Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tycker att man behöver en period att vänja sig. När man väl har gjort det så är man piggare som fastande tycker jag. Jag får liksom inte den där dippen efter lunch när jag fastar. Om jag äter lunch så är jag helt död efteråt. Skulle lika gärna kunna gå o lägga mig typ.Har haft ätpaus i nästan ett dygn nu och ska strax äta. Jag har IBS-mage och den gillar att få vila, men i övrigt förstår jag inte hur det skulle kunna gå att tillämpa metoden små ätfönster eller fasteperioder för mig. Är helt seg i huvudet och har ingen motivation till att få något gjort. Det funkar ju nu under semestern då det i vilket fall är nyttigt med lugna dagar, men skulle inte kunna ha det såhär under en arbetsdag.
När jag var yngre hade jag ofta en fastedag i veckan, eftersom det just var så uppskattat av magen. Har haft en förhoppning om att på något sätt kunna ta upp det igen nu när jag behöver gå ner i vikt, men jag tror att jag faktiskt nog får acceptera att den tanken till sist måste släppas. När jag var yngre hade jag en annan tolerans för att energimässigt gå på "tomgång" men ändå köra på som vanligt, som jag inte har numera. Sen är det också en annan sak att jobba heltid på ett krävande jobb, rodda runt ett störrr hushåll och vardag osv, än då när jag pluggade och kunde styra mer över min tid och prestationer, och bodde mycket mindre och enklare. Kommer att lägga in ett par sådana här dagar till under semestern, men sen när vardagen kommer igång igen får det vara slut. Är inte värt att behöva sätta livet på paus, att inte ha ork till att leva och inte bara existera.
Jag tycker att man behöver en period att vänja sig. När man väl har gjort det så är man piggare som fastande tycker jag. Jag får liksom inte den där dippen efter lunch när jag fastar. Om jag äter lunch så är jag helt död efteråt. Skulle lika gärna kunna gå o lägga mig typ.
Men utan lunch inträffar inte det. Jag behåller förmiddagens energi. Sen finns det givetvis vissa dagar där kroppen skriker efter mat, vid ägglossning, dagen innan mens och lite sånt. Då lyssnar jag. Är jag ashungrig så går jag inte runt så. Då äter jag.
Ja ska man göra det så sällan så är det nog svårare. Jag gör det ju varje dag. Äter typ 19-21 och det fungerar bra.Jag har aldrig vant mig. Förr funkade det utan tillvänjning och nu funkar det inte alls. Jag vet inte heller om det funkar att vänja sig vid en dag varje eller varannan vecka, det blir ju ingen tillvänjningstid då?
Jag får sällan dipp efter lunch, utan för mig fungerar lunchen som ett energitillskott så jag håller mig alert. Jag blir oerhört trögtänkt och lättirriterad på eftermiddagen om jag inte äter lunch men är igång hela dagen. Det är inte hungern som blir mitt problem, utan att jag blir energilös. Trög, liksom. Får inget gjort, och tänker, läser, formulerar mig sämre. Och det är ju inte så bra varken på jobbet eller i övriga livet.
För att få till 20h fasta i en vardag skulle jag behöva äta frukost och lunch inom ätfönstret, så att jag kan använda natten till fastetid. Men då hamnar jag i att jag inte får något gjort på kvällarna, samt att jag har svårt att somna när jag är hungrig. Så jag får inte till det, i mitt liv som det ser ut nu. När det funkade så hade jag ätfönster på eftermiddagen, och åt således inget på morgonen och var inte alltför hungrig på kvällen. Men då behövde jag inte heller vara produktiv och kvick i tanken på morgonen/förmiddagen, vilket jag behöver nu när jag har ett kontorsjobb och därför behöver äta frukost.
Ja ska man göra det så sällan så är det nog svårare. Jag gör det ju varje dag. Äter typ 19-21 och det fungerar bra.
Ja jag tänker också att hunger är det minsta problemet. Trötthet i kropp och huvud är värre. Men jag blir piggare av fastan.
Kanske älgbiffar och råkostsallad?Någon som kan rekommendera smala recept på älgfärs? Jag har två kg i ugnen och vet inte vad jag ska göra med det. Köttfärssås är det en hel del kalorier i, plus då pastan som jag kan äta stora mängder av.
Älgfärsbiffar. dvs lite krossade enbär i och salt o peppar och mosa ihop till biffar och stek dem. Äta med lingonsylt o potatis o ev svampsås på mjölk med yttepytte grädde.Någon som kan rekommendera smala recept på älgfärs? Jag har två kg i ugnen och vet inte vad jag ska göra med det. Köttfärssås är det en hel del kalorier i, plus då pastan som jag kan äta stora mängder av.
Det är ett väldigt magert kött så lite varning att det kan bli som gummipuckar om det tillagas utan fett i smeten.Älgfärsbiffar. dvs lite krossade enbär i och salt o peppar och mosa ihop till biffar och stek dem. Äta med lingonsylt o potatis o ev svampsås på mjölk med yttepytte grädde.
Eller samma grej men som köttfärslimpa. Älgfärs ska väl vara väldigt magert kött.
Jag har ett svagt minne av att det inte blev så när vi gjorde det som liten, men det var eeevigheter sedan och jag var kanske inte så nogräknad.Det är ett väldigt magert kött så lite varning att det kan bli som gummipuckar om det tillagas utan fett i smeten.
Älgfärs ska väl vara väldigt magert kött.
Går utmärkt.Funderar på att göra kålpudding på älgfärsen, går det?
-1.2kg
Men har haft det lite stökigt med magen. Nästa vecka sannolikt lite plus. Men just nu -16.5 totalt och 8.5kg kvar till läkarens mål, 4.5 kg kvar till BMI 25. Går ner ca 2kg per månad så kanske i ”mål” till årsskiftet.