Vikttråden 2023

Om jag skulle unna mig allt jag vill/blir sugen på skulle jag äta en stor påse ostbågar varje dag. Jag tillhör de som gillar salt, inte sött. Jag har löst det med att jag får en påse varje fredag.

Efter att ha försökt på egen hand och med lifesum utan att lyckas helt så har jag nu gått med i Aftonbladets viktklubb igen (den heter något annat numera). Det funkar! Minus 2 kilo på två veckor. Det som jag tror är grejen i mitt fall är menyförslagen. Jag har aldrig följt dem slaviskt, äter min egen frukost och modifierar recepten, men jag får den näring jag behöver regelbundet. Jag får ordning på blodsockret och slipper bli jättehungrig. Jag har också gjort storkok och har många portioner i frysen så när hungern börjar kan jag tillgodose det behovet snabbt och hjärnan hinner inte börja längta efter annat.

Tror fredagar får bli min officiella invägningsdag. -3 kg denna veckan. Är ju garanterat mycket vattenvikt och påverkat av cykeln, men ändå bra för motivationen. Får se hur det ser ut nästa vecka

Vet inte om det passar här men jag måste fråga.
Följer och har följt några konton om matfrihet. Jag blir lite provocerad då dessa menar att om man bara unnar sig att äta allt så kommer man inte vara lika sugen och på så vis går man inte upp i vikt. Och dessutom spelar det ingen roll om man är tjock.
Om jag skulle tillåta mig att äta allt så skulle jag bli rejält överviktig.(Jag har aldrig känt mig nöjd med en bit choklad tex) Och det räcker med sommarkilon för att jag känner mig tyngre och dessutom sämre för mina fötter och knän.
Ngn av er som har tankar kring matfrihet? Ngn som kör det eller har prövat?
Ah, jag har snabbgooglat begreppet. Det är inte relaterat till min mathållning. Jag har bara inte haft känsloätning eller matångest. Matfrihet verkar vara relaterat till att bryta mönster med känsloätning och matångest. Gissningsvis då så att man kan sluta efter halva chokladkakan när man arbetat med det. När jag var liten hade jag svårt att sluta äta om det var "tävling" mellan många barn, men alltid kunnat spara godis om jag hade egen godispåse.

Det är ju jättemånga barn som bara tröttnar på godiset och lämnar påsen och glömmer bort den (inte jag då iofs :)) men det finns rimligen vuxna som är helt likadana.

Hur gör ni andra med godis/glass/chips (eller annat liknande ni tycker är gott)? Äter ni det ibland eller är det helt uteslutet? Den här viktnedgången kommer ju ta mig uppåt ett år tänker jag, och det är en lång tid att vara utan… Jag tänker att det säkert skulle gå lite snabbare om jag aldrig åt något godis, samtidigt tänker jag att det är en risk att jag bara struntar i allt till slut istället 🙈

Hur gör ni andra med godis/glass/chips (eller annat liknande ni tycker är gott)? Äter ni det ibland eller är det helt uteslutet? Den här viktnedgången kommer ju ta mig uppåt ett år tänker jag, och det är en lång tid att vara utan… Jag tänker att det säkert skulle gå lite snabbare om jag aldrig åt något godis, samtidigt tänker jag att det är en risk att jag bara struntar i allt till slut istället 🙈
Jag är besatt av ostbågar och får äta en påse i veckan. För mig fungerar det bra att hålla det, blir jag enormt sugen räknar jag dagarna till fredag och kan hålla mig.

Jag äter på fredag och lördag! Annars funkar det aldrig med motivationen för mig!

Äter fredag och lördag oftast, det är nog troligen därför min nedgång går så segt 😁

Skaffat nya matvanor och känner mig stolt ! Har köpt hem quarnfileer som är 0 poäng på vv, och betydligt mycket mer grönsaker än innan! Oklart vad jag ska göra med de där filéerna bara 👀.

Igår åt jag morötter med vita bönor/kikärtsdipp istället för chips.

Dricker mycket mer vatten än vanligt också!

Skaffat nya matvanor och känner mig stolt ! Har köpt hem quarnfileer som är 0 poäng på vv, och betydligt mycket mer grönsaker än innan! Oklart vad jag ska göra med de där filéerna bara 👀.

Igår åt jag morötter med vita bönor/kikärtsdipp istället för chips.

Dricker mycket mer vatten än vanligt också!

Tänk filéerna som kyckling isch :) jag använder dom massor, wok och i grytor.

Förbud är sällan bra. Samtidigt har jag svårt med lagom. Under en period som nu efter sommaren när jag har gått upp mkt försöker jag ha alternativ. Frukt, grönsaker med dipp, riskakor osv.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 151
Senast: Sassy
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 455
Senast: Amha
·
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
721
Senast: Görel
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 619
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV