Vikttråden 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Själv skulle jag se klart överviktig ut på 66 kilo. Gissar att kroppar (likaså uppfattning) är olika helt enkelt! Jag är ganska ojämn i kroppen och lägger lätt på mig på vissa områden.

Jag brukar lägga på mig rätt jämnt över kroppen vilket i och för sig antagligen gör att det inte märks lika väl när det blir några kilon mer. ;)

Jag tror att Vad jag reagerar på är att sätta just vikten som huruvida kroppen är bra eller ej. Jag menar- du skulle ju hypotetiskt kunna väga mer om du hade mer muskler och inte få problem med ryggen. Kanske sitter ryggproblemen mer i att du inte tränat som du brukar än att du väger 3 kg mer?

Muskler tar ju mindre plats än fett men väger ändå så mer muskler gör ju en tyngre men smalare kropp. Vikten är ju inte det intressanta då?

Det är klart! Vikten är inte det viktiga, men jag har inte heller någon lust att träna styrketräning för att jag inte hinner med och så tycker jag att det är skittråkigt, så därmed mår jag bättre om jag är lättare. :)

Senast ändrad:
BMI bryr jag mig inte det minsta om, en del av er skulle nog se mig som mullig eftersom jag inte har någon glipa mellan låren och en liten bula på magen men för mig låter det som om många av er ramlat ner i den fälla som skapats av modevärlden och en stor del av samhället som säger att man måste vara pinnsmal för att duga.
Slappna av lite mer i förhållandet till era kroppar så kommer ni att må så mycket bättre, man kan vara hälsosam och leva hälsossamt utan att "overdo it".

Jag äter vad jag vill och äter typ 2500-3000 kcal om dagen så det är knappast som om jag "overdo it". Som jag sa tidigare. Lite fett är ju inte hela världen. Jag har inte någon glipa mellan låren om jag står med benen ihop oavsett om jag väger 52 kg eller 62 kg, vad spelar det för roll liksom.
Jag mår däremot bättre när jag är smalare!

Två veckors hysteriskt ätande och mage som inte längre ryms i byxorna har bara resulterat i ett nytt kilo. Amazing!

Men ska försöka bota illamåendet med gurka istället för knäckebröd. Inte minst för att det är godare och smular mindre.

Kommer inte ihåg senast jag snittade på 56,5 kg, det måste ha varit minst 5 år sen! :eek: 9 kg ner nu ifrån högsta vikten i vintras

Nu reser vi bort på lördag, strax över två veckor i Barcelona, Madrid och sen festival i Portugal. Det blir backpacking style så även om det blir vila från styrketräningen så kommer vi inte att sitta stilla, så jag är inte rädd för att vikten kommer att skena iväg :D Ska bara fokusera på att äta bra mat, mycket frukt och grönt och sluta äta när jag är mätt, så kommer det gå bra! Längtar efter sol :love:

11/02 --- 64.9 kg
28/04 --- 57.9 kg (-7.0)
19/05 --- 58.5 kg (+0.6)
03/06 --- 58.6 kg (+0.1)
09/06 --- 58.3 kg (-0.3)
16/06 --- 57.8 kg (-0.5)
27/06 --- 57.5 kg (-0.3)
11/07 --- 57.3 kg (-0.2)
25/07 --- 56.8 kg (-0.5)
03/07 --- 56.5 kg (-0.3)

Hur går det för er allihop?

Nu hoppar jag in här. :bump: Efter en enorm viktuppgång över de senaste åren som jag bara har blundat inför, så har jag bestämt mig för att verkligen ta tag i detta.

Vägde vid start 76,7, och det långsiktiga målet är att tappa 20 kilo, då det var vid ca 56-57 kilo som jag vägde senast sommaren 2012 och trivdes väldigt bra med. Enligt planen ska jag nå målet någon gång i februari.

För att ha extra motivation längs vägen så har jag satt upp ett antal delmål där jag får belöna mig själv med att köpa saker. ;)
Så fort jag kommer på något som jag gärna vill ha så skriver jag upp det på min "önskelista", och när jag väl når ett delmål får jag köpa valfri grej från listan. :up:
(Delmålen är både i form av när jag når under jämna femkilosplatåer (<75, <70, <65 osv), samt i form av att jag tappat jämna -5, -10, -15 osv utgående från startvikten. Det är roligt att få köpa saker...:angel:)

Har planerat att väga mig på torsdagar. Har dock svårt att låta bli att väga mig däremellan, men ska försöka låta bli. Det får hur som helst vara torsdagsvikten som "räknas".

Har vid tidigare tillfällen lyckats gå ner hyfsat i vikt utan någon egentlig större ansträngning än att dra ner på totalt onödiga grejer och gå från att röra mig ca ingenting till åtminstone något. Även om jag aldrig haft så här mycket överflöd att brottas med, utan snarare ca 8-9 kg, så vet jag ju att jag kan och att resultaten kommer bara jag lyckas komma in i nya vanor.

Mål: 56,7 (-20 kg)

28/7 -- 76,7
04/8 -- 75,7
11/8 -- ?

Mål: 56,7 (-20 kg)

28/7 -- 76,7
04/8 -- 75,7
11/8 -- 74,9
18/8 -- ?

Är nöjd! En "tjuvvägning" under veckan indikerade att det inte alls skulle ha gått så bra, men det var också på eftermiddagen jag vägde mig gå. Ska verkligen försöka att sluta ställa mig på vågen förutom vid torsdagsvägningarna. Hur nyfiken jag än må vara så tror jag att risken är för stor att det bara fungerar demoraliserande.

Matmässigt har det fungerat mycket bra i veckan, trots att jag varit ensam hemma vilket ofta brukar vara = chipsmiddag. :o Men inte ett chips eller annan onyttighet har slunkit ned. :up:

Men pga OS har jag dock inte haft så mycket tid till fysisk aktivitet på kvällarna. :angel:

Slut på semestern och dags att försöka ta tag i detta igen.
Vägning visar att vikten stått stilla vilket ju är bättre än att den gått upp. Men visar oxå att om jag lever livet som jag tycker normalt så kommer jag aldrig nå min målvikt.
Normalt - vanlig mat, vin och en och annan öl och kaffe med fika bröd ibland oxå.

Hej och hå- 3 kg - hur kan det vara så jäkla svårt liksom?

Längd: 163
Startvikt: 65, slutet av juni
Önskevikt: 56-57
Delmål 1: 61 - uppnått
Delmål 2: 59

Lägger på mig väldigt jämnt, så syns inte så mycket +att jag alltid ser smalare ut än vad vikten påstår, men trivs inte med den putmage jag haft på 64-65 kg (borta nu!) och vill ha lite mindre lår än nu. Äter inte längre kakor och godis, förutom enstaka återfall. Konsumtionen var enorm förut och har gått upp från 59 till 64-65 på ca 2,5 år. Rider ca tio pass i veckan +lite stallgöra. Kontorsjobb.
Har nu sista veckorna hakat på min partner som kör 5:2, hoppas på att få bort de där extrakilona innan hösten är slut, eller innan jul i alla fall.

Det börjar vara dags för den här damen att ge sig in i denna tråd. De sista månadernas upp och nedvända- jobbsituation har satt sig på kroppen. Nu har jag rett ut min stress och mina tankar så nu ska jag inte längre ta till tröst i mat och dricka utan fokusera på att återigen ta mig i de där vansinnigt snygga Tiger-slacksen jag lade ut en mindre förmögenhet på i våras. 5 tröst- och stresskilon måste bort.
- Hitta tillbaka till mina bra vanor.
- Skippa stora tröstluncher med kollega där jag sitter och ältar och vräker i mig buffemat
- Skippa överdådiga middagar med maken där jag ältande vräker i mig vin och ost (spanska hårda ostar, varför vill någon ens komma på något så gott?) som dessert.
- Börja träna igen, jag vet ju varför min falska ischias har kommit tillbaka...

Start 19 juli 66 kg

Ok, lite väl överoptimistiskt naivt att tro att stora viktresultat ska komma under sommarens bästa period. Hej, Rosé, hej goda middagar, hej smaskiga matsäckar och kvällsvickningar.

Men, jag har försökt skruva lite i matvanorna, och äta bättre mat. Försöker börja röra på mig, men en envis sommarförkylning som nu har tagit om utesluter allt utom promenader. För att motivera mig till promenader har jag som regel att jag bara får lyssna på storytel när jag är ute och rör mig (eller ok kör bil)

I övrigt har jag lyckats bearbeta min jobbrelaterade stress under sommaren, har fått fundera vad det är som triggar den och försökt lägga om mitt tankemönster och bli "färdig med det". Ältandet är över nu ska vi framåt.

Vågresultatet
Start 19 juli 66 kg
19 augusti 64 kg

Nu @Ray tar vi de där tre kilona!

Ok, lite väl överoptimistiskt naivt att tro att stora viktresultat ska komma under sommarens bästa period. Hej, Rosé, hej goda middagar, hej smaskiga matsäckar och kvällsvickningar.

Men, jag har försökt skruva lite i matvanorna, och äta bättre mat. Försöker börja röra på mig, men en envis sommarförkylning som nu har tagit om utesluter allt utom promenader. För att motivera mig till promenader har jag som regel att jag bara får lyssna på storytel när jag är ute och rör mig (eller ok kör bil)

I övrigt har jag lyckats bearbeta min jobbrelaterade stress under sommaren, har fått fundera vad det är som triggar den och försökt lägga om mitt tankemönster och bli "färdig med det". Ältandet är över nu ska vi framåt.

Vågresultatet
Start 19 juli 66 kg
19 augusti 64 kg

Nu @Ray tar vi de där tre kilona!
Yes!
Kommer gå ner 10 kg nu när jag har en hund som inte kan rasta sig själv....
Men bäst att ligga i innan november dimman kryper in och man vill äta gott och dricka rödvin och ha fredagsmys varje kväll....

Undra varför jag knappt tittat på denna tråden innan.
Bestämde mig i våras för att ta tag i mig själv efter en långsam smygökning av vikten som gjort att jag inte riktigt märkt att jag blivit större.
När det var som värst i april vägde jag strax över 77 kg till mina 170 cm. Slutade äta kolhydrater i maj (lchf men utan gigantiskt med fett som de förespråkar) och väger nu 68 kg, trots sommar med mycket rosé och en å annan glass plus en vecka i Tyskland/Österrike med tillhörande öl och schnitzlar.
Satte från början 65 kg som nåt sorts mål att satsa mot.
Nu känns det inte som ett givet mål, men kroppen trivs bättre utan kolhydrater, så de kommer jag fortsätta undvika. Det märktes väl under slutet av "fuskveckan" i Tyskland/Österrike att jag kände mig tung och svullen i kroppen och att magen inte var helt nöjd.
-9 kg på 4 månader är jag nöjd med!

Jag är utomlands men har ändå försökt tänka på maten. Vi har lagat mycket hemma på hotellet också :)

Det onyttiga som slunkit ner är väl 1 glass, 4 små kakor och vin :D
När jag kommer hem ska jag börja träna igen!

Jag var rätt duktig innan mitt bröllop (som var i lördags.), nu har det dock förfallit lite :p
Åker till Spanien imorn, men efter det så! :p

Har haft total frihet med maten under sommaren men ändå försökt behålla lite sunda vanor.

Resulterade i 1 kg upp, vilket känns väldigt rimligt med tanke på vad jag ätit. Gick ner det kilot första veckan efter semestern!

Men så drabbades jag av förkylningen från hell och var sängliggande i en vecka och är två veckor senare inte pigg. Det har resulterat i 0 motion och massor med dåligt ätande. Vill inte ens ställa mig på vågen... Ska ta nya tag på måndag tänker jag...

Har stressat järnet hela sommaren och gått upp nästan hela vårens nedgång plus bara pallat att springa fem gånger sedan april. Det suger. :(

Har dock återgått till normal arbetstid och blivit av med en stor del av ett annat uppdrag, så nästa vecka är det på't igen! :bump:

Jag hoppas att jag får hoppa in här?

Jag borde egentligen gå ned i vikt, jag vet att jag har minst 15 kg övervikt till min "lagom" vikt som jag gick upp på bara något år. Men jag har tröttnat på vågen, har inte tittat på den på längr, det är inget kul och jag tycker om allt onyttigt. Jag försöker minska lite på det onyttiga men samtidigt så känner jag skitsamma #yolo :grin:
Men en sak som jag definitivt skulle kunna förbättra är min motion, kondition och träning - som är typ noll idag på alla tre. Förhoppningsvis går jag lite ned i vikt av det också. Men å andra sidan så har jag tänkt det många gånger och likväl så slutar jag efter ett par gånger...
Men nu är jag arbetslös och skulle behöva göra något på dagarna! Så förrigår så tog jag en promenad som slutade med att svetten rann av mig. Igår samma promenad men med lite spring i en uppförsbacke (:bump:) och slutade med svett i forsar igen.
.... Tredje gången gillt idag? :nailbiting:
Har en liten tanke om att springa lite i ett av uppförsbackarna jag bor nära och därefter öka på biten jag springer på. Konstigt nog så känns det lite bättre i backar, kanske det känns som att det gör inget om det känns jobbigt (backar är ju jobbiga) eller så är det lättare att se slutet på löpsträckan (backen tar ju slut någon gång).
Det har dock bara skett två gånger så jag har inga större förhoppningar än :arghh::nailbiting::D

Jag skriver här för att förhoppningvis få lite "woohoos" för det jag gjort, press får mig att bara bromsa men jag tänker med en liten morot så kanske... :angel::D

Jag hoppas att jag får hoppa in här?

Jag borde egentligen gå ned i vikt, jag vet att jag har minst 15 kg övervikt till min "lagom" vikt som jag gick upp på bara något år. Men jag har tröttnat på vågen, har inte tittat på den på längr, det är inget kul och jag tycker om allt onyttigt. Jag försöker minska lite på det onyttiga men samtidigt så känner jag skitsamma #yolo :grin:
Men en sak som jag definitivt skulle kunna förbättra är min motion, kondition och träning - som är typ noll idag på alla tre. Förhoppningsvis går jag lite ned i vikt av det också. Men å andra sidan så har jag tänkt det många gånger och likväl så slutar jag efter ett par gånger...
Men nu är jag arbetslös och skulle behöva göra något på dagarna! Så förrigår så tog jag en promenad som slutade med att svetten rann av mig. Igår samma promenad men med lite spring i en uppförsbacke (:bump:) och slutade med svett i forsar igen.
.... Tredje gången gillt idag? :nailbiting:
Har en liten tanke om att springa lite i ett av uppförsbackarna jag bor nära och därefter öka på biten jag springer på. Konstigt nog så känns det lite bättre i backar, kanske det känns som att det gör inget om det känns jobbigt (backar är ju jobbiga) eller så är det lättare att se slutet på löpsträckan (backen tar ju slut någon gång).
Det har dock bara skett två gånger så jag har inga större förhoppningar än :arghh::nailbiting::D

Jag skriver här för att förhoppningvis få lite "woohoos" för det jag gjort, press får mig att bara bromsa men jag tänker med en liten morot så kanske... :angel::D
Heja heja!

Jag var hos läkaren i onsdags och tvingades väga mig, definitivt en sporre för "ny månad, nya tag". Och egentligen skönt att ha gjort den där första vägningen, då är det bara att fortsätta att ställa sig på vågen. Ska försöka hitta tillbaka till samma matvanor som före sommaren, det vill säga inget godis/snacks/kakor, mindre kött, mindre mjölmat. Har inte ätit godis/snacks/kakor på hela september.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 651
Senast: Takire
·
Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 552
Senast: Pilot
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
694
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 091
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar