Vikttråden 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag gjorde världens godaste frukost idag, men behöver hjälp med om jag verkligen räknat rätt på kcal?

Havregrynsgröt på 1 dl havregryn = 130 kcal
Hallon ca 2 dl = ca 40 kcal

Chokladsås på:
I msk kakao = 20 kcal
En kvätt sojamjölk = 10 kcal (27 kcal för 1 dl)
I tsk sötströ = 0 kcal

Med andra ord 200 kcal för en portion havregrynsgröt med hallon och chokladsås?

Jag får hallonen till ungefär det dubbla. Kan du kanske väga dom? Det beror ju lite på.
Kakao samma där, ungefär 40 kcal får jag det till?

Jag har varit asduktig med kalorierna. Inte ätit över 1200 kcal ngn dag. Vikten står dock störande nog stilla! Men jag tänker att det kommer rent logiskt släppa inom kort om jag håller i kaloriräkningen. Vill helst inte inte gå under 1200 kcal..
Nyfiken, dricker du mycket? (Vatten ☺) inser att jag druckit alldeles för lite innan.
Hoppas att det börjar släppa snart!

Jag gjorde världens godaste frukost idag, men behöver hjälp med om jag verkligen räknat rätt på kcal?

Havregrynsgröt på 1 dl havregryn = 130 kcal
Hallon ca 2 dl = ca 40 kcal

Chokladsås på:
I msk kakao = 20 kcal
En kvätt sojamjölk = 10 kcal (27 kcal för 1 dl)
I tsk sötströ = 0 kcal

Med andra ord 200 kcal för en portion havregrynsgröt med hallon och chokladsås?
Prova väg istället, jag har blivit förvånad (åt båda håll) flera gånger ☺

Hej!

Jag har försökt engagera mig i den här tråden ett par gånger tidigare men då har det alltid runnit ut i sanden. Nu har jag levt på festrester i form av vin, lösgodis och chips (som jag inte ens gillar) i en vecka och känner mig allmänt ofräsch. Har även prioriterat bort motion och suttit alldeles för mycket vid datorn, antingen upptagen med arbets- och skoluppgifter eller slösurfande och överväldigad av passiv stress.

Efter igår har jag fått lite kontroll inför kommande deadlines och är pepp på nyttigare mat samt motiverad att använda promenadskorna ute i den vackra naturen. Tycker inte riktigt att jag behöver räkna kalorier men skulle bli hjälpt av att föra mat- och motionsdagbok samt att ha någon att rapportera till. :)

Igår vägde jag 11 kg mer än nivån där jag trivdes sist så jag siktar på att gå ned så mycket samt framförallt att äta bättre och fortsätta träna. Pepp pepp!
:bump:

Det känns fan tungt nu. Sista veckan på 1200 kcal per dag har gett noll resultat. Och ja jag har räknat noga, vägt och bokfört allt ;)
Tex idag:

Frukost: havregrynsgröt på 1 dl havregryn, 1 msk rårörda lingon och 1 dl lättmjölk, kaffe
Lunch: Kycklinglår, 3 msk keso och grönsallad
Middag: Två knäckemackor med en skivad avocado, en kopp the

Jag överlever ju liksom men den hade varit gött med lite resultat på vågen...

Nu är det stop sedan 2 dagar, låg på 90.0, 90.5 och nu 90.7. Visserligen lite ändrade dygnsrytmer men bara till det positiva. Har rört mig mer dessa dagar.
Har börjat träna magmusklaturen mer för att se om det ger någon effekt på hur konstig min mage ser ut, den har inte gått ner alls denna perioden förutom fettet längst ner och den börjar väldigt tydligt nästan som en gravidmage. Hade jag inte gjort ett VUL nyliggen hade jag trott jag varit gravid med hur den ofta känns (spänner mycket när jag ligger ner, kan inte ligga rakt upp och ner på rygg utan att den trycker mot något, tar evigheter att få till en bra sovställning då problemet även kommer när jag ligger på sidan), jag är ofta illamående, mycket sämre kondis (här spelar 10 kg viktuppgång roll)

Sedan mitt startinlägg i söndags har jag gjort följande:
  • Gått en långpromenad. En, på fyra dagar. Sen har jag gått några kortare också men de motsvarar inte vad jag hade tänkt mig.
  • Varit på gymmet en gång
  • Inte ens påbörjat någon matdagbok (första dagen antecknade jag lite i datorn)
  • Ätit bra till att börja med, sen växlat mellan att "inte ha tid" att äta alls och att senare överkompensera det med för stora portioner
  • Reflexmässigt tagit alla jobbrelaterade problem som dyker upp kring mig på mina egna axlar utan att ens undersöka om det finns någon annan som kan reda ut dem, med eller utan mig
  • Läst igenom den här tråden från start till slut så att jag kan hänga med lite bättre (det var kul!)
  • Fått mens
Resultatet på vågen är +1.4 kg så nu väger jag istället 12.4 mer än jag vill, men det känns som ett mindre problem än att jag inte trivs så bra när jag skapar en sån här tillvaro för mig själv. Har plockat fram matdagboken nu så att jag kan fylla i morgonkaffet på en gång och sen ska jag fundera över mina prioriteringar för dagen.

Det känns fan tungt nu. Sista veckan på 1200 kcal per dag har gett noll resultat. Och ja jag har räknat noga, vägt och bokfört allt ;)
Tex idag:

Frukost: havregrynsgröt på 1 dl havregryn, 1 msk rårörda lingon och 1 dl lättmjölk, kaffe
Lunch: Kycklinglår, 3 msk keso och grönsallad
Middag: Två knäckemackor med en skivad avocado, en kopp the

Jag överlever ju liksom men den hade varit gött med lite resultat på vågen...
Tungt!!! Du kanske kan prova att lägga till något pulshöjande?

Igår gjorde jag så här:

8.00 Stor kopp kaffe med mjölk
10.00 Naturdietshake
11.00 Ett stekt ägg
14.30 150 g kvarg med toffeesmak
16.00 115 g stora vita bönor
19.00 Räksallad med vinägrettdressing

Gick totalt 17 000 steg, varav ca 5 000 tillsammans med min pappa. Vi brukar annars ta en kaffe när vi ses men jag tänkte att det vore bättre för oss båda med en promenad så jag föreslog det istället. Sen gick jag själv vidare i någon timme när han skulle till jobbet och på kvällen fick jag några extra steg gratis på K-Rauta och Ikea.

Jobbupplägget känns som en svårare nöt att knäcka men jag lyckades begränsa hur mycket mental energi jag lade på problemlösning och fick veta från kollegor att de inte har något emot att ta ganska stora bitar av våra gemensamma uppgifter som ska vara klara på måndag. :)

Suck. En bekant tog idag kontakt med en pt/kostrådgivare på ett gym.

Personen i fråga har historia med anorexi och nu hetsätning. Har testat mycket "dietpulver" bland annat vilket aldrig funkat.
Vad tror ni kostrådgivaren tipsar om? Jo, pulver... hur smart är det egentligen att en person med ätstörningar går på sånt. Gå på djupet istället!!!

Kanske lite off topic men blev så arg :D

On topic.
Droppar fortfarande lite i vikt, fort går det inte, men har ingen brådska :)

91 kg idag på morgonen.... Så jobbigt! Har ändå rört mig ordentligt och ätit hyfsat bra.
Får ringa vc imorgon och be dem kolla TSH.
Hur har det gått?
Suck. En bekant tog idag kontakt med en pt/kostrådgivare på ett gym.

Personen i fråga har historia med anorexi och nu hetsätning. Har testat mycket "dietpulver" bland annat vilket aldrig funkat.
Vad tror ni kostrådgivaren tipsar om? Jo, pulver... hur smart är det egentligen att en person med ätstörningar går på sånt. Gå på djupet istället!!!

Kanske lite off topic men blev så arg :D

On topic.
Droppar fortfarande lite i vikt, fort går det inte, men har ingen brådska :)
Vilket idiotiskt tips att ge till din kompis! Verkar hen ha för avsikt att följa det?

Egen uppdatering: Jag har haft jättesvårt att behålla fokus. Matdagboken funkade inte eftersom det blir jobbigt att skriva i den, särskilt om jag inte råkar vara hemma när jag äter. Igår kom jag på att jag kan förenkla processen genom att fotografera maten med mobilen istället. Får hoppas att det fungerar bättre. Vikten har rört sig en liten aning åt rätt håll i alla fall - nu är jag strax över 10 kg tyngre än jag önskar.

Allmän fråga till tråden: Är det någon som är sugen på att skriva oftare, t ex rapportera en gång om dagen? Jag tror att jag vore hjälpt av det i alla fall men vill inte spamma om ingen annan är intresserad.

Allmän fråga till tråden: Är det någon som är sugen på att skriva oftare, t ex rapportera en gång om dagen? Jag tror att jag vore hjälpt av det i alla fall men vill inte spamma om ingen annan är intresserad.
Jag tycker att manskap använda den här tråden precis som man själv känner att man behöver. Vill du rapportera varje dag en period så gör det. Jag spammade rejält i en annan tråd när jag drog igång min träning g i somras. Det hjälpte mig jättemycket.

Det går inte alls bra för mig, känner mig inte peppad och omställningen till vintertid var som att få en slägga i huvudet. Jag vill helst gå i ide, idealet vore att ligga i sängen och läsa böcker hela vintern och att någon serverade mig nybakta kanelbullar med jämna intervall.

Nu har jag ändrat ambition - från att vilja gå ner ett par kilo snabbt i början, till att ta det lugnt och stadigt. Jag behöver verkligen komma igång och röra på mig också, vilket väl sammanfaller med att ponnyn skulle må bra av långa tömkörningspromenader. Jag skulle behöva stretcha hela kroppen också, och tillbringar denna regnvädersdag med att städa vardagsrummet för att få plats till det.

Helst skulle jag behöva tre-fyra spaveckor i solen, borde kanske köpa en lott?

Jag kanske ska outa mig i den här tråden också. Jag har sedan midsommar gått ner 14.5 kilo genom att börja träna (började med motionscykel för att sedan övergå till att springa ute i skogen) och äta bättre. Min ambition är att springa 5km tre gånger i veckan så länge det fungerar med tanke på vädret. Sedan får jag väl bita ihop och sätta mig på motionscykeln igen. Dock kommer jag från och med den här veckan byta ut ett pass mot simning istället.

Mitt mål var från början 16 kilo mellan midsommar och jul och sedan 15 kilo till mellan jul och midsommar. Än så länge är jag på god väg.

Jag trodde aldrig att jag skulle skriva i den här tråden....
men, I december -15 hade jag jeans i storlek 50-52
Nu har jag just beställt nya jeans i storlek 38. :bump:
Vet inte om jag kan ha dom, men 40 är i alla fall nog stora.
Hur mycket de är i kilo har jag ingen aning om, men i morgon ska jag på 50 årskontroll, så då får jag väl veta vad jag väger NU.
Jag har INTE bantat, men tackat nej till alla smörgåsar, och så fort jag skulle äta något onyttigt har ja ställt mej frågan:
- Behöver jag de här?

De va nog rätt tid i livet, för att de skulle gå så enkelt, och bra. :banana:

* Jenny *
Med en garderob full av förstora kläder:o

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 651
Senast: Takire
·
Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 552
Senast: Pilot
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
694
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 089
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar