Vikttråden 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag var hos läkaren i onsdags och tvingades väga mig, definitivt en sporre för "ny månad, nya tag". Och egentligen skönt att ha gjort den där första vägningen, då är det bara att fortsätta att ställa sig på vågen. Ska försöka hitta tillbaka till samma matvanor som före sommaren, det vill säga inget godis/snacks/kakor, mindre kött, mindre mjölmat. Har inte ätit godis/snacks/kakor på hela september.
Men Wow vad duktigt!
Önskar jag kunde säga desamma men jag misslyckades denna fredag också. ..

Jag var hos läkaren i onsdags och tvingades väga mig, definitivt en sporre för "ny månad, nya tag". Och egentligen skönt att ha gjort den där första vägningen, då är det bara att fortsätta att ställa sig på vågen. Ska försöka hitta tillbaka till samma matvanor som före sommaren, det vill säga inget godis/snacks/kakor, mindre kött, mindre mjölmat. Har inte ätit godis/snacks/kakor på hela september.

Du menar kanske augusti?
Det är ju bara den tredje september idag även om det är en bra start :)

Har stabiliserat mig på ett kg lägre än innan sommaren. Det är ju bra. Det är inte bara vätska.
Men då är det 2.5 kg kvar till målet och i denna takten tar det ju 2 år ungefär. ..

Tänkte att jag kanske gått upp muskler och därför syns det så lite på vågen. Men måttbandet visar 1 cm mindre oxå. Så ja...
Bruka allvar kanske?

Periodisk fasta är rätt metod för mig att gå ner i vikt
Tre dagar i veckan äter jag inget alls, tre dagar äter jag normalt och på lördagen får jag frossa vad jag vill och allt jag gillar
Det funkar inte för mig att förbjudamig själv det jag tycker är gott, det håller bara inte i längden
Jag ska väga mig när jag är nöjd med min kropp

• Gilla
Reactions: Ray
Dags att ta nya tag igen. Slappade lite i sommar efter att 10kg-stolpen var uppnådd. Så nu har jag gått upp lite igen.
Så fort förkylningen ger sig så blir det promenader och cykelturer på schemat - plus att jag siktar på att i större utsträckning göra storkok så att jag kan frysa in matlådor.

Inget från svarta listan idag heller. Jag har ett stort behov att få berätta hur duktig jag är just nu. :p För klarar jag fyra dagar så klarar jag säkert en vecka, och klarar jag en vecka så kanske jag klarar två. Och i så fall går det säkert en månad också. Om det inte blir stresskaos i mitt liv igen, det vill säga... :nailbiting:

Hoppar in i tråden i hopp om att få lite motivation (eller det kanske snarare är disciplin som saknas?).

Jag skulle behöva tappa ca 15-20 kg men första målet är att gå ner åtminstone 10. Helst igår. Problemet är hur det ska göras. I dagsläget har jag inga fasta ättider utan det blir när det hinns med (något annat funkar inte med jobbet). En genomsnittlig dag ser ut såhär:

5:30 går upp, försöker dricka ett glas vatten.
Ca 9:00 frukost på jobbet.
11:30-15:30 lunch på jobbet (det varierar från dag till dag någonstans mellan dessa tider).
17:00 slutar jobbet och åker till stallet.
20:00 klar i stallet.
21:00 hemma.
21:30-22:00 läggdags.

Ibland försöker jag ha med mellanmål att ha antingen före lunch eller innan jag åker till stallet beroende på när lunchen blir men dels är det så oerhört tråkigt med mellanmålsmat, ska jag äta det före lunch behöver det nästan vara något som kan ätas medan jag kör.

Tid för motion är svår att hitta, eller snarare, jag vill hellre rida. Började springa lite under semestern men det räckte med fyra oerhört lätta pass innan ett av mina trasiga knän började protestera. Har en motionscykel hemma som jag försökt använda men jag kommer inte riktigt till ro med att träna på den, jag hamnar inte i "tugget" som jag (åtminstone förr) kunnat göra när jag vart ute och sprungit.

Vi äter i princip bara hemlagad mat som vi försöker hålla nyttig, men vi är relativt dåliga på att äta grönt och är lite förtjusta i gräddsås. Min sambo står för matlagning på veckodagarna och fyller väl mina matlådor lite väl mycket, nog för att jag kan äta mängd som en karl men det är knappast nödvändigt :down:

Mitt mående har ju inte varit det bästa på ett tag och det märks på vikten. Väger visserligen inte 75 längre, utan närmare 71, men tycks ha svårt komma mer under 70.

I mitten av november ska vi på solsemester, ska verkligen försöka gå ner under 70 innan dess.
Har börjat med tai chi en gång i veckan och ska försöka mig på två långturer (7 km) med labben i veckan tänkte jag.
Och börja med mitt 5-minuters magträningsprogram på kvällarna de dagar jag inte jobbar.

Ett par månader med bruten fot, noll rörelse och tröstätande så har jag blivit en heffaklump.
Vågar inte väga mig men nu är det stopp på känsloätande! Är tyvärr inte motiverad men jag måste.

Hoppar in i tråden i hopp om att få lite motivation (eller det kanske snarare är disciplin som saknas?).

Jag skulle behöva tappa ca 15-20 kg men första målet är att gå ner åtminstone 10. Helst igår. Problemet är hur det ska göras. I dagsläget har jag inga fasta ättider utan det blir när det hinns med (något annat funkar inte med jobbet). En genomsnittlig dag ser ut såhär:

11:30-15:30 lunch på jobbet (det varierar från dag till dag någonstans mellan dessa tider).

Ibland försöker jag ha med mellanmål att ha antingen före lunch eller innan jag åker till stallet beroende på när lunchen blir men dels är det så oerhört tråkigt med mellanmålsmat, ska jag äta det före lunch behöver det nästan vara något som kan ätas medan jag kör.

Tid för motion är svår att hitta, eller snarare, jag vill hellre rida. Började springa lite under semestern men det räckte med fyra oerhört lätta pass innan ett av mina trasiga knän började protestera. Har en motionscykel hemma som jag försökt använda men jag kommer inte riktigt till ro med att träna på den, jag hamnar inte i "tugget" som jag (åtminstone förr) kunnat göra när jag vart ute och sprungit.

Vi äter i princip bara hemlagad mat som vi försöker hålla nyttig, men vi är relativt dåliga på att äta grönt och är lite förtjusta i gräddsås. Min sambo står för matlagning på veckodagarna och fyller väl mina matlådor lite väl mycket, nog för att jag kan äta mängd som en karl men det är knappast nödvändigt :down:
Om du bara äter frukost och lunch och ändå har 20 kilo för mycket, så är det antingen mängden mat eller eller råvarorna som innehåller för mycket kcal
Men det vet du ju
Små förändringar funkar inte för mig, det är allt eller inget. Måndag, onsdag och fredag äter jag inget alls, dricker bara vatten, kaffe och te andra dagar äter jag normalt, lördag äter jag precis vad jag vill. Jag måste få äta choklad någon gång i veckan annars står jag inte ut nån längre tid
Du vet ju bäst vad som passar dig, alla är olika

Att bara justera portionsstorlekarna kan du komma långt på :) Involvera sambon så att hen är med på tåget och fortsättningsvis kan lägga lagom mycket mat i dina matlådor :)

Äter du inget alls på kvällen?

Har motivationssvacka.
Två kg vill jag ner, det var ju målet. Problemet är att jag dels är alldeles för förtjust i att mysa i soffan med vin och nåt gott på helgen. Och sen har drastiskt ökat aktivitetsnivån under dagarna. En normal dag går jag runt 20 000 steg vilket är dubbelt så mycket som i våras. Och det gör mig hungrig.

Man kan tro att det borde göra att vikten går ner ändå för jag äter som jag alltid gjort när jag inte bryr mig så att säga . Pratade med en vän som vill gå ner typ ett halvt kg som har samma problem. Man tycker ju att man väljer nyttiga kalorisnåla alternativ hela tiden. Men resultatet är att man inte går upp i vikt. ..
2 kg- pallar man bry sig?
Vad gör det ens för skillnad?
Vad gör en valk ovanför byxlinningen?
Motivation tack!

Har motivationssvacka.
Två kg vill jag ner, det var ju målet. Problemet är att jag dels är alldeles för förtjust i att mysa i soffan med vin och nåt gott på helgen. Och sen har drastiskt ökat aktivitetsnivån under dagarna. En normal dag går jag runt 20 000 steg vilket är dubbelt så mycket som i våras. Och det gör mig hungrig.

Man kan tro att det borde göra att vikten går ner ändå för jag äter som jag alltid gjort när jag inte bryr mig så att säga . Pratade med en vän som vill gå ner typ ett halvt kg som har samma problem. Man tycker ju att man väljer nyttiga kalorisnåla alternativ hela tiden. Men resultatet är att man inte går upp i vikt. ..
2 kg- pallar man bry sig?
Vad gör det ens för skillnad?
Vad gör en valk ovanför byxlinningen?
Motivation tack!
Jag tycker du ska stälta dig frågan om du då är beredd aTT göra de förändringar som krävs för att gå ner de två kilona.
Varför är det just två kilon ner som du vill?
Om du ändå vill mysa på helgen och äta som du gör får du fundera på vad du helst vill göra

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 651
Senast: Takire
·
Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 552
Senast: Pilot
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
694
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 090
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar