Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Knapplån
Efter läst denna tråden och läst lite på VV's hemsida blev jag idag medlem! Fyllde i det jag ätit idag och märkte att jag har använt 57 ProPoints (ska ligga på 34)
Blev ju en liten väckarklocka kan man säga när man såg att lunchen låg på 32 ProPoints.
Vill ner ca 18 kg, väger 89 nu till mina 173. Hoppas att detta går vägen!
Däremot känns det som att jag kommer ha hur svårt som helst att hålla mig borta från chokladen! (Kan lätt trycka i mig 200 gr på mindre än en kvart)
QUOTE]
Välkommen i gänget! Det är helt otroligt hur många propoints det blir om man inte tänker sig för!! Min man och jag förundras över det varje dag. Igår gjorde vi ett viktväktarrecept med fettsnål falukorv, örter, lite ost och ris och när jag vägt min korv och la in det i checklistan blev min portion 12pp! Jag var inte ens särskilt mätt och på kvällen var jag jättehungrig men tänkte mig ändå för och åt bra grejer men dagen slutade på 39pp och jag ska äta 26! Där ser man ju hur viktigt det är att välja rätt mat för att bli mätt och stå sig bra. Nej kyckling, fisk och magert kött och massor av grönsaker och frukt till, då blir man mätt och står sig bra och det kostar inte alltför mycket. Känner igen mig i det där med att trycka i sig 200g choklad på en kvart, så kan jag med göra och varför gör man så??? Vi får försöka lära om hur vi ska bete oss för det håller ju inte i längden. Man kanske kan lära sig att njuta av en mindre mängd??? Jag har försökt de här veckorna att träna på det; äta en kanelbulle eller två after eight till kaffet ibland men någon gång har det dragit iväg lite. Men det är ju mänskligt och denna gången ska jag prova att tillåta mig lite gott ibland och jag ska inte tacka nej till godsaker när jag är bortbjuden, det är bara jobbigt - man kan ju tänka sig för då med och bara ta lite. Jag tror att jag personligen orkar hela vägen lättare då, man har ju veckobonus. Men det gäller att äta smart. Vi kan gärna ses på viktväktarna.se. Jag är Susanne_65kg
![]()
Hejja dig som tagit beslutet!
Jag har bara använt checklistan och det på hemsidan... Men jag såg att man kan koppla ihop sig som vänner. Jag heter samma där som här, så det är enkelt.
Ibland är det läskigt att räkna. Speciellt uteluncherna... En salami och ruccolapasta på vapiano, vad blir det tro ? Mycket iallafall när jag försökte räkna!! Men nu går vi ut och lunchar på fredagarna, finlunch, övriga dagar har jag låda. Då gör det inget om den lunchen blir lite extra. Jag har fått med mig kollegorna på jobbet i fredagslunchtanken.
Välkommen i gänget! Det är helt otroligt hur många propoints det blir om man inte tänker sig för!! Min man och jag förundras över det varje dag. Igår gjorde vi ett viktväktarrecept med fettsnål falukorv, örter, lite ost och ris och när jag vägt min korv och la in det i checklistan blev min portion 12pp! Jag var inte ens särskilt mätt och på kvällen var jag jättehungrig men tänkte mig ändå för och åt bra grejer men dagen slutade på 39pp och jag ska äta 26! Där ser man ju hur viktigt det är att välja rätt mat för att bli mätt och stå sig bra. Nej kyckling, fisk och magert kött och massor av grönsaker och frukt till, då blir man mätt och står sig bra och det kostar inte alltför mycket. Känner igen mig i det där med att trycka i sig 200g choklad på en kvart, så kan jag med göra och varför gör man så??? Vi får försöka lära om hur vi ska bete oss för det håller ju inte i längden. Man kanske kan lära sig att njuta av en mindre mängd??? Jag har försökt de här veckorna att träna på det; äta en kanelbulle eller två after eight till kaffet ibland men någon gång har det dragit iväg lite. Men det är ju mänskligt och denna gången ska jag prova att tillåta mig lite gott ibland och jag ska inte tacka nej till godsaker när jag är bortbjuden, det är bara jobbigt - man kan ju tänka sig för då med och bara ta lite. Jag tror att jag personligen orkar hela vägen lättare då, man har ju veckobonus. Men det gäller att äta smart. Vi kan gärna ses på viktväktarna.se. Jag är Susanne_65kg
![]()
Fantastiskt! Och själv gnäller man för att 10 kilo känns jättelångt bort...
Igår gjorde vi ett viktväktarrecept med fettsnål falukorv, örter, lite ost och ris och när jag vägt min korv och la in det i checklistan blev min portion 12pp! Jag var inte ens särskilt mätt och på kvällen var jag jättehungrig men tänkte mig ändå för och åt bra grejer men dagen slutade på 39pp och jag ska äta 26! Där ser man ju hur viktigt det är att välja rätt mat för att bli mätt och stå sig bra. Nej kyckling, fisk och magert kött och massor av grönsaker och frukt till, då blir man mätt och står sig bra och det kostar inte alltför mycket.
Största boven för mig är också ost, vanligt jäkla trist Herrgårdsost. Jag kunde lät hyvla mig 6-7 skivor och ha som snacks.
En annan konstigt vana är nötter och mandlar också som snacks.
Jag har inte vägt maten så jättenoga utan mera gjort överslag på hur mkt en viss bit väger. Har man en köttbit på 500 gram så tar man ungefär en fjärdedel så blir det rätt så lagom - typ så.
Jag har lite svårt med VV's hemsida. Jag tappar bort mig och ibland så hittar jag inte vad varje livsmedel kostar i pp.
Ingen våg har jag ju heller som sagt, men jag känner mig nån centimeter smalare....
Själv hittar jag tyvärr inte vad makrill i tomatsås kostar m h a min livsmedelsguide...
Bra gjort att du börjat med matlåda på veckorna!!! Då har du ju gjort en uppoffring som du inte hade trott eller hur? Visst var det du som avskydde uppvärmd mat?
Som jag skrev ovan finns jag på VV som Susanne_65kg
Jag blir hungrigare, inte mättare, om jag har ris till maten.