Vet inte om det passar här men jag måste fråga.
Följer och har följt några konton om matfrihet. Jag blir lite provocerad då dessa menar att om man bara unnar sig att äta allt så kommer man inte vara lika sugen och på så vis går man inte upp i vikt. Och dessutom spelar det ingen roll om man är tjock.
Om jag skulle tillåta mig att äta allt så skulle jag bli rejält överviktig.(Jag har aldrig känt mig nöjd med en bit choklad tex) Och det räcker med sommarkilon för att jag känner mig tyngre och dessutom sämre för mina fötter och knän.
Ngn av er som har tankar kring matfrihet? Ngn som kör det eller har prövat?
Tror jag kör på det och hade en app som uppmuntrade det (alltså aldrig hört talas om konceptet, men jag har aldrig undvikit en specifik matgrej pga att den är -onyttig, utom läsk som ju är så vansinnigt onyttigt.). Eller antar att egentligen alla appar där man antecknar vad man äter uppmuntrar det, eftersom det är 56-60 kalorier i en ruta mörk choklad och om du bara har det kvar på dagen så... Men den uppmuntrade att faktiskt äta den där chokladbiten. Den uppmuntrade också till att ställa en godispåse/det som var favoriten av ngt framme inom synhåll en dag och öva på att inte äta en enda bit av den, att ställa om reflexen att alltid hugga på sin godispåse.
Men jag har aldrig haft jätteproblem att bara äta en bit choklad, antar att det delvis är "tant Agdas fel". (typ tant Agda håller fram karamellerna och man får ta en karamell, och inte en enda till karamell på hela besöket
). Och någon Idagsida i DN (läste mig sjuk på de där när jag var tonåring och det fastnade tips från dem) som föreslog att man skulle ta en kaka Marabou choklad och äta en bit och njuta helt maximalt av den och känna smaken, sedan ta en till och njuta maximalt och sedan känna efter jättemycket och se var man slutade njuta och jämföra om bit två var precis lika god som bit ett eller lite mindre god. För mig var det typ tredje biten som blev meh, och om man visste det var det ju lättare att bara äta två, man minns liksom bara första bitens smakchock när man står framför hyllan.
Sedan är det ju lättare att bara äta en bit om det är mörk choklad, vilket är vad jag föredrar kanske. Men smågodis är likadant, köper minsta påsen och slutar äta när det slutar vara perfekt och börjar bli meh. Men innan jag kände efter så märkte man inte den grejen.
Det är dock svårast att göra detta på äppelpaj
nästan omöjligt, äppelpaj är så vansinnigt gott.
Så osäker på definitionen om "unna sig äta allt" men jag äter allting (och vad som serveras oavsett om jag gillar) det enda undantaget är läsk. Jag unnar mig inte och aldrig läsk och gillar det inte så mycket längre (jag böt läsk mot äppelpaj för jättemånga år sedan). Har inte druckit en hel flaska 33 cl läsk på jättemånga år, men kan dricka ibland lite mer, typ ett glas, om det är zero.