Vikttråden 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tycker du ska stälta dig frågan om du då är beredd aTT göra de förändringar som krävs för att gå ner de två kilona.
Varför är det just två kilon ner som du vill?
Om du ändå vill mysa på helgen och äta som du gör får du fundera på vad du helst vill göra
Det var målet...
Det är en vikt som jag haft innan och var nöjd med.

Men borde det inte funka att gå ner de två och sen leva som jag gör och hålla vikten?
För nej, jag tänker ju inte leva mitt liv jättemycket annorlunda... Jag vill leva som jag gör men med 2 kg mindre. Jag hör själv hur korkat det låter.

Det var målet...
Det är en vikt som jag haft innan och var nöjd med.

Men borde det inte funka att gå ner de två och sen leva som jag gör och hålla vikten?
För nej, jag tänker ju inte leva mitt liv jättemycket annorlunda... Jag vill leva som jag gör men med 2 kg mindre. Jag hör själv hur korkat det låter.
Varför vill du väga 2 kg mindre?

Om du bara äter frukost och lunch och ändå har 20 kilo för mycket, så är det antingen mängden mat eller eller råvarorna som innehåller för mycket kcal
Men det vet du ju
Små förändringar funkar inte för mig, det är allt eller inget. Måndag, onsdag och fredag äter jag inget alls, dricker bara vatten, kaffe och te andra dagar äter jag normalt, lördag äter jag precis vad jag vill. Jag måste få äta choklad någon gång i veckan annars står jag inte ut nån längre tid
Du vet ju bäst vad som passar dig, alla är olika

Jag har funderat på det där med periodisk fasta, provade 16:8 för några år sedan men det funkade dåligt då. Problem är också att jag lägger på mig oerhört lätt och har gått från att göra 15-20k steg på en arbetsdag till cirka 1500 för några år sedan, jag rör på mig så oerhört lite utöver ridningen :(

• Gilla
Reactions: Ray
Jag har funderat på det där med periodisk fasta, provade 16:8 för några år sedan men det funkade dåligt då. Problem är också att jag lägger på mig oerhört lätt och har gått från att göra 15-20k steg på en arbetsdag till cirka 1500 för några år sedan, jag rör på mig så oerhört lite utöver ridningen :(
Igår gick jag 9 km på morgonen
Jag förbrände 427 kcal, vilket motsvarar ungefär 2 mackor med pålägg
Det är nästan enklare att låta bli mackorna om man enbart rör sig för att gå ner i vikt. Det viktigaste med träningen är att det är roligt, tycker jag och ridningen är ju roligt och förbränner en del också, du får även muskler

När jag började med periodisk fasta så minskade jag ätfönstret lite i taget
14/10, 16/8, 20/4 och nu 36 timmars fasta 3 dagar i veckan. Det är också bra för magsäcken blir mindre, jag orkar inte trycka i mig så mycket snask på lördagen även om jag "får" Att ständigt äta på dagarna är mycket en vana, det går att vänja sig av med det
Lycka till oavsett vilken metod du väljer :)

Hoppar in i tråden i hopp om att få lite motivation (eller det kanske snarare är disciplin som saknas?).

Jag skulle behöva tappa ca 15-20 kg men första målet är att gå ner åtminstone 10. Helst igår. Problemet är hur det ska göras. I dagsläget har jag inga fasta ättider utan det blir när det hinns med (något annat funkar inte med jobbet). En genomsnittlig dag ser ut såhär:

5:30 går upp, försöker dricka ett glas vatten.
Ca 9:00 frukost på jobbet.
11:30-15:30 lunch på jobbet (det varierar från dag till dag någonstans mellan dessa tider).
17:00 slutar jobbet och åker till stallet.
20:00 klar i stallet.
21:00 hemma.
21:30-22:00 läggdags.

Ibland försöker jag ha med mellanmål att ha antingen före lunch eller innan jag åker till stallet beroende på när lunchen blir men dels är det så oerhört tråkigt med mellanmålsmat, ska jag äta det före lunch behöver det nästan vara något som kan ätas medan jag kör.

Tid för motion är svår att hitta, eller snarare, jag vill hellre rida. Började springa lite under semestern men det räckte med fyra oerhört lätta pass innan ett av mina trasiga knän började protestera. Har en motionscykel hemma som jag försökt använda men jag kommer inte riktigt till ro med att träna på den, jag hamnar inte i "tugget" som jag (åtminstone förr) kunnat göra när jag vart ute och sprungit.

Vi äter i princip bara hemlagad mat som vi försöker hålla nyttig, men vi är relativt dåliga på att äta grönt och är lite förtjusta i gräddsås. Min sambo står för matlagning på veckodagarna och fyller väl mina matlådor lite väl mycket, nog för att jag kan äta mängd som en karl men det är knappast nödvändigt :down:
Om man inte gillar att laga mat så tror jag på att göra det enkelt dvs tex gillar jag rostbiff i skivor, lax i skivor. Ta tex keso till och en avokado så har du ett snabbt mål.
Även ägg kan man göra mkt med. Jag gillar äggröra. Till det steker jag gärna champinjoner

• Gilla
Ok. Men varför satte du målet på två kilo om du inte ville förändra något i din vardag?
Det handlar ju om att jag smugit på mig de där kg under senaste 7 åren. Har inte tänkt på det eftersom jag inte brukar väga mig.

Men visst vill jag ändra på något men inte nog för att gå ner i vikt. För då hade jag ju gjort det... Detta är nog kroppens trivselvikt och det krävs uppenbarligen mer ansträngning än vad jag trodde. Jag vill mest inte flytta fram min personliga gräns mer och mer för varje år. Någonstans får man ju lägga sin 'hit men inte längre" gräns?

Vadå har du inte märkt det hittills? Nu vet jag inte hur gammal du är, men jag märker skillnad på när jag var 20 och när jag nu närmar mig 30. :D
Ja det har ju hänt efter 30... Innan 30 brukade jag bara säga åt mig att skärpa mig och sen var extra kg borta och det krävdes bara att sluta äta 1 hel påse chips på helgen och ta 1 kvällsmacka istället för 3.
Nu äter jag typ två nävar chips och max 1 kvällsmacka (och det är inte ens 5 ostskivor på den) och det gör noll skillnad.
Jättetaskigt.

Skämt åsido så är det ju motivationen som tryter och då är det ju kört. Om man inte ser hur fantastiskt livet blir när man når målet så känns det ju helt meningslöst att skippa smör på mackan eller äta kyckling utan skinn...

Ja det har ju hänt efter 30... Innan 30 brukade jag bara säga åt mig att skärpa mig och sen var extra kg borta och det krävdes bara att sluta äta 1 hel påse chips på helgen och ta 1 kvällsmacka istället för 3.
Nu äter jag typ två nävar chips och max 1 kvällsmacka (och det är inte ens 5 ostskivor på den) och det gör noll skillnad.
Jättetaskigt.

Skämt åsido så är det ju motivationen som tryter och då är det ju kört. Om man inte ser hur fantastiskt livet blir när man når målet så känns det ju helt meningslöst att skippa smör på mackan eller äta kyckling utan skinn...
Eller så får du bygga mer muskler. Så förbränningen ökar.
Skrivet med glimten i ögat. ;)

• Gilla
Hej tråden. Jag är verkligen kaoz :meh:
Har nu 5 kilo som känns akuta och sedan ett par extra deff-kilon jag gärna vill bli av med. Känner mig less på mig själv och det faktum att jag inte längre kan ha typ 50% av min garderob. Resten kan jag iofs ha men känner mig obekväm i det mesta.
Åker till Tel Aviv sista veckan i oktober och vill helst känna mig hyfsat bekväm med mig själv då. Ska jag tappa 5 kilo till dess är det tough life som gäller...

Inget snask idag heller. Snart en hel vecka! Men oj, vad sugen jag var. Intresseklubben kan anteckna... :D

Antecknat! ;)
Själv käkade jag mumsmums igår och neutraliserade sockerchocken med smörpopcorn :meh:
I övrigt har jag druckit en del margaritas den senaste veckan :cautious:

Den graviditetstelaterade viktökningen har planat ut och är 3.3kg på 12 veckor (varav 10 med med bebis). Det är helt okej ändå. Lite mindre panik nu.

Blir bättre på att välja frukt framför macka när jag mår illa. Men måste fortfarande äta "hela tiden", annars mår jag antingen illa eller så sjunker blodsockret som en sten (3.8 när jag var hos BM, mådde sådär...)

Har svårt att äta kött de flesta dagar och t ex idag även fisk(!) så det kommer bli en utmaning på sikt. Mer ägg och bönor typ.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 651
Senast: Takire
·
Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 552
Senast: Pilot
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
694
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 090
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar