Viktväktarna

Sv: Viktväktarna

Jag förstår dig! Är man viktväktare och inte går ner är nog fruktintaget det man bör se över först.

Men ätandet som du beskriver... Du kan ju aldrig vara mätt! Om du äter mer protein, fett och långsamma kolhydrater blir du lättare tillräckligt mätt för att hoppa frukten.

Jag ar faktiskt matt ... och ser till att jag far i mig tillrackligt med protein. Det blir dock massor med gronsaker och frukt, jag ar inte sarkilt fortjusst i potatis, ris, eller brod.:grin:
Tyvarr ar frukt for mig vad chocklad och glass ar for de flesta andra:crazy: Dessutom ar jag valdigt 'svart och vit' till min laggning vilket innebar att jag jag fungerar bast med klara riktlinjer. Satter jag ett mal med hur manga kalorier jag kan ata ar det mycket enklare att halla. Jag "fuskar" dock och lanar mycket fran VV, men raknar kalorier i stallet sa jag far med frukt och allt jag ater.
 
Sv: Viktväktarna

Till frukost idag åt jag två kokta ägg och en banan. Det funkade inte riktigt utan jag var väldigt hungrig redan ett par timmar före lunch. Havregrynsgröt mättar kanske bättre men jag föredrar sådant som jag kan ta med mig och äta precis innan jobbet börjar. Får prova och se om det funkar att äta frukosten hemma.

För min del skulle det aldrig funka att inte äta mellan frukost och lunch. Frukost är för mig vid 6.30-7.00 och sedan lunch 12, vilket innebär 5 timmar. Själv tar jag lite turkisk yougurt med bär vid 9.30, sen står jag mig till lunch. Så kanske har du för lång tid mellan målen oavsett vad du äter.
 
Sv: Viktväktarna

...Dumt av mig att direkt associera till den appen jag nämde...jag vet många skriver om den som bra. Att VV hade en app visste jag inte om..fast o andra sidan allt har ju appar nu för tiden.

Shapeups app och VV-s app är lika i många avseenden och ungefär lika lättanvända och bra verktyg tycker jag. En av de stora skillnaderna är att Shapeup räknar kalorier, VV propoints. När jag testade tyckte jag att Shapeup var för snäll med bonus för ridning jämfört med VV. Eftersom jag har använt VV till och från i några år och deras app ett bra tag väljer jag att fortsätta med VV istället för Shapeup.

När jag roade mig, i samband med den här tråden, att kolla en lista med rätt många livsmedels propointvärde, fick jag intrycket att de tar hänsyn till om det är ett livsmedel som brukar ligga till grund för övervikt eller inte. Frukt innehåller mer än noll kalorier, men få överviktiga bygger upp sin övervikt med frukt. Samtidigt verkar en del onyttiga godsaker väldigt högt poängsatta jämfört med - det iofs höga - kalorivärdet.

Frukt är 0 pp hos VV, men jag har för mig att om man äter mer än 5 frukter per dag börjar de kosta PP.
Edit: Fel! Det verkar som att VV-s verktyg tillåter mer än 5 frukt/dag. Men jag vet att någon gång har varit begränsning på frukten. Men inte numera alltså.
 
Senast ändrad:
Sv: Viktväktarna

Det är egentligen inte tid som är det svåra utan lämplighet. Att sitta och käka frukt eller nötter framför de intagna är inte alltid så bra ;) Ibland finns det utrymme att smita iväg för mellanmål men det är ingen garanti.

Till frukost idag åt jag två kokta ägg och en banan. Det funkade inte riktigt utan jag var väldigt hungrig redan ett par timmar före lunch. Havregrynsgröt mättar kanske bättre men jag föredrar sådant som jag kan ta med mig och äta precis innan jobbet börjar. Får prova och se om det funkar att äta frukosten hemma.

Har ni ingen fikapaus mellan arbetspassets början och lunch? Du borde kunna få fem minuters "toapaus" någonstans under förmiddagen där du kan gå ur synhåll för de intagna och ta ett snabbt mellis. Tio mandlar är 2PP och är ju superlätt att ha i fickan och ta några stycken. Det handlar om att du bör äta ofta för att din förbränning ska fungera optimalt och för att din kropp ska må bra. Andra bra mellis är keso eller kesella med bär, en frukt, en macka eller varför inte en yoghurt? Det finns en ny yoghurt som heter Skyr med mycket protein och lite fett och kolhydrater, annars kan du göra en själv med 1dl kesella som du rör ihop med lite outspädd funlight = endast 2PP! Havregrynsgröt med mosad banan och kanel och mjölk till frukost står jag mig på länge men jag behöver ändå ett mellis mellan frukost och lunch annars får jag sug som håller i sig hela dagen. Ett kokt ägg och/eller en frukt och en kopp kaffe brukar vara lagom för mig mitt emellan frukost och lunch.
 
Senast ändrad:
Sv: Viktväktarna

För min del skulle det aldrig funka att inte äta mellan frukost och lunch. Frukost är för mig vid 6.30-7.00 och sedan lunch 12, vilket innebär 5 timmar. Själv tar jag lite turkisk yougurt med bär vid 9.30, sen står jag mig till lunch. Så kanske har du för lång tid mellan målen oavsett vad du äter.

Som fallet var igår så åt jag frukost 10.30 (blev inte frukosthungrig förrän då) och lunch 14.30. Jag var hungrig igen redan strax efter 12.
 
Sv: Viktväktarna

Har ni ingen fikapaus mellan arbetspassets början och lunch? Du borde kunna få fem minuters "toapaus" någonstans under förmiddagen där du kan gå ur synhåll för de intagna och ta ett snabbt mellis. Tio mandlar är 2PP och är ju superlätt att ha i fickan och ta några stycken. Det handlar om att du bör äta ofta för att din förbränning ska fungera optimalt och för att din kropp ska må bra. Andra bra mellis är keso eller kesella med bär, en frukt, en macka eller varför inte en yoghurt? Det finns en ny yoghurt som heter Skyr med mycket protein och lite fett och kolhydrater, annars kan du göra en själv med 1dl kesella som du rör ihop med lite outspädd funlight = endast 2PP! Havregrynsgröt med mosad banan och kanel och mjölk till frukost står jag mig på länge men jag behöver ändå ett mellis mellan frukost och lunch annars får jag sug som håller i sig hela dagen. Ett kokt ägg och/eller en frukt och en kopp kaffe brukar vara lagom för mig mitt emellan frukost och lunch.

Att gå ifrån för att äta är ibland möjligt men inte alltid. Framförallt så kan jag inte veta från dag till annan om och isf när det är möjligt.
Keso gillar jag inte men kvarg eller Skyr kan jag prova. Skyr är väldigt gott men blir såklart lite dyrt i längden :p Får hoppas att vanlig kvarg faller mig i smaken :laugh:

*Kl*
Tackar för tips i övrigt! Helst vill jag slippa slösa PP öht på frukosten. Den är i mina ögon så enormt tråkig :p Fruktsallad kanske vore något.
 
Sv: Viktväktarna

Kesella finns ju nu med olika smaker, sedan beror det på hur mycket man vill slösa. Själv är jag förtjust i citrusvarianten med färska hallon till.
 
Sv: Viktväktarna

KL

Idag till lunch tänkte jag äta min favorit-sub på Subway. Jag är osäker på portionerna. I appen står det 1 st, är det då en hel eller halv?
Någon som vet?
 
Sv: Viktväktarna

Jag har nog bara ätit naturell och med vaniljsmak. Får prova mig fram.

*Kl*
Ännu en fråga. Jag satt och kollade på VV-recept och sparade en del som favoriter. Var hittar jag recepten sen? Trodde att de skulle hamna i "Mina recept", där jag lagt in en del egna recept, men icke.
 
Sv: Viktväktarna

Som fallet var igår så åt jag frukost 10.30 (blev inte frukosthungrig förrän då) och lunch 14.30. Jag var hungrig igen redan strax efter 12.

Det hade nog varit läge för ett mellis där strax efter 12, kroppen vill ju ha näring efter den långa nattvilan, det är därför det är bra att äta ordentligt på frukost, förmiddagsmellis och lunch. Det är inget jag lärt mig på VV utan i en Paulunbok om näringslära och jag tycker det verkar vettigt. Så jag tror inte att det handlar om att "slösa" points på frukost utan att du får igång en bättre förbränning och en bra balans i kroppen som förhoppningsvis gör att du inte är lika hungrig på kvällen om kroppen fått vad den behöver på morgonen.

Har du tittat efter recepten under Favoriter-fliken?

Till alla: Jag gjorde Svamp och quorngrytan igår och åt med potatis och lingon och ett glas mjölk, snacka om "billig" mat pointsmässigt. Helt okej vardagsmat!!! :idea:
 
Sv: Viktväktarna

Titt, den lilla rutan i hörnet hade jag inte sett. Tack! :bow:

Men jag var inte hungrig de timmar som gick från jag gick upp vid 6-tiden tills jag åt klockan 10.30. Min mage är nog lite skum :p Min hunger under tiden från lunch till middag påverkas aldrig av om jag ätit frukost eller inte.
Jag har kollat en del recept på VV:s hemsida och jag hoppas att de ska vara mumsiga trots förhållandevis få poäng.
 
Sv: Viktväktarna

*knapplån*

Efter rätt rejäla utsvävningar under juli fick jag ta tag i den där obeskrivbara saken på mitten, som mystiskt växt till sig. Jag tycker inte om när det är en korv som ligger och skaver vid linningen :D

Minus 1,2 kg första veckan, jag har varit strikt och utövat något varje dag (gym, jogging el. promenad) och det har betalt sig känner jag också på kläderna.

Idag är första gången i mitt livs historia jag har 10 pp ÖVER. Fick bli en snabb honungsmelon till lunch, och en lika snabb VV-färdigrätt till middag. Trots efterrätt (hallon och tre msk Kesella vanilj - jättemums!) har jag nu en massa pp över. Jag är i chock men ska snart ta tag i problemlösningen :D
 
Sv: Viktväktarna

Tror ändå inte att det är särskilt bra för varken kroppen eller förbränningen eller viktnedgången att inte äta nånting alls de första 4,5 timmarna man är vaken. Det är ju en hälsosam livsstil vi har som mål, och frukost är en del i det. Om du kväljs av frukost så kanske du kan ta nåt litet för att bryta nattfastan, ursäkta tjatet:o
 
Sv: Viktväktarna

Japp. En fin GB-Sandwich löste elegant hela snärjet :D

Nej!!!:eek:! Har du fastnat i vinkelvolten? Svårt att ta dej tillbaka ifrån utsvävningen??? Jag har gjort så här: planera hela nästa dags matintag, åtminstone frukost lunch och middag. Tänk; jag ska klara En dag, bara En dag. Kom ihåg, du somnar kanske inte som en viktväktare men du vaknar som en imorgon och då är det en ny dag. Du klarar det!!! En enda dag klarar du!!
 
Sv: Viktväktarna

Wiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii, nu har jag tappat 4,5 kg!!!!! :bump: :bump: :bump:

(Kl btw :laugh:)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 054
Senast: Cattis_E
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
319
Senast: Fetaost
·
Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 895
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 064

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp