... nar ska livsandarna sluta spritta? Vantar ivrigt pa den stadiga (om ej gra) lunken.:p
 
Sv: Viktväktarna

*kl*

Nån som vet hur torkad frukt räknas ur VV-synvinkel? Jag tänker alltså på frukt som man torkar själv, utan tillsatser o grejer, är det lika illa som torkad frukt som man köper som ju inte brukar vara särskilt bra.

Fick en hel kasse med småpäron av en farbror som jag red förbi igår, jag kommer aldrig att hinna äta upp dem innan de blir dåliga o funderar på att torka, jag fick smaka o det var jättegott, men vad säger VV om det? Man kan ju äta mer när de är torra.. Jag vill inte lägga massa jobb på nåt som jag sen inte "vågar" äta för pointsens skull..

Nån som vet? :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 054
Senast: Cattis_E
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
319
Senast: Fetaost
·
Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 895
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 060

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp