Vikttråden 2023

Någon som har prövat 5:2 dieten? Har den funkat?

Jag körde inte exakt så som det är uppsatt, men körde väldigt lite intag 1-2 dagar i veckan och "normalt" 5-6 dagar. Det funkade väldigt bra för mig, min IBS-mage blev framförallt glad över att få vila.

Numera kan jag dock inte köra så, jag blir för seg i huvudet så jobbet skulle bli lidande och vill inte lägga en helgdag på det heller. När jag var yngre blev jag inte så seg och ofokuserad som jag blir nu.

Gällande att vara en allt eller inget person, jag hör det ofta och är lite nyfiken på hur man tänker kring långsiktiga resultat då? För livet är ju ändå livet. Det händer. Med saker som dyker upp, stress, ändrade planer, semester, barn. I min värld har jag svårt att se det som något annat än att planera för att misslyckas, för ingen tänker väl att en ska ha sitt fulla fokus på kaloriintag varenda dag resten av livet? Så när man inte kan vara allt längre, går man in i en inget period då? Och vad kommer det resultera i? Eller tänker man att man aldrig kommer bli för trött, för stressad, för.. levnadsglad för att avvika från sin perfekta plan?

Jag vet att det är jättesvårt att hitta en hållbar balans. Jag ville bara kasta in mina tankar om det, och vara den där tråkiga personen som man inte orkar lyssna på. Jag tänker bara att det kan vara klokt att ställa sig själv frågan. Vad händer sen?

Just nu har jag lite annat fokus än just vikt, en svag kropp som läker två graviditeter men som förr eller senare måste bli stark nog att bära dessa barn hela tiden. Intensiva dagar och sömnlösa nätter så jag behöver mycket näring, frisk luft och vätska för att orka. Jag har insett att det inte finns utrymme för ”inget” i mitt liv, för då kraschar jag. Jag måste ta hand om mig. Så mitt absolut bästa tips till egentligen vem som helst som är på någon form av hälsoresa alls är att sätta sig ner varje söndag och titta på kommande vecka. Hur mycket tid har jag? Hur mycket ork har jag? Och sen göra en plan utifrån det. Vissa veckor blir det mer tid till att investera i min hälsa och andra veckor mindre. Ibland en del träning och ibland bara lite promenader. Vi storhandlar och ser till att fylla köket med bra saker. Men för mig är det ett sätt att aldrig stanna upp, och samtidigt sätta realistiska mål utifrån hur läget är just precis nu.

Jag behöver inte räkna kalorier, jag har det i muskelminnet, jag vet vad min kropp vill ha för att må bra och fungera, det är inte jobbigt för mig. Att vara stressad och avvika från planen gör ingen skillnad i längden såvida man inte fortsätter avvika i flera veckor/månader, vilket jag ändå mår piss av. :)

Jag behöver inte räkna kalorier, jag har det i muskelminnet, jag vet vad min kropp vill ha för att må bra och fungera, det är inte jobbigt för mig. Att vara stressad och avvika från planen gör ingen skillnad i längden såvida man inte fortsätter avvika i flera veckor/månader, vilket jag ändå mår piss av. :)

Exakt samma här!

0,6 kg första veckan, känns lagom och sunt. Hoppas jag kan hålla det 😊
Måltidsersättning och svältkost är inget för mig, äter mat precis som vanligt men minskat på snacks och ätit en frukt efter jobbet istället för mackor.
Går minst en timme med hunden när jag kommer hem och är väldigt aktiv på jobbet, finns ingen anledning att sluta äta god mat 😋

Har köpt en pilatesboll för min sitsträning och nu har jag även börjat med ett träningsprogram för bålstabilitet. Det tar 30 minuter och jag blir genomsvett 😂
Planen är att köra det varannan dag i två månader och sen två till tre gånger i veckan när hästen kommer, oftare kommer jag inte ha ork till.

Jag försöker äta lite som vanligt men byta ut produkter till lätt istället. Men nu går jag bet på att hitta minimjölk. Är det någon som vet var jag kan hitta den i Stockholm?

I morgon har jag gått och joggat 10 000 steg eller mer varje dag i 3 år. Bortsett från att foten är grinig så har jag inte haft en sjukdag på dessa år.

Vägde mig idag trots att jag visste att det skulle vara skit. 65 kg. Minst 5 kg att jobba bort.

Jag försöker äta lite som vanligt men byta ut produkter till lätt istället. Men nu går jag bet på att hitta minimjölk. Är det någon som vet var jag kan hitta den i Stockholm?

Finns på mina Ica Maxi i Nacka och Värmdö i alla fall, men kanske lite långt att åka för mjölk. 😅 Men i och med att det finns där finns det kanske på andra Ica?

Tycker att det går ganska bra med maten faktiskt, tränar fortfarande på att ta mindre portioner och oftast går det men ibland är det för gott 🙈 Blivit betydligt mindre av sötsaker och annat smaskigt och nu har jag dessutom börjat jobba efter en längre föräldraledighet och det tror jag är bra. Tränat kanske två gånger i veckan i snitt vilket känns aningens lite men först blev hunden sjuk och nu är jag sjuk så det får bli som det blir. Har inte vägt mig än men tror inte att det är någon större skillnad egentligen tyvärr men känns som är jag är på väg åt en bra balans åtminstone.

Står stilla. Iaf lite bekräftelse på att vikten förra veckan inte var ett tillfälligt dipp. Grubblar lite. 1.0 - 0.5 kg per vecka ses som en sund viktnedgång.

Bara för att leka lite så kollade jag upp hur många kalorier jag skulle behöva konsumera för att gå ner fem kilo på fem veckor. 438! Alltså, även om jag tränade tillräckligt för 500 kcl så skulle det ändå bara innebära en daglig ranson av 938. Och nej, jag har inga planer på ens komma i närheten av att lägga mig på den nivån. Då finns det en viss risk att det skulle sluta med att jag blir forslad till akuten.

Inledde september med en mindre kris vilket, utan att gå in på det för mycket, verkligen fick mig att känna att NU, nu är det verkligen dags att ta tag i detta med vikten. :banghead: Har inget satt mål, mer än att det måste bli mindre än det är i dagsläget.

Tänker att jag börjar september ut med att bara försöka tänka på att äta lagom portioner, dra ned på alkohol och snacks till ett minimum och försöka komma igång lite med träningen (skulle vilja få in lite rutiner innan det blir alldeles mörkt, kallt och jäkligt) och så utvärderar jag sista september om det känns som det gett något resultat eller om det behövs mer drastiska åtgärder, kanske något program eller så? Viktväktarna? (Vad använder ni andra för metoder? Funkar det bra? Ska läsa ikapp i tråden!)

Hittills går det väl sådär... Tycker verkligen att jag ätit rimligare portioner, mindre onyttigheter och jag har varit ute och joggat några gånger (börjar verkligen från noll där efter en graviditet), gått mycket, cyklat mer än jag brukar osv. Och ändå har det hänt NOLL med vikten. Alla andra gånger jag försökt gå med i vikt har det liksom börjat med att det är väldigt lätt att tappa ett par kilo när man drar igång, men denna gång är det nada, inte ett enda hekto än så länge. Känns som en tuff start :down: Hoppas att resten av september går bättre!

5 veckor utan godis, glass, snacks, bakverk mm.
För mig är det bra.
Nästa helg fyller jag år och det är marknad så då ska jag äta.
Vägde mig i fredags och vågen sa 63.5 kg. Trivs bäst strax under 60 men vet också att det ”kostar”.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 151
Senast: Sassy
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 455
Senast: Amha
·
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
721
Senast: Görel
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 617
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023