Viktväktarna

Sv: Viktväktarna

Jag har bara gått ner strax över 3 kilo :D Och jag har typ 11 kilo kvar :(. Jag har bara hållit på i 4 veckor. Så en vecka utan nedgång borde inte vara katastrof, eller ens betyda något alls. Men lite jobbigt är det. Jag har ju 1,5 dygn innan vägningen, så jag vet ju inte än ;)
 
Sv: Viktväktarna

Jag har bara gått ner strax över 3 kilo :D Och jag har typ 11 kilo kvar :(. Jag har bara hållit på i 4 veckor. Så en vecka utan nedgång borde inte vara katastrof, eller ens betyda något alls. Men lite jobbigt är det. Jag har ju 1,5 dygn innan vägningen, så jag vet ju inte än ;)

Jag måste protestera lite här mot att du säger "bara". Att ha gått ned 3 kilo på 4 veckor är ju jättebra och i överkant vad du beräknas göra med vv! :banana: Försök att tänka positivt över hur duktig du faktiskt har varit - du har tappat ett stort paket socker och liter mjölk i vikt. :D Det är ju en bra bit på vägen till målvikt, eller hur?

En dag i taget. :laugh:
 
Sv: Viktväktarna

Jag gick ner 3 hg iallafall. Känns lite ynkligt, gick ju bara ner 6 hg förra veckan - men just nu är jag glad att jag gick ner alls... Mitt första delmål är 1 kilo bort, sen är det 10 kvar :o.

På ett sätt är det bra att det går långsamt, men jag är så otålig :).
 
Sv: Viktväktarna

Jag gick ner 3 hg iallafall. Känns lite ynkligt, gick ju bara ner 6 hg förra veckan - men just nu är jag glad att jag gick ner alls... Mitt första delmål är 1 kilo bort, sen är det 10 kvar :o.

På ett sätt är det bra att det går långsamt, men jag är så otålig :).

BRA JOBBAT! :banana: Jättekul att höra att det blev ett minus på vågen. :D
 
Sv: Viktväktarna

Skulle någon kunna vara vänlig och upplysa mig om vad vodka/snaps/whiskey kostar och gärna om ni har antal propoints för martini, sherry och portvin också? Kommer ni på någon mer spritsort får ni gärna slänga in den också. :D

Här förväntas man tydligen enbart konsumera vin eller öl - det är det enda som redovisas i livsmedelsguiden. Men jag är ju svensk och tar mig en nubbe några gånger om året och kan mycket väl tänka mig att låta lite annat slinka ned mellan varven också. :angel:

Hoppas ingen ser detta som ett demoraliserande inlägg på sin viktresa... ;)
 
Sv: Viktväktarna

Whiskey 4 cl 3pp, samma för vodka, konjak. Nubbe också gissar jag, men det hittade jag inte :).
Sherry och portvin 2pp för 4 cl.
Martini 5pp per deciliter.
 
Sv: Viktväktarna

*Kl*

Jag trippar in i tråden eftersom jag imorgon bitti börjar räkna PP :laugh: Det ska bli spännande att se hur det fungerar.
För min del är nog frukost det svåraste. Främst för att jag sällan äter frukost men också för att jag har dålig frukost-fantasi. (Är det gott om tid är det inga problem med fantasin. Men gott om tid är det sällan när jag ska köra hemifrån strax efter klockan 6.) Imorgon ska jag, för första gången i mitt liv, prova att koka ägg :D

Hur noga är det med fasta mattider? Jag jobbar olika tider varje dag, skiftar mellan främst 6.45-16, 10-19, 7.15-17.45 och 6.45-19. Det innebär att såväl frukost som lunch och kvällsmat varierar. Kvällsmaten är nog det som ligger stadigast, ca 19-20.
 
Sv: Viktväktarna

*kl*

Fråga.

Jag kan absolut ingenting om hur VV funkar. Man hör oftast att som VV får man äta allt..men i lagom mängd. Jag förstår nog inte det argumentet riktigt. Räknar du kcal får du ju också käka allt..men i lagom mängd.

Kan någon förklara för mig varför det är bra o käka enligt VV? Vad är era egna argument?

Min fråga är också hur mkt VV's belyser vikten av träning? Vad är eran erfarenhet där?

Tack på förhand!
 
Sv: Viktväktarna

Räknar du kalorier är det - för mig som räknat hela mitt vuxna liv - lite omständigare än att hoppa på VV på nätet (jag är onlinemedlem). Sedan är det inte bara kalorier som bestämmer om VV anser det vara ett bra livsmedel. Det har med fibrer att göra också, vilket jag tycker är bättre än att stirra sig blind på kalorier.

Att vara medlem på VV online är väldigt lätt och enkelt, betydligt lättare än att räkna kalorier. Men annars är det ingen större skillnad, utöver enkelheten.

Hos VV får du bonuspropoints för träning. Det går alltså snabbare att gå ner i vikt om du tränar (ingen nyhet) eller så kan du unna dig lite mer (ingen nyhet). Men enkelheten är för mig den stora fördelen.

Själv har jag inte provat appen, men många är vrålförtjusta i den.
 
Sv: Viktväktarna

Räknar du kalorier är det - för mig som räknat hela mitt vuxna liv - lite omständigare än att hoppa på VV på nätet (jag är onlinemedlem). Sedan är det inte bara kalorier som bestämmer om VV anser det vara ett bra livsmedel. Det har med fibrer att göra också, vilket jag tycker är bättre än att stirra sig blind på kalorier.

Att vara medlem på VV online är väldigt lätt och enkelt, betydligt lättare än att räkna kalorier. Men annars är det ingen större skillnad, utöver enkelheten.

Hos VV får du bonuspropoints för träning. Det går alltså snabbare att gå ner i vikt om du tränar (ingen nyhet) eller så kan du unna dig lite mer (ingen nyhet). Men enkelheten är för mig den stora fördelen.

Själv har jag inte provat appen, men många är vrålförtjusta i den.

Vad är det för app du pratar om?

Jag vet ju att sambon använder ett app/websida (shapeupclub, samma som den du tänker på?) o tycker den är vrålenkel. Han räknar kcal. Han skriver in vad han har ätit o programmet räknar ut vad han har stoppat i sig (kcal, fett, proteiner och kolhydrater). O du får bonuskcal när du tränar. ;)

Så utifrån det du berättar ser jag båda systemen som lika enkla. :)
 
Sv: Viktväktarna

Jag trippar in i tråden eftersom jag imorgon bitti börjar räkna PP :laugh: Det ska bli spännande att se hur det fungerar.
För min del är nog frukost det svåraste. Främst för att jag sällan äter frukost men också för att jag har dålig frukost-fantasi. (Är det gott om tid är det inga problem med fantasin. Men gott om tid är det sällan när jag ska köra hemifrån strax efter klockan 6.) Imorgon ska jag, för första gången i mitt liv, prova att koka ägg :D

Hur noga är det med fasta mattider? Jag jobbar olika tider varje dag, skiftar mellan främst 6.45-16, 10-19, 7.15-17.45 och 6.45-19. Det innebär att såväl frukost som lunch och kvällsmat varierar. Kvällsmaten är nog det som ligger stadigast, ca 19-20.

Det spelar ingen roll om dina mat-tider varierar, det är dygnsintaget som är det viktiga. Sedan uppmuntras man att äta varierad kost spridd över minst tre huvudmål och några mellanmål - hur de ska bli poängmässigt får du bestämma så att det passar dig. Äter man t ex en poängrik frukost och lunch får det bli en poängsnål middag. :idea:

För mig är planering a och o. Jag är skiftarbetare och har ingen ordning alls på mat-tider. :laugh:
 
Sv: Viktväktarna

Utmärkt! Mellanmål kan bli det svåra när jag jobbar. Möjlighet att äta ellanmål beror lite på var på anstalten jag jobbar. Vissa arbetsuppgifter går att kombinera med ätande, andra inte. Jag får göra mitt bästa!
Jag lär försöka snåla lite på frukosten eftersom den, till vardags, ändå inte roar mig :laugh:
 
Sv: Viktväktarna

Vad är det för app du pratar om?

Jag vet ju att sambon använder ett app/websida (shapeupclub, samma som den du tänker på?) o tycker den är vrålenkel. Han räknar kcal. Han skriver in vad han har ätit o programmet räknar ut vad han har stoppat i sig (kcal, fett, proteiner och kolhydrater). O du får bonuskcal när du tränar. ;)

Så utifrån det du berättar ser jag båda systemen som lika enkla. :)

Skillnaden är att VV:s points inte går att översätta rakt av till kalorier. Varför skulle nån isåfall betala ett dyrt medlemskap;)?

Pointsen räknas fram genom en formel och till skillnad från kcalräknande behöver du inte räkna allt du äter. Frukt är fritt, t ex (så var det i alla fall förr). Det kostar dig 0 points att äta ett äpple - och gissningsvis är då några andra livsmedel lite för högt beräknade, eftersom frukten är för lågt beräknad.
 
Sv: Viktväktarna

VV´s app. Det var väl VV du ville veta mer om?

Det där var väl lite onödigt? Det där kan tolkas som otrevligt.

Dumt av mig att direkt associera till den appen jag nämde...jag vet många skriver om den som bra. Att VV hade en app visste jag inte om..fast o andra sidan allt har ju appar nu för tiden.

--

Ha de gott alla, jag tackar för mig. Hoppas viktnedgången går bra o att ni alla behåller den vikt ni vill ha.
 
Sv: Viktväktarna

När jag roade mig, i samband med den här tråden, att kolla en lista med rätt många livsmedels propointvärde, fick jag intrycket att de tar hänsyn till om det är ett livsmedel som brukar ligga till grund för övervikt eller inte. Frukt innehåller mer än noll kalorier, men få överviktiga bygger upp sin övervikt med frukt. Samtidigt verkar en del onyttiga godsaker väldigt högt poängsatta jämfört med - det iofs höga - kalorivärdet.
 
Sv: Viktväktarna

Jag har aldrig satt mig in hur formeln är tänkt - men längre upp i tråden tror jag att MissX återgav VV:s förklaring. Minns dock inte vad den gick ut på:p
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 054
Senast: Cattis_E
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
319
Senast: Fetaost
·
Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 895
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 060

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp