Viktväktarna

Sv: Viktväktarna

Knapplån

Efter läst denna tråden och läst lite på VV's hemsida blev jag idag medlem! Fyllde i det jag ätit idag och märkte att jag har använt 57 ProPoints (ska ligga på 34) :o
Blev ju en liten väckarklocka kan man säga när man såg att lunchen låg på 32 ProPoints.

Vill ner ca 18 kg, väger 89 nu till mina 173. Hoppas att detta går vägen!
Däremot känns det som att jag kommer ha hur svårt som helst att hålla mig borta från chokladen! (Kan lätt trycka i mig 200 gr på mindre än en kvart :o)

QUOTE]

Välkommen i gänget! Det är helt otroligt hur många propoints det blir om man inte tänker sig för!! Min man och jag förundras över det varje dag. Igår gjorde vi ett viktväktarrecept med fettsnål falukorv, örter, lite ost och ris och när jag vägt min korv och la in det i checklistan blev min portion 12pp! Jag var inte ens särskilt mätt och på kvällen var jag jättehungrig men tänkte mig ändå för och åt bra grejer men dagen slutade på 39pp och jag ska äta 26! Där ser man ju hur viktigt det är att välja rätt mat för att bli mätt och stå sig bra. Nej kyckling, fisk och magert kött och massor av grönsaker och frukt till, då blir man mätt och står sig bra och det kostar inte alltför mycket. Känner igen mig i det där med att trycka i sig 200g choklad på en kvart, så kan jag med göra och varför gör man så??? Vi får försöka lära om hur vi ska bete oss för det håller ju inte i längden. Man kanske kan lära sig att njuta av en mindre mängd??? Jag har försökt de här veckorna att träna på det; äta en kanelbulle eller två after eight till kaffet ibland men någon gång har det dragit iväg lite :o. Men det är ju mänskligt och denna gången ska jag prova att tillåta mig lite gott ibland och jag ska inte tacka nej till godsaker när jag är bortbjuden, det är bara jobbigt - man kan ju tänka sig för då med och bara ta lite. Jag tror att jag personligen orkar hela vägen lättare då, man har ju veckobonus. Men det gäller att äta smart. Vi kan gärna ses på viktväktarna.se. Jag är Susanne_65kg :banana:
 
Sv: Viktväktarna

Hejja dig som tagit beslutet!
Jag har bara använt checklistan och det på hemsidan... Men jag såg att man kan koppla ihop sig som vänner. Jag heter samma där som här, så det är enkelt :D.

Ibland är det läskigt att räkna. Speciellt uteluncherna... En salami och ruccolapasta på vapiano, vad blir det tro ? Mycket iallafall när jag försökte räkna!! Men nu går vi ut och lunchar på fredagarna, finlunch, övriga dagar har jag låda. Då gör det inget om den lunchen blir lite extra. Jag har fått med mig kollegorna på jobbet i fredagslunchtanken :).

Bra gjort att du börjat med matlåda på veckorna!!! Då har du ju gjort en uppoffring som du inte hade trott eller hur? Visst var det du som avskydde uppvärmd mat?

Som jag skrev ovan finns jag på VV som Susanne_65kg
 
Sv: Viktväktarna

Välkommen i gänget! Det är helt otroligt hur många propoints det blir om man inte tänker sig för!! Min man och jag förundras över det varje dag. Igår gjorde vi ett viktväktarrecept med fettsnål falukorv, örter, lite ost och ris och när jag vägt min korv och la in det i checklistan blev min portion 12pp! Jag var inte ens särskilt mätt och på kvällen var jag jättehungrig men tänkte mig ändå för och åt bra grejer men dagen slutade på 39pp och jag ska äta 26! Där ser man ju hur viktigt det är att välja rätt mat för att bli mätt och stå sig bra. Nej kyckling, fisk och magert kött och massor av grönsaker och frukt till, då blir man mätt och står sig bra och det kostar inte alltför mycket. Känner igen mig i det där med att trycka i sig 200g choklad på en kvart, så kan jag med göra och varför gör man så??? Vi får försöka lära om hur vi ska bete oss för det håller ju inte i längden. Man kanske kan lära sig att njuta av en mindre mängd??? Jag har försökt de här veckorna att träna på det; äta en kanelbulle eller två after eight till kaffet ibland men någon gång har det dragit iväg lite :o. Men det är ju mänskligt och denna gången ska jag prova att tillåta mig lite gott ibland och jag ska inte tacka nej till godsaker när jag är bortbjuden, det är bara jobbigt - man kan ju tänka sig för då med och bara ta lite. Jag tror att jag personligen orkar hela vägen lättare då, man har ju veckobonus. Men det gäller att äta smart. Vi kan gärna ses på viktväktarna.se. Jag är Susanne_65kg :banana:

Jag tycker att du verkar vara på helt rätt väg! Det är just det där med att bli medveten som jag tror är nyckeln till att äta rätt. :laugh:

Själv äter jag sällan potatis och aldrig ris numera. Det kostar helt enkelt fler points än jag tycker det är värt. Dessutom blir jag mättare om jag stoppar i mig rotfrukter och får inte heller ett sug efter maten.

Därmed inte sagt att min metod fungerar för alla, jag tror att man måste känna efter vad som är viktigt för en själv. Och är det viktigt att man får sin latte/ostskiva/vin/what ever så ska man ha den. :D
 
Sv: Viktväktarna

Fantastiskt! Och själv gnäller man för att 10 kilo känns jättelångt bort...

Ja, för mig blev det en väckarklocka att höra den här kvinnan och se hennes förvandling. Jag tror att vi alla kände att kan hon gå ned så oerhört mycket och dessutom hålla vikten så ska väl vi också...? :banana:
 
Sv: Viktväktarna

Igår gjorde vi ett viktväktarrecept med fettsnål falukorv, örter, lite ost och ris och när jag vägt min korv och la in det i checklistan blev min portion 12pp! Jag var inte ens särskilt mätt och på kvällen var jag jättehungrig men tänkte mig ändå för och åt bra grejer men dagen slutade på 39pp och jag ska äta 26! Där ser man ju hur viktigt det är att välja rätt mat för att bli mätt och stå sig bra. Nej kyckling, fisk och magert kött och massor av grönsaker och frukt till, då blir man mätt och står sig bra och det kostar inte alltför mycket.

Detta är verkligen att slå huvudet på spiken! Jag äter aldrig korv numera, ost är min svaghet och jag känner att jag inte kan kontrollera mig om jag börjar så därför väljer jag att låta bli. Ris blir jag inte mätt på.

Det är lite drygt i början, främst för att åtminstone jag är en vanemänniska och gärna stoppat i mig samma som alltid, men nu när jag håller koll på vad allt "kostar" lockar det inte alls lika mycket. För egen del har det handlat mycket om att sitta och fundera på vad jag tycker om som jag kan äta och bli mätt på utan att pointsen drar iväg. Det är säkert olika hur lätt man har för den biten.

Själv är jag uppvuxen i ett hem där grönsaker i form av kokta morötter och ärter i stort sett serverades till söndagssteken tillsammans med gräddsås, så jag ska inte förneka att det har varit ett stort steg för mig att få in grönsakerna i vardagsmaten.
 
Sv: Viktväktarna

Största boven för mig är också ost, vanligt jäkla trist Herrgårdsost. Jag kunde lät hyvla mig 6-7 skivor och ha som snacks.
En annan konstigt vana är nötter och mandlar också som snacks.

Jag har inte vägt maten så jättenoga utan mera gjort överslag på hur mkt en viss bit väger. Har man en köttbit på 500 gram så tar man ungefär en fjärdedel så blir det rätt så lagom - typ så.

Jag har lite svårt med VV's hemsida. Jag tappar bort mig och ibland så hittar jag inte vad varje livsmedel kostar i pp.

Ingen våg har jag ju heller som sagt, men jag känner mig nån centimeter smalare....
 
Sv: Viktväktarna

Största boven för mig är också ost, vanligt jäkla trist Herrgårdsost. Jag kunde lät hyvla mig 6-7 skivor och ha som snacks.
En annan konstigt vana är nötter och mandlar också som snacks.

Jag har inte vägt maten så jättenoga utan mera gjort överslag på hur mkt en viss bit väger. Har man en köttbit på 500 gram så tar man ungefär en fjärdedel så blir det rätt så lagom - typ så.

Jag har lite svårt med VV's hemsida. Jag tappar bort mig och ibland så hittar jag inte vad varje livsmedel kostar i pp.

Ingen våg har jag ju heller som sagt, men jag känner mig nån centimeter smalare....

Tyvärr är jag precis som du när det gäller ost. :crazy:

Jag har tyvärr ingen koll på vv hemsida, men hjälper dig gärna med pointsen om jag kan. Själv hittar jag tyvärr inte vad makrill i tomatsås kostar m h a min livsmedelsguide men har nu inhandlat kalylatorn för att ta reda på det så det får bli morgondagens uppgift. :D
 
Sv: Viktväktarna

Att stanna kvar på lektionerna är bra, även om Fröken är en tråkmåns kan man sitta där och meditera och få lite tid att göra ingenting medan man faktiskt gör något.

Jag stannade alltid kvar - många av medlemmarna är väldigt kul!:bump:
 
Sv: Viktväktarna

*knappar*

Har börjat tänka lite långsiktigt på det här med viktnedgången. Och tänker att i och med att det blir lite utsvävningar och så så tänker jag att en lite långsammare viktnedgång än vad som är fullt möjligt nog inte är så dumt? Jag kan se två fördelar med att göra det så, dels slipper jag tröttna om jag inte får snabba resultat, och dels så hinner jag verkligen med att göra en livsstilsförändring som kan hålla hela livet.

Jag har ju gått ner 5,5kg hittills, och totalt vill jag nog gå ner ca 15-20 kg till.

Först tänkte jag att 10kg till ska vara borta till jul då jag åker till USA, mycket för att sporra att verkligen komma igång. Att åka dit 15kg lättare än jag var sist jag var där hade ju känts superkul! Men så tänker jag att jag kanske kan vara nöjd med några kg mindre än så också, lite beroende på hur hösten blir såklart (lite oklart hur/var jag kommer bo osv). Tanken är i alla fall att till nästa sommar ha gått ner 15kg, och sen därifrån se om jag vill gå ner ytterligare eller är nöjd med det. Om vi säger att jag på 40 veckor vill gå ner 15 kg så är ju det lite mindre än 0,5kg i veckan, men å andra sidan är det en del semester som ska semestras när jag är i USA och åtminstone delar av den tiden kommer jag inte ha någon som helst lust att fundera över vad jag stoppar i mig. Men förhoppningsvis har jag väl kommit en bit på väg då så att jag ändå har ett bättre tänk i allmänhet/grunden då.

Sen tänker jag att man väl såklart kanske får omvärdera lite allteftersom, beroende på hur det går. Men jag har i alla fall börjat tänka mer på hur viktigt det är att tänka långsiktigt, och inte bara från vecka till vecka. Det här är ju något jag vill ska hålla hela livet. Får jag då en svacka mitt i så får ju inte det bli nån slags undergång utan att man samlar ihop sig och kommer igen. Det är ju ändå bättre att det tar två eller tre år för mig att gå ner ytterligare 15-20 kg än att inte gå ner dem alls.
 
Sv: Viktväktarna

Bra gjort att du börjat med matlåda på veckorna!!! Då har du ju gjort en uppoffring som du inte hade trott eller hur? Visst var det du som avskydde uppvärmd mat?

Som jag skrev ovan finns jag på VV som Susanne_65kg

Jag avskyr uppvärmd mat! Men soppor fungerar, grytor , sånt som är lite slafsigt ;). Nu äter jag soppor måndag till torsdag, funkar perfekt!

Ska se om jag listar ut hur man hittar vänner på vv :).
 
Sv: Viktväktarna

KL

Någon som har bra frukosttips?
Jag äter helst smörgås med bredgott och ost, vill gärna ha något billigare (och mättande) nu.
 
Sv: Viktväktarna

kl

Tjohooo fan vad jag fettade på idag :P Så gööööööööött bara!

När jag framåt lunch kom till ett stadie av aptrött och vansinnigt irriterad på jävelskap bestämde jag mig för att fullständigt skita i att viktväkta idag. Sprang ju mina 5 kilometer imorses och var nyttig och duktig tills skit gick emot mig. På plats bestämde jag mig att detta är dagen D - "Varsågod Fan of Bill, du har gjort dig förtjänt av två bitar kaka med den fetaste chokladen och grädde till."

Imorron på't igen bara:laugh:
 
Sv: Viktväktarna

Köpte köksvåg idag så jag iallafall har en :D
Hittade dig dock inte på VV's sida när jag sökte på ditt namn (Mitten)?
 
Sv: Viktväktarna

Ja, jag har märkt att det kan skena iväg ibland!
Chokladen har jag lyckats hålla mig ifrån än så länge. Var och handlade lite basvaror och annat i affären idag och var sååååå nära att köpa en chokladkaka, sen kom jag på mig själv att om nu verkligen vill det här så är det inte värt det, så hittade jag viktväktargodis istället :D Det var inte lika gott men inte äckligt heller. Blev nöjd på en bit också så antar det var ett bra köp!

Jag lägger till dig! :)
 
Sv: Viktväktarna

Är inte viktväktare men - jag förstår dig om falukorven och riset. Det finns nog inget som får mig så hungrig som vitt ris! Jag äter lite för syns skull när jag är i Thailand, det blir så komplicerat med personalen annars;) - men hemma väljer jag bort riset när jag äter t ex thaimat. Jag blir hungrigare, inte mättare, om jag har ris till maten.

Däremot funkar råris mycket bättre, äter det med rätt långa mellanrum. Det gör mig inte hungrig.
 
Sv: Viktväktarna

Jag blir hungrigare, inte mättare, om jag har ris till maten.

Jag har det problemet med kokt potatis. Jag lyckas aldrig klura ut om det är insulinproduktionen som tar i lite för mycket just när jag äter det, eller om förklaringen helt enkelt är att jag inte riktigt tycker om kokt potatis och därför kanske äter lite för lite. Potatis i andra former funkar däremot bra.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 054
Senast: Cattis_E
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
319
Senast: Fetaost
·
Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 895
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 058

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp