Viktväktarna

Sv: Viktväktarna

Fast jag är bara online-medlem, då finns det väl ingen guldmedlem?
Jag hade gärna betalt en summa för att få tillgång till appen/checklistan under tex 20 dagar året efter att jag nått målvikt/jämviktsläge. Verkar inte finnas något sådant så målvikten är enbart för min egen motivation och trivsel.
 
Sv: Viktväktarna

Ja, det verkar dumt att inte fortsätta ha tillgång till redskapen på internet efter man går i mål. Det kan behövas lite hjälp ibland, jag har gamla checklistor men det vore mycket enklare om man hade tillgång till nätet.

Nu har jag varit med så länge att det räcker att jag skriver upp vad jag äter av ren självkontroll men för dem som inte har det blir det svårt att komma på spåret igen.

Det var bättre förr.:cool:
 
Sv: Viktväktarna

*Hugger en knapp*

Vad har du för mål? Vad är det som motiverar dig? Det är bra frågor att fundera över mellan varven.

Själv har jag haft lite svackor i min motivation eftersom han (hästen med stort H :love:) varit skadad. Men nu verkar det som att vi ska kunna komma igång igen. :D

"Min" viktväktarledare delade förra veckan ut lappar till all med en väg på, där varje ruta på vägen motsvarar -200g. Låter säkert löjligt, men förtjusningen hos deltagarna är tydlig när de får sina rutor avbockade och kan visualisera viktminskningen. Har du något tips/trix för att hålla motivationen uppe?
 
Sv: Viktväktarna

*knapplån*

Efter en råddig vecka hade jag - föga förvånande - gått upp 900 gram senaste vägningen. Men som den lilla ruta så vist frågar: hade du räknat med viktuppgången? Jepp, det hade jag. Får skylla mig själv, jag kan bara konstatera att om jag stoppar i mig för mycket så lägger jag på mig. Verkligen förvånande. Nej.

Nu har jag tillbringat tid med att rensa i skåpen av andra skäl, så det är dubbelt smidigare att komma på rätt spår igen.
 
Sv: Viktväktarna

Åh vad svårt det är att hålla sig till programmet när man reser bort! Jag och sonen var hos mina föräldrar i fem dagar och de första dagarna gick det bra men det var ju väntat att det skulle gå sämre och sämre eftersom mina föräldrar är gottegrisarna från helvetet. Min mamma har dessutom alltid sagt att ohhhh vad hon måste gå ner i vikt - samtidigt som hon vräker i sig efterrätt och kakor. Jag bakade tillsammans med sonen för att ge bort när vi gick på fest på lördag kväll och jag lyckades vara väldigt måttlig med bullarna faktiskt. Jag har dessutom rört på mig mycket när jag var där. Jag får så mycket känslor tillsammans med föräldrarna, jag blir arg på dem för att de har givit mig den här livsstilen som är så svår att föräldra och jag blir arg på min mamma att hon förnekar inför sig själv att hon äter för mycket godsaker och rör sig för lite - varför blir man så arg? Egentligen är det ju inte mitt problem eftersom jag kämpar med min livsstil. Gud jag är så glad att jag flyttat 100mil ifrån mina föräldrar så jag slipper att träffa dem så ofta för de har en väldigt osund inverkan på mig bara genom sitt sätt att vara, jag blir ilsken och äter för mycket tillsammans med dem. Avskyr mina föräldrar och deras osunda leverne, är det normalt? :cry:

Nu sitter jag här och har lovat mig själv att idag ska jag hålla mig till mina 26points och lägga in allt jag äter idag. Har suttit och läst på online-viktväktarsidan om massa framgångshistorier och motivationstips och nu sitter jag här och läser vad ni skrivit. Älskar denna tråd!

Min man har gått ner 13kg sen midsommar bara av att inspireras av mig. Han börjar påminna om han Ulf i Söndagsöppet nu, jag fick säga åt honom igår att plocka fram några gamla mindre jeans för jeansen han hade hängde som säckar :love:
 
Sv: Viktväktarna

Jag har ju fortfarande inte någon våg, men jag vägde mig på en kompis våg i helgen och det ser absolut ut som om jag har krupit neråt litegrann, ett par kilo i allafall,. Men jag är så otålig, jag vill känna mig smal NU.

Dessutom så säger jag som prinsus_ det är så svårt när man är borta. Men i helgen så insåg jag verkligen hur mycket fika och godsaker det lätt kan bli. Först så var det fika med goda bullar i stallet (jag drack bara kaffe) sedan åkte jag och sambon ut i skärgården och på vägen stannde vi på ett bageri för att köpa lite bröd, vi köpte varsin kaffe och jag såg en oemotståndlig kaka, citron och kardemumma mazarin...egentligen så pekade jag bara på den och sa att den såg god ut och innan jag hann stoppa kassörskan så låg den i påsen. Sedan så var det kräftskiva, jag åt 8 kräftor och yttepytte lax och västerbottenpaj sedan mättade jag mig på sallad. Men sen så var det två sorters godsaker till kaffet, kladdkaka med grädde och en ljuvlig mandeltårta med choklad. Sammataget om jag tagit allt så är det tre ordentligt feta fikor på en dag bara de hade nog täckt dagens PP. Det går bara inte. Och jag känner mig som värsta asketen när jag bara dricker mitt släta kaffe.

Buhu ! Jag behöver motivation. och ffa känna resultat. Jo förresten jag provade ridbyxorna och inte fasen satt de lösare, men å andra sidan så är det en väldigt stretchig modell så det lär ta tid.

Iallafall så känner jag att jag "återkommer" till sundare ätande och ffa så äter jag mindre portioner nu än tidigare.
 
Sv: Viktväktarna

Känslomässigt ätande är svårt att komma åt. Det är lättare med tristessätandet, det gäller liksom bara att hålla sig igång med annat.

Jag tycker ändå du verkar medveten om problemet, och kämpar för att komma på rätt väg igen. Det är ju den tuffa grundläggande vägen för att förändra vanor (djupt rotade). Sånt vi får med oss hemifrån är inte lätt att förändra, det sitter som berget tydligen.

Kämpa på, det finns tyvärr inget lätt sätt.
 
Sv: Viktväktarna

Känslomässigt ätande är svårt att komma åt. Det är lättare med tristessätandet, det gäller liksom bara att hålla sig igång med annat.

Jag tycker ändå du verkar medveten om problemet, och kämpar för att komma på rätt väg igen. Det är ju den tuffa grundläggande vägen för att förändra vanor (djupt rotade). Sånt vi får med oss hemifrån är inte lätt att förändra, det sitter som berget tydligen.

Kämpa på, det finns tyvärr inget lätt sätt.

Tack för peppen, man saknar ju gilla-knappen från fb som vanligt. Jag är fullt medveten och har varit länge men det är ändå svårt att styra för det sitter så rotat. Och jag blir så arg på dem!!!! Känns som om de förstört mitt liv. Men det är ju mitt eget liv och jag är ju ansvarig för att göra vad jag vill av mitt eget liv och då blir jag arg på mig själv för det är ju egentligen bara mitt eget fel om jag äter fel. Åh, det är verkligen svårt! Men det känns som om det är bra att lufta tankarna och känslorna kring det här och jag är säkert inte ensam. Bort med gamla mönster och in med nya!!!! Pruttbullar istället för bakelser!
 
Sv: Viktväktarna

Jag har just satt i mig en pruttbulle - och faktum är att jag äter nog hellre en sån till kaffet än en bakelse, de är otroligt goda. Det har resten av min familj också upptäckt så jag får baka flera gånger i veckan (jag gör iofs bara halv sats varje gång)
 
Sv: Viktväktarna

Så kul att jag lyckats frälsa er med Pruttbullarna! När ni känner för att växla upp lite kan ni lägga till lite surdeg i degen och få Surfisar som är, om möjligt, ännu bättre.

För övrigt kan man äta massor av kräftor för nästan inga points. Bättre att äta sig mätt på dem så slipper man äta paj, som är absolut livsfarligt, och kakor.

Jag gör en Magic Pie, en form av ugnspannkaka, som är något bättre än paj som picnicmat. Om man utgår från det här receptet kan man lägga till och dra ifrån lite som man tycker. Jag använder råa grönsaker och skippar bacon och potatis, lägger till massor av färska örter och kryddar lite extra. Går säkert bra att ersätta osten i receptet med Västerbotten och skippa allt grönt tjafs.:angel:
 
Sv: Viktväktarna

Lite som en omelett !
Jag gör rätt ofta omelett till lunch. 2 ägg kryddor och sen kanske några körsbärstomater, zucchini eller om man har lite kött eller ngt kvar som rest. Det blir jag väldigt mätt på. Eller så gör jag pyttipanna, gärna baserat på zucchini, morötter och annat lite "billigare" än potatis

Sen erkänner jag att jag som alltid avskytt all form av yoghurt har hittat favoriten (eller har jag redan erkänt det ?). Det är iallafall lätt yoghurt med vaniljsmak. Det är såååå gott med färska blåbär och lite vad min son kallar för barkmüsli.

Det värsta är när det FINNS en massa onyttigheter, jag så så svårt att låta bli att bara smaka liiiiite. Men jag vet ju att det kostar massor
 
Sv: Viktväktarna

Vilken tur att vi har dig :bow:!!! Jag hade en surdegsperiod, nu ska jag sätta en surdeg igen, vad kul! Ro genast hit med receptet på surfisarna!

Min bästa mat när jag har dåligt med tid och fantasi är en stekt Pangasusfile med citruskrydda, en dl kokt bulgur och lite sweet chilisås samt nån grönsak. Supergott och billig mat både pp och ekonomiskt
 
Sv: Viktväktarna

Det där tror jag är den lätta vägen till bra viktnedgång. Ett par lätta alternativ när orken, fantasin och inspiration tryter. Själv har jag nästan alltid VV´s frysta portionsrätter i reserv, om det krånglar till sig på vägen någonstans. Då går det alltid att hala fram ett i alla fall halvvettigt alternativ.

Stekt kycklingfilé med lite parmesanost och tomatsallad har också slunkit ner ett par gånger. Lite wokgrönsaker med soja till och det blir en riktig måltid ;)
 
Sv: Viktväktarna

Jag bara ersätter lite av jästen med surdegstjosan - har inte någon direkt aning om vad jag gör...:angel:

Att ha några standardrätter som man alltid har ingredienserna till hemma är knep nr1! När jag jobbade som VV-fröken fick vi nästan alla nya kokböcker så jag har testat mig fram till kanske 10 favoriter. Vet inte vad de har för böcker nu men om ni kan få tag på Familjekokboken 1 så finns där flera goda och snabblagade rätter med ingredienser man kan ha hemma.
 
Sv: Viktväktarna

Uh... idag har jag överätit. Jag känner mig helt utmattad pga en jobbig sommar på jobbet plus att jag hälsat på mina föräldrar i några dagar. Trötthet och stress, då är det lätt att överäta och tröstäta. Jag åt ingen lunch utan skåp-åt falukorv, keso med blåbärssylt, kokt ägg, rökt skinka etc etc. Lagade riktig viktväktarmiddag men avslutade med en nybakad varm god - men onödig - pruttbulle. Alldeles för många PP idag men jag hoppas vakna som en viktväktare imorgon :idea:
 
Sv: Viktväktarna

Jag har ätit pruttbullar till frukost i snart ett år, älskar dem! Jag skippar kardemumman (visst är det så det står i orginalreceptet..?) och håller i ett par dl russin i stället eftersom jag älskar bröd med russin. Pruttbullar är det enda brödet jag äter, gillar inte bröd egentligen:D
Så tack!!!!
 
Sv: Viktväktarna

Jag har visserligen minst 8kg kvar till målvikt men har börjat fundera lite. Hur gör man egentligen som nätmedlem när man nått målvikt. Man kör väl jämviktsveckor och så men sen då, man har ju inte tillgång till alla tabeller längre. Finns det ingen bok att köpa med redskapen? Eller måste man köpa en brevkurs eller hur gör ni andra? Gratis guldmedlem finns ju inte på nätet...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 054
Senast: Cattis_E
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
319
Senast: Fetaost
·
Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 895
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 058

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp