Vikttråden 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lycka till ☺. Jag tror att helgerna kommer bli tuffa, måste hitta gott snacks! Morötter i all ära men...:nailbiting:
Det finns massa lösningar. Jag har ett väldigt dåligt ätbeteende. Jag äter för ätandets skull mer än för hungern. När barnen är vakna smygäter jag om det finns något i skafferiet och man får tugga snabbt som fan. Kvällarna har det blivit nattmacka eller godis. Ibland båda delar. Jag är inte hungrig och jag blir inte mätt. Samma sak när jag äter mat oftast. Nu har jag börjat skärpa mig. Vatten före maten och helt enkelt bara skita i godis och mackor.

Well, till saken. För ett par dagar sedan köpte jag en burk tuggummi med melonsmak. När jag blir sugen är det ofta tuggandet jag saknar så jag tuggar tuggummi. Det gick över förväntan faktiskt. Jag är skitnöjd! Blir jag sugen på riktigt blir det rostade mandlar eller något sånt framöver tänker jag. Det finns neutrala mandlar i skåpet så då får man anstränga sig lite ;) det ger inte mig samma sug efter socker som mycket annat ger.

Det finns massa lösningar. Jag har ett väldigt dåligt ätbeteende. Jag äter för ätandets skull mer än för hungern. När barnen är vakna smygäter jag om det finns något i skafferiet och man får tugga snabbt som fan. Kvällarna har det blivit nattmacka eller godis. Ibland båda delar. Jag är inte hungrig och jag blir inte mätt. Samma sak när jag äter mat oftast. Nu har jag börjat skärpa mig. Vatten före maten och helt enkelt bara skita i godis och mackor.

Well, till saken. För ett par dagar sedan köpte jag en burk tuggummi med melonsmak. När jag blir sugen är det ofta tuggandet jag saknar så jag tuggar tuggummi. Det gick över förväntan faktiskt. Jag är skitnöjd! Blir jag sugen på riktigt blir det rostade mandlar eller något sånt framöver tänker jag. Det finns neutrala mandlar i skåpet så då får man anstränga sig lite ;) det ger inte mig samma sug efter socker som mycket annat ger.
Är inte förtjust i tuggummi - tyvärr! Mandlar, ja nötter överhuvudtaget, kostar för mycket i kalorier. Jag kan utan vidare sätta i mig dagsransonen av kalorier i bara nötter :d.

Är inte förtjust i tuggummi - tyvärr! Mandlar, ja nötter överhuvudtaget, kostar för mycket i kalorier. Jag kan utan vidare sätta i mig dagsransonen av kalorier i bara nötter :d.
Jag är också helt omättlig när det gäller nötter.

Efteråt mår jag lite pyton av fettbomben, men inte under tiden jag knaprar i mig dem.

Jag är också helt omättlig när det gäller nötter.

Efteråt mår jag lite pyton av fettbomben, men inte under tiden jag knaprar i mig dem.
Jag mår asbra efter nötkalas :love:. Humöret dras dock ner när jag tänker på hur många mil jag måste gå för att bränna dem. :cautious:

Ikväll blev det morotsstavar och te, funkar okej men enformigt. Vad tusan är kalorifritt och smakar chips??

Jag mår asbra efter nötkalas :love:. Humöret dras dock ner när jag tänker på hur många mil jag måste gå för att bränna dem. :cautious:

Ikväll blev det morotsstavar och te, funkar okej men enformigt. Vad tusan är kalorifritt och smakar chips??

Salta pinnar! Ok jag medger, det är inte så gott som chips :p men ett alternativ! Det är ca 80 st salta pinnar per 100 kcal!

Jag känner att jag behöver hoppa in i tråden, jag äter godis varje dag och det känns liksom inte bra! Just nu är det så mycket på jobbet att det enda jag gör är att jobba, äta och sova typ. Min kropp har blivit lösare och jag gillar det inte! Så första steget blir att inte äta godis/kakor dagligen. En sak i taget!

Det går segt för mig, jag äter för mycket godis, chips och glass på helgerna tror jag... :(
jag tänkte minska ner på det lite, se om det går bättre :up:
Ja minska på det! Jag tycker ibland att det känns lättare att spara kalorier till kvällen och faktiskt få den där skålen chips. Då kan jag njuta av den och inte bara få skuldkänslor efteråt.

Jag letar ff ersättning för godsaker. En kopp varmt te hjälper lite - men behöver gå upp på toaletten på nätterna som biverkning O_o

Ja minska på det! Jag tycker ibland att det känns lättare att spara kalorier till kvällen och faktiskt få den där skålen chips. Då kan jag njuta av den och inte bara få skuldkänslor efteråt.

Jag letar ff ersättning för godsaker. En kopp varmt te hjälper lite - men behöver gå upp på toaletten på nätterna som biverkning O_o
Ja,för mig är det svårt med "förbud" att jag inte får äta viss mat, glass, chips eller choklad
Då klarar jag inte av kosthållningen under någon längre tid
Visst hade det varit bäst att helt ändra sina kostvanor och alltid äta bara det som är nyttigt ihop med träning, men det funkar inte alls för mig

Jag har fått lite bättre kontroll på mitt småätande på kvällarna sen jag började fasta 3 dagar i veckan. Jag ser då att det går utmärkt att titta på en film på fredagskvällen utan att stoppa något i munnen :)

Ja,för mig är det svårt med "förbud" att jag inte får äta viss mat, glass, chips eller choklad
Då klarar jag inte av kosthållningen under någon längre tid
Visst hade det varit bäst att helt ändra sina kostvanor och alltid äta bara det som är nyttigt ihop med träning, men det funkar inte alls för mig

Jag har fått lite bättre kontroll på mitt småätande på kvällarna sen jag började fasta 3 dagar i veckan. Jag ser då att det går utmärkt att titta på en film på fredagskvällen utan att stoppa något i munnen :)
Förbud funkar inget vidare för mig heller. Däremot känns det lite lättare att undvika skräp, börjar nu se målet när jag gått ner några kilo, jag siktar på 70 för att rida igen, har ett par assnygga jeans som väntar och ska klippa mig om två veckor. ☺

Nuvarande vikt: 91,2 (vikt igår 90,5 så ångrar den där julmusten)

Ska gå ner minst till 80 egentligen, men går ner så långt jag kan och så får vi se när sköldkörteln väljer att lägga av igen. Då vet jag att jag inte kommer längre och börjar gå uppåt igen.
Väger varje till varannan dag, jag behöver göra det. Fastar inte eller kör någon diet utan försöker bara dra ner på det mesta.
Har gått ner 5-6 kg redan men är inte pga. mig utan att sköldkörteln, gick upp 10 på tiden den inte funkade.

Smakar inte chips, men godis! Läkerol yup melon sour (finns även lakrits, cola), 204 kcal per 100g, en påse är 30 g

Jag behöver verkligen hoppa in här med er. Börjar sakta men säkert närma mig min absoluta maxgräns för vad jag får väga så nu ska jag vända på siffrorna!

Min största last är helt klart nöjesätande i kombination med tröst- och belöningsätande. Just nu belönar jag alla mina framgångar i studierna med en bulle/ kaka/ choklad vilket har lett till 2.5 kg + sen terminen startade i september. Studierna tar dessutom enormt med tid men nu ska jag verkligen försöka få utrymme för 1 timmes promenad varje dag.

Kaloriräkning är ingenting för mig då jag har ett dåligt förhållande till mat och vikt och kaloriräknandet bara får mig att må sämre. Jag ska byta ut storleken på matlådorna, börja äta på assietter istället för tallrikar för att få uppfattning om hur mkt jag äter samt gömma bullarna i frysen i garaget

Jag gjorde världens godaste frukost idag, men behöver hjälp med om jag verkligen räknat rätt på kcal?

Havregrynsgröt på 1 dl havregryn = 130 kcal
Hallon ca 2 dl = ca 40 kcal

Chokladsås på:
I msk kakao = 20 kcal
En kvätt sojamjölk = 10 kcal (27 kcal för 1 dl)
I tsk sötströ = 0 kcal

Med andra ord 200 kcal för en portion havregrynsgröt med hallon och chokladsås?

Jag har varit asduktig med kalorierna. Inte ätit över 1200 kcal ngn dag. Vikten står dock störande nog stilla! Men jag tänker att det kommer rent logiskt släppa inom kort om jag håller i kaloriräkningen. Vill helst inte inte gå under 1200 kcal..

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 651
Senast: Takire
·
Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 552
Senast: Pilot
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
694
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 089
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar